[A][A012] A12 Inntal Autobahn: Kufstein - Innsbruck - Landeck
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [A][A012] A12 Inntal Autobahn: Kufstein - Innsbruck - Landeck
Oostenrijk, of in dit geval beter gezegd de deelstaat Tirol (richting Salzburg/Tauern zie je dit probleem niet), moet gewoon dringend door de EU op de vingers worden getikt. Deze toestanden, die niet alleen gedurende een paar feestdagen voorkomen, kunnen gewoon niet door de beugel. Dat Duitsland hier niet van gediend is, kan ik me goed voorstellen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Ik heb net de A12 gereden van Innsbruck tot Kufstein. De eerste 50 kilometer vanuit Innsbruck had een eindeloze kolonne vrachtwagens. Ze reden niet dicht op elkaar, dus verkeer kon er tussen in en uitvoegen. Op een gegeven moment was ik die enorme kolonne voorbij en daarna reed er ineens amper nog vrachtverkeer.
Verder alles 100 en veel geluidsschermen, dus veel uitzicht is er niet. Maar het reed wel goed door, omdat het autoverkeer niet druk was.
Aan de grens Duitsland in werd gecontroleerd, maar niemand werd gestopt.
Verder alles 100 en veel geluidsschermen, dus veel uitzicht is er niet. Maar het reed wel goed door, omdat het autoverkeer niet druk was.
Aan de grens Duitsland in werd gecontroleerd, maar niemand werd gestopt.
-
- expressweg

Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg

Wat betreft de vrachtwagens: lijkt me duidelijk het gevolg van het inhaalverbod. En dan is er één wat langzamere vrachtwagen en tuft de rest er verplicht achteraan. Als je eenmaal de "slomerik" voorbij bent, houdt het ineens helemaal op met de vrachtwagens rechts. Totdat je in de volgende trein terecht komt.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is helaas een wel vaker voorkomend probleem van snelwegen door de bergen. Ze zijn meestal gebouwd in brede rivierdalen, waar de aanleg het makkelijkste was en waar door de eeuwen heen ook automatisch de grootste vervoersvraag is gevormd. Op zich heel logisch, maar als incidentele reiziger verwacht je op zo’n plek wat meer dan dat je alleen naar vlakke weilanden, bebouwing en bergen op de verre achtergrond kijkt.Pino schreef: ↑do 06 okt 2022, 15:56Valt toch wel mee met die geluidsschermen? Tuurlijk, bij ieder dorp heb je er, maar er is nog genoeg snelweg tussen de dorpen in. Neemt niet weg dat ik het niet zo'n interessante route vind. Het dal is breed, en je zit ver van de bergen die het spektakel zouden kunnen bieden - en als je eerlijk bent vind ik die dan ook weer niet zo bijzonder bovendien. Is een beetje het probleem van de Zwitserse A9 ook in Wallis: je verwacht veel meer van een snelweg door zo'n streek.
De ‘oplossing’ is om wat nieuwere snelwegen te nemen, zoals de Franse A75, die minder vaak de weg van de minste weerstand nemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
Nou het is toch wel erg veel geluidsscherm. De A12 kruist de Inn meermaals maar meestal is dat niet eens te zien. Er zijn maar een paar plekken waar je nog enig vrij uitzicht hebt.
Ik snap het op zich wel, het is een drukke transportcorridor die toch het hele Inntal beheerst qua geluid. Het geluid van met name vrachtverkeer draagt erg ver.
Ik stond vorige maand op een berg boven de A40 bij Geneve, ongeveer 800 meter hoger dan de A40, maar je kon het vrachtverkeer zelfs daar nog horen.
-
- expressweg
Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg
Dat komt aan het filmpje van Sven te zien ook voor een flink deel door bomen. Wat betreft de Inn: op bruggen is inderdaad wel vaak geluidswal. Men moet vaak wel omdat daar geen natuurlijke barrière is en het geluid anders heel ver zou kunnen dragen. Juist bij die bruggen liggen ook meestal dorpen. Los daarvan: het is een best klein riviertje: als je over de Zwitserse A9 rijdt, moet je ook je best doen om de Rhône nog te zien.
Dat geluid bovenop bergen herken ik, maar daar hoor je soms wel meer dan beneden. Hoe dan ook is die richting omhoog niet te stoppen met geluidswallen; de richting horizontaal naar bebouwing toe des te beter.Ik stond vorige maand op een berg boven de A40 bij Geneve, ongeveer 800 meter hoger dan de A40, maar je kon het vrachtverkeer zelfs daar nog horen.
-
- Moderator
Vrachtwagenparade op de A12:

A12 Innsbruck - Kufstein 03 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 04 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 08 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 17 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 21 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 23 by European Roads, on Flickr
Daarna ineens niks meer... Maar dat was al 50 kilometer na Innsbruck.

A12 Innsbruck - Kufstein 30 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 03 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 04 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 08 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 17 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 21 by European Roads, on Flickr

A12 Innsbruck - Kufstein 23 by European Roads, on Flickr
Daarna ineens niks meer... Maar dat was al 50 kilometer na Innsbruck.

A12 Innsbruck - Kufstein 30 by European Roads, on Flickr
-
- expressweg
Tsja, met maar 2 serieuze (Noord-Zuid) opties voor vrachtverkeer door de Alphen, is dit geen verrassing.
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
De A12 tussen de Duitse grens en Innsbruck is wat mij betreft wel de meest saaie snelweg in de Alpen. Er is veel verkeer, weinig uitzicht en een Vmax van 100 km/h. 

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x3 autosnelweg

Met de breedte van het dal voel ik altijd wel een parallel tussen de Zwitserse A9 tussen Montreux en Sierre, de Zwitserse A13 en Oostenrijkse A14 door het Rijndal en de Oostenrijkse A12. Je zit overduidelijk in de Alpen, maar de dalen zijn zo breed dat je feitelijk door de vlakte rijdt en de bergen alleen op afstand ziet. Je verwacht er altijd meer van dan wat de snelweg werkelijk kan bieden. Ik denk inderdaad dat ik de A12 van deze vier het minste vind, met zo hier en daar echt vlakke weiden naast de snelweg. Dal is ook denk ik ietsje breder dan de dalen van Rijn en Rhone waar de andere drie snelwegen doorheen gaan.
-
- 2x2 autosnelweg

De Zwitserse A9 vind ik juist erg fraai, omdat het enorm veel afwisseling biedt. Alleen het deel tussen Villeneuve en Bex gaat door een breed dal, met wat "Autobahn-Jungle", waar je even wat minder van de omgeving ziet. Juist tussen Martigny en Sierre vind ik dat de snelweg veel uitzicht biedt op de omliggende hoge (wijn)bergen van het Rhônedal en nauwelijks tot geen geluidsschermen of struikjes. Een veel fraaier plaatje als de A12 in Oostenrijk. En het stuk rond het meer van Genève is van Lausanne tot Villeneuve natuurlijk vrij spectaculair.
De Zwitserse A13 is langs de Rijn tussen St. Margrethen en Sargans inderdaad ook niks bijzonders. Vlak, kaarsrecht en nauwelijks uitzicht, behalve op de dijk van de Rijn. Voordeel is dat je er wel 120 km/h mag rijden en het niet zo druk is. De Oostenrijkse A14 is tussen Bregenz en Feldkirch inderdaad ook niet fraai, maar het schiet allemaal wat meer op als de A12.
Qua doorstroming heb je helemaal gelijk. Dat is op de Duitse A93 een ellende.

-
- 4x3 autosnelweg

Maar dit zijn wel Alpensnelwegen met een heel ander karakter dan een Gotthard-, Tauern of Brenner-route (A13-A22 bedoel ik dan). Meer dan dat wilde ik niet zeggen …