Palance schreef: zo 20 apr 2025, 8:46
Coen Tunnel schreef: za 19 apr 2025, 22:59
Het is hoe dan ook een voornamelijk theoretisch probleem. Het is 2025, niet 1995, en het aantal mensen dat op de bonnefooi een overnachtingsplaats zoekt zonder eerst even op internet te kijken voor iets geschikts is inmiddels miniem.
Dat weet je niet en ik ook niet. Ik boek zelf wel van te voren een overnachtingsadres, maar ik geloof ook dat er nog mensen zijn die gaan rijden en stoppen wanneer ze het nodig vinden. Je kunt het niet altijd goed uitmikken: Lange files, pech onderweg, of gewoon wanneer je geen zin meer hebt om langer door te rijden (of juist wel).
Daar had je vroeger dat mooie boekje Links und Rechts der Autobahn voor.
Ik weet uit eerste hand dat het aantal mensen dat op de bonnefooi aan komt rijden en vraagt of er nog kamers vrij zijn vrijwel nul is. Ja, het komt nog voor, maar dat is echt zeldzaam geworden, en dat zijn bijna altijd ouderen. De overgrote meerderheid, zelfs onder ouderen, boekt vooraf of belt eerst om beschikbaarheid te controleren. En de prijs, want waar die vroeger altijd wel vaststond, is dat bij veel hotels, Gasthöfe, pensions, etc. ook al lang niet meer het geval.
Het scenario wat jij schetst was rond de eeuwwisseling nog geldig, en daarna ook wel een tijdje, maar zeker sinds de opkomst van de smartphone is het aantal gasten dat op de bonnefooi aan komt waaien drastisch gekelderd. Mensen boeken eerder iets via booking.com een uurtje voor aankomst dan dat ze op goed geluk wat rond gaan rijden en rond gaan vragen of er nog kamers vrij zijn.