Aan de oostkant (Tirol) vind ik de S16 opzich prima uitgebouwd. Dat het bij de aansluiting met de A12 nog steeds kort enkelbaans door een lawinegalerij verloopt is wat suboptimaal, maar dat zal hopelijk nog toekomstig uitgebouwd gaan worden. Het stukje 2+1 tussen Pettneu en Flirsch schiet prima op, ook al zou 2x2 mooier zijn, omdat het stukje 2x2 tussen het tolplein van St. Anton en de afrit Pettneu wel heel kort is.
De westkant (Vorarlberg) vind ik daarentegen een drama. Het stuk van Bludenz-Montafon (A14) tot en met de Dalaaser Tunnel is afzien en vaak heb je nog pech achter een vrachtauto te zitten, die met een slakkengang van 60 km/h vooruit tuft. Het is een niet bepaald HWN waardig stuk. De twee korte mini-stukjes 2+1 richting oosten is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Overdag kom je een colonne aan vrachtwagens niet voorbij.
Door de totale flipperkast van 1x2, 2+1, 1x2, 2+1, 1x2, 2x2, 1x2 (Arlbergtunnel), 2x2, 2+1, 2x2 en 1x2 (van west naar oost gezien) rijdt de S16 niet bepaald prettig. Het is natuurlijk wat psychologisch, maar ik vind van Vorarlberg naar Tirol gevoelsmatig vervelender rijden, als van Tirol naar Vorarlberg. Dat komt voornamelijk doordat je het irritante 1x2 stuk al aan het begin krijgt en daarna maar kort door kunt rijden, alvorens de Arlbergtunnel komt en dan opnieuw de uitbouw steeds weer afwisselt. Vanuit Tirol gezien valt het allemaal wel mee, totdat je in het vervelende 1x2 stuk voor Bludenz komt. En daarna kan je op de A14 weer normaal doorrijden.