[A][A010] A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A][A010] A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach

Bericht door Chris »

De Hangbrücke Puchreith, een betonnen kokerbrug van 1167 meter lengte, 80 meter hoog.

Het is gebouwd op een helling (Hang). Hangbrücke betekent dus hellingbrug en niet 'hangbrug' (dat is Hängebrücke).

Dit is de zuidelijkste grote brug van de A10, zuidelijker wordt het Liesertal breder en zijn de bruggen lager en korter.

Afbeelding
A10 Hangbrücke Puchreith 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A10 Hangbrücke Puchreith 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A10 Hangbrücke Puchreith 02 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De afritten van de A10 ten zuiden van Salzburg worden elke dag gesloten voor sluipverkeer. De afritten worden schijnbaar niet fysiek afgezet, maar er zijn wel controles.

Het geldt tot 26 juni. Daarna is gepland dat de tunnelrenovatie gereed is.

Afbeelding
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Zo te zien valt hier ook het "knooppunt" Pongau onder, wat aangeeft dat het om bijna 50! km autosnelweg gaat, beetje doorgeslagen zeg
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Ik lees het anders. Die staat niet op het kaartje bij de afsluitingen en is eigenlijk geen "Abfahrt"? :dontknow:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik reed vroeger wel eens op de bonnefooi die kant op, dus een overnachting boekte ik niet van te voren maar als ik het tijd vond om te stoppen met rijden zodat ik de volgende dag verder kon dan nam ik een afslag en ging ik in een dorpje op zoek naar een hotel of Gasthof.

En dat mag dus nu eigenlijk niet meer?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Dat staat er niet. Bestemmingsverkeer is nadrukkelijk uitgezonderd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

En hoe gaat dat in de praktijk denk je als ik daar aankom bij een controle en vertel dat ik op zoek ben naar een hotel maar geen reservering heb? Misschien ben ik nummer 100 die dag die dat zegt, waarvan wellicht de vorige 99 dat als smoes gebruikten. Grote kans dat bij zo'n controle gedacht wordt van 'dat zeggen ze allemaal', en dat ik dan vrolijk verder de A10 af mag rijden.

Zonder reservering kan ik niet aantonen dat ik in een van die dorpen moet of wil zijn.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Het is hoe dan ook een voornamelijk theoretisch probleem. Het is 2025, niet 1995, en het aantal mensen dat op de bonnefooi een overnachtingsplaats zoekt zonder eerst even op internet te kijken voor iets geschikts is inmiddels miniem.

Het is ook de vraag of er überhaupt bij afritten gecontroleerd gaat worden. Ik vermoed dat dat wel mee zal vallen.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

In januari slagen ze er toch best wel in om voldoende controles in te zetten. In ieder geval in de weekenden. Toen stonden er bij alle afritten verkeersregelaars van de wegbeheerder of op het own lokale mensen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Coen Tunnel schreef: za 19 apr 2025, 22:59 Het is hoe dan ook een voornamelijk theoretisch probleem. Het is 2025, niet 1995, en het aantal mensen dat op de bonnefooi een overnachtingsplaats zoekt zonder eerst even op internet te kijken voor iets geschikts is inmiddels miniem.
Dat weet je niet en ik ook niet. Ik boek zelf wel van te voren een overnachtingsadres, maar ik geloof ook dat er nog mensen zijn die gaan rijden en stoppen wanneer ze het nodig vinden. Je kunt het niet altijd goed uitmikken: Lange files, pech onderweg, of gewoon wanneer je geen zin meer hebt om langer door te rijden (of juist wel).

Daar had je vroeger dat mooie boekje Links und Rechts der Autobahn voor.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Bij de kanaaltunnel moest ik vorige maand ook vertellen waar ik overnachtte. Dat had ik nog nooit meegemaakt, en ik vraag mij af wat er gebeurd was als ik had gezegd dat ik op de bonnefooi ga.
Ik hoefde het overigens niet te bewijzen (de retourboeking van de kanaaltunnel wel).
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Dat is iets anders. Bij de kanaaltunnel heb je gewone grenscontroles, waarbij de Britse grenspolitie moet inschatten of je wel echt een tourist bent, of dat je visumplichtige activiteiten gaat uitvoeren. De exacte locatie is dan niet zo belangrijk, maar wel dat je je hebt voorbereid op je vakantie.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik bedoelde dat je in die situatie blijkbaar wel van te voren moet boeken, net zoals wellicht rond de A10.
Coen Tunnel
Voorzitter

Palance schreef: zo 20 apr 2025, 8:46
Coen Tunnel schreef: za 19 apr 2025, 22:59 Het is hoe dan ook een voornamelijk theoretisch probleem. Het is 2025, niet 1995, en het aantal mensen dat op de bonnefooi een overnachtingsplaats zoekt zonder eerst even op internet te kijken voor iets geschikts is inmiddels miniem.
Dat weet je niet en ik ook niet. Ik boek zelf wel van te voren een overnachtingsadres, maar ik geloof ook dat er nog mensen zijn die gaan rijden en stoppen wanneer ze het nodig vinden. Je kunt het niet altijd goed uitmikken: Lange files, pech onderweg, of gewoon wanneer je geen zin meer hebt om langer door te rijden (of juist wel).

Daar had je vroeger dat mooie boekje Links und Rechts der Autobahn voor.
Ik weet uit eerste hand dat het aantal mensen dat op de bonnefooi aan komt rijden en vraagt of er nog kamers vrij zijn vrijwel nul is. Ja, het komt nog voor, maar dat is echt zeldzaam geworden, en dat zijn bijna altijd ouderen. De overgrote meerderheid, zelfs onder ouderen, boekt vooraf of belt eerst om beschikbaarheid te controleren. En de prijs, want waar die vroeger altijd wel vaststond, is dat bij veel hotels, Gasthöfe, pensions, etc. ook al lang niet meer het geval.

Het scenario wat jij schetst was rond de eeuwwisseling nog geldig, en daarna ook wel een tijdje, maar zeker sinds de opkomst van de smartphone is het aantal gasten dat op de bonnefooi aan komt waaien drastisch gekelderd. Mensen boeken eerder iets via booking.com een uurtje voor aankomst dan dat ze op goed geluk wat rond gaan rijden en rond gaan vragen of er nog kamers vrij zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Toch zie je nog best wel eens borden met 'Zimmer Frei'. Misschien mikken ze daarmee op bekendheid ('hier zit wat'), en misschien is in de Duitstalige wereld toch nog wel een groep die nog ter plekke gaat vragen. Je merkt vaak dat in Duitsland, maar ook in Oostenrijk en in mindere mate Zwitserland, bepaalde digitale dingen minder ingeburgerd zijn.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: zo 20 apr 2025, 16:32 Toch zie je nog best wel eens borden met 'Zimmer Frei'.
Precies dat. Je ziet het ook in bv Kroatië nog veel in het Duits, dus dat is dan duidelijk niet gericht op de lokale bevolking.
Coen Tunnel schreef: zo 20 apr 2025, 15:32 Ik weet uit eerste hand dat het aantal mensen dat op de bonnefooi aan komt rijden en vraagt of er nog kamers vrij zijn vrijwel nul is.
Welke eerste hand? Ik neem aan dat je niet alle hotels of Gasthöfe heb ondervraagd of hun informatie hebt verkregen over hoe gasten aan komen waaien. ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Palance schreef: zo 20 apr 2025, 16:36Welke eerste hand? Ik neem aan dat je niet alle hotels of Gasthöfe heb ondervraagd of hun informatie hebt verkregen over hoe gasten aan komen waaien. ;)
Zucht... Uiteraard niet. En het is ook wel wat jaren geleden dat ik regelmatig in de Alpen was, waar Gasthöfe e.d. bijna overal zijn, en je die bordjes "Zimmer Frei" ook nog wel eens ziet. Maar destijds al boekten we een dag vooraf of op de dag zelf iets online, en je komt wel eens met een hoteleigenaar of een Gasthof-eigenaar in gesprek. Zeker op die kleinere plekken waar ze minder dan 10 kamers hebben. Toen al gaven veel van dat soort adresjes aan dat ze het veel meer moesten hebben van boekingen via internet, zoals wij, en dat mensen die spontaan aan kwamen rijden en om een kamer vroegen in relatief korte tijd flink naar beneden is gegaan. Dan hebben we het over 2017/2018 of zo, toen smartphones ook gangbaar begonnen te worden. Ik kan me eigenlijk alleen maar indenken dat het sindsdien nog harder is gegaan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Millenial of Gen Z nog op de bonnefooi aan komt rijden en ter plekke vraagt of er in een Gasthof nog plek is.

Het zal vast nog voorkomen, maar dan vooral bij de oudere generaties. De bordjes "Zimmer Frei" zie ik nu soms ook nog wel, maar toch echt een stuk minder dan vroeger. En dat die bordjes er nog zijn betekent niet dat ze net zo succesvol zijn als in de jaren '90. Er wordt bijna gesuggereerd dat wat ik zeg zo onlogisch is, maar het is een utopie om te denken dat de hedendaagse middelen om (vooraf) kamers te boeken daar geen invloed op zouden hebben.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De markt is gewoon vernaggelt door de grote hotelketens die hun prijzen exorbitant laten oplopen als je last-minute nog een kamer wil :hm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.sueddeutsche.de/bayern/taue ... li.3265764

Er ontstond extreme congestie op de A10 (en de Duitse A8) vandaag, Zuid-Duitsland heeft twee weken pinkstervakantie en de tunnels ten zuiden van Salzburg worden nog gerenoveerd, waardoor er een 2+0 systeem is. Dit zorgde voor een file van 45 kilometer lengte, en een vertraging van 5 uur.

Wat je op zulke dagen nog meer dan in de zomervakantie ziet, is dat heel Südbayern hier gelijktijdig aankomt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Asfinag zegt dat er 29% meer verkeer was dan tijdens Pinksteren 2024.

Dat ligt misschien aan hoe de pinkstervakantie in Bayern valt, die is wel elk jaar. Wellicht was het een bewuste keuze ( al dan niet onvermijdelijk) dat de werkzaamheden pas eind juni afgerond kunnen zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De 600 meter lange Talübergang Steinbrückenbach, net ten noorden van Spittal, is in zijn geheel meters opgevijzeld om als kraan te dienen voor de bouw van de nieuwe bovenbouw eronder. Dit is de eerste keer in Oostenrijk dat dit zo gedaan is.

Afbeelding
A10 Talübergang Steinbrückenbach 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A10 Talübergang Steinbrückenbach 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A10 Talübergang Steinbrückenbach 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A10 Talübergang Steinbrückenbach 04 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://salzburg.orf.at/stories/3310378/

Er zijn kennelijk nogal wat grote problemen met de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel, dat vanaf 2027 een renovatie van € 700 miljoen (!) en een afsluiting van één van de tunnelbuizen gedurende 6 jaar (!) noodzakelijk is. In de herfst van 2027 moet dit werk starten en dat duurt tot 2033. In juli & augustus zullen er wel twee buizen open zijn, maar in het voorjaar niet, en dan krijg je diezelfde mega congestie als de afgelopen twee jaar bij de Tunnelkette Werfen iets noordelijker.

Het is echt ongebruikelijk dat nu al zo'n grote renovatie nodig is, in 2010-2011 zijn de tweede buizen opgeleverd en zijn de bestaande buizen gerenoveerd, dus in principe is alles nog maar 15 jaar oud. En deze renovatie is aanzienlijk duurder dan het boren van die tweede buis en de renovatie van de bestaande buizen indertijd (het kost ongeveer het dubbele).

Een probleem heeft kennelijk te maken met de waterdichtheid van de buizen en ook de 'bergdruck' op de buizen. Dit klinkt best wel serieus voor zo'n recent aangelegde / gerenoveerde tunnel.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Maar geldt die problemen mbt druk ook voor de tweede tunnelbuis?
Coen Tunnel
Voorzitter

De Luegbrücke is dan ook nog niet klaar. Dus de twee belangrijkste transalpiene verbindingen in Oostenrijk zullen enkele jaren lang allebei capaciteitsbeperkingen hebben. Het is ongelooflijk na slechts 15 jaar, en de grote hoeveelheid Sondermaut die hier wordt binnengehaald.

Als die capaciteitsbeperkingen er straks zijn is er geen enkele doorgaande 2x2-verbinding door de Alpen tussen Ventimiglia en de Oostenrijkse A9, en die beide verbindingen liggen aan de randen van de Alpen.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Coen Tunnel schreef: vr 11 jul 2025, 14:21 De Luegbrücke is dan ook nog niet klaar. Dus de twee belangrijkste transalpiene verbindingen in Oostenrijk zullen enkele jaren lang allebei capaciteitsbeperkingen hebben. Het is ongelooflijk na slechts 15 jaar, en de grote hoeveelheid Sondermaut die hier wordt binnengehaald.

Als die capaciteitsbeperkingen er straks zijn is er geen enkele doorgaande 2x2-verbinding door de Alpen tussen Ventimiglia en de Oostenrijkse A9, en die beide verbindingen liggen aan de randen van de Alpen.
Eigenlijk zou dit werk tot het voorjaar van 2028 uitgesteld moeten worden, want eind 2027 moet de nieuwe Luegbrucke gereed zijn en kan men weer met 2 keer 2 rijstroken over de nieuwe brug rijden.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Tot wanneer duurt eigenlijk die ellende op de A10 tussen Salzburg en Bischofshofen? Is dat in de winter 2025/2026 al gereed?
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Dat werk is volgens mij al afgerond.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja dat werk is eind juni afgerond. Men wil dus de aanpak van de Tauerntunnel en Katschbergtunnel hetzelfde doen, met 6 jaar achter elkaar, 10 maanden per jaar 1 buis met 1 rijstrook per richting open, behalve in juli & augustus, wanneer er 2x2 rijstroken open zijn.

Maar dat zal dus jarenlang grote verkeershinder opleveren met de wintersport en tijdens de feestdagen en vakanties in het voorjaar.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vlak voor Villach bevindt zich de Talübergang Wollanig over de Drau, die overgaat in de Oswaldibergtunnel. Het is de zuidelijkste brug van betekenis van de A10.

Er is erg weinig te vinden over deze brug. Het is in 1988 geopend als laatste deel van de A10 (omlegging Villach). Verder heb ik ChatGPT in het Duits bevraagd over de afmetingen, maar die gaf eigenlijk geen bruikbare data, hetzelfde wat ik (niet) op Google kon vinden.

De brug is circa 625 meter lang met een centrale overspanning van circa 150 meter. De brug is circa 40 meter hoog. Deze afmetingen heb ik met Google Earth opgemeten en zijn dus niet heel zuiver, ik heb geen bouwtekening gevonden.

Vanwege de dichte begroeiing op de oevers van de Drau was deze ook niet goed op de foto te krijgen.

Afbeelding
A10 Talübergang Wollanig 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A10 Talübergang Wollanig 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A10 Talübergang Wollanig 06 by European Roads, on Flickr
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: za 26 jul 2025, 18:49 Verder heb ik ChatGPT in het Duits bevraagd over de afmetingen, maar die gaf eigenlijk geen bruikbare data,
Dat is bij een LLM zoals ChatGPT niet nodig (het in het Duits vragen), dat zou geen andere resultaten op moeten leveren. Een AI-model werkt wat dat betreft compleet anders dan een traditionele zoekmachine.