[A][S036] Murtal Schnellstraße: Sankt Michael - Judenburg

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

[A][S036][VIDEO] Judenburg - St. Michael

Bericht door SnarfFlevoland » di 31 jul 2012, 19:31

Link
De S36 is voor vrijwel iedere Nederlander een onbekende snelweg in Oostenrijk. Dit komt voornamelijk omdat de betreffende regio zo goed als geen toerisme trekt en vanuit de Benelux geheel oninteressant is voor doorgaand verkeer. De S36 is maar 37 kilometer lang en bedient de plaatsen Knittelfeld, Zeltweg en Judenburg. Via Knoten St. Michael is de S36 met het Oostenrijkse snelwegennet verbonden. Een westwaartse verlenging tot Scheilfling is compleet van tafel, wegens financiële redenen en groot protest tegen een nieuwe transit route. De S36 loopt door het fraaie en brede Murtal. De bergen rondom het dal hebben toppen tot circa 2000 à 2300 meter. De video laat de S36 in oostwaartse richting zien.

Veel kijkplezier met mijn 'eerste' video. 8-)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 31 jul 2012, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Re: [A][S036][VIDEO] Judenburg - St. Michael

Bericht door Chris » di 31 jul 2012, 19:34

Wat voor camera gebruik je?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 31 jul 2012, 19:43

^^
GoPro Hero HD 2. Ik heb mijn video's nu nog van achter het glas gemaakt en daardoor moest het beeld drastisch worden bijgesneden, want de camera heeft een enorme grootdoek. Als ik straks ook nog de zuignap heb kan ik m'n camera op de motorkap plaatsen. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jul 2012, 19:45

Je kan toch ook de filmhoek bijstellen? Voor wegenvideo's is zo'n grote hoek niet echt wenselijk lijkt me, teveel lucht, interieur en te weinig weg. Ik zat zelf ook te denken over een Go Pro Hero.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 22 aug 2012, 18:05

Frans, ga je je oude video's van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland nog (her)bewerken en uploaden? Ik zie dat je oude account niet meer bestaat.
Ik vond de muziek wel wat hebben, las ik zojuist in oude topics ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 23 aug 2012, 13:06

^^
Oeps... Dan moet ik je helaas teleurstellen: Die video's heb ik niet meer. :oops: Wellicht ga ik ze van origineel weer eens bewerken en opnieuw uploaden, maar omdat nog op tape-video is opgenomen is zoiets zeer tijdsintensief. Mijn account heb ik overigens een keer per ongeluk verwijderd. Ik ben meer filmpjes daardoor kwijtgeraakt. Van mijn nieuwe account heb ik overigens wel overal backups liggen. In mijn volgende filmpjes zal ik de succesnummers weer voorbij laten komen. ;)
Chris schreef:Je kan toch ook de filmhoek bijstellen? Voor wegenvideo's is zo'n grote hoek niet echt wenselijk lijkt me, teveel lucht, interieur en te weinig weg. Ik zat zelf ook te denken over een Go Pro Hero.
De filmhoek kan je inderdaad aanpassen, maar je kan dat ook net zo goed achteraf in de bewerking doen. Een GoPro heeft standaard een enorme grootdoek. Die ga je dan kunstmatig klein maken met de instellingen van het kleine videocameratje. Ik vind het verder een kwestie van gewenning. Je hebt weliswaar veel lucht, maar als daar bergen in voorkomen is dat beeld nuttig opgevuld. Bovendien zie je aan de zijkanten nog redelijk wat landschap. Alleen veel asfalt, waarbij de omgeving volledig weg valt is ook niet optimaal, maar smaken verschillen natuurlijk.

Waar ik wel over na zit te denken is om een zuignap te kopen voor op de motorkap. Zo heb je onderaan veel asfalt, middenin mooi je zicht, en bovenin alsnog behoorlijk wat lucht en ruimte voor omgeving. Geen dashboard, ruitenwissers of andere weerspiegelingen in het beeld. Wel loop je alsnog kans dat vliegjes tegen je cameralens gaan plakken.

Chris
Moderator

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 30 nov 2015, 20:41

Morgen opent een 1,5 kilometer lang deel van de S36 onder het dorp St. Georgen ob Judenburg. Dit is het eerste nieuwe deel van de S36 in 27 jaar. Het omvat een 610 meter lange tunnel onder het dorp.

Afbeelding

Het hele project:
Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 30 nov 2015, 21:44

Zo gek is een dergelijke oplossing nog niet. Je behoudt het rechte tracé, onteigeningen zullen beperkt blijven en je hoeft ook geen geluidschermen te plaatsen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 mar 2017, 17:23

Op zaterdag is begonnen met de bouw van de 'Unterflurtrasse Unzmarkt', een 950 meter lange tunnel van de S36 in Steiermark. De bouw omvat in totaal 6 kilometer nieuwe Schnellstraße dat moet aansluiten op de in 2015 opengestelde tunnel in Sankt Georgen ob Judenburg. De bouw duurt tot eind 2020.

Tevens is vandaag de tweede buis van de 1,5 kilometer lange overkapping van de A10 bij Zederhaus (Salzburg) in gebruik genomen. Hiermee is dit project van € 70 miljoen na vier jaar gereed. De A10 is iets verlegd, verdiept en overkapt ter hoogte van het dorp Zederhaus. Het was één van de grootste geluidsmaatregelen die in Oostenrijk genomen zijn.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 21 mar 2017, 20:58

^^ Toen ik in Oostenrijk op de A10 reed ben ik niet zo ver gegaan (Zederhaus), maar heb er wel een beeld bij en denk dat de mensen die er wonen er blij mee zijn. Understatement.

Zoals bij. ook de dorpjes bij Jena (vóór en na de Jagdbergtunnel)..en zo zijn er nog wel meer voorbeelden, maar dat schiet me zo even te binnen.

Bad Oeynhausen zal dan ook niet weten wat het meemaakt, mocht het project ooit ergens een keer klaar zijn. :hap: Al is dat niet helemaal vergelijkbaar, want in Oostenrijk is het een smal dal waar veel in moet gebeuren om de economie wat draaiende te houden. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

[A][S036] Murtal Schnellstraße: Sankt Michael - Judenburg

Bericht door GuteFahrt » do 13 sep 2018, 21:28

S36 Murtal

Wat nieuws omtrent de toekomstplannen van de S36. De plannen liggen vanaf vandaag ter inzage in de betreffende gemeentes als het gaat om het gedeelte Judenburg - Sankt Georgen ob Judenburg. Bij Sankt Peter, Rothenturm en Wöll zijn (korte) tunnels gepland. Er is pakweg 330 miljoen euro gereserveerd voor dit 12 kilometer lange traject vanuit Asfinag. De MER volgt in 2019, een bouwbegin is vanaf 2023 mogelijk.

Bij Unzmarkt, nog wat verder naar het westen, is de tunnel grotendeels van beton voorzien. Hier zijn de werkzaamheden in het voorjaar van 2017 begonnen. Uiteindelijk is er de wens / het streven de S36 tot aan Scheifling te bouwen:
mein bezirk.at (13-9-2018) schreef:Bürgermeister Eberhart Wallner fordert nach wie vor eine Verlängerung der Trasse vom sogenannten Hirschfeld bis nach Scheifling (die Murtaler Zeitung berichtete). Dem Vernehmen nach wurde die Asfinag von Verkehrsminister Norbert Hofer (FPÖ) beauftragt, das zu prüfen.
https://www.meinbezirk.at/murtal/lokale ... 01017.html

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [A][S036] Murtal Schnellstraße: Sankt Michael - Judenburg

Bericht door GuteFahrt » wo 19 feb 2020, 17:06

Recente foto's van de S36 nabij Unzmarkt:

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 feb 2020, 20:34

Even los van de mooie bouwfoto's... Wat me altijd wel verbaasd is waarom Oostenrijkse autosnelwegen als de S36 geen A-nummer hebben. Het stuk tussen Knoten St. Michael en Judenburg-West heeft behalve de Grünhüblbrücke een normaal snelwegprofiel met 2x2 rijstroken en een vluchtstrook, zonder substandaard delen. De weg heeft daarom ook een gewone autosnelweg-status. Alleen het nieuwe stukje bij St. Georgen heeft autowegstatus, maar is ook daar 2x2 uitgevoerd, echter zonder vluchtstrook.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 feb 2020, 20:41

Ik zat onlangs de B78 eens nader te bekijken, die verloopt van Judenburg zuidwaarts naar de A2 waarbij inmiddels alle dorpen een rondweg hebben. Ik vraag mij af waarom die corridor eigenlijk niet wordt uitgebouwd in plaats van de B317 en S37. Dat is nu al in reistijd vergelijkbaar en vereist maar ongeveer 35 kilometer nieuwe weg terwijl de B317 / S37 upgrade naar Klagenfurt ongeveer 85 kilometer op te waarderen of nieuw te bouwen weg betekent.

Al zou je kunnen stellen dat regionale ontsluiting het doel moet zijn van de S36 + S37, en niet in het voorzien voor een alternatieve route voor de A2.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 feb 2020, 20:51

^^
De S37 en B317 zijn in mijn herinneringen toch nog best wel drukke wegen. Ben er een paar keer langs gekomen. Zeker ten noorden van Klagenfurt wikkelt het nog veel woon-werk verkeer af, dat in noordelijke richting langzaam afneemt, al rijdt de B317 tot Scheifling ook niet echt lekker door. Zeker een dorp als Neumarkt in der Steiermark is een redelijke flessenhals. Ten noordoosten van Scheifling is de B317 richting Judenburg ineens een flink stuk rustiger en rijdt prettiger door, mede dankzij de betere uitbouw.

De B78 staat me verder niet bij als een druk bereden verbinding. Was altijd wel vrij rustig. Hoe de verkeersintensiteiten er in details uitzien weet ik echter niet.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 19 okt 2020, 19:31

De S36 bij Unzmarkt zal 10 november voor het verkeer worden vrijgegeven. Op 6 november is de officiële opening.

https://www.meinbezirk.at/murtal/c-loka ... t_a4296888

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 20 okt 2020, 10:38

^^ Gisteren geconstateerd dat de werken bijna zo goed als klaar zijn. Ze zijn momenteel aan het testen met de laatste tunnelsystemen. Alleen bovengronds zullen nog wat kleinere werkzaamheden moeten plaatsvinden om de boel aan te sluiten.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 nov 2020, 14:04

De nieuwe S36 door Unzmarkt-Frauenburg wordt morgenmiddag vrijgegeven. Het gaat om 5,5 kilometer S36 dat aansluit op de tunnel onder St. Georgen ob Judenburg dat in 2015 opende.

Afbeelding