[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Pino »

^^ Dus in aansluiting op wijzigingen in de Eurovignet-richtlijn. Nu weet ik dat daar wat wijzigingen speelden, maar welke er nou precies zag op die bizarre 18-dagentermijn? Nou ja, fijn dat die idiotie voorbij is…
Pindaklaas
dorpsstraat

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Pindaklaas »

Chris schreef: wo 30 nov 2022, 22:35 Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze een eendagvignet voor 99 cent gaan verkopen. De prijs zal dan wel quasi op het niveau van een 10-dagenvignet liggen, want dat vignet wordt hoofdzakelijk door transitverkeer gebruikt.
Je hebt blijkbaar goede voorspellende gaven. Één dag kost € 8,60. 10 dagen € 9,90.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... -verkauft/

Asfinag meldt dat er in 2023 voor het eerst meer dan 1 miljoen digitale vignetten bij automaten zijn verkocht.

Deze automaten werden in 2017 voor het eerst geplaatst bij Hohenems (Vorarlberg). Er zijn nu 92 automaten op 30 locaties. De meest populaire locaties zijn Walserberg, Hörbranz en Rosegg, evenals op de grensovergangen Kittsee en Kiefersfelden.

Het voordeel van deze automaten was dat het digitale vignet er direct geldig was. Tot voor kort was het online gekochte vignet pas vanaf de 18e dag geldig, maar dat is nu niet meer zo.

Je kan kennelijk ook het Sloveense e-vignet kopen bij deze automaten, dat wist ik niet.

De populariteit van de vignetten is als volgt: 55% digitale vignet, 25% streckenmaut en 20% Sloveense vignet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Oostenrijk is vandaag het 1-dagsvignet ingevoerd.

Het kost € 8,60. Een 10-dagenvignet kost € 11,50.
Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo »

The EU imposed a day vignette to member states which didn't have it, and that this vignette should be pricetd at least a certain % of the annual vignette. The result is that Austria introduced it, but without modifying the price for the 10 day vignette, giving a small difference.

I tried to find the answer by myself, but I didn't find a clear answer. Some sourcs say that you can use Austrian motorways without a vigntte up to the first exit inside Austria, but on the list of the Austrian motorways where the vignette isn't needed only the first kilometres after the border on the A1, A12 and A14 are toll free (and not only to the first exit), and a few other exceptions. On these lists sections like from the Italian borderto Arnoldstein are not shown. So, my question is: is a vignette needed on this section, and similar cases?
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er gelden geen uitzonderingen op de vignetplicht op de A2 aan de Italiaanse grens. Vignet is verplicht vanaf de grens.
(No exceptions)
TOEVOEGING
typo
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

I think the exceptions on the A1, A12 and A14 do only exist, because otherwise a lot of motorist who must only ride a few kilometers on Austrian motorways will drive through (small) villages instead of buying a vignette.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Precies, men wil niet dat het lokale OWN overbelast raakt. Op de A14 is het ietswat jammer dat de snelweg 'maar' tot Hohenems tolvrij is. Had men ook Altach nog tolvrij gemaakt, had het verkeer veel makkelijker vanuit Duitsland richting San Bernardino (Zwitserland) van snelweg kunnen wisselen. Nu moet men door Diepoldsau of Lustenau rijden, waar het in de spitsuren vaak behoorlijk vast kan staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik ben twee weken geleden nog via Hohenems door Diepoldsau naar de Zwitserse A13 gereden. Het kostte me maximaal een minuut of 5 waarbij de grootste vertraging nog kwam door een rode VRI midden in Diepoldsau. Het viel me alleszins mee (evenals de goedkope tankbeurt in Hohenems waar benzine een flink stuk goedkoper is dan in Duitsland en Zwitserland en langs de Oostenrijkse snelwegen), maar ik ga er gerust vanuit dat het op andere momenten drukker kan zijn.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 14 aug 2024, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Op bepaalde tijden van de dag staat het gewoon stil tussen de afrit bij Hohenems en de oprit bij Widnau en andersom. Je verliest dan zomaar een kwartier tijd in Diepoldsau, terwijl bij Mäder (naast Atlach) het verkeer gewoon soepel doorloopt. Je kunt de A14 weliswaar nu ook bij de nieuwe afrit Dornbird-Süd verlaten, maar dan is het niet mogelijk om richting Diepoldsau af te slaan. Men heeft de afrit extra zo gebouwd, dat je gedwongen wordt eerst richting Dornbirn te rijden. Uiteraard kan je bij de carpoolparkeerplaats draaien, maar daarmee verlies je meteen weer 1-2 minuten. Omgekeerd is geen probleem: Vanuit Diepoldsau kan je bij Dornbird-Süd wel de snelweg zo oprijden.

Waarschijnlijk hebben de Oostenrijkers hierin met de Zwitsers gepraat, want Diepoldsau kan via de noordelijke ingang niet veel verkeer verwerken. Wel is het ideaal dat je met deze route meteen tot de brug over de Rhein kun voorrijden en de hele file over de hoofdstraat kunt overslaan.

Sommigen denken natuurlijk dat je die ene afrit verder op de A14 ook nog wel zonder vignet kunt rijden, maar men heeft precies tussen Hohenems en Atlach een zogenaamde "Mautbrücke" geinstalleerd. Daaraan bevestigt men regelmatig ook mobiele camera's die op vignetten controleren. Die twee kilometer extra kunnen dan €120 extra "Ersatzmaut" kosten en vanwege de automatische controle, krijg je daarvan thuis pas post.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Op de A14 staan voor en bij de afrit Hohenems diverse borden die wijzen op de vignetplicht die na de afrit op de A14 gaat gelden. Die borden zijn niet te missen en als je ermee bekend bent dat er in Oostenrijk een vignetplicht is, weet je dan donders goed dat je na afrit Hohenens zonder vignet niet verder over de snelweg mag rijden. Ik heb weinig medelijden met degenen die dat toch doen en vervolgens een dikke prent in de bus aan gaan treffen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Nou, duidelijk... Dit is vind ik wel heel klein: https://maps.app.goo.gl/cWi9aBaLSUn5etHv6

Ik heb hier vorig jaar gereden. Ik was zelf wel voorbereid, maar echt duidelijk staat het er allemaal niet aangegeven. Ik kan het me ook niet herinneren dat het bij de afrit zelf was aangegeven, maar ik heb er wellicht niet op gelet omdat ik dus wel voorbereid was.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Het staat voor de afrit nog meerdere keren aangegeven en ook nog eens direct na de feitelijke afrit. Maar wellicht is dat in de afgelopen periode pas verbeterd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Op Streetview is er in ieder geval niks te zien, enkel bij de oprit Hohenems, maar dat is net zo’n klein onderbordje als bij de grens.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Klopt, en er werd enkele maanden terug ook nog niks extra op de hoofdrijbaan aangegeven. Mogelijk dat er nieuwe borden zijn geplaatst, maar eigenlijk werkt het in Oostenrijk zo: De wegbeheerder zet bij iedere oprit en langs iedere grens een bord neer dat op Oostenrijke A en S-wegen een tolvignet principieel verplicht is. Uitzonderingen worden alleen per klein onderbordje toegevoegd. In principe moet je ergens wel dat onderbordje gezien hebben, maar dan moet je dat direct goed kunnen plaatsen.

De ene groep zal wel weten dat de laatste tolvrije afrit Hohenems is, maar proberen alsnog er bij Altach onder het tolvignet uit te komen. De andere groep volgt blind het navigatiesysteem en komen zo bedrogen uit, want je wordt bij een kleine opstopping in Diepoldsau meteen al via Mäder gestuurd. Voor navigatiesystemen is de A14 over de gehele lengte tolplichtig. Als je dan "tol vermijden" insteld, wordt je al bij Lindau van de snelweg gedirigeerd.

Opzich heb ik ook geen medelijden met mensen die dan een boete thuis op de mat krijgen, maar het is ook wel ietswat flauw dat men het tolvrije deel bij Hohenems laat eindigen en niet bij Altach. Maar goed, we mogen opzich al blij zijn dat men überhaupt een stuk na de grens tolvrij heeft gemaakt. Enkele jaren terug werd eerst nog de KorridorVignette afgeschaft en moest je ook voor de eerste afrit na de grens (Hörbranz) de volle mep betalen. De tolvrije delen op de A1, A12 en A14 zijn opzich al wel fair, al hebben de Oostenrijkers er ook veel baat bij, door uitwijkend verkeer van het OWN weg te houden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De vignetprijs voor 2025:

* jaarvignet: € 103,80 (voor het eerst meer dan 100 euro)
* 2 maandvignet: € 31,10
* 10 dagen vignet: € 12,40
* 1 dagsvignet: € 9,30
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... -5-tonnen/

De tarieven voor de Streckenmaut voor 2025 is ook gepubliceerd. Bijna alle trajecten worden een euro duurder.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat de ANWB waarschuwde voor automobilisten die in Oostenrijk een boete krijgen voor het berijden van een toltunnel zonder te betalen.

Eerst snapte ik het niet, maar ik bedacht mij dat die mensen waarschijnlijk het vignet online hebben gekocht en dan op een toltraject stuiten die als streckenmaut geldt, maar denken dat ze dan ook door de video-mautpoorten mogen omdat ze het vignet al digitaal gekocht hebben.

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buit ... oostenrijk
ANWB schreef:ANWB signaleert tientallen onverwachte tolboetes uit Oostenrijk

De ANWB adviseert wintersporters naar Oostenrijk goed op te letten of ze de juiste tol betalen. Afgelopen jaar kreeg de ANWB namelijk tientallen signalen van Oostenrijk-gangers die bij thuiskomst een onverwachte boete in de bus vonden voor een ‘tolovertreding’. Voor een aantal trajecten moet apart tol betaald worden, iets dat bij veel Nederlandse automobilisten onbekend is.

Tolvignet niet overal geldig

Op bijna alle Oostenrijkse A- en S-wegen is een tolvignet verplicht. Er zijn twee opties: de bekende sticker kopen en op de voorruit plakken of online registreren en het kenteken koppelen. Dit tolvignet is echter niet geldig voor een aantal tunnels en de Brennerpas. Voor deze trajecten, zogenoemde Sondermautstrecken, moet apart tol betaald worden. Iets dat bij veel automobilisten onbekend is, met als gevolg alleen al bij de ANWB tientallen meldingen van onverwachte boetes van 120 euro op de deurmat.

De aparte toltrajecten zijn:

A9 (Bosrucktunnel en Gleinalmtunnel)
A10 (Tauerntunnel en Katschbergtunnel)
A11 (Karawankentunnel, alleen richting het zuiden)
A13 (Brennerpas)
S16 (Arlbergtunnel)

Juiste tolpoortje

Komende voorjaarsvakantie gaan weer duizenden Nederlanders op wintersport. De ANWB wil deze vakantiegangers er nadrukkelijk op wijzen dat ze de juiste tol betalen. Gaat de route over een Sondermautstrecken, dan moet hiervoor vooraf online of ter plekke bij de tolhuisjes tol betaald worden. Let er bij het extra toltraject op dat het juiste tolpoortje wordt genomen. Alleen als vooraf online is betaald, kan gebruik worden gemaakt van de automatische tolpoorten die het kenteken scannen (meestal aangegeven met een groene strook).
En dat 'vooraf online betalen' omvat dus niet het online Autobahnvignet in het geval van deze toltrajecten. Je moet dus én een online tolvignet, én een online videomaut / streckenmaut betalen.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

That's not funny if most foreigners dosen't kwow that before. So, they (already) paid the motorway vignette but not the toll section (if they drove through the tunnel or A13,A10) so buying separately...
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Misschien ben ik doordat ik dat weet wat vooringenomen.
Maar volgens mij geven de Oostenrijkers duidelijk genoeg aan dat je op sommige wegen c.q. tunnels extra tol moet betalen.

Of dat systeem met die Sondermaut handig is, is een andere vraag. Volgens mij is het handiger om de prijs van de vignetten te verhogen en dan de Sondermaut af te schaffen.

Terzijde: vandaag heb ik een zomervakantie naar Oostenrijk geboekt. Van de toltarieven op sommige bergwegen schrok ik wel even...
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Willem schreef: za 08 feb 2025, 14:00 Maar volgens mij geven de Oostenrijkers duidelijk genoeg aan dat je op sommige wegen c.q. tunnels extra tol moet betalen.
Er staat alleen heel groot 'buy ticket' en 'prepaid only'. Niet of het nou iets met het vignet te maken heeft of niet, wat ik ook 'prepaid' heb gekocht.

AfbeeldingAfbeelding

Dan kan je nog zeggen: "er staat toch 'Maut'"? Maar zo wordt dat ook getoond bij de vignet-signalering

Afbeelding

Ik snap het dan wel dat er verwarring kan ontstaan dat de ene Maut de andere niet blijkt te zijn. Met name omdat er nergens iets staat dat het een extra heffing betreft noch dat het vignet dus niet meetelt.
Of dat systeem met die Sondermaut handig is, is een andere vraag. Volgens mij is het handiger om de prijs van de vignetten te verhogen en dan de Sondermaut af te schaffen.
Iedereen meer laten betalen in plaats van bepaalde dure en drukke trace's extra belasten is toch alleen maar onhandiger. Je ziet het hier nu ook dat men voor gerichte tolheffing kiest in plaats van het uit het algemene budget te halen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Misschien wel een bewuste keuze. Goed voor de boete inkomsten van onwetende doorreizigers. Kan een paar jaar 'goed' gaan maar daarna weten de onwetenden het wel of zoeken een andere bestemming op?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik snap toch niet helemaal hoe het kan dat het bestaan van Sondermautstrecken onbekend zou zijn bij veel Nederlandse reizigers. Behalve dat het al vele jaren zo is, staat het ook op diverse sites, waaronder die van de ANWB, toch wel goed aangegeven. Een beetje voorbereiding is blijkbaar ook teveel gevraagd.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

JanVerhoeven schreef: za 08 feb 2025, 17:21 Afbeelding[/url]
Het prepaid logo lijkt veel teveel op een vignet. Ik begrijp wel dat hier mensen de verwarring in gaan. En je krijgt ook kuddegedrag; Nederlander 1 rijdt over de groene strook, Nederlander 2 volgt gedachteloos.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Dat bord is wel een beetje typisch Oostenrijkse rommel.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

JanVerhoeven schreef: za 08 feb 2025, 17:21 Afbeelding[/url]

Het digitale bord aan de linkerkant scant het kenteken en toont dan of het geldig is of niet. Er is dus nog een extra check en m.i. is de boete dan ook terecht als je doorrijdt. Ik weet even niet uit mijn hoofd of deze inmiddels ook ergens anders staan dan alleen bij de 'Sondermautstrecke' Bosruck en Gleinalm. Bij de Brenner blijft/bleef het poortje altijd dicht als je kenteken niet geldig was en moest je uitwijken naar de tolpoortjes.

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ waarom niet gewoon een slagboom die op tijd opengaat als je met een goedgekeurd kenteken met 30 km/u door de poort rijdt, een beetje vergelijkbaar met Frankrijk?
En dan meteen de vervolgvraag: waarom gebruiken landen als Frankrijk en Italië nog steeds die vervelende transponderkastjes, terwijl het ook prima met kentekencamera’s kan, zoals Oostenrijk bewijst.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

^^ Ze hebben juist de poortjes op de "Video-Maut"-rijstroken bij de Bosrucktunnel en Gleinalmtunnel een paar jaar geleden omgebouwd tot free flow. De snelheid dat je door kan rijden is daarmee in ieder geval verhoogd naar 50 km/h.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://help.orf.at/stories/3229486

De Asfinag waarschuwt voor malafide websites die vignetten verkopen of zeggen te verkopen.

Een vrouw uit Salzburg is in een scam getrapt met een nepwebsite voor vignetten en verloor € 48.000,-.

Er zijn twee problemen: middleman verkopers die legitieme vignetten voor een meerprijs doorverkopen, en websites waar je opgelicht wordt en geen vignet krijgt.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

We hebben gisteren het vignet gekocht voor de vakantie eind volgende week in Oostenrijk. ANWB doet alleen aan het digitale vignet (incl uitdraai als bewijs). Nieuwsgierig als ik ben vraag ik me af hoe ze dat doen bij de grens. Hebben ze een soort apparaat die alles scant en dan alleen bij geen vignet afgaat? Normaal eerder bij Zwitserland keken ze echt altijd of hij er zat. Ik heb net bij Asfinag even gekeken en hij staat er netjes in met begin- en einddatum zoals moet. We gebruiken de volle 10 dagen ivm overnachting heen en terug in West-Oostenrijk.