[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Pino » do 07 jan 2021, 0:00

Chris schreef: wo 06 jan 2021, 20:44 Er zijn op zich wel mogelijkheden om de rekeningen van buitenlandse bestuurders te innen. Noorwegen doet dat al vele jaren met een Brits bedrijf dat normaal parkeerboetes int voor gemeenten in heel Europa. Het probleem zit wellicht dat een private concessionair geen toegang heeft tot de database zoals een overheid dat wel heeft. In Noorwegen is ook bekend dat een deel oninbaar is. En naarmate zulke tolwegen in gebieden liggen waar veel meer buitenlanders komen zal het oninbare bedrag groter worden. In Oostenrijk zal dat meer zijn dan in Portugal bijvoorbeeld, waar al een heel netwerk van ETC tolwegen ligt.
Een typische transitroute als de Brenner zal een relatief groot oninbaar gedeelte krijgen. In een land als Frankrijk heb je wel meer buitenlanders dan in Portugal, maar zal het op het totale inkomen van een concessionair nog steeds vrij overzichtelijk zijn. Als gezegd, concessionairs in de verschillende landen zullen deze scenario's hebben doorgerekend, en uit het feit dat ze werken aan tolheffing zonder barrière leid ik af dat ze het inkomensverlies behapbaar vinden - zeker wanneer je het ook nog afzet tegen een kostenreductie. Oostenrijk heeft deze keuze natuurlijk feitelijk al gemaakt, want op de niet-Sondermaut-snelwegen nemen ze het risico al.

Wat betreft toegang tot databases: ik verwacht niet dat private concessionairs die ooit zouden krijgen, maar op EU-niveau is een route uitgedacht waar de lidstaten onderling informatie gaan uitwisselen om achter niet-betalers in electronische systemen aan te kunnen gaan (url=https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32019L0520]Richtlijn 2019/520[/url], die uiterlijk in oktober moet zijn geïmplementeerd in de nationale rechtssystemen). Dus dan moet de concessionair de eigen sterke arm in roepen, die weer bij de gegevens van andere landen kan. Dit zal wel tegen kostprijs gaan, maar uiteindelijk is het natuurlijk de zondaar die die kosten zal dragen via de boetes voor niet-betaling. Frankrijk heeft, om dit systeem mogelijk te maken, deze boete-mogelijkheid mogelijk gemaakt in de eigen strafwet. Met het oude tolpoort-systeem was zoiets kennelijk niet nodig.
Laatst gewijzigd door Pino op do 07 jan 2021, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Palance » do 07 jan 2021, 7:10

Robbert297 schreef: wo 06 jan 2021, 22:03 Ik weet bijna 100% zeker dat de slagbomen op de Brennerpas open gingen en ik groen licht kreeg. Ik reed er in september 2020.
Ik denk dat je het echt 100% zeker weet. Als je was doorgereden bij groen en de slagbomen gingen niet open had je het wel gemerkt :)
Laatst gewijzigd door Palance op do 07 jan 2021, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 07 jan 2021, 11:01

^^ Haha, het is meer dat ik in twijfel werd getrokken.

"Stonden ze er nou wel, of ben ik nou in de war met een andere Mautstelle?"
:denk:
I'm average height... in Thailand.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 jan 2021, 13:20

^^ Voor wat het waard is: de enige (klassieke) tolpoorten zonder slagboom die ik ken zijn op punten waar geen tol wordt geheven. Bijvoorbeeld de vrachtwagenpoorten bij Schönberg, het uitcheck-punt van Aosta-Ovest als je vanuit het oosten komt en de afritten van de Italiaanse A18 waar nog geen tol mag worden geheven zijn uitzonderingen waar je echt geen barrière ziet. Misschien heeft het wel meer een verkeersveiligheids-reden dan een tolheffings-reden, want zo breed zijn die poorten niet en er staat dure apparatuur in. Een slagboom garandeert dat er echt niet harder dan stapvoets gereden wordt. Als je daar vanaf wilt, moeten ze de klassieke poort-structuur maar volledig vervangen door een camera-portaal zoals op de A9, bij Granollers en wat je in Noorwegen en de nodige niet-Europese landen ziet.

Als je op de Streetview-beelden uit het voorjaar van 2019 kijkt, zie je daar nog heel duidelijk slagbomen in gebruik op de groene rijstroken bij Schönberg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jan 2021, 21:44

Robbert297 schreef: wo 06 jan 2021, 22:03
Coen Tunnel schreef: wo 06 jan 2021, 15:42 ^^ Ik meen dat dat vorig jaar op de Brenner ook al het geval was, al durf ik het niet 100% zeker te zeggen. Of misschien in 2019 al. Er staat me in ieder geval iets bij dat ik ergens geen slagbomen ben tegengekomen, zoals eerder inderdaad altijd wel het geval was.
Ik weet bijna 100% zeker dat de slagbomen op de Brennerpas open gingen en ik groen licht kreeg. Ik reed er in september 2020.
Het nieuwe systeem is voorlopig alleen op de A9 ingevoerd, dus dan heb je op de Brenner inderdaad tot op heden nog de klassieke slagbomen voor de digitale "Streckenmaut".

Overigens moet iedereen die de groene stroken op de A9 gebruikt zonder geldig digitaal ticket, abonnement of geactiveerde Flex-optie, net als bij het missen van een geldig tolvignet, €120 "Ersatzmaut" betalen. De rekening zal dan wel per post verstuurd worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 26 mei 2022, 16:17

Coen Tunnel schreef: wo 18 sep 2019, 20:53 Opvallend dat de A14 dan helemaal tot aan Hohenems tolvrij zou worden, inclusief de lange Pfändertunnel.
... schopje ...

Is dit nog steeds actueel? Ik denk er over om komende zomer van Augsburg richting Zürich te rijden en een van de logische routes gaat dus door een stukje Oostenrijk. Als ik het goed begrijp kan ik dus een stukje A14 rijden zonder vignet?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 26 mei 2022, 17:49

Ja, van exit 23 Hohenems tot de Duitse grens v.v. is geen vignet nodig.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » do 26 mei 2022, 18:26

Hahaha.. heb ik dus vorig jaar voor noppes een vignet gekocht toen we vanaf Zürich maar Augsburg reden. .....

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 17 jun 2022, 12:14

Ik heb zojuist mijn asfinag account omgezet naar zakelijk zodat ik instantaan een vignet kan kopen. Moet waarschijnlijk via Brenner / Fernpas maar wil mijn opties open houden. Heb de digital section flex ook geactiveerd.

Als je een vignet per vandaag koopt is ie dus ook de hele dag geldig lijkt het (met terugwerkende kracht)

Dat brengt bij mij de vraag op hoe er gecontroleerd wordt, met camera's? Vroeger stonden ze nog wel eens fysiek bij een op/afrit, maar dat lijkt me in de digitale tijd een beetje vreemd.... Is het een optie alleen een vignet te kopen als je een camera tegen komt?

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 17 jun 2022, 12:18

^^ Ze staan inderdaad soms nog op de afritten te laseren om te zien of je een sticker hebt, of ze scannen met camera's je kenteken waaraan je vignette verbonden zou zijn. Het is helaas geen optie om een vignette te kopen als ze je controleren, daar staat dan een boete van €120 tegenover.

Let wel; in de vergane jaren zou je eerst ongeveer 15 dagen moeten wachten voordat je digitale vignette geldig zou zijn, dit heeft te maken met het Europese herroepingsrecht. Naar mijn weten is dit nog niet veranderd.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 jun 2022, 13:00

^^ Dat laatste klopt, is zelfs 17 dagen. Maar vink aan dat je geen consument bent (bij het boxje “ik vertegenwoordig een bedrijf”) en je hebt geen consumentenbescherming - dus geen herroepingsrecht en je aankoop kan meteen ingaan.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 17 jun 2022, 14:26

En als ik dus nu een vignet koop is ie geldig van 17-26 juni. Dus ook vandaag.

Bij een heterdaadje helpt dat natuurlijk niet.... Maar bij geflitst worden mogelijk wel....

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 17 jun 2022, 14:42

^^ De controle op het hebben van een vignet gebeurt nu zowel fysiek (door middel van een fuik op op- en afritten, de grens of op speciaal ingerichte parkeerplaatsen langs het autosnelwegnet) of automatisch door middel van camera's.

Deze camera's worden meestal een aantal weken op een specifieke plek opgehangen en dan naar een andere locatie gewisseld. Ze werken door middel van het toepassen van ANPR en het detecteren van de vignet-stickers op de voorruit.

Zie ook: https://blog.asfinag.at/menschen-bei-der-asfinag/skd/
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jun 2022, 16:21

exroosje schreef: vr 17 jun 2022, 14:26 En als ik dus nu een vignet koop is ie geldig van 17-26 juni. Dus ook vandaag.

Bij een heterdaadje helpt dat natuurlijk niet.... Maar bij geflitst worden mogelijk wel....
Het tijdstip van aankoop is ook geregistreerd. Je vignet is niet met terugwerkende kracht eerder op de dag geldig.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 17 jun 2022, 20:56

^^
Behalve dat... Waarom zou je voor die paar euro's moeilijk gaan doen en een fikse boete riskeren? Ik kan daar echt niet bij...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 nov 2022, 11:39

De prijzen van het vignet worden in 2023 met 2,8% verhoogd.

* 10 dagen-vignet: € 9,90
* 2-maanden-vignet: € 29,00
* jaarvignet: € 96,40

Het 10-dagen vignet kruipt daarmee naar de symbolische grens van 10 euro, al is dat nog steeds goedkoper dan de vignetten in Tsjechië, Hongarije, Slovenië en Slowakije.

Het jaarvignet benadert dus de 100 euro. Ook wel een psychologische grens.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » wo 30 nov 2022, 22:20

Er lijkt over maximaal twee jaar een ééndagsvignet en wellicht ook een weekvignet te worden ingevoerd om te voldoen aan EU-richtlijnen. De richtlijnen schrijven namelijk voor dat een vignet ook voor kortere periodes geldig moet zijn (1 dag, 1 week of 10 dagen). De Europese lidstaten hebben 2 jaar om de richtlijn toe te passen, waaronder dus ook Oostenrijk.

:arrow: Meer informatie https://www.europarl.europa.eu/news/en/ ... e-charging
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 30 nov 2022, 22:31

Ah, de nieuwe Eurovignet-richtlijn. Goed dat men daar nu uit lijkt te zijn! Of volgt er nog een discussie tussen Raad, Commissie en Parlement nu?

Hoe dan ook, bij een vignet voor een personenauto voor één dag zijn de kosten van productie, verkoop en toezicht vermoedelijk hoger dan de koopprijs. Gaat dat ervoor zorgen dat lidstaten deze optie alleen elektronisch zullen aanbieden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 nov 2022, 22:35

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze een eendagvignet voor 99 cent gaan verkopen. De prijs zal dan wel quasi op het niveau van een 10-dagenvignet liggen, want dat vignet wordt hoofdzakelijk door transitverkeer gebruikt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 30 nov 2022, 22:49

Pino schreef: wo 30 nov 2022, 22:31 Ah, de nieuwe Eurovignet-richtlijn. Goed dat men daar nu uit lijkt te zijn! Of volgt er nog een discussie tussen Raad, Commissie en Parlement nu?
Als het gaat om het (concept) document wat via de door Etienne geplaatste link is te raadplegen, dan is het antwoord dat deze richtlijn reeds op 4 maart 2022 in het EU Publicatieblad is gepubliceerd (en dus al een tijdje. meer dan definitief is). Zie hier. EU lidstaten hebben uiterlijk tot 25 maart 2024 de tijd om de richtlijn in nationale regelgeving te implementeren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2022, 9:59

Nu voor alle vignetten in de EU elektronisch zijn, of er een elektronische optie bestaat, is dit ook makkelijker in te voeren. Ik neem aan dat Oostenrijk dan wellicht ook afscheid gaat nemen van de stickervignetten.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 01 dec 2022, 15:34

Chris schreef: wo 30 nov 2022, 22:35 Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze een eendagvignet voor 99 cent gaan verkopen. De prijs zal dan wel quasi op het niveau van een 10-dagenvignet liggen, want dat vignet wordt hoofdzakelijk door transitverkeer gebruikt.
De kosten van de inning zullen vele hoger liggen dan die 99 cent.

Voor Slovenië biedt dit voor transitverkeer naar Kroatië wel een uitkomst. Dat Sloveense vignet is erg duur voor tweemaal een rit van soms maar een half uur.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 06 feb 2023, 18:50

En daarom is een e-vignet stukken handiger :lol:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 feb 2023, 19:03

^^ Dit mag ook duidelijk niet. Voor Oostenrijk, en volgens mij ook voor Slovenië, mag je niet meer dan twee vignetten gelijktijdig op je voorruit hebben. Dit is in ieder geval in Oostenrijk een overtreding.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 feb 2023, 7:30

^^
Inderdaad. En sinds er ook automatische vignetcontroles d.m.v. mobiele camera's plaatsvind, zou er na een vakantie door Oostenrijk ook zomaar thuis een boete op de deurmat kunnen vallen. De Oostenrijkers zijn daarin enorm fanatiek.

Persoonlijk vind ik het dan ook enorm jammer dat het nieuwe tolvrije deel van de A14 alleen tot Hohenems loopt en niet 3 km verder tot Altach/Mäder. Zo moet al het verkeer dat tolvrij door Oostenrijk wil rijden dwars door Diepoldsau, waar het ontzettend snel verstopt en met verkeer voor Hohenems in de knel komt. Het stukje langs Mäder is korter en veel minder filegevoelig. Maar ja, de Oostenrijkers interesseert het waarschijnlijk niet zo of er in Zwitserland file staat of niet.

Zonder vignet toch maar tot Altach doorrijden is dan weer geen goed idee. Of men staat bij de afrit handmatig te controleren of er wordt op de Go-Maut controlebrug tussen Hohenems en Altach een mobiele vignetcontrole erbij geplaatst. :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2023, 9:08

^^ Toen daar nog vignetplicht gold reed ik altijd tot aan Mäder. De doorsteek naar Zwitserland via Mäder is prettiger dan door Diepoldsau. Maar ik zou dat nu niet meer doen. De reden zal inderdaad zijn wat jij stelt: vanaf Mäder gaat het verder over Oostenrijks OWN, terwijl afrit Hohenems naast de grens ligt en de reis verder gaat over Zwitsers OWN. Het is inderdaad jammer, want de route via Mäder loopt vrijwel geheel buiten de bebouwde kom, waarbij je via Diepoldsau dwars door het dorp gaat. Maar ja, bij Hohenems heb je dat doorgaande verkeer gelijk het land uit en zal de bevolking in Mäder minder klagen. Dat het Zwitserse Diepoldsau er dan mee zit zal de Oostenrijkers niet schelen. Het probleem over de grens gooien, feitelijk.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 10 feb 2023, 15:47

Palance schreef: ma 06 feb 2023, 18:50 En daarom is een e-vignet stukken handiger :lol:

Afbeelding
In Nederland mag dit ook niet. Zeker de stickers in het midden van de ruit belemmeren een goed zicht naar buiten. Die aan de rand kunnen de blinde hoek van de A-stijl vergroten.
Donateur Vereniging Wegenforum

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » di 15 aug 2023, 9:57

Gisteren A12 Kiefersfelden Kufstein Süd gereden. Steeds grote en kleine borden Mautpflicht, maar geen bord(je) tot Kufstein Süd mautfrei kunnen ontdekken. Wel bij afslag Kufstein Nord een klein bordje von hier Mautpflicht. Onduidelijk allemaal, geen vignet, ben benieuwd.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » wo 16 aug 2023, 9:51

^^ Bij de Duitse grens staan er geen blauwe borden dat een vignet verplicht is, deze staan pas bij Kufstein Süd. Op de opritten van Kufstein Nord staat het klein (rechts in het wit) aangegeven, dat er voor het deel tussen Kufstein Süd en de grens geen vignet nodig is.

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 nov 2023, 12:44

Het digitale 1- en 10-dagenvignet is vanaf nu per direct geldig en niet meer met die bizarre 18 dagen wachttijd:

https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... tten-2024/

Ein wesentlicher Sprung ist auch die sofortige Gültigkeit von 1-Tages- und 10-Tages-Vignette bei Onlinekauf.

Mit den Änderungen, die in Anlehnung an die EU-Wegekostenrichtlinie umgesetzt werden, ist es zudem künftig möglich, dass 1-Tages- und 10-Tages-Vignetten bei Onlinekauf sofort gültig werden. 2-Monats- und Jahres-Vignetten sind weiterhin ab dem 18. Tag nach Online-Kauf aufgrund der Konsumentenschutzfrist gültig.