[A][A001] A1 West Autobahn: Wien - Salzburg
Moderator: Moderatoren
-
Ernst76
- verkeersader
Re: [A][A001] A1 West Autobahn: Wien - Salzburg
Opvallend dat Graz niet meer terug op de borden komt na Knoten Salzburg, ook niet bij het afstandenbord. Moet je maar net weten dat ze je via het Voralpenkreuz en de A9 willen leiden. Willen ze zo graag voorkomen dat je de bundesstrasse door het Ennstal neemt (verbinding tussen A10 en A9)?
Ook verdwijnt de bewegwijzering van het vliegveld. Mooi dat het 2x3 is maar 80 zal inderdaad wel als een slakkengang aanvoelen. Op de A10 richting Villach staat (omgeving Hallein dacht ik te hebben onthouden) ook een flitser.
Ook verdwijnt de bewegwijzering van het vliegveld. Mooi dat het 2x3 is maar 80 zal inderdaad wel als een slakkengang aanvoelen. Op de A10 richting Villach staat (omgeving Hallein dacht ik te hebben onthouden) ook een flitser.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Het vliegveld heeft een eigen aansluiting en die heeft Chris ook gefotografeerd:
A1 Salzburg - Linz 08 by European Roads, on Flickr
Wenen wil ook wel eens wegvallen:

A1 Salzburg - Linz 08 by European Roads, on FlickrWenen wil ook wel eens wegvallen:

-
Chris
- Moderator
Na Salzburg komt de A1 langs de Salzkammergut. Je ziet er niet heel veel van vanwege begroeiing en geluidsschermen, maar soms zijn de bergen wel zichtbaar.

A1 Salzburg - Linz 30 by European Roads, on Flickr
Mondsee.

A1 Salzburg - Linz 33 by European Roads, on Flickr
Knoten Linz (en ook het Voralpenkreuz) staan al ver van te voren aangegeven, ik snap dat nut niet zo.

A1 Salzburg - Linz 37 by European Roads, on Flickr
Dikke pijlen.

A1 Salzburg - Linz 46 by European Roads, on Flickr
Dit is die dalbrug die ze gaan vervangen.

A1 Salzburg - Linz 48 by European Roads, on Flickr
Ovaaltjes galore.

A1 Salzburg - Linz 60 by European Roads, on Flickr
Het Voralpenkreuz.

A1 Salzburg - Linz 62 by European Roads, on Flickr
Daarna begint een traject met 2x3 rijstroken, dat tot bij Wenen door gaat.

A1 Salzburg - Linz 67 by European Roads, on Flickr
Knoten Haid met de A25.

A1 Salzburg - Linz 70 by European Roads, on Flickr
Miami Vice onderweg. Dit is geen Magnum ferrari.

A1 Salzburg - Linz 74 by European Roads, on Flickr
Kolossale geluidsschermen.

A1 Salzburg - Linz 75 by European Roads, on Flickr
Praha. Die kant moet ik op.

A1 Salzburg - Linz 79 by European Roads, on Flickr

A1 Salzburg - Linz 30 by European Roads, on Flickr
Mondsee.

A1 Salzburg - Linz 33 by European Roads, on Flickr
Knoten Linz (en ook het Voralpenkreuz) staan al ver van te voren aangegeven, ik snap dat nut niet zo.

A1 Salzburg - Linz 37 by European Roads, on Flickr
Dikke pijlen.

A1 Salzburg - Linz 46 by European Roads, on Flickr
Dit is die dalbrug die ze gaan vervangen.

A1 Salzburg - Linz 48 by European Roads, on Flickr
Ovaaltjes galore.

A1 Salzburg - Linz 60 by European Roads, on Flickr
Het Voralpenkreuz.

A1 Salzburg - Linz 62 by European Roads, on Flickr
Daarna begint een traject met 2x3 rijstroken, dat tot bij Wenen door gaat.

A1 Salzburg - Linz 67 by European Roads, on Flickr
Knoten Haid met de A25.

A1 Salzburg - Linz 70 by European Roads, on Flickr
Miami Vice onderweg. Dit is geen Magnum ferrari.

A1 Salzburg - Linz 74 by European Roads, on Flickr
Kolossale geluidsschermen.

A1 Salzburg - Linz 75 by European Roads, on Flickr
Praha. Die kant moet ik op.

A1 Salzburg - Linz 79 by European Roads, on Flickr
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat Voralpenkreuz staat aangegeven vind ik zo gek nog niet. Het is op weg naar de A9 toch het punt waar je afslaat en van richting verandert, en verder is er niks van betekenis. En Graz is vanaf hier nog zover weg dat het voor A9-verkeer fijn is om een doel te hebben om op te focussen.
Toen ik een paar jaar terug vanaf mijn hotel in Salzburg naar de Red Bull Ring reed vond ik zo'n doel als Voralpenkreuz op de borden wel logisch.
Toen ik een paar jaar terug vanaf mijn hotel in Salzburg naar de Red Bull Ring reed vond ik zo'n doel als Voralpenkreuz op de borden wel logisch.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Op het knooppunt zelf vind ik het aparte bordje met E-nummers grappig. Natuurlijk ook een uitvloeisel van het feit dat de Ösi’s het bord weer zo vol hebben gezet dat iets wat ze er normaal eigenlijk op hadden gezet er nu niet op past.
-
Chris
- Moderator
De Aurachtalbrücke bij Regau.
De oude overspanningen zijn nu uitgehesen. Deze kokerliggers wegen 220 ton. Volgens mij wordt er nu een nieuwe betonnen uitbouwbrug op de helft van de vrijgekomen pijlers gebouwd en dan later wordt de nu al gebouwde uitbouwbrug die nu op tijdelijke pijlers staat, zijwaarts geschoven.

De oude overspanningen zijn nu uitgehesen. Deze kokerliggers wegen 220 ton. Volgens mij wordt er nu een nieuwe betonnen uitbouwbrug op de helft van de vrijgekomen pijlers gebouwd en dan later wordt de nu al gebouwde uitbouwbrug die nu op tijdelijke pijlers staat, zijwaarts geschoven.

-
Chris
- Moderator
Link
-
wellproc
- dorpsstraat
Afgelopen zomer ben ik over deze brug gekomen. Toen reden we over de tijdelijke situatie. Er was vanaf de weg relatief weinig te zien van de bouwplaats, maar hierbij toch de beelden voor wie dat interessant vindt.
Link
En de terugreis ook nog even opgezocht
:
Link
En de terugreis ook nog even opgezocht
-
EtienneM
- autoweg
Deze week is de 420 meter lange Aurachbrücke, de hoogste brug van de Westautobahn met een hoogte van 50 meter, succesvol ingeschoven.
De oorspronkelijke brug uit 1961, waarvan delen van de brugpeilers nog uit begin jaren '40 stamden, is volledig herbouwd. Als volgende stap wordt het verkeer over het ingeschoven brugdek geleid en worden de tijdelijke brugpeilers afgebroken.
Link
Video over het project: Link
Meer info: https://www.asfinag.at/bauen-erhalten/b ... chbruecke/
De oorspronkelijke brug uit 1961, waarvan delen van de brugpeilers nog uit begin jaren '40 stamden, is volledig herbouwd. Als volgende stap wordt het verkeer over het ingeschoven brugdek geleid en worden de tijdelijke brugpeilers afgebroken.
Link
Video over het project: Link
Meer info: https://www.asfinag.at/bauen-erhalten/b ... chbruecke/
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
Chris
- Moderator
Wat beelden van de A1 van Sankt Pölten tot het Knoten Steinhäusl, waar de A1 en A21 splitsen rond Wenen.
Ik was nog nooit in dit deel van Oostenrijk geweest. Je merkt wel dat je midden in Europa zit, zoveel buitenlandse kentekens dat je ziet.
Het was op een zondag, dat verklaart waarom er geen vrachtverkeer te zien is. Dat op zondag alle winkels gesloten zijn is toch wel lastig in Oostenrijk, weinig keuze voor lunch onderweg. Verse broodjes bij een tankstation overpriced en na 12 uur uitverkocht, uiteindelijk bij een veel te druk Raststation zo'n verpakt broodje kunnen 'scoren'. Voor een eenvoudige lunch ga ik meestal naar een supermarkt of bakker onderweg. Langs de snelweg is het vaak overpriced en soms gewoon op. Of van die kleffe sandwiches van € 5.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 02 by European Roads, on Flickr
Rotatiepanelen, elektronische borden. Dit soort wegwijzers ogen daardoor rommelig.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 05 by European Roads, on Flickr
De A1 is 2x3 over een lang traject door het noorden van Oostenrijk, namelijk 165 kilometer tussen het Voralpenkreuz en het Knoten Steinhäusl. Een groot deel is in de periode 1999-2007 verbreed toen de oorspronkelijk jaren '50-60 Autobahn compleet werd opgebroken en heraangelegd. Een deel is pas in 2018 opgeleverd. Uit de berichtgeving bleek dat de A1 in de jaren '80 al in vrij rampzalige staat verkeerde.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 06 by European Roads, on Flickr
Heet...

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 14 by European Roads, on Flickr
Nieuwe wegwijzers waar niet te veel op staat zijn nog best wel geslaagd.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 16 by European Roads, on Flickr
Knoten Steinhäusl. Doorgaand verkeer moet de A21 nemen. De A1 eindigt in het westen van Wenen en sluit daar niet op andere snelwegen aan.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 21 by European Roads, on Flickr
Ik was nog nooit in dit deel van Oostenrijk geweest. Je merkt wel dat je midden in Europa zit, zoveel buitenlandse kentekens dat je ziet.
Het was op een zondag, dat verklaart waarom er geen vrachtverkeer te zien is. Dat op zondag alle winkels gesloten zijn is toch wel lastig in Oostenrijk, weinig keuze voor lunch onderweg. Verse broodjes bij een tankstation overpriced en na 12 uur uitverkocht, uiteindelijk bij een veel te druk Raststation zo'n verpakt broodje kunnen 'scoren'. Voor een eenvoudige lunch ga ik meestal naar een supermarkt of bakker onderweg. Langs de snelweg is het vaak overpriced en soms gewoon op. Of van die kleffe sandwiches van € 5.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 02 by European Roads, on Flickr
Rotatiepanelen, elektronische borden. Dit soort wegwijzers ogen daardoor rommelig.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 05 by European Roads, on Flickr
De A1 is 2x3 over een lang traject door het noorden van Oostenrijk, namelijk 165 kilometer tussen het Voralpenkreuz en het Knoten Steinhäusl. Een groot deel is in de periode 1999-2007 verbreed toen de oorspronkelijk jaren '50-60 Autobahn compleet werd opgebroken en heraangelegd. Een deel is pas in 2018 opgeleverd. Uit de berichtgeving bleek dat de A1 in de jaren '80 al in vrij rampzalige staat verkeerde.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 06 by European Roads, on Flickr
Heet...

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 14 by European Roads, on Flickr
Nieuwe wegwijzers waar niet te veel op staat zijn nog best wel geslaagd.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 16 by European Roads, on Flickr
Knoten Steinhäusl. Doorgaand verkeer moet de A21 nemen. De A1 eindigt in het westen van Wenen en sluit daar niet op andere snelwegen aan.

A1 Sankt Pölten - Steinhäusl 21 by European Roads, on Flickr
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
GuteFahrt schreef: do 23 jan 2020, 17:20 A1 Haid
Er komt een nieuwe aansluiting Haid aan de A1, net ten oosten van Knoten Haid:
Dit is onderdeel van bypass Haid, die maar half gebouwd is. Volgend jaar begint de aanleg.
^Post van ruim 6 jaar geleden. In de tussentijd is er van alles aangelegd, maar nog niet deel 2 van de bypass Haid en de nieuwe
Bericht van vandaag: de laatste bezwaren ertegen zijn afgewezen door het administratief gerechtshof. De bouwstart staat nu gepland voor volgend jaar en uiterlijk 2030 moet het klaar zijn.
https://www.meinbezirk.at/linz-land/c-l ... t_a8588794