[A][S016] S16 Arlberg Schnellstraße: Landeck - Bludenz (Arlbergtunnel)

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [A][S016] S16 Arlberg Schnellstraße: Landeck - Bludenz (Arlbergtunnel)

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
Aan de oostkant (Tirol) vind ik de S16 opzich prima uitgebouwd. Dat het bij de aansluiting met de A12 nog steeds kort enkelbaans door een lawinegalerij verloopt is wat suboptimaal, maar dat zal hopelijk nog toekomstig uitgebouwd gaan worden. Het stukje 2+1 tussen Pettneu en Flirsch schiet prima op, ook al zou 2x2 mooier zijn, omdat het stukje 2x2 tussen het tolplein van St. Anton en de afrit Pettneu wel heel kort is.

De westkant (Vorarlberg) vind ik daarentegen een drama. Het stuk van Bludenz-Montafon (A14) tot en met de Dalaaser Tunnel is afzien en vaak heb je nog pech achter een vrachtauto te zitten, die met een slakkengang van 60 km/h vooruit tuft. Het is een niet bepaald HWN waardig stuk. De twee korte mini-stukjes 2+1 richting oosten is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Overdag kom je een colonne aan vrachtwagens niet voorbij.

Door de totale flipperkast van 1x2, 2+1, 1x2, 2+1, 1x2, 2x2, 1x2 (Arlbergtunnel), 2x2, 2+1, 2x2 en 1x2 (van west naar oost gezien) rijdt de S16 niet bepaald prettig. Het is natuurlijk wat psychologisch, maar ik vind van Vorarlberg naar Tirol gevoelsmatig vervelender rijden, als van Tirol naar Vorarlberg. Dat komt voornamelijk doordat je het irritante 1x2 stuk al aan het begin krijgt en daarna maar kort door kunt rijden, alvorens de Arlbergtunnel komt en dan opnieuw de uitbouw steeds weer afwisselt. Vanuit Tirol gezien valt het allemaal wel mee, totdat je in het vervelende 1x2 stuk voor Bludenz komt. En daarna kan je op de A14 weer normaal doorrijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Vorarlberg is van oudsher altijd al meer op de buurlanden gericht geweest dan op de rest van Oostenrijk zelf. Economisch is er veel samenhang met Liechtenstein en Zwitserland, net als dat ze cultureel ook veel uitwisselen, zoals Alemannische dialecten. Wellicht dat de beperkte banden en de concurrentie van de Arlbergspoorlijn in met name het goederenvervoer een rol spelen in dat de S16 nooit echt is uitgegroeid tot een transitroute.

Je hebt in Vorarlberg ook nog het Kleinwalsertal, dat over land alleen vanuit Duitsland (Oberstdorf) bereikbaar is.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Nou ja, Vorarlberg is ook niet echt lekker met Liechtenstein of Zwitserland verbonden. Er is nog steeds geen HWN verbinding, al wordt er al sinds jaren over een S18 naar St. Margrethen gesproken en was vroeger ook al een S17 als bypass van Feldkirch naar Liechtenstein gepland geweest. Daar is tot nu toe allemaal niks van terecht gekomen. In plaats daarvan verzinken Lustenau, Diepoldsau en Feldkirch steeds meer in allerdaagse files.

Ook qua spoor is het allemaal niet veel soeps. Alleen doordeweeks rijdt er vanuit Oostenrijk een S-Bahn door Liechtenstein, in het weekend alleen de sneltrein van Zürich naar Innsbruck, zonder stop in het kleine buurland. Rest eigenlijk alleen nog de bus.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

En in combinatie met de hoge bevolkingsdichtheid is daardoor met name de A14 best wel druk, met 50.000 tot 65.000 voertuigen per dag. Ik denk dat dit één van de drukste snelwegen van Oostenrijk is die niet bij een bekende grote stad ligt (van het kaliber Salzburg of Wenen). De intensiteiten zijn daar redelijk vergelijkbaar met de A1 tussen Sankt Pölten en Linz.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Arlbergtunnel is vandaag weer geopend voor het verkeer, na een afsluiting van 7 maanden. Dit was de laatste van in totaal 4 seizoensafsluitingen die onderdeel waren van een uitvoerige renovatie in de afgelopen 10 jaar. Nu kan de tunnel weer jaren mee zonder groot onderhoud.

Eckdaten Sanierung Arlbergtunnel 2023 / 2024

Länge Arlbergtunnel: 13.972 Meter
Inbetriebnahme: 1. Dezember 1978
Kosten zweite Phase Sanierung: 75 Millionen Euro
Geplante Sperren: 24. April bis 6. Oktober 2023; 15. April bis 22. November 2024
täglicher Verkehr im Tunnel: 8.000 Fahrzeuge/24 Stunden
23.000 m3 Betonfahrbahn
105.000 m2 Asphalttragschicht
110.000 m2 Tunnelbeschichtung
12.000 m2 Abdichtung Galeriebauwerke
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

Een behind the scenes-video van een van de aannemers tijdens de bouw, voor degene die de Duits/Oostenrijkse taal machtig zijn
Link
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De renovatie van de S16 tussen Bludenz en de Dalaaser Tunnel is afgerond. Tussen 2021 en 2025 is voor € 50 miljoen aan werk uitgevoerd. Vanaf Bludenz tot Bings is richting oosten een 3 kilometer lange tweede rijstrook aangelegd, die de afstroom van de A14 naar de S16 tijdens wintersportdrukte moet verbeteren, en terugslag voor verkeer richting het Montafon verminderen, zodat er minder uitwijkverkeer in Bludenz komt. Ook zijn een aantal aansluitingen gereconstrueerd. Ik weet niet of ze ook overal een barrier tussen de rijrichtingen hebben geplaatst, ze noemen het een 'Sicherheitsausbau' en dat omvat de laatste tijd vaak een middengeleider.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.asfinag.at/bauen-erhalten/b ... etztunnel/

In maart 2025 is begonnen om 2 kilometer S16 bij Zams (bij Landeck) te verdubbelen naar 2x2 rijstroken. Dit omvat de tweede buis van de Lötztunnel. Het sluit aan de oostkant aan op de A12 en aan de westkant op de S16 die al 2x2 rijstroken telt. Het werk kost € 169 miljoen en duurt tot 2031.

Kennelijk wordt de complete Lötztunnel eruit gesloopt en nieuw gebouwd. De huidige tunnel is eigenlijk meer een galerij en wordt als gesloten tunnel herbouwd, met twee buizen.

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Onderweg naar mijn vakantieadres in Tirol ben ik vandaag over de S16 gekomen.
De hele route is een aaneenschakeling van werkzaamheden.

Soms moet dat gebeuren maar de snelheidslimieten wisselen constant tussen 60, 80 en 100. En vaak over maar heel korte afstanden, bijvoorbeeld 500 meter 60 omdat er een auto van de wegwerkers aan de kant staat. De aankondigingen op de dynamische borden zijn af en toe naar mijn idee niet juist of ontoereikend. Dan staat er een Vmax van 60 wegens file (die er niet was) en bij het volgende bord mag je weer 80 of 100. Om een kilometer verder weer te moeten remmen voor een stuk 60.

Al met al rijdt het op deze weg daardoor zeer onvoorspelbaar en onrustig.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Deze ervaring deel ik ook. De S16 wisselt zeer vaak van wegtype, veel meer dan andere S-wegen in Oostenrijk.
SnarfFlevoland schreef: di 24 sep 2024, 16:51Door de totale flipperkast van 1x2, 2+1, 1x2, 2+1, 1x2, 2x2, 1x2 (Arlbergtunnel), 2x2, 2+1, 2x2 en 1x2 (van west naar oost gezien) rijdt de S16 niet bepaald prettig.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Grappig was dat ik vandaag aan het einde van een stuk met Vmax 60 een wat trager rijdende auto wilde inhalen.

Dat mislukte omdat iets verderop, toen ik bij de motorkap van die in te halen auto zat, ik ineens in de ankers moest voor een nieuw stuk 60.
Het stuk 100 daartussen was ongeveer 500 meter lang. :roll:
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Het verradelijke is ook nog dat de politie regelmatig op de vluchtstrook met een lasergun precies die stukken controleert, waar de 2e rijstrook verdwijnd. De verleiding om toch nog even gas te geven om langzamere voertuigen voorbij te zijn is groot en wordt meteen afgestraft. Vooral op het stuk door Vorarlberg rijden toch nog best veel voertuigen langzamer als de Vmax. Al heb je een Vmax van 80, kom ik daar zelden sneller als met 60 voorwaards.