[A][A009] A9 Pyhrn Autobahn: Wels - Graz - Spielfeld

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Rogier » vr 04 mar 2016, 17:34

^^

Dat begrijp ik, maar moeten de werkzaamheden dan een jaar lang gaan duren?
De renovatie van de Tauerntunnel heeft volgens mij 1 jaar geduurd en hier moest (veel) meer gebeuren, omdat de tunnel veel ouder was.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jul 2016, 15:43

Op de A9 in de Tunnelkette Klaus heeft een vrachtwagen met een te hoge kraan de tunnel beschadigd en installaties aan gort gereden. De tunnels zijn in beide richtingen gesloten (dit is nog enkelbuizig met tegenverkeer, een tweede serie tunnelbuizen is momenteel in aanbouw), precies op de drukke vrijdag. Momenteel wordt 1 uur wachttijd richting zuiden gemeld en 0,5 uur richting noorden. Het verkeer wordt omgeleid via de B138. Het is het tweede ongeval met een vrachtwagen in de tunnels sinds woensdag.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 22 jul 2016, 16:30

^^
Verbaast me eigenlijk vrij weinig, aangezien de tunnels een vrij krappe indruk achterlaten en de A9 een transitsnelweg is met tamelijk veel vrachtverkeer. Wel jammer dat voorlopig hiermee de meest probleemloze Alpencorridor nu ook vertragingen zal opleveren. Overdag dan, want in de nachtelijke uren is de A9 met de vele inhalende vrachtwagens geen pretje...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 aug 2016, 15:01

In de Gleinalmtunnel van de A9 (ten noorden van Graz) heeft een bus omgebouwd tot camper in brand gestaan. De tunnel is momenteel in beide richtingen afgesloten (de tunnel is nog enkelbuizig). De verwachting is dat de tunnel wellicht 4-6 weken afgesloten blijft om alle schade te repareren.

Het verkeer wordt omgeleid via de S6 en S35 via Bruck an der Mur, daar zit echter een Baustelle met maar 1 rijstrook per richting. Actueel is de vertraging van Graz richting Bruck an der Mur meer dan 2 uur.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 05 aug 2016, 18:03

^^
Sowieso hebben de verbindingsbogen bij Knoten Bruck a/d Mur en St. Michael slechts één rijstrook. Volgens Oostenrijkse media heeft de ASFiNAG echter aangegeven de wegwerkzaamheden vanwege de doorstroom van het verkeer vandaag nog op te willen ruimen, zodat - zolang de Gleinalmtunnel gesloten blijft - maximale capaciteit op de omleiding ter beschikking zal staan.

Het internationale transitverkeer wil men overigens vanaf Graz via de A2 en A10 om laten rijden. Verkeer naar het Murtal wordt aangeraden om de B77 te nemen. Sowieso overigens geen slecht alternatief, want de aansluitende B114 brengt je meteen via Hohentauern weer naar de A9 bij Trieben. Is uiteraard wel een lang stuk OWN met enkele (niet al te moeilijke) hellingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 aug 2016, 18:39

Inmiddels is de Baustelle op de S6 al opgeruimd en zijn er weer 2x2 rijstroken beschikbaar. Ik kan de servicegerichtheid van Asfinag wel waarderen, duidelijk van een hoog niveau.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 aug 2016, 19:11

:top: Top van ASFINAG!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 05 aug 2016, 19:23

Nu wil ik Duitsland nog eens zo'n spontane actie zien doen. :facepalm:

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » za 06 aug 2016, 3:05

Meer over de brand in de Gleinalmtunnel, met 9 foto's, op http://steiermark.orf.at/news/stories/2789423/ .
Door de brand zijn de tunnelwand en technische installaties over 20 meter ernstig beschadigd. Ruim 80 ton beton moet worden vervangen. De veiligheidsvoorzieningen zouden uitstekend hebben gefunctioneerd. Desondanks moesten 12 mensen (waaronder 5 brandweerlieden) met vanwege het inademen van rook naar het ziekenhuis.
(Het artikel vermeldt ook nog: op dezelfde locatie verloren -vandaag- 15 jaar geleden 5 leden van een Nederlands gezin het leven bij een ernstig ongeval.)

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » di 09 aug 2016, 13:06

SnarfFlevoland schreef:Nu wil ik Duitsland nog eens zo'n spontane actie zien doen. :facepalm:
Is gebeurd. Gisteren heeft men bij het vliegveld van Frankfurt een voor werkzaamheden afgesloten tunnel weer moeten openen omdat er te veel verkeershinder ontstond. Zie ook hier: viewtopic.php?f=14&t=15750&p=916960#p916960

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 aug 2016, 22:27

^^
Had het al meegekregen. Het was echter wel de Deutsche Bahn als beheerder van de tunnel die voor die spontane actie verantwoordelijk was. Een normale wegbeheerder zie ik dat in Duitsland niet zo snel doen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 aug 2016, 15:32

De Gleinalmtunnel (A9) is vandaag om 14:00 uur weer opengesteld na de tunnelbrand van 4 augustus. Hiermee waren de herstelwerkzaamheden eerder dan verwacht klaar. De schade bedroeg € 500.000,- en het verhaal gaat dat Asfinag dit zelfs geld heeft opgeleverd door de extra kilometers van de vrachtwagentol (via de S6 en S36).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jun 2017, 16:27

In de herfst begint de grootschalige renovatie van de 10 kilometer lange Plabutschtunnel (A9) bij Graz. De renovatie kost € 64 miljoen en duurt twee jaar. De Plabutschtunnel is de op één na langste tweebuizige verkeerstunnel van Europa.

Omdat de verkeersproblemen te groot worden als langdurig 1 buis wordt afgesloten is een alternatieve bouwwijze bedacht, die wel meer tijd kost.

In plaats van tegenverkeer in één buis gedurende de gehele periode, wordt alleen 's nachts en op zondag een buis afgesloten. Overdag zijn er dan gewoon 2 buizen beschikbaar. De werkzaamheden worden dan maandag t/m vrijdag tussen 20 uur en 5 uur uitgevoerd, op zaterdag vanaf 18 uur en op zondag de hele dag.

De werkzaamheden duren tot september 2019. De verkeersvoering moet in die periode 1.400 keer gewijzigd worden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 26 jun 2017, 21:20

Zou die tunnel niet verdubbeld worden?
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jun 2017, 21:45

De Plabutschtunnel telt al 2x2 rijstroken, ik denk dat je in de war bent met de verderop gelegen Gleinalmtunnel, waarvan de tweede buis op 21 juli moet worden geopend. Daarna wordt de oude buis gerenoveerd, vanaf 2019 zijn daar dan ook 2x2 rijstroken. Verder noordelijk wordt ook de Tunnelkette Klaus verdubbeld, zodat uiteindelijk alle tunnels van de A9 twee buizen hebben.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 26 jun 2017, 21:54

Ik heb beide tunnels inderdaad met elkaar verward. Dat de tweede buis van de Gleinalmtunnel al op 21 juli geopend wordt, was mij niet bekend. Ik dacht volgend jaar pas.
Donateur Vereniging Wegenforum

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 26 jun 2017, 23:08

Chris schreef:De Plabutschtunnel telt al 2x2 rijstroken, ik denk dat je in de war bent met de verderop gelegen Gleinalmtunnel, waarvan de tweede buis op 21 juli moet worden geopend. Daarna wordt de oude buis gerenoveerd, vanaf 2019 zijn daar dan ook 2x2 rijstroken. Verder noordelijk wordt ook de Tunnelkette Klaus verdubbeld, zodat uiteindelijk alle tunnels van de A9 twee buizen hebben.
Dat hier de Zwitsers geen voorbeeld aan willen nemen. Ik blijf die aanhangers van de "Alpeninitiative" niet begrijpen. :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 jul 2017, 14:46

Vandaag is de nieuwe buis van de 8,3 kilometer lange Gleinalmtunnel opengesteld voor het verkeer. De bouw van de tweede buis begon in 2013, in 2015 volgde de tunneldoorslag en nu dus de verkeersopenstelling. Aansluitend wordt nu de buis uit 1978 gerenoveerd, zodat vanaf 2019 2x2 rijstroken beschikbaar zijn. Het project kost € 260 miljoen.

Ik vraag me overigens af waarom een extra buis bij de Belchentunnel in Zwitserland van 3,2 kilometer lengte 500 miljoen CHF (€ 450 miljoen) moet kosten terwijl de extra buis van de Gleinalmtunnel in Oostenrijk € 260 miljoen kost en ruim 2,5 keer zo lang is. Misschien speelt de bodemgesteldheid een rol maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat het in Zwitserland per kilometer 4,5 keer zo duur is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 jul 2017, 16:28

^^
In ieder geval zijn de lonen in Zwitserland aanzienlijk hoger en de materialen (als het uit binnenland komt) ook. Vreemder vind ik nog hoe lang de Zwitsers er wel niet over doen om zo'n derde buis voor de Belchentunnel te bouwen, hetgeen in het CH-topic al besproken werd. En nog vreemder vind ik dat ze de Gotthardtunnel niet allang zo hebben uitgebouwd als de Tauern, Katschberg, Bosruck en nu de Gleinalmtunnel. Maar sorry, daarbij val ik steeds in herhaling, maar niet zonder reden... :geenlach:

Dit weekend sprak ik in Nidwalden nog met een groep Zwitsers aan een "Stammtisch" over de Gotthardtunnel. Niet iedereen was voor de bouw van een tweede tunnelbuis, maar zodra het Oostenrijkse voorbeeld van de "Sondermaut" op tafel kwam, wilde iedereen toch wel ineens een tweede tunnelbuis, zolang daarvoor maar per doorgang betaald moest worden. Dit beeld komt overeen met veel geluiden die je te horen krijgt: Gotthardtunnel uitbouwen prima (zelfs met meer capaciteit), zolang dit maar uit een apart geldpotje komt en men ervoor moet betalen. Een tolvignet mag niet meer kosten, een tunnel (zeker voor transitverkeer) wel.

Eigenlijk zijn alle Zwitsers wel klaar met het oneindige fileleed. Sommigen denken alleen alles met het spoor op te kunnen lossen, maar dat is in mijn ogen utopie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jul 2017, 16:39

^^ Ik ben best bereid wat meer te betalen als de Gotthardtunnel 2x2 rijstroken krijgt. Zolang dat dan maar wel elektronisch kan, want met een fysiek tolplein krijg je nog steeds files, en veel ruimte is er ook niet voor bij Airolo of Göschenen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 jul 2017, 22:04

De discussie is verplaatst naar het Zwitserlandtopic: viewtopic.php?f=264&t=77&start=1830

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 sep 2017, 19:16

De verdubbeling van de Tunnelkette Klaus (A9) is vandaag opgeleverd. Op 15 september wordt het verkeer naar de nieuwe buizen omgelegd, daarna worden de oude buizen gerenoveerd tot eind 2018.

Afbeelding
Via: http://ooe.orf.at/news/stories/2865120/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 okt 2018, 16:36

In de nieuwe buis van de 8,3 kilometer lange Gleinalmtunnel (A9) is vandaag een schwertransport compleet uitgebrand. De schade aan de tunnel wordt momenteel onderzocht, de tunnel is voor onbepaalde tijd dicht.

Afbeelding

>> https://www.krone.at/1783760

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 06 okt 2018, 11:02

Wat heeft die sluiting voor een effect op het verkeer?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 06 okt 2018, 14:23

^^ Zal wel meevallen, de omweg over de S6 en S35 is te overzien. Volledig snelweg en bovendien zonder Sondermaut.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 okt 2018, 14:46

Op de S35 wordt nu een Baustelle afgebouwd om het verkeer te kunnen omleiden zonder extra vertragingen. Het is inmiddels duidelijk dat de schade aanzienlijk is en de tunnel meerdere weken gesloten blijft.

Vor allem die Zwischendecke des Tunnels ist rund um den Brandherd stark beschädigt, sie muss abgebrochen und neu errichtet werden.

Het tussendek is volgens mij het dek dat in de tunnel wordt geplaatst en dient als rijdek. Het gaat om 80 meter wat gesloopt moet worden.

De branddetectie heeft overigens goed gewerkt. De brand werd binnen enkele seconden gedetecteerd en iedereen is in veiligheid gebracht via de vluchtroute naar de oude buis (die momenteel in renovatie is).

Alle tunneltechnische installaties zijn ook verloren gegaan in de brand.

Die Umleitungsstrecke über die S 35 Brucker Schnellstraße und S 6 Semmering Schnellstraße ist aktiviert. Derzeit wird allerdings ein Teil der S 35 zwischen Frohnleiten und Laufnitzdorf saniert. Diese Baustelle wird so schnell wie möglich provisorisch abgeschlossen, um den zu erwartenden Ausweichverkehr bewältigen zu können

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 okt 2018, 17:02

Schade aan de Gleinalmtunnel. Beton is gespat, het plafond moet onderstut worden tegen instorting.

Afbeelding

Je vraagt je overigens af waarom er een vierkante koker van gemaakt is. Als je het bovenste deel gewoon een buis laat zijn zoals de vorm waarin het geboord is, kan je daar ook verkeerssignalering, ventilatie en andere aanduidingen aan ophangen. Tenzij het bovenste deel als ventilatiekanaal fungeert.

Chris
Moderator

[A][A009] A9 Pyhrn Autobahn: Wels - Graz - Spielfeld

Bericht door Chris » di 04 dec 2018, 19:24

Op 7 december 2018 volgt de feestelijke openstelling van de verdubbelde Tunnelkette Klaus van de A9 in het noorden van de Alpen. Tussen 2013 en 2018 is deze serie tunnels verdubbeld, in 2017 is dat opgeleverd, waarna de oude tunnels zijn gerenoveerd. De verkeersopenstelling wordt op 20 december verwacht.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 05 dec 2018, 9:50

^^
Goed nieuws! Dat betekend dus dat alleen de Gleinalmtunnel de laatste bottleneck van de A9 is, die overigens voorlopig nog volledig afgesloten is. Alhoewel bottleneck... echte filevorming komt voor de Gleinalmtunnel niet echt voor. Het is er wel druk, maar in de zomermaanden geen taverelen als voor de Mont-Blanc, Tauern of de Karawanken, laat staan Gotthard... In de winter sowieso geen problemen voor de Gleinalm (en Bosruck).

Zouden de Zwitsers nu echt nooit eens op het idee komen dat een Gotthardroute met volledige capaciteit toch beter is dan met man en macht de capaciteit niet te willen verhogen?!

Chris
Moderator

Re: [A][A009] A9 Pyhrn Autobahn: Wels - Graz - Spielfeld

Bericht door Chris » vr 07 dec 2018, 15:13

Vandaag was dan de ceremonie voor de Tunnelkette Klaus. De feitelijke verkeersopenstelling is gepland voor 20 december.

Afbeelding
In het midden met de stok Norbert Hofer, de minister van verkeer.

Hiermee is de "Vollausbau" van de A9 bijna gereed.

De afgelopen jaren zijn grote projecten uitgevoerd om alle tunnels te verdubbelen naar 2x2 rijstroken;
* Plabutschtunnel bij Graz: opgeleverd in 2004
* Bosrucktunnel: opgeleverd in 2015
* Tunnelkette Klaus: opgeleverd in 2018
* Gleinalmtunnel: oplevering in 2019

Vandaag is overigens de Gleinalmtunnel ook weer heropend na de grote brand van 2 maanden geleden.
* 5 tunneldekken zijn vervangen
* 50 meter rijbaan is vervangen
* 500 meter tunneltechnische installaties is vervangen
* schade was € 2,5 miljoen
* er is 24/7 gewerkt