Dat Prag zie je toch meer in Duitsland dan in Oostenrijk?
[A][S010] S10 Mühlviertler Schnellstraße: Linz - Wullowitz (CZ)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A][S010] S10 Mühlviertler Schnellstraße: Linz - Wullowitz (CZ)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Het viel GuteFahrt in 2014 in deze zelfde topic ook al op.

Bron
Ik kan me eigenlijk geen recente beelden herinneren van enkel Prag op Oostenrijkse wegwijzers, het is volgens mij meer iets voor Duitsland om die benaming op de bewegwijzering te gebruiken. Als dat al ooit gangbaar was in Oostenrijk, dan is dat al lang geleden.

Het staat mij ook niet bij dat Oostenrijk massaal exoniemen gebruikt voor buitenlandse bestemmingen. Op deze foto uit 2002 staat al eentalig Praha:

Bron
Ik kan me eigenlijk geen recente beelden herinneren van enkel Prag op Oostenrijkse wegwijzers, het is volgens mij meer iets voor Duitsland om die benaming op de bewegwijzering te gebruiken. Als dat al ooit gangbaar was in Oostenrijk, dan is dat al lang geleden.
-
- Moderator
Ik heb wel begrepen dat veel van die exoniemen zoals Brünn, Pressburg, Agram en Marburg al langere tijd niet zo gangbaar meer zijn. Laibach en Prag weet ik zo niet.
-
- 4x5 autosnelweg
In 2015 heb ik deze foto genomen in Wenen, maar die wegwijzer lijkt wel stukken ouder te zijn.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Marburg voor Maribor komt dan weer wel voor: https://goo.gl/maps/ZzrceQ17uUhTa83y7
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Marburg staat nog wel her en der langs de A9 op oudere wegwijzers, maar vergezeld van Maribor: https://www.google.nl/maps/@46.9746537, ... 384!8i8192
Op nieuwere wegwijzers staat uitsluitend Maribor: https://www.google.nl/maps/@46.9936366, ... 384!8i8192
Ik zou verbaasd zijn als Preßburg of Agram nog ergens op een wegwijzer te vinden is. Ook op deze oudere wegwijzer staat al Bratislava (net als op die wegwijzer uit 2002 in mijn vorige post): https://www.google.nl/maps/@48.1470624, ... 384!8i8192
En ook Brünn vind ik nergens als ik een vlotte blik op Streetview werp, uitsluitend Brno.
Naar Slovenië wordt bij overal alleen met Slowenien verwezen, op de A11 staat Ljubljana zonder exoniem op de borden, en op de A9 dus Maribor, soms vergezeld van Marburg.
Voor grotere steden in de grensstreek in Hongarije ben ik ook nergens Duitse namen tegengekomen op Oostenrijkse wegwijzers. Geen Raab (Győr), geen Ödenburg (Sopron), geen Steinamanger (Szombathely), terwijl dit plaatsen zijn die ook een rijke gedeelde historie met Oostenrijk hebben.
Over Tarvis hadden we al een keer eerder een discussie op dit forum, maar dat werd toen alleen nog maar op een fietswegwijzer aangetroffen.
De voorzichtige conclusie is dat Oostenrijk niet of nauwelijks nog exoniemen gebruikt op de bewegwijzering.
-
- 4x5 autosnelweg
De ‘io’ is hier achter Tarvis geplaktCoen Tunnel schreef: ↑di 06 dec 2022, 20:34 Over Tarvis hadden we al een keer eerder een discussie op dit forum, maar dat werd toen alleen nog maar op een fietswegwijzer aangetroffen.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij hebben ze dat nooit grootschalig gedaan, net zoals in Zwitserland. Daar vind je exoniemen ook slechts zeer sporadisch op de wegwijzers (Ik heb bijv. wel eens Bâle gezien in Franstalig Zwitserland). Het zullen dan vooral ambtenaren zijn die vergeten dat de namen die ze in de krant lezen aangepast moeten worden; want in geschreven media vind je wel steeds de Duitstalige naam.De voorzichtige conclusie is dat Oostenrijk niet of nauwelijks nog exoniemen gebruikt op de bewegwijzering.
Maar de bewegwijzering op de S 10 lijkt me vrij nieuw, dus dan is het niet zo wonderlijk dat ze alleen het endoniem aangeven. Voor de rest ben ik er niet kapot van. Veel informatie is veel te priegelig opgeschreven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Vandaag is de bouw begonnen van 7 kilometer S10 tussen Freistadt en Rainbach. Dit deel voert tot de noordkant van Rainbach. Het kost € 346 miljoen en moet in 2027 gereed zijn.
Daarna is nog 9 kilometer tot de Tsjechische grens bij Wullowitz resterend. Dit project zit nog in de tracékeuze. De formele procedures starten vermoedelijk in 2025.

Daarna is nog 9 kilometer tot de Tsjechische grens bij Wullowitz resterend. Dit project zit nog in de tracékeuze. De formele procedures starten vermoedelijk in 2025.