Moderator: Moderatoren
Ik vroeg me al eerder af of ze hier wel rekening mee hadden gehouden. Voorheen was de enkelbaans Tauerntunnel een doseermiddel voor de beperkte doorvoercapaciteit bij het tolstation, maar deze zomer zijn 2 tunnelbuizen ter beschikking, waardoor de toevoer per uur een stuk groter wordt. Goed om te lezen dat ze 5 nieuwe tolpoorten richting Villach bijbouwen. Het huidige tolstation heeft maar 8 tolpoorten richting zuiden, dat is niet genoeg, in Frankrijk zie je op drukke vakantieroutes vaak wel 15 of meer tolpoorten.ASFiNAG schreef:A 10 Tauern Autobahn: Start für Erweiterung Mautstelle St. Michael/Lg.
Kommenden Montag, 11. April 2011, beginnen die Bauarbeiten im Zuge der Erweiterung der Mautstelle St. Michael/Lg. In den nächsten zwei Monaten werden dabei fünf zusätzliche Mautspuren in Fahrtrichtung Villach errichtet. Diese Mautspuren werden südwestlich der bestehenden Mautstelle situiert. Die Breite der Mautspuren von 3,20 m ermöglicht eine Durchfahrt auch für Wohnwagen-Gespanne. Lkw’s entrichten die Maut künftig weiterhin beim Durchfahren der bestehenden Spuren. Die Bauzeit der Mautstellenerweiterung ist so anberaumt, dass die zusätzlichen fünf Mautspuren rechtzeitig vor Eröffnung des voll ausgebauten, zweiröhrigen Tauerntunnels in Betrieb gehen. Staus vor der Mautstelle St. Michael/Lg. sollen damit weitestgehend vermieden werden. Behinderungen während des Zubaus der Mautspuren sind nicht zu erwarten.
Maar een beperkt aantal landen wisselen kentekengegevens uit. In een relatief geisoleerd land als Noorwegen kan zoiets omdat het aantal buitenlanders te beperkt is om echt veel tol mis te lopen. Oostenrijk ligt in het midden van Europa waar je binnen 1000 kilometer pak 'm beet 20 landen hebt, waarvan een deel buiten de EU valt en met veel landen nog geen kentekenuitwisseling bestaat. Dan loopt de Oostenrijkse staat veel tolinkomsten mis, met name op dit soort internationale verbindingen.SnarfFlevoland schreef:Waarom gaat Oostenrijk deze tol niet gewoon automatisch heffen doormiddel van camera's, zoals in Noorwegen ook gedaan wordt? Lijkt mij qua files veel praktischer.
Overigens had ik een tijd geleden denk ik verteld dat mijn collega na een half jaar nog niets gehoord had van de tol in Noorwegen waar hij vorig jaar zomer langsgekomen was. Na bijna een jaar heeft hij de rekeningen toch nog gekregen ...Chris schreef:Maar een beperkt aantal landen wisselen kentekengegevens uit. In een relatief geisoleerd land als Noorwegen kan zoiets omdat het aantal buitenlanders te beperkt is om echt veel tol mis te lopen.SnarfFlevoland schreef:Waarom gaat Oostenrijk deze tol niet gewoon automatisch heffen doormiddel van camera's, zoals in Noorwegen ook gedaan wordt? Lijkt mij qua files veel praktischer.
Nou dat is nog een heel eind binnendoor rijden. Als je toch al een eind binnendoor wil rijden kan je beter via de Rechenpaß rijden en alleen een tolvignet kopen voor het stukje A12 en de Landecker Tunnel. Je houdt dan een de Brenner Autobahn tol mis en het eerste stuk Italiaanse tol t/m Bozen-Süd (A22).Timmetje schreef:Uitzondering is de Brenner. Deze kan via de Fernpass en een stuk B171/B182 nog wel aardig bereikt worden.
Aha, nu snap ik de kwestie wat beter. Persoonlijk zou ik het ideaal vinden om alle tol gewoon electronisch te heffen, maar goed als het niet eenvoudig kan zonder inkomsten te missen, dan is de huidige situatie (voor de inkomsten) toch het beste. Nu maar hopen dat het tolstation bij St. Michael zo groot wordt dat er zo goed als geen files meer door ontstaan.Chris schreef:Maar een beperkt aantal landen wisselen kentekengegevens uit. In een relatief geisoleerd land als Noorwegen kan zoiets omdat het aantal buitenlanders te beperkt is om echt veel tol mis te lopen.
Dan heeft kennelijk Noorwegen toch een uitwisselingssysteem met Nederland. Hoe moeten ze dan anders aan onze adresgegevens komen?marcel schreef:Na bijna een jaar heeft hij de rekeningen toch nog gekregen ...
Precies: Brenner, Tauern/Katschberg, Karawanken en de Bosruck/Gleinalm tunnels zijn allemaal Sondermautstrecken. De enige tolvrije optie voor een min of meer 'doorgaande route' is dan de Rechenpaß. De Felbertauern is ook al tolplichtig, m.u.v. de inwoners uit Ost-Tirol.Chris schreef:Voor bijna alle transalpiene routes in Oostenrijk moet sondermaut betaald worden.
En persoonlijk ken ik ook genoeg mensen die ook tegen de grenscontroles aanhikken van Zwitserland. Vooral omdat heel veel Nederlanders (en vooral kampeerders) teveel voedselwaren meenemen voor de vakantie.Chris schreef:Veel mensen hikken aan tegen de hoge prijs van het Zwitserse vignet,
Daten und Fakten
Tauerntunnel 1. Röhre
Baubeginn: Jänner 1971
Kalottendurchschlag: Jänner 1974
Inbetriebnahme: 21. Juni 1975
Tauerntunnel 2. Röhre
Baubeginn: Juli 2006
Kalottendurchschlag: Juli 2008
Inbetriebnahme: 30. April 2010
Vollbetrieb (beide Tunnelröhren): 30. Juni 2011
Katschbergtunnel 1. Röhre
Baubeginn: Jänner 1971
Kalottendurchschlag: April 1973
Inbetriebnahme: 21. Dezember 1974
Katschbergtunnel 2. Röhre
Baubeginn: Mai 2005
Kalottendurchschlag: März 2006
Inbetriebnahme: 4. April 2008
Vollbetrieb (beide Tunnelröhren): 30. April 2009
Gesamtkosten Vollausausbau Tauern- und Katschbergtunnel inkl. Sanierung Bestandsröhren: netto rd. € 309 Mio., davon
Tauerntunnel: rd. € 197 Mio.
Katschbergtunnel: rd. € 112 Mio.
Twee weken geleden zaterdag via deze weg naar Slovenië gereden. Geen enkele file te bespeuren op de hele Tauernautobahn. Wel files op de ring van Munchen en aansluitend tot de Oostenrijkse grens. Ook nabij Villach en de Karawankentunnel geen enkel probleem gehad gelukkig!Chris schreef:Het knelpunt lijkt verplaatst te zijn naar het Knoten Villach. Sommige media berichtten over 60 kilometer langzaamrijdend verkeer, maar niet alle verkeersinformatiesites gaven ook echt zo'n filelengte aan. Het Knoten Villach heeft vanaf Salzburg maar 1 rijstrook naar Slovenië en 1 naar Italië. Ook liep het voor de Karawankentunnel vast, maar dat was elk jaar al wel zo, alhoewel dat zeker geen Gotthard-taferelen zijn.