[A][A010] A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
[A][A010] A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach
http://www.vienna.at/news/chronik/artik ... -114900430
De tweede tunnelbuis van de Katschbergtunnel is in gebruik genomen.
De tweede tunnelbuis van de Katschbergtunnel is in gebruik genomen.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich
Goed nieuws voor mij (ga over 3 weken die kant op) 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Maar de Tauern is toch nog wel 1 tunnelbuis? Dus dan blijven de problemen toch bestaan?
-
- 4x5 autosnelweg
Daar wel, ja, maar er is een knelpunt minder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Die 2 liggen vrij dicht op elkaar, dat ze elkaar "opheffen", voor mensen die vanuit het noorden komen veranderd er niets, die blijven in een blokafvertigung voor de Tauern staan, voor de mensen uit het zuiden zal deze denk ik verplaatst worden naar de ingang van de Tauerntunnel.. De vertraging zal er niet minder om worden denk ik... Tussen beide tunnels in heb ik zelfs op zwarte zaterdagen niet vast gestaan, tolstation was ook goed te doen (misschien 5 minuten)...
edit: Ik voorzie vanuit het zuiden zelfs problemen op erg drukke dagen, aangezien het tolstation niet erg ver (2 km) van de tunnelmond ligt. Als dat station capaciteit te weinig heeft, zal de staart hard groeien richting tunnel met als gevolg denk ik toch weer blokafvertigung)
edit: Ik voorzie vanuit het zuiden zelfs problemen op erg drukke dagen, aangezien het tolstation niet erg ver (2 km) van de tunnelmond ligt. Als dat station capaciteit te weinig heeft, zal de staart hard groeien richting tunnel met als gevolg denk ik toch weer blokafvertigung)
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb zelf wel lange files meegemaakt voor de tunnels. Gewoon een half uur tot een uur stilstaan (en als het ruim 30 graden is, is dat geen pretje). Je hebt al ver voor de Tauerntunnel wat VRI's staat mét klok zodat je kunt zien hoe lang je moet wachten.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ja, ik ook, vanuit het noorden goed lang (3 uur) voor de Tauern en 5 min bij het tolstation, vanuit het zuiden lang (2 uur) voor de Katschberg, en niet bij de Tauern en het tolstation... Deze zal denk ik nu verplaatsen naar het tolstation/zuidelijke ingang TauernPalance schreef:Ik heb zelf wel lange files meegemaakt voor de tunnels. Gewoon een half uur tot een uur stilstaan (en als het ruim 30 graden is, is dat geen pretje). Je hebt al ver voor de Tauerntunnel wat VRI's staat mét klok zodat je kunt zien hoe lang je moet wachten.
-
- Moderator
Dat valt nog mee, op sommige dagen loopt de vertraging op tot 4 uur volgens de OAMTC.Palance schreef:Ik heb zelf wel lange files meegemaakt voor de tunnels. Gewoon een half uur tot een uur stilstaan (en als het ruim 30 graden is, is dat geen pretje). Je hebt al ver voor de Tauerntunnel wat VRI's staat mét klok zodat je kunt zien hoe lang je moet wachten.
-
- 2x3 autosnelweg
Klopt. Daar hebben wij ook gestaan. Heenweg een andere route genomen, dat doe ik voortaan altijd als ik die kant op moet in het hoogseizoen, want die weg door die rottunnels is een ramp.
-
- autoweg
Wij gaan nu via de Pyrnautobahn (transit naar Kroatie, en op Istria en de Kvarnerbocht na, is na het gereed komen van de snelweg langs de Kroatische kust de route via Graz/Maribor/Zagreb logischer) , doordeweeks rijden we (di-wo-do), en overnachten vlak bij de Pyrnautobahn, tussen beide toltunnels in ongeveer, dus die vertraging maakt dan ook niet bijster veel uit mocht het daar vast lopen. En anders via het OWN.
-
- 2x2 autosnelweg

Als je naar de Pyrnautobahn gaat, rij je dan over de BAB3 en de A8 erna toe?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- autoweg
Wij komen vanuit het Noorden, reisplanners sturen mij over Arnhem, en dan inderdaad de BAB3 en dan A8, echter ga ik direct bij Nieuwschans de grens over, en dan BAB31, BAB30, BAB33, stuk OWN, BAB33, BAB44,BAB7,BAB3.. Dat rijdt prettiger in mijn ogenSnarfFlevoland schreef:Goed idee!
De Pyrnautobahn loopt door een mooie omgeving, met veel tunnels en viaducten. Daarnaast is de weg een heel stuk rustiger dan de Tauernautobahn.
Als je naar de Pyrnautobahn gaat, rij je dan over de BAB3 en de A8 erna toe?

En Pyrnautobahn heeft nog een voordeel: Door Slovenie rijdt je via deze route naar Kroatie over in totaal 16km wegen met tolplicht. Deze zijn redelijk te omzeilen, en dat kost een half uurtje extra, maar spaart je 35,- uit. Is het overwegen waard op rustige dagen en als je geen tijdsdruk hebt.
-
- Moderator
Video: A10 Tauern Autobahn
Een rit op de A10 noordwaarts via de Katschberg en Tauern Tunnels.
Kijk in HD op youtube of hieronder:
Link
Een rit op de A10 noordwaarts via de Katschberg en Tauern Tunnels.
Kijk in HD op youtube of hieronder:
Link
-
- stadsweg

Raar dat er af en toe 3x2 baans ligt en gelijk na 500m weer 2x2. Dáár krijg je files van :hypocrite: .
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!
-
- 4x3 autosnelweg

-
- expressweg

-
- stadsweg
Niet als we daarna gelijk weer moeten invoegen...
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!
-
- expressweg
Eh, jawel. De situatie is namelijk heel anders dan bij een vlak stuk driestrooksweg dat na korte afstand weer tweestrooks wordt. Op hellingen waar kruipstroken worden toegepast, rijden vrachtwagens vaak niet harder dan 50 km/uur. Hierdoor ontstaan zo'n grote snelheidsverschillen dat er eigenlijk geen driestrooks snelweg ontstaat, maar een tweestrooks met een derde strook met een aantal zeer trage voertuigen. Wanneer er weer samengevoegd wordt, zijn deze trage voertuigen weer op snelheid en is het invoegen in principe te vergelijken met met invoegen bij een normale oprit. In Frankrijk laat men zelfs de kruipstrook invoegen in plaats van de linker strook.
Zou er géén kruipstrook worden toegepast, dan gaat feitelijk je effectieve capaciteit van de weg van 2 naar 1 strook. Dat zou wel files veroorzaken.
Zou er géén kruipstrook worden toegepast, dan gaat feitelijk je effectieve capaciteit van de weg van 2 naar 1 strook. Dat zou wel files veroorzaken.
-
- stadsweg
Kruipstroken werken op zich prima ben redelijk vaak naar de Alpen geweest en dan kom je er best wat tegen, soms ook op provinciale wegen. In een aantal landen (bijv Duitsland) wordt dan ook een minimum snelheid per rijstrook aangegeven. Vooral vrachtauto's maar ook sommige auto's met caravan hebben gewoon te weinig pk's om met een normale snelheid de helling te kunnen nemen waardoor er hele grote snelhiedsverschillen ontstaan. Nou blijft het wel altijd opletten dat niet stiekem iemand met 50 de kruipstrook afkomt om ff in te halen want dat zie je toch nog wel eens gebeuren. Als een kruipstrook goed is aangelgd gaat de extra rijstrook er ook pas af als het "langzame verkeer" redelijke wijs weer op snelheid kan zijn, maar dat is helaas niet altijd zo door ruimtegebrek.
-
- zandpaadje
Toch spijtig dat de Tauerntunnel niet tijdelijk tijdens de zomermaanden al in twee richtingen wordt opengesteld om dan de renovatie van de oude tunnelbuis in september 2010 te beginnen en te beeindigen tegen de zomer 2011. Op die manier zouden de problemen tijdens de drukke zomermaanden in 2010 al opgelost zijn. Nu is het nog wachten tot in 2011 eer de problemen van de baan zijn. Positief is wel dat het einde van de problemen in zicht is. Dit in tegenstelling tot de Gotthardtunnel in Zwitserland waar men nog zeer ver van een begin van oplossing is.
-
- zandpaadje
Aansluitend op mijn vorige posting:
Deze zomer gaan wij op zaterdag 17 juli rond de middag de Tauerntunnel nemen richting Noorden (terugreis van de omgeving van Trieste naar België). Zijn er dan ook problemen te verwachten of doen de problemen zich dan vooral voor richting zuiden? In hoeverre zal de nieuwe tunnelbuis het verkeer al vlotter doen passeren?
Als alternatief denken we eraan om in Italië de A28 en A27 te nemen richting Cortina D'Ampezzo en zo via het OWN naar de Brennerpas te rijden. Vandaar dan ofwel via de snelweg naar Munchen ofwel via de Fernpass. Zijn er mensen die met deze route ervaring hebben?
Deze zomer gaan wij op zaterdag 17 juli rond de middag de Tauerntunnel nemen richting Noorden (terugreis van de omgeving van Trieste naar België). Zijn er dan ook problemen te verwachten of doen de problemen zich dan vooral voor richting zuiden? In hoeverre zal de nieuwe tunnelbuis het verkeer al vlotter doen passeren?
Als alternatief denken we eraan om in Italië de A28 en A27 te nemen richting Cortina D'Ampezzo en zo via het OWN naar de Brennerpas te rijden. Vandaar dan ofwel via de snelweg naar Munchen ofwel via de Fernpass. Zijn er mensen die met deze route ervaring hebben?
-
- Moderator
De renovatie van een tunnelbuis lijkt over het algemeen toch wel 12 - 14 maanden te duren. Je moet het hoe dan ook nog een zomer met nog één buis stellen. In 2018 - 2020 gaat de Gotthardtunnel ook een jaar dicht, of een flink aantal zomers, wanneer de Gotthardpass open is. Maar in Zwitserland verwachten ze wonderen van de Gotthard-Basistunnel (spoor).
-
- woonerf
Is dit niet wat voor de reisadviezen?Kriske schreef:... Deze zomer gaan wij op zaterdag 17 juli rond de middag de Tauerntunnel nemen richting Noorden (terugreis van de omgeving van Trieste naar België). Zijn er dan ook problemen te verwachten of doen de problemen zich dan vooral voor richting zuiden? In hoeverre zal de nieuwe tunnelbuis het verkeer al vlotter doen passeren?
Terugreis op 17 juli zal geen problemen opleveren op de A10, reken op vier uur onderweg tussen Villach en Salzburg.
Wegens de lange en strenge winter zijn alle projecten uitgelopen of vertraagd. Vorige week extreem veel Baustellen op de A10. Tegen de zomer zal dit minder zijn, er blijven een paar Großbaustellen die als flessehals gaan fungeren dit toeristenseizoen.
Vanuit Triëst naar België gaat het redelijk vlot via Treviso, Feltre en Trento, dan de Brennerpas op, bij Innsbrück linksaf de A12 op en via de Fernpaßroute naar de A7 in Duitsland. Deze route is dit voorjaar stukken sneller dan de route via Villach, Salzburg, München.
-
- verkeersader
Ben anderhalve week met vakantie naar Wenen geweest. Oostenrijk heeft over het algemeen goede en rustige wegen. Dat vind je zeker als je vanuit Duitsland komt, waar de wegen nogal druk zijn en vol zitten met vrachtwagens. Ik ben over de Oostenrijkse A1 tussen Linz en Wenen gereden, een voor Oostenrijkse begrippen wat drukkere weg, maar ik ben er niet in de file gekomen, en dan reed ik er nog op een donderdag, rond een uur of vier. In Nederland zouden er rond die tijd al op verschillende plekken files staan. Ik denk dat dit deel van de A1 ook niet erg hoog scoort met z'n intensiteiten. Misschien dat de weg in de buurt van Linz/Ansfelden iets meer dan 100 000 mvt/dag telt, maar de rest van de A1 heeft volgens mij intensiteiten van <100 000 mvt per dag.
-
- 2x2 autosnelweg

De ring van Wenen is soms ook wel wat aan de drukke kant en de A12 bij Innsbruck heeft ook regelmatig last van (korte) files. Verder is Oostenrijk inderdaad een lekker rustig (en mooi) land om te rijden.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x5 autosnelweg
Onzin. Al in mei kan de wachttijd voor de tunnels tot enkele uren oplopen.SnarfFlevoland schreef:In Oostenrijk is eigenlijk vooral de A10 tussen Salzburg en Villach druk, maar dan ook alleen in de zomermaanden Juli en Augustus. Buiten de zomervakanties is het daar ook prima vertoeven en ook lekker rustig.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Ja, tot in september kun je nog lange files noordwaarts hebben.
Mei 2009 (en de file stond voor de tunnel, en niet alleen vanwege de werkzaamheden)

Mei 2009 (en de file stond voor de tunnel, en niet alleen vanwege de werkzaamheden)
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Nog 1 jaar geduld hebben en de renovatie van de bestaande Tauerntunnel is voltooid.
Dan zullen de files een stuk korter zijn (vergelijkbaar met de Brennerpas).
Overigens is volgens mij de nieuwe Tauerntunnel afgelopen week opengegaan.
Dan zullen de files een stuk korter zijn (vergelijkbaar met de Brennerpas).
Overigens is volgens mij de nieuwe Tauerntunnel afgelopen week opengegaan.
-
- Moderator
De gerenoveerde en verdubbelde Katschbergtunnel in de A10 (Salzburg - Villach).