[A][A002] A2 Süd Autobahn: Wien - Graz - Villach

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 27 aug 2009, 20:22

A2 Graz - Klagenfurt

Een rit vanaf Graz naar het westen, een route die denk ik maar weinig Nederlanders zullen rijden. Ik zag ze niet in elk geval, wel veel Italianen en Tsjechen. Deze weg voert door het zuiden van Oostenrijk, wat bergachtiger is dan veel mensen denken, de A2 stijgt naar bijna 1.000 meter hoogte en kent redelijk wat tunnels, maar de meesten zijn korter dan een kilometer. De bewegwijzering is zoals gewoonlijk om van te huilen.

Klik hier

route:
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 27 aug 2009, 20:36

Afbeelding
^Zo moet het niet.

Wat verder natuurlijk weer op valt is dat de landenovaaltjes blijkbaar in de opruiming waren bij de Hofer. Typisch Oostenrijks.

Hele mooie fotoserie weer.
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 aug 2009, 23:48

Inderdaad weer een mooie foto serie Chris! :D Flickr krijgt het nog druk met extra servers plaatsen, voor al je foto's! :PP:

Wel jammer dat je de S36/S37 route niet hebt genomen naar Klangenfurt. Die is nou juist zo mooi! ;) Wellicht voor een andere keer en dan kan je de S6 naar Wenen meteen meepakken, die is ook mooi en doet een beetje S16 achtig aan.
Frits schreef:^Zo moet het niet.
Die serviceborden raak ik wellicht gewend, maar dit vind ik zeker niet slecht. Het enige wat ik onduidelijk vind is dat kleine bordje onderaan het servicebord. Dat mogen ze wel weer weghalen...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2009, 0:26

SnarfFlevoland schreef:Die serviceborden raak ik wellicht gewend, maar dit vind ik zeker niet slecht. Het enige wat ik onduidelijk vind is dat kleine bordje onderaan het servicebord. Dat mogen ze wel weer weghalen...
Een kleurenkermis (vier verschillende combinaties van letterkleur en achtergrondkleur), veel te veel doelen om tijdig te kunnen lezen (in NL hebben we daarom normaal gesproken een maximum van 8), veel te kleine letters voor bij 130 km/u, geel-op-groen is ook slecht leesbaar. De onderste regel op dat onderste bordje is niet eens te lezen op deze vrij grote foto. Nee, dit bord verdient geen schoonheidsprijs. Dit is gewoon slecht. Oostenrijk heeft geen perfecte bewegwijzering, maar zeker betere borden dan dit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 aug 2009, 16:11

Het is geen slecht bord voor Oostenrijkse begrippen. De kleuren staan netjes uit elkaar zodat het geen kleurenkermis wordt. De borden in Nederland lijken soms meer op een zebra dan op wegwijzers. De meest relevante informatie (afritnaam en nummer) lijken me wel leesbaar met 120 km/h. Maar goed, ik zou er langs moeten rijden voor een definitief oordeel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 28 aug 2009, 16:56

Dat zwarte kader kan eigenlijk weggelaten worden. Dit verwijst naar de industriegebieden van Lieboch en Lannach. Maar omdat beide dorpen al op de gewone wegwijzers staan is het evident dat je voor de industriegebieden van die plaatsen ook moet afslaan. De meerwaarde van het zwarte kader is daarom nihil.
Weglaten daarvan maakt het bord weer wat overzichtelijker.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 aug 2009, 19:32

Die ovaaltjes zijn ook niet altijd geweldig overigens. Als je bij Klagenfurt over de A2 rijdt, dan staat SLO via de Loiblpass aangegeven, en niet verder richting Villach. De Loiblpass is absoluut ongeschikt voor verkeer met aanhangers en heeft hellingen tot 17% met scherpe bochten en smalle rijstroken. Voor doorgaand verkeer is de route via de Karawankentunnel toch beter. Maar dat staat daar niet aangegeven.

Het probleem met ovaaltjes is dat je geen onderscheid kunt maken naar welke route je gebruikt om een land te bereiken. Soms is dat wel vrij duidelijk, maar niet altijd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 28 aug 2009, 19:59

Chris schreef:Het probleem met ovaaltjes is dat je geen onderscheid kunt maken naar welke route je gebruikt om een land te bereiken. Soms is dat wel vrij duidelijk, maar niet altijd.
In dit geval ga je er vanuit dat ze je naar de Karawankentunnel sturen maar verwijzen ze dus juist naar een onlogische route... Vind ik eerlijk gezegd vrij kwalijk.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 28 aug 2009, 21:33

Een ovaaltje geeft alleen maar aan dat een weg naar dat land toeloopt. Dat is iets anders dan dat dat de meest ideale route naar dat land is.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 29 aug 2009, 11:41

Een bewegwijzerd secundair L nummer:
Afbeelding

Chris
Moderator

[A][A002] A2 Süd Autobahn: Wien - Graz - Villach

Bericht door Chris » di 21 jun 2016, 21:09

Op de A2 bij Seebenstein is vanmiddag een Sloveense bus met Italianen aan boord op een vrachtauto gebotst in een file voor wegwerkzaamheden. Er vielen 46 gewonden. De bus was onderweg van Italië naar Polen.

Afbeelding

Rettungsgasse:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 jun 2016, 18:46

Een raar verhaal over de A2 langs de Wörthersee (tussen Klagenfurt en Villach). Daar staan portalen over de weg waar men lange tijd nog maar 80 km/h mag rijden. De verantwoordelijke daarvan is al met pensioen en niemand weet schijnbaar wat er mee aan moet. Het is niet handhaafbaar omdat de maximumsnelheid zonder tussenstap van 130 naar 80 gaat. De portalen worden nu weggehaald, waarna er een permanente maximumsnelheid van 100 km/h komt.

http://www.krone.at/Kaernten/Die_Tempob ... ory-516411

sven_engelen
expressweg

Re: [A][A002] A2 Süd Autobahn: Wien - Graz - Villach

Bericht door sven_engelen » di 13 dec 2022, 15:47

Ik heb de afgelopen zomer over de A2 gereden van Wien naar Villach in 2 delen. Van Wien naar Klagenfurt en van Klagenfurt naar Villach. Het stuk bij Wien is een interessant stuk met een lang stuk 2x4 rijstroken maar het meest spectaculaire stuk ligt toch echt bij Grimmenstein waar je de bergen in duikt en dus flink naar boven mag slingeren. Een heel imposant stuk autobahn :top:
Link
Svenlo