[A] [A011] A11 Karawanken Autobahn: Villach - Karawankentunnel

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A] [A011] A11 Karawanken Autobahn: Villach - Karawankentunnel

Bericht door Chris »

Ik zit het op Google Maps te bekijken vanochtend en de wachtrij richting zuiden is niet langer dan 5 kilometer, tot aan de laatste afrit van de A11 (Sankt Jakob im Rosental). Daarentegen zie je wel congestie ontstaan voor de tolpoort van de A23 in Italië, waar je alleen een ticket hoeft te trekken.

Richting noorden is 3 kilometer file bij Jesenice. Waarbij volgens Google Maps de hoofdweg door Jesenice is afgesloten maar ik vermoed dat dit een verkeersmanagement-maatregel is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag volgens Google 9 kilometer stilstaand verkeer voor de Karawankentunnel met een reistijd van 1 uur. Dat is de langste wat ik tot nu toe heb gezien deze zomer.

Vanochtend ontstonden wel grote wachtrijen voor het tolstation op de Italiaanse A23, ik vermoed dat op dat moment een flinke hoeveelheid verkeer ging uitwijken naar de route via Udine.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.kleinezeitung.at/kaernten/2 ... n-am-start

Juni 2029 wordt nu genoemd als openingsmaand van beide verkeersbuizen (dus 2x2 rijstroken).

Toch nog weer drie zomers met lange wachttijden.

Het tunnelventilatiesysteem van de bestaande buis moet ook helemaal omgebouwd worden. Het heeft nu van beide uiteinden twee delen met dwarsventilatie en halverwege is 1200 meter zonder echte ventilatie (een beetje langsventilatie). De afvoer zou maar 10% zijn van wat richtlijnen voorschrijven. Al is afvoer tegenwoordig vooral bepalend voor rook en niet meer voor uitlaatgassen omdat de uitstoot van het verkeer dramatisch lager ligt dan toen de tunnel werd ontworpen.

Het nieuwe ventilatiesysteem is een halve dwarsventilatie: namelijk enkel afzuiging via het kanaal in het plafond. Dus geen aanvoer van verse lucht, dit ontstaat op natuurlijke wijze vanwege onderdruk bij de tunnelportalen. Beide buizen hebben straks dit systeem. Vanwege die veel lagere concentraties van gevaarlijke stoffen door uitlaatgassen is de aanvoer van verse lucht minder noodzakelijk. Maar ook minder goed regelbaar. De afvoercapaciteit is wel veel groter omdat de afzuiging straks het hele kanaal aan het plafond kan gebruiken in plaats van de helft.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De nieuwe buis van de Karawankentunnel wordt binnenkort geopend, wellicht volgend weekend al.

Vorig weekend was er een brandweeroefening en volgende week woensdag is er een open dag aan Sloveense zijde. Eerder werd gezegd dat de nieuwe buis midden maart zou openen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Dat van die ventilatie in de huidige tunnel herken ik wel. Paar keer ‘s zomers doorheen gereden en dan kan het in die tunnel heel heiig zijn, met gigantisch hoge temperaturen (ik dacht even echt dat mijn autothermometer stuk was toen ik temperaturen van boven de 45 graden zag).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hoge temperaturen in tunnels komt vooral door aardwarmte, de hoeveelheid bergmassa boven de tunnel is daarin vooral bepalend. 45 graden is voor de Karawankentunnel wel erg hoog, maar zou gezien de zwakke afzuiging halverwege wel kunnen. De Gotthardtunnel komt ook wel boven de 40 graden uit. De Gotthard-Basistunnel schijnt regelmatig 50 graden te halen.

Ventilatie voert niet alleen uitlaatgassen en rook bij brand af, maar ook hitte.

Ze hebben bij de Karawankentunnel ergens wel geluk gehad dat er geen grote branden halverwege zijn geweest, gezien de nogal slechte ventilatiecapaciteit daar.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is nu een persbericht van Asfinag: https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... kentunnel/

De tweede buis is vandaag geïnaugureerd, maar de verkeersomlegging volgt vrijdag 20 maart. Initieel gaat alleen verkeer richting noorden door de nieuwe buis, men zegt dat dit nodig is om alle stof uit de tunnel te krijgen. Als het verkeer in beide richtingen door de buis gaat blijft dat er in hangen vanwege de tegengestelde zuiging. Uiterlijk 27 maart gaat ook verkeer richting zuiden door de nieuwe buis.

Daarna begint de renovatie van de bestaande buis.

De kosten:
* Nieuwbouw tweede buis: € 191 miljoen
* Renovatie bestaande buis: € 123 miljoen