[A][A014] A14 Rheintal/Walgau Autobahn: Bregenz - Bludenz
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Oostenrijk: Pfändertunnel
Hallo,
Weet er iemand of deze tunnel ( rond Bregenz) reeds over vier rijstroken beschikt?
Hartelijk bedankt voor info,
Paul
Weet er iemand of deze tunnel ( rond Bregenz) reeds over vier rijstroken beschikt?
Hartelijk bedankt voor info,
Paul
-
- Moderator
Re: Oostenrijk: Pfandertunnel
Nee, pas vanaf 2012 is de tweede buis gereed, waarna de oude gerenoveerd wordt. Vanaf 2013 zijn 2x2 rijstroken beschikbaar.
zie ook:
http://www.wegenwiki.nl/A14_(Oostenrijk)
zie ook:
http://www.wegenwiki.nl/A14_(Oostenrijk)
-
- zandpaadje
Re: Oostenrijk: Pfandertunnel
Bedankt Chris; ik zal dan nog maar eens een alternatieve route, langs de Bodensee, nemen. We gaan elk jaar met skiverlof naar het westen van Tirol, en hebben al uren (zelfs dagen) versleten voor die tunnel!
Paul
Paul
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Oostenrijk: Pfändertunnel
Waar heen gaan jullie dan op skivakantie? Wellicht kan je door Zwitserland rijden of via de Fernpass of door goede tijdsplanning zonder problemen op je bestemming komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- zandpaadje
Hallo,
wij gaan voor het 13e jaar naar Fiss. De Fernpas is inderdaad een alternatief, maar vaak is het nog drukker, en bij slecht weer helemaal niet te doen; is mijn mening uiteraard. Nachtrijden is helemaal geen alternatief. Zelf heb ik al veel alternatieve routes genomen: ook door Zwitserland; maar via Stutgart de A81 naar Stockach, langs de Bodensee naar Lindau en Bregenz, en dan de A14, is een vrij rustig en leuk alternatief. Als je voldoende tijd( vaak niet langer dan de omweg via de autowegen) hebt, en het weer is goed, is de weg via Luxemburg, Straatsburg, dóór het Zwarte Woud naar Villingen, en dan verder via de A81 een nog leuker -en kortste- alternatief!
Groeten,
Paul
wij gaan voor het 13e jaar naar Fiss. De Fernpas is inderdaad een alternatief, maar vaak is het nog drukker, en bij slecht weer helemaal niet te doen; is mijn mening uiteraard. Nachtrijden is helemaal geen alternatief. Zelf heb ik al veel alternatieve routes genomen: ook door Zwitserland; maar via Stutgart de A81 naar Stockach, langs de Bodensee naar Lindau en Bregenz, en dan de A14, is een vrij rustig en leuk alternatief. Als je voldoende tijd( vaak niet langer dan de omweg via de autowegen) hebt, en het weer is goed, is de weg via Luxemburg, Straatsburg, dóór het Zwarte Woud naar Villingen, en dan verder via de A81 een nog leuker -en kortste- alternatief!
Groeten,
Paul
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Al eens nagedacht om 's nachts te rijden en dan gewoon via de Fernpaß te rijden? Lekker rustig!
Veel andere zinnige alternatieven zitten er voor SFL helaas niet aan.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Misschien rijden we in twee etappes. Vrijdagmiddag weg en dan 's avonds laat ergens een hotelletje en dan de volgende ochtend het laatste stukje. Maar de Fernpas is dus wel degelijk een vertragende factor?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
De Fernpaß is absoluut tijdens de krokusvakantie een vertragende factor. Niet zo erg als bij München in de file staan tot het Zillertal, maar wel ergerlijk genoeg. Echter de Pfändertunnel zal ook niet heel veel beter zijn. Het is dus kiezen voor de ene file of voor de andere file, waarbij opgemerkt moet worden dat de route via Bregenz extra tol kost (dankzij de Arlbergtunnel) én meer kilometers zijn.Wouter N14 schreef:Maar de Fernpas is dus wel degelijk een vertragende factor?
Zoals gezegd zou ik vrijdagavond lekker in Nederland vertrekken, de gehele nacht (met uiteraard diverse pauzes) lekker doorrijden en dan zaterdagochtend vroeg in SFL aankomen. Dan kan je ook gewoon de Fernpaß nemen en hoef je je ook niet druk te maken om files.

-
- dorpsstraat
Ze zijn er al een tijdje bezig met die eerste tunnel gezien vanaf Lindau.
Dan zijn straks mooi beide tunnels voorzien van dubbele buizen.
Mensen al foto's van hoe het er nu uitziet?
Zijn we waarschijnlijk straks ook mooi van de files af voor/aan de grensovergang.
Dan zijn straks mooi beide tunnels voorzien van dubbele buizen.
Mensen al foto's van hoe het er nu uitziet?
Zijn we waarschijnlijk straks ook mooi van de files af voor/aan de grensovergang.
-
- 2x2 autosnelweg
Op mijn foto's zie je in de verte een klein beetje van de werkzaamheden:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 5330295522
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 5330295522
-
- zandpaadje
Hallo,
op 4 februari vertrekken we naar Fiss; overnachten in Leutkirch (tussen Memmingen en Lindau). Sinds enkele jaren doen we het trajekt in 2 dagen en overnachten we in de buurt van de Bodensee. s'Nachts rijden is géén optie meer!
Meestal gaat het in de vroege voormiddag vlot richting Pfandertunnel, maar vorig jaar daar toch 3 uur gedaan over +/- 30km! Indien nodig probeer ik een secundaire weg naar Lindau en Bregenz. Deze passages hebben wel enkele verkeerslichten, maar niet echt filles.
Deel mijn ervaring mee. Waarschijnlijk heb ik daar wel internetmogelijheid.
Groeten,
Paul
op 4 februari vertrekken we naar Fiss; overnachten in Leutkirch (tussen Memmingen en Lindau). Sinds enkele jaren doen we het trajekt in 2 dagen en overnachten we in de buurt van de Bodensee. s'Nachts rijden is géén optie meer!
Meestal gaat het in de vroege voormiddag vlot richting Pfandertunnel, maar vorig jaar daar toch 3 uur gedaan over +/- 30km! Indien nodig probeer ik een secundaire weg naar Lindau en Bregenz. Deze passages hebben wel enkele verkeerslichten, maar niet echt filles.
Groeten,
Paul
-
- dorpsstraat
Door afrit 2 of 3 te nemen van de A96 zeker en zo de tunnel voorbij te doen, om later weer de A14 te vervolgen zo door naar de S16?paul phillemon schreef:Hallo,
Groeten,
Paul
Maar nu heb je toch ook niet echt last van files voor de grens, aangezien het seizoen later is?
-
- zandpaadje
Hallo,
inderdaad; zelfs afrit 4 of 5 is desnoods een optie.
Vorig jaar was ook een "laagseizoen" periode, maar de file aan de tunnel was enorm! Zaterdagmorgen zijn blijkbaar veel duitsers op weg voor één- of twee dagen skien.
De "omleiding" via Bregenz-stad maken we vaak, ook bij het terugkeren, maar dan nemen we afrit A14 Bregenz ( heeft een heel lange afritstrook) en oprit 1 van de A96.
Paul
Vorig jaar was ook een "laagseizoen" periode, maar de file aan de tunnel was enorm! Zaterdagmorgen zijn blijkbaar veel duitsers op weg voor één- of twee dagen skien.
De "omleiding" via Bregenz-stad maken we vaak, ook bij het terugkeren, maar dan nemen we afrit A14 Bregenz ( heeft een heel lange afritstrook) en oprit 1 van de A96.
Paul
-
- dorpsstraat
Dan al ja?paul phillemon schreef:Hallo,
Paul
Dat is eigenlijk de oude weg (B18) toen dat stuk A96 er nog niet was.
-
- zandpaadje
inderdaad...MINI schreef:
Dan al ja?
Dat is eigenlijk de oude weg (B18) toen dat stuk A96 er nog niet was.
ik breng een kort relaas hoe het verlopen is (weekend 5-6februari
-
- zandpaadje
IK ga ook op zaterdagmorgen 5 februari vertrekken naar Fiss en heb een broertje dood aan filerijden. Het is de eerste maal dat ik dit skigebied bezoek en vrees dus ook voor de files vanaf Reutte tot de Fernpas enerzijds, en anderzijds de Pfandertunnel. Vroeger heb ik al wel de A 14 afgereden bij file richting Duitsland, maar ik herinner mij dat het alternatief langs Bregenz stad toen niet veel beter was.
Nu overweeg ik de suggestie van jullie om via Stuttgart de A81 naar Villingen -Schweningen te nemen, maar het lijkt mij beter om de Zwitserse zijde van de Bodensee te volgen (langs de noordzijde moet je nog Lindau en Bregenz passeren. )
Op de A81 afrit 41 naar Singen, dan over secundaire wegen naar Frauenfeld en St-Gallen (de 7)dan Altstatten om vervolgens regio Rankweil Oostenrijk binnen te komen en op de A14 te gaan richting Bludenz. Dan heb ik nog wel de Arlbergtunnel , maar weet iemand of dat in deze periode ook files geeft?
Heeft iemand ervaring met deze route in de winter? (Deze zomer heb ik zo de files door overstromingen eind juli rond Bregenz met succes omzeild (vanuit Oostenrijk richting Nederland). Het is landschappelijk een mooie route door een meestal zachtgolvend landschap. In Zwitserland heb je op deze manier geen autowegenvignet nodig. In Oostenrijk lijkt het mij toch aangewezen een vignet te nemen om wat op te schieten. :
Nu overweeg ik de suggestie van jullie om via Stuttgart de A81 naar Villingen -Schweningen te nemen, maar het lijkt mij beter om de Zwitserse zijde van de Bodensee te volgen (langs de noordzijde moet je nog Lindau en Bregenz passeren. )
Op de A81 afrit 41 naar Singen, dan over secundaire wegen naar Frauenfeld en St-Gallen (de 7)dan Altstatten om vervolgens regio Rankweil Oostenrijk binnen te komen en op de A14 te gaan richting Bludenz. Dan heb ik nog wel de Arlbergtunnel , maar weet iemand of dat in deze periode ook files geeft?
Heeft iemand ervaring met deze route in de winter? (Deze zomer heb ik zo de files door overstromingen eind juli rond Bregenz met succes omzeild (vanuit Oostenrijk richting Nederland). Het is landschappelijk een mooie route door een meestal zachtgolvend landschap. In Zwitserland heb je op deze manier geen autowegenvignet nodig. In Oostenrijk lijkt het mij toch aangewezen een vignet te nemen om wat op te schieten. :

-
- zandpaadje
hallo Paulus,
ik heb zelf al de weg van Dornbirn naar Konstanz genomen,(N13 als ik mij niet vergis). Op zaterdagvoormiddag was deze zeer druk bij de passage van de verschillende dorpen, en ook veel snelheidsbeperkingen tot 50km/h. Dit lijkt mij persoonlijk geen goed alternatief, maar je kan nooit weten. Als je een autowegvignet hebt voor Zwitserland zpu het natuurlijk een ander verhaal zijn!
De Arlbergtunnel is in deze periode geen probleem: ik heb daar nog nooit files gehad, behalve tussen de tunnel en Landeck, maar dan bij hevige sneeuwval.. Voor volgend weekend ziet het er mooi rijden uit.
Sinds 1999 gaan we jaarlijks naar Fiss! De jongste jaren in appartement 4jahreszeiten.
Goeie reis, misschien komen we elkaar ergens tegen!
Groeten,
Paul
ik heb zelf al de weg van Dornbirn naar Konstanz genomen,(N13 als ik mij niet vergis). Op zaterdagvoormiddag was deze zeer druk bij de passage van de verschillende dorpen, en ook veel snelheidsbeperkingen tot 50km/h. Dit lijkt mij persoonlijk geen goed alternatief, maar je kan nooit weten. Als je een autowegvignet hebt voor Zwitserland zpu het natuurlijk een ander verhaal zijn!
De Arlbergtunnel is in deze periode geen probleem: ik heb daar nog nooit files gehad, behalve tussen de tunnel en Landeck, maar dan bij hevige sneeuwval.. Voor volgend weekend ziet het er mooi rijden uit.
Sinds 1999 gaan we jaarlijks naar Fiss! De jongste jaren in appartement 4jahreszeiten.
Goeie reis, misschien komen we elkaar ergens tegen!
Groeten,
Paul
-
- zandpaadje
Bedankt Paul,
Waar je zo vaak teruggaat moet het goed zijn. Je doet me er nog meer zin in krijgen. Ik denk ook dat het weer wel zal meezitten volgend WE. Onze gastvrouw in Fiss schreef me ondertussen dat de fernpass geen probleem zou mogen zijn. Toch weet ik het nog niet of ik niet over Zwitserland ga oprijden, maar dan niet direkt langsheen de Bodensee, maar een iets zijdelijker route die door landelijk gebied trekt. Het Zwitsers autowegenvignet lijkt me wat duur voor wat ik zou nodig hebben.
Groetjes en leuke vakantie !
Paul S.
Waar je zo vaak teruggaat moet het goed zijn. Je doet me er nog meer zin in krijgen. Ik denk ook dat het weer wel zal meezitten volgend WE. Onze gastvrouw in Fiss schreef me ondertussen dat de fernpass geen probleem zou mogen zijn. Toch weet ik het nog niet of ik niet over Zwitserland ga oprijden, maar dan niet direkt langsheen de Bodensee, maar een iets zijdelijker route die door landelijk gebied trekt. Het Zwitsers autowegenvignet lijkt me wat duur voor wat ik zou nodig hebben.
Groetjes en leuke vakantie !
Paul S.
-
- 2x2 autosnelweg
Op zaterdag is het vooral in Kreuzlingen inderdaad erg druk, omdat mensen massaal naar Duitsland gaan om boodschappen te doen.paul phillemon schreef:ik heb zelf al de weg van Dornbirn naar Konstanz genomen,(N13 als ik mij niet vergis). Op zaterdagvoormiddag was deze zeer druk bij de passage van de verschillende dorpen, en ook veel snelheidsbeperkingen tot 50km/h. Dit lijkt mij persoonlijk geen goed alternatief, maar je kan nooit weten.
Deze foto is op zaterdag genomen:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 5324688834
Door de steeds verder wegzakkende euro (terwijl de prijzen in Zwitserland gelijk blijven) zal dat ook wel steeds erger worden. Hetzelfde heb je ook bij de Oostenrijkse grens, maar ik denk wel minder.
Op andere dagen is deze route echter prima te doen.
Je zou maar voor zo'n 30 km een vignette nodig hebben, dus nauwelijks de moeite waard. Overigens heb je voor het stukje A7 bij de grens tot de rotonde bij Kreuzlingen geen vignette nodig.Als je een autowegvignet hebt voor Zwitserland zpu het natuurlijk een ander verhaal zijn!
-
- zandpaadje
Hallo,
voorbereidingen zijn klaar, morgenvoormiddag vertrek naar Leutkirch.
Voor wie ooit een alternatieve route wil proberen: de noordkant van de Bodensee is een aanrader, om een bezoek te brengen aan de prachtige barokkerk van Birnau, pal bij het meer en langs de weg. Zeker eens doen!
Groeten,
Paul
ps: verslagje van de trip volgt binnen enkele dagen.
Paul
voorbereidingen zijn klaar, morgenvoormiddag vertrek naar Leutkirch.
Voor wie ooit een alternatieve route wil proberen: de noordkant van de Bodensee is een aanrader, om een bezoek te brengen aan de prachtige barokkerk van Birnau, pal bij het meer en langs de weg. Zeker eens doen!
Groeten,
Paul
ps: verslagje van de trip volgt binnen enkele dagen.
Paul
-
- expressweg

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- zandpaadje
Hallo,
goed aangekomen in Fiss. Enkel een paar honderd meter file gehad voor de Pfandertunnel: wel 20 minuten bijna stilstaand verkeer; was rond 9uur deze morgen.
goed aangekomen in Fiss. Enkel een paar honderd meter file gehad voor de Pfandertunnel: wel 20 minuten bijna stilstaand verkeer; was rond 9uur deze morgen.
-
- woonerf
Zou iemand van jullie ook eens willen kijken hoe de Achraintunnel er nu uit ziet? Dat is de B200 tussen Dornbirn en Alberschwende, dus in de buurt van de Pfänder.
Ik heb in het najaar van 2007 5 maanden in Dornbirn gewoond en ben vaak langs de bouwwerf aan de Schwefel (B190) gefietst, maar de afgewerkte versie heb ik nooit gezien.
Ik heb in het najaar van 2007 5 maanden in Dornbirn gewoond en ben vaak langs de bouwwerf aan de Schwefel (B190) gefietst, maar de afgewerkte versie heb ik nooit gezien.
-
- dorpsstraat
Zowel vorig week als deze week weer erg druk voor de Pfändertunnel.
@paul, hoe was je terugreis door de Pfändertunnel?
@paul, hoe was je terugreis door de Pfändertunnel?
-
- zandpaadje
Hallo,
terugreis gisteren was voorspoedig: rond 6 uur(s'morgens!) vertrokken in Fiss! Rond half acht aan de tunnel. Dus niks file richting Duitsland; evenwel stond er al een lange file richting Oostenrijk. Tussen Memmingen en Ulm, en tussen Ulm en Stutgart ook lange files gezien richting Oostenrijk. Verlof begon in Nederland zeker?
Groeten,
Paul
terugreis gisteren was voorspoedig: rond 6 uur(s'morgens!) vertrokken in Fiss! Rond half acht aan de tunnel. Dus niks file richting Duitsland; evenwel stond er al een lange file richting Oostenrijk. Tussen Memmingen en Ulm, en tussen Ulm en Stutgart ook lange files gezien richting Oostenrijk. Verlof begon in Nederland zeker?
Groeten,
Paul
-
- 2x2 autosnelweg
Als je in de krokusvakantie wilt gaan skiën lijkt me alles richting Oostenrijk verschrikkelijk. Beter is om in Zwitserland of Frankrijk te gaan skiën, want daar zijn altijd stukken minder files.
-
- dorpsstraat
Het was daar inderdaad al vroeg aansluiten in de richting van Tirol.paul phillemon schreef:Hallo,
Groeten,
Paul
In de richting van Duitsland was prima te doen.
Verlof voor Nederlanders was toen begonnen, zag aan de andere kant op de A14/A96 en de A7 genoeg Nederlandse kentekens.
@SnarfFlevoland
Lijkt me niet echt een optie, want daar kan het net zo goed druk wezen.
-
- 2x2 autosnelweg
In de krokusvakantie valt dat reuze mee. En al helemaal met Nederlanders, want die komen daar niet veel skiën. Je zou Zwitserland over de snelweg prima filevrij kunnen bereiken.MINI schreef:Lijkt me niet echt een optie, want daar kan het net zo goed druk wezen.
-
- dorpsstraat
SnarFlevoland,
Even over je post van vorige week.
In Frankrijk niet druk?
Wintersporters zorgen voor drukte op de weg
DEN HAAG - Het is zaterdag al de hele dag druk op de A12 tussen de Duitse grens en Arnhem door terugkerende wintersporters. Dat heeft een woordvoerder van de verkeersdienst van de ANWB gezegd.
Terugkerende wintersporters zorgden eerder op de dag op de wegen in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk voor flinke vertragingen. Dat was tussen tien een twee uur. Het drukste moment was op het middaguur.
In Frankrijk stond het verkeer over tientallen kilometers vast op de A43 tussen Chambéry en Lyon. In Duitsland was het vooral druk op de A8 bij München en de A3 bij Neurenberg. Op de A12 in Oostenrijk was het
filerijden bij Kufstein en op de B179 bij de grensovergang.
Het ging niet alleen om terugkerend wintersportverkeer, het was ook druk door mensen die op vakantie gingen. Tegen het eind van de middag waren de meeste files opgelost, aldus de ANWB.
Bron: telegraaf.nl
Even over je post van vorige week.
In Frankrijk niet druk?
Wintersporters zorgen voor drukte op de weg
DEN HAAG - Het is zaterdag al de hele dag druk op de A12 tussen de Duitse grens en Arnhem door terugkerende wintersporters. Dat heeft een woordvoerder van de verkeersdienst van de ANWB gezegd.
Terugkerende wintersporters zorgden eerder op de dag op de wegen in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk voor flinke vertragingen. Dat was tussen tien een twee uur. Het drukste moment was op het middaguur.
In Frankrijk stond het verkeer over tientallen kilometers vast op de A43 tussen Chambéry en Lyon. In Duitsland was het vooral druk op de A8 bij München en de A3 bij Neurenberg. Op de A12 in Oostenrijk was het
filerijden bij Kufstein en op de B179 bij de grensovergang.
Het ging niet alleen om terugkerend wintersportverkeer, het was ook druk door mensen die op vakantie gingen. Tegen het eind van de middag waren de meeste files opgelost, aldus de ANWB.
Bron: telegraaf.nl