Coen Tunnel schreef: ↑vr 24 aug 2018, 19:23
Je schept een precedent als je niet strikt handhaaft. Dat was met Kufstein-Süd ook het probleem: daar werd een bewuste uitzondering gemaakt terwijl dat op andere plekken niet zo was.
Dat stond echter rondom Kufstein ook redelijk aangegeven dat er een uitzonderingspositie was. Bovendien maakte de Felbertauerntunnel destijds reclame mee dat je de tunnel vanuit Duitsland zonder tolvignet kon bereiken. Dat kan nu uiteraard nogsteeds, maar niet meer via de snelste/bewegwijzerde route via de A12.
Men heeft ervoor gekozen om één lijn te trekken en de vignetplicht overal te handhaven. Want als je op één kilometer niet handhaaft, waar trek je dan de grens?
Eerste afrit na de grens of vanaf de eerste verzorgingsplaats zou ik veel eerlijker vinden.
Ach, ik hoef maar even naar Bregenz/Salzburg/Kufstein/Villach. Allemaal plaatsen waarvoor je niet ver over de snelweg hoeft. Als daar niet meer gecontroleerd zou worden gedoog je dat mensen geen vignet meer aanschaffen voor zulke ritjes.
Het zou de lokale economie mogelijk goed doen. Duitsland wilde dat met de tolplannen ook zo gaan doen. Grensplaatsen uitzonderen. En alle landen die met tol per gereden kilometer werken (Frankrijk, Italië, Polen e.d.), krijg je een tolstation vaak ook pas enkele tientallen kilometers na een grens te zien. De eerste afrit na de grens is vrijwel overal tolvrij in die landen.
In Zwitserland moet je vanaf een grensovergang weliswaar ook meteen een tolvignet hebben (m.u.v. Rheinfelden), maar daar moet je sowieso stoppen voor de douane (of er langzaam aan voorbij rijden) en kan je desnoods keren als je het land toch niet wilt betreden.
Als ik één pak koffie steel in de supermarkt krijg ik ook geen waarschuwing, nee, dan wordt de politie gebeld en zal ik een straf (waarschijnlijk een boete) krijgen. Dat is niet minder erg dan twee, drie of tien pakken koffie stelen. Het hoort gewoon niet.
Nu vind ik dat je dat niet helemaal met elkaar kunt vergelijken. Al helemaal niet met Oostenrijk, waar vroeger de snelwegen tolvrij waren en de wegbeheerder in 100% eigendom van de staat is. Toch wat anders dan een private snelweg in Frankrijk. Bovendien zal een pak koffie stelen in de winkel voor de eerste keer mogelijk ook wel minder zwaar bestraft worden dan €120.
En zeg nu eens eerlijk als we toch van de principes zijn: Heb je nog nooit muziek, films of software illegaal gedownload? Altijd eerlijk gekocht?! Want ook dat is eigenlijk niks anders dan stelen, ook al wordt dat door velen niet zo ervaren, omdat het makkelijk thuis via de computer gaat. En wat dacht je van 'even' 5 min parkeren op een betaald parkeerterrein? Hoeveel mensen niet even snel iets uit de winkel moeten halen en slechts een paar minuten een parkeerplaats gebruiken. Tja, ook daar zijn er gemeenten waar ambtenaren op de loer liggen voor dat soort klandizie...
Begrijp me niet verkeerd: Als ik op een tolweg rij, dan koop ik ook een vignet. Zelf kan ik er ook niet zo goed tegen als mensen op een dure zomer of wintervakantie staan te klagen over een tolvignet. Toch kan ik de mensen ook wel begrijpen die niks opzettelijk fout willen doen en dan toch op lullige punten op de bon geslingerd worden. Om een pak koffie uit de winkel te stelen is wat criminele wilskracht voor nodig. Een tolweg oprijden niet persé. Is toch een verschil. En voor die mensen die zonder kwade bedoelingen een tolweg oprijden en dan meteen gepakt worden, speel ik nu de advocaat van de duivel. Vooral omdat men in Oostenrijk zo overdreven streng de tolplicht handhaaft en in een land waar agenten ook nog steeds snelheidsovertredingen met het blote oog mogen schatten...

In Duitsland heerst al
Ordnung muß sein wat Vinny terecht aangaf, maar in Oostenrijk wil men soms nog Roomser als de paus zijn.
In Zwitserland en Tsjechië heeft men al langer dan in Oostenrijk een vignetplicht en behoudens de D8, waar op de grens geen mogelijkheid is om een vignet te kopen, wordt ook daar de vignetplicht vanaf de grens gehandhaafd.
De ringweg van Cieszyn is in Tsjechië ook tolvrij om zo de E75 tolvrij te houden en verkeer tussen Polen en Slowakije uit de stad te weren.
Mensen die bij Hörbranz de snelweg oprijden en de vignetplicht negeren enkel een waarschuwing geven, en anderen flink beboeten, creëert rechtsongelijkheid (immers, beide groepen negeren de vignetplicht) en zorgt ervoor dat er een grijs gebied ontstaat.
Klein verschil: De ene groep gebruikt een dure tunnel, de andere rijdt 1 kilometer over een simpel stukje snelweg. OK, beiden gaan de fout in, maar niet even erg. Iemand die 1 km/h te hard rijdt wordt in de meeste landen ook niet net zo hard geschraft als iemand die 20 km/h te hard rijdt en dat is ook goed zo. Even landen als Frankrijk en Spanje daargelaten. Dan zou je dus ook voor de mensen die bij Hörbranz de snelweg oprijden een goedkopere deal moeten aanbieden, want dat is de Ersatzmaut. Het wordt zelfs nog als 'service' gezien, aangezien de officiële boete tussen de €300 en €3.000 uit kan vallen.
Het is heel simpel, je kunt het gezeur makkelijk voorkomen door gewoon dat stickertje voor € 9,00 aan te schaffen.
Tja, je kunt dat ook een woekerprijs noemen en dan is de vraag of die €9,00 dan wel zo eerlijk is voor korte trajecten. Aan de andere kant: De wegbeheerder mag natuurlijk zelf de prijzen vast leggen, ook al zijn die belachelijk hoog.
Begrijp me nogmaals niet verkeerd: €9,00 voor een 10-dagenvignet vind ik zeker niet te duur. Maar je kunt het wel te duur zien als je er maar een paar kilometer gebruik van maakt. Dat geldt natuurlijk ook voor andere landen met een tolvignet, maar Oostenrijk krijgt van mij nogmaals die extra aandacht, omdat ze ook 'extra' controleren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"