[A][A009] A9 Pyhrn Autobahn: Wels - Graz - Spielfeld

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [A][A009] A9 Pyhrn Autobahn: Wels - Graz - Spielfeld

Bericht door waldo79 » za 08 dec 2018, 10:22

Netjes, heropening van de Gleinalm in 2 maanden. Kunnen de noorderburen van leren...

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 11 dec 2018, 15:23

^^ Tsjechië? :p

Geintje. Maar in het geval van de A9 naar het noorden zou je daar wel uitkomen. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 dec 2018, 15:28

De verkeersopenstelling van de Tunnelkette Klaus volgt morgenochtend om 5 uur al, een dag eerder dan gepland.

Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 18 dec 2018, 15:35

Opvallend hoe ze Polizei op dat bord hebben aangebracht. In de door de dienst gebruikte kleurstelling.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 dec 2018, 18:03

Gaat de maximumsnelheid niet naar 💯?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 okt 2019, 15:58

De renovatie van de Gleinalmtunnel die sinds 2017 loopt gaat de laatste testfase in. Tussen 2013 en 2017 is de tweede buis aangelegd, sindsdien wordt de tunnel gerenoveerd. Van 28 oktober tot 9 november is de tunnel in beide richtingen afgesloten voor het testen van de tunneltechnische installaties. Daarna volgen nog een serie nachtafsluitingen. Ook wordt het tolstation gerenoveerd.

Van 11 december tot 20 december zijn er dan de laatste werkzaamheden om de nieuwe situatie gereed te maken. Op 20 december 2019 zal dan eindelijk de tunnel tweebuizig met 2x2 rijstroken in gebruik genomen worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 dec 2019, 15:30

Vandaag zijn beide buizen van de 8,3 kilometer lange Gleinalmtunnel in gebruik genomen. Nu telt de hele A9 doorlopend 2x2 rijstroken vanaf het Voralpenkreuz tot de grens met Slovenië.

Een al wat oudere foto van het vernieuwde tunnelportaal:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 22 feb 2020, 11:10

De renovatie van de Plabutschtunnel bij Graz is gisteren afgerond. De Plabutschtunnel is met 10.085 meter één van de langste tweebuizige tunnels van Europa en is in 1987 opengesteld, hiermee hoefde doorgaand verkeer niet meer door Graz.

De renovatie is eind 2017 gestart en nu opgeleverd. De renovatie kostte € 64 miljoen. De tunnel bleef tijdens de renovatie grotendeels wel toegankelijk, vanwege de hoge verkeersintensiteiten kon geen tegenverkeer in één buis worden ingezet.

De systemen zijn vernieuwd, er zijn 20 extra dwarsverbindingen aangebracht (waarvan 3 met voertuigen toegankelijk), de brandwerendheid is verbeterd, de blusinstallatie vervangen en de computersystemen en aanbesturing vervangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020, 11:15

De renovatie van de A9 vlak voor de Sloveense grens is gestart. Het beton uit 1988/1989 wordt vervangen door asfalt. Overigens ook weer een voorbeeld waarom je geen beton wil op wegen waar de doorstroming zonder werkzaamheden al kritiek is. Hier heb je ruim 1 jaar verkeershinder om 4,5 kilometer wegdek te vervangen. Tussen Graz en de Sloveense grens is men iets van 10 jaar bezig geweest om het beton te vervangen door asfalt. Dit is de laatste fase.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 jun 2020, 11:26

En nog steeds Marburg :facepalm:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 12 jun 2020, 11:53

Het landenbord geïntegreerd heb ik geloof ik ook niet zo eerder gezien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jun 2020, 12:14

Palance schreef: vr 12 jun 2020, 11:26 En nog steeds Marburg :facepalm:
Ik vind dit nog niet zo storend, want de Sloveense naam wordt ook gewoon genoemd, en als eerste.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 jun 2020, 13:10

Het is extra en onnodige informatie. Er is een afspraak dat de lokale naam niet vermeld wordt.

Ik zie de borden met Arnhem/Arnheim, Kleef/Kleve en Nijmegen/Nimwegen al verschijnen...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jun 2020, 14:12

Palance schreef: vr 12 jun 2020, 13:10 Het is extra en onnodige informatie. Er is een afspraak dat de lokale naam niet vermeld wordt.
Afspraak? Ook in Oostenrijk?

Er zijn namelijk genoeg landen die het zo doen. Vlaanderen pakt het ook zo aan, waar zowel Rijsel en Parijs als Lille en Paris worden vermeld. Frankrijk en Spanje hebben dikwijls borden met alleen Franse of Spaanse namen. Duitsland verwijst ook doodleuk naar Stettin, Warschau en Breslau.

Ik ben het eens met je dat het wenselijk is om gewoon de naam aan te houden zoals die in de stad zelf voor die plaats wordt gebruikt, maar regionaal zal de naam Marburg vast nog wel gebruikt worden. Het is deel van de Untersteiermark. Een stukje historie zal ook nog meespelen. Marburg was tot 1919 Duitstalig, maar de Joegoslaven hebben de oorspronkelijke bevolking daar verdreven en de Duitse taal aardig effectief weten uit te roeien:
Wikipedia schreef:Auf Grund des Vertrags von St. Germain wurde die Untersteiermark 1919 definitiv in das neu gegründete Königreich der Serben, Kroaten und Slowenen, das spätere Jugoslawien, eingegliedert. Die deutschsprachigen Beamten wurden entlassen und die deutschsprachigen Schulen auf slowenische Unterrichtssprache umgestellt. Diese Maßnahmen wurde von jugoslawischer Seite als eine Antwort auf die zwangsweise Germanisierung der Slowenen in den bei Österreich verbliebenen Gebieten Kärntens dargestellt. Tausende Untersteirer verließen nach 1918 das Land, teils freiwillig, teils durch indirekte Maßnahmen gezwungen oder politisch abgeschoben. Alle deutschsprachigen Schulen und Vereine wurden zwangsaufgelöst bzw. beschlagnahmt. Bei der Volkszählung im Jahre 1921 ist der Anteil der deutschsprachigen Untersteirer auf 22.531 gesunken und 1931 gaben nur noch 12.410 Deutsch als ihre Muttersprache an.
Afbeelding

Met die historie in het achterhoofd begrijp ik het aangeven van Marburg wel. Bovendien is dat eigenlijk de historische naam van de stad, Maribor is slechts een gekunstelde Sloveense naam:
Wikipedia schreef:The Slovene name Maribor is an artificial Slovenized creation, coined by Stanko Vraz in 1836. Vraz created the name in the spirit of Illyrianism by analogy with the name Brandenburg (cf. Lower Sorbian Bramborska).
Voor WO1 was Marburg de facto een Oostenrijkse stad:
Wikipedia schreef:In 1900, the city itself had a population that was 82.3% Austrian German (19,298 people) and 17.3% Slovene (4,062 people; based on the language spoken at home); most of the city's capital and public life was in Austrian German hands.
De Duitstaligen die na WO1 nog overgebleven waren in Maribor, moesten na WO2 vertrekken. De meesten zijn naar Oostenrijk gegaan.

Ik heb er dus wel begrip voor dat beide namen vermeld worden; de Sloveense naam staat bovendien als eerste vermeld. Niemand zal hierdoor in twijfel raken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 jun 2020, 14:17

Dat het vroeger Duitstalig was, vind ik geen reden om zoveel tientallen jaren nog te doen alsof. Dat het lokaal nog gebruikt wordt geloof ik best, maar bewegwijzering is voor de lokaal onbekenden bedoeld, niet om een lang vervlogen geschiedenis vast te houden.

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 12 jun 2020, 14:31

^^ Laat ik voorop stellen dat ik weinig heb met exoniemen-gebruik op borden dat erop gericht is om de banden met allang verloren landsdelen in stand te houden. De manier waarop er rond de Brenner dan principieel alleen maar Bozen wordt neergezet (en op OWN nog steeds borden "Südtirol ist nicht Italien") duidt er voor mij toch op dat de Oostenrijkers dat handje wel hebben. Behalve de skisport en Apfelstrudel hebben ze kennelijk niet genoeg in het heden om trots op te zijn, denk ik dan wel eens.

Maar goed, als exoniemen sterker worden gebruikt in de grensstreek (zien wij ook met gevallen als Emmerik en Kleef), wil dat niet zeggen dat de mensen in die grensstreek ter plaatse dusdanig bekend zijn dat ze voor de inhoud van de bewegwijzering volledig buiten beeld kunnen blijven. Er is niet dé ter plaatse onbekende waarop je de bewegwijzering inricht, hoezeer het mantra ook anders doet vermoeden. Het kan zomaar iemand uit de regio zijn die echter maar zelden op deze snelweg komt, net zozeer als een internationale transitreiziger en alles ertussenin. Neemt allemaal niet weg dat ik toch wel zou verwachten dat ook die regionale weggebruikers genoeg aankunnen met een verwijzing Maribor, ook al gebruiken ze zelf liever Marburg. Dus ik zou het ook niet bewegwijzeren, maar niet op de simpele argumentatie "je bewegwijzert niet voor mensen uit de regio."

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jun 2020, 16:55

Pino schreef: vr 12 jun 2020, 14:31 ^^ Laat ik voorop stellen dat ik weinig heb met exoniemen-gebruik op borden dat erop gericht is om de banden met allang verloren landsdelen in stand te houden. De manier waarop er rond de Brenner dan principieel alleen maar Bozen wordt neergezet (en op OWN nog steeds borden "Südtirol ist nicht Italien") duidt er voor mij toch op dat de Oostenrijkers dat handje wel hebben. Behalve de skisport en Apfelstrudel hebben ze kennelijk niet genoeg in het heden om trots op te zijn, denk ik dan wel eens.
Bij Südtirol is er wat voor te zeggen. Dat is overwegend Duitstalig. Bozen is dan de enige uitzondering, maar zelfs daar spreekt nog zo'n 25% Duits. Bozen is ook een officiële naam voor de stad. Bozen/Bolzano zou de borden ook druk maken. In Maribor spreekt vrijwel niemand meer Duits; die stad is eentalig Sloveens en alleen Maribor is de officiële naam. Ik vind die situaties dus niet één op één te vergelijken. En in andere gevallen strooit Oostenrijk volgens mij niet heel kwistig met exoniemen. Al weet ik niet zeker hoe het zit met bv. Brünn, Preßburg en Raab.

De borden "Südtirol ist nicht Italien" zag ik enkele jaren geleden nog wel eens, vooral rond het Passeiertal en volgens mij ook wel in de Vinschgau. Maar ik ben die de laatste jaren niet meer tegengekomen. Maar dat sentiment leeft nog wel. Maar dat is iets van de lokale bevolking, niet door Oostenrijk geïnitieerd.
Palance schreef: vr 12 jun 2020, 14:17 Dat het vroeger Duitstalig was, vind ik geen reden om zoveel tientallen jaren nog te doen alsof. Dat het lokaal nog gebruikt wordt geloof ik best, maar bewegwijzering is voor de lokaal onbekenden bedoeld, niet om een lang vervlogen geschiedenis vast te houden.
Joegoslavië heeft aan de andere kant van de grens decennialang precies hetzelfde gedaan, met eentalige wegwijzers naar Trst en Beljak, zonder vertaling er bij. Dat is inmiddels al weer een tijd geleden (al zal er her en der vast nog wel een wegwijzertje naar Trst te vinden zijn), en praat het niet goed. Maar die frustraties over verloren grondgebied zitten aan beide kanten van de grens.

Maribor zijn de Oostenrijkers nu zo'n 100 jaar kwijt, maar dat betekent wel dat er nog genoeg mensen leven waarvan de (groot)ouders in Maribor, destijds Marburg, zijn opgegroeid. Het duurt misschien even voordat die link met zo'n gebied echt minder wordt. Voor (de nazaten van) mensen die verdreven zijn uit die gebieden kan het wellicht nog gevoelig liggen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 jun 2020, 17:21

Beljak heeft in de Joegoslavische tijden nooit op de borden gestaan, er waren vrijwel geen buitenlandse doelen te vinden, met Trst inderdaad als uitzondering.

Marburg is een relatief recent iets, want vroeger stond er alleen Jugoslawien op de borden.

Overigens was er wel een bord met Laibach te vinden bij de Felbertauerntunnel. https://www.flickr.com/photos/120925382@N02/32244277764

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 jun 2020, 18:45

Overigens:
GuteFahrt schreef: vr 12 jun 2020, 11:53 Het landenbord geïntegreerd heb ik geloof ik ook niet zo eerder gezien.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jun 2020, 18:55

Palance schreef: vr 12 jun 2020, 17:21 Beljak heeft in de Joegoslavische tijden nooit op de borden gestaan, er waren vrijwel geen buitenlandse doelen te vinden, met Trst inderdaad als uitzondering.
Ik heb het in 1997, bij mijn eerste keer in Slovenië op een dagtripje vanuit Oostenrijk, in Ljulbljana op een oud bord gezien, ik denk op de Celovška cesta. Maar Beljak was pas een logische bestemming na opening van de Karawankentunnel, dus het kan zijn dat er een wijziging van het bord na 1991 is gewees. Het staat me niet bij of Celovec, de Sloveense naam van Klagenfurt, ook op de borden stond. Maar dat ik Beljak heb zien staan weet ik zeker, dat viel mij op. Het bord is helaas op Streetview niet meer terug te vinden - die ouwe zooi is natuurlijk al lang vervangen. ;)

Op nieuwere Sloveense borden staan komt Beljak ook wel voor, met Villach er achter (evenals Trbiz voor Tarvisio). Gradec/Graz zie je ook, evenals Celovec/Klagenfurt. Tweetalig aangeven van buitenlandse plaatse in Slovenië is eerder regel dan uitzondering, maar in tegenstelling tot de Oostenrijkers geven de Slovenen voorkeur om de Sloveense naam als eerste te vermelden. De Slovenen doen toch echt veel meer en veel prominenter aan taalpolitiek dan de Oostenrijkers. Zelfs het Kroatische Rijeka moet nog als Reka worden aangegeven (en je komt ook nog wel drietalige wegwijzers Pulj/Pula/Pola tegen):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 jun 2020, 19:15

Men plaatst dan wel Italiaanse exoniemen voor de plaatsen op Istrië 8-)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 jun 2020, 19:41

West-Istrië is officieel tweetalig :yes:

Autosnelwegen.net

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 26 jun 2020, 23:40

Nu we het toch nog over Oostenrijkse borden hebben, een paar berichten terug kwam Maribor aan de orde op de grens met Slovenië. Dat is ten opzichte van vlak voor de grens ook weer anders t.h.v. Knoten Graz-West, het staat onder elkaar en het "/ " teken ontbreekt. Hier zou je het toch eerder zo kunnen lezen dat het nog een stad in Oostenrijk is:

Afbeelding

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » wo 15 jul 2020, 16:04

Nogmaals, graag niet het gehele bericht quoten en ook het tapatalk-onderschrift uitschakelen.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 aug 2021, 18:57

Komende maandag begint de renovatie van 7 kilometer A9 tussen Sankt Pankraz en Windischgarsten. Dit gaat maar liefst tot februari 2024 duren, vanaf oktober 2021 is er een permanent 2+0 systeem, wat in de zomers van 2022 en 2023 tot behoorlijke verkeershinder kan leiden, met name op de typische uittocht van reizigers naar Zuidoost-Europa en Turkije. Op dit traject bevinden zich namelijk 7 tunnels die gerenoveerd gaan worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 feb 2023, 11:00

Asfinag:

Nächster Meilenstein bei aufwändiger #Generalsanierung der A 9 bei Deutschfeistritz. Verkehr wird in die bereits erneuerte Röhre des Schartnerkogeltunnels umgelegt

Afbeelding