[A][S001] S1 Wiener Außenring Schnellstraße

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door GuteFahrt »

Chris schreef: wo 23 mei 2018, 17:44 De federale rechter heeft vandaag de bezwaren tegen de bouw van de S1 aan de oostkant van Wenen afgewezen. Hiermee kan de bouw van het grootste wegenproject van Oostenrijk eindelijk beginnen. Het bouwbegin is gepland voor 2019. Het project omvat ook de 8,3 kilometer lange Lobautunnel onder de Donau.

Afbeelding
Inmiddels in 2020, is de bouw nog niet begonnen. Wat de Lobautunnel betreft kon het nog weleens lang gaan duren, de plannen liggen openbaar voor het publiek maar er wordt flink weerstand aangekondigd.

Stand van zaken:

* Bürgerinitiativen und Umweltorganisationen wie Global2000, VIRUS oder das Forum Wissenschaft und Umwelt haben sechs Wochen Zeit, ihre Einwendungen vorzubringen.
* Die Bewilligungsbescheide durch die MA22 dürften in der Folge gegen Ende des Jahres vorliegen.
* Mit einer rechtskräftigen Entscheidung sei also erst „Mitte bis Ende 2021“ zu rechnen
* weitere Bewilligungsverfahren sowie die Entscheidung des Verwaltungsgerichtshofs zur Umweltverträglichkeit des umstrittenen Bauvorhabens sind abzuwarten

Een tegenstander beweert niet dat het doel is het project te vertragen, het plan zoals het er nu ligt moet van tafel. Asfinag heeft tot voor kort laten weten dat het deel vanaf Knoten Süßenbrunn (S1 x S2) tot aan Groß Enzersdorf in 2025 opgeleverd moet worden, de tunnel zou zo 5 jaar langer kunnen gaan duren.

Daar waar de Donau ondertunneld moet worden is overigens sprake van een Nationaal Park (Donau-Auen, zoals ook op de kaart staat aangegeven), dit zal mede de weerstand wel groot maken.

https://kurier.at/chronik/oesterreich/b ... /400737303
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Re: [A][S001] S1 Wiener Außenring Schnellstraße

Bericht door Chris »

In 2006 opende de bypass van Wenen tussen het Knoten Vösendorf en het Knoten Schwechat. De S1 is toen aangelegd als betonnen autosnelweg.

De conclusie is dat beton toch wel onacceptabel veel geluidshinder veroorzaakt, daarom wordt in 2023 en 2024 op het gehele traject het beton overlaagd met asfalt, wat men 'black topping' noemt.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb in juni het zuidelijk deel van de S1 gereden. Het viel mij op dat de bewegwijzering voor zo'n nieuwe snelweg al best wel verouderd is / aan het vergaan is, het sowieso vrij rommelig is met al die kantelwalsborden. Ik vraag mij af wat die allemaal kunnen weeergeven. Ook van dat blacktopping is nog lang niet alles gedaan.

1. Knoten Vösendorf, overgang A21-S1 op het knooppunt met de A2. Ik dacht dat de A23 hier formeel nog niet begint, maar bij Inzersdorf?
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 03 by European Roads, on Flickr

2. Linker afrit.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 04 by European Roads, on Flickr

3. Je merkt wel dat je midden in Europa bent, met bestemmingen in 3 of 4 landen. Een contrast met pre-1989 toen dit een uithoek was qua verkeersbewegingen (ook een reden dat de S1 zo laat aangelegd is).
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 06 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 09 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 10 by European Roads, on Flickr

6. Nieuwe bewegwijzering.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 11 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 14 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 16 by European Roads, on Flickr

9. Knoten Schwechat.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 19 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 20 by European Roads, on Flickr

11. Misschien ben ik hier geflitst, het ging voor het knooppunt van 80 naar 60 vanwege werkzaamheden op de A4. Ik reed denk ik nog 70. Vooralsnog geen boete gehad na een week of 6.
Afbeelding
S1 Vösendorf - Schwechat 22 by European Roads, on Flickr
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Die Oostenrijkse bewegwijzering blijft een enorm chaotisch gebeuren :o
Enne gojje mins blieft altied leave.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is een optelsom van een heleboel kleine dingen die het onoverzichtelijk maken. Ik denk dat het vrij eenvoudig is om de wegwijzers te ontwerpen die veel beter leesbaar zijn voor de weggebruiker zonder het systeem om te gooien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

ASFINAG heeft een video gepubliceerd van de omstreden doortrekking van de S1, waar het projekt wordt uitgelegd. Met de huidige verkeersminister is nog geen besluit gevallen, om dit stuk autosnelweg daadwerkelijk de komende jaren te bouwen.
Link
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

EtienneM schreef: do 25 sep 2025, 12:10Met de huidige verkeersminister is nog geen besluit gevallen, om dit stuk autosnelweg daadwerkelijk de komende jaren te bouwen.
Kennelijk is er wel door besloten om dit uit te voeren, de video was dus niet helemaal toevallig.

In begin 2026 moet al de bouw van het deel tussen Groß Enzersdorf en het Knoten Süßenbrunn starten.

De bouw van de Lobautunnel zelf zou in 2030 moeten starten.

ORF: https://orf.at/stories/3406499/