[A][A010] A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [A][A010] Tauerntunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 jul 2011, 21:07

vynkce schreef:Wel files op de ring van Munchen en aansluitend tot de Oostenrijkse grens.
Tip: Als je vanuit de richting Stuttgart komt kan je makkelijk de middenring (B2R) nemen en dan via het zuiden naar de A995 rijden. Dat scheelt je al een hele hoop tijd als op de A99 al een kleine file staat. De middenring heeft in de regel tussen de A96 en de A995 geen last van vertragingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 jul 2011, 14:50

Chris schreef:Ook liep het voor de Karawankentunnel vast, maar dat was elk jaar al wel zo, alhoewel dat zeker geen Gotthard-taferelen zijn.
Het kan nooit slechter zijn dan toen Joegoslavië nog bestond, toen waren wachttijden van 12 uur voor de bergpassen geen uitzondering in het hoogseizoen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » zo 31 jul 2011, 21:46

Chris schreef:Ook wordt de roep om een tweede buis voor de Karawankentunnel luider, hopelijk gaan ze die ook bouwen.
What is its average AADT?
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Chris
Moderator

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » wo 12 okt 2011, 11:50

http://diepresse.com/home/panorama/oest ... e_panorama

Het verkeer op de Tauernautobahn is flink toegenomen na de openstelling van de tweede tunnelbuis. Tegelijkertijd is er een afname van het verkeer op de A12 en A13, de Brennerroute. Er was dus wel verkeer wat de Tauernautobahn meed vanwege de vele files daar. Ze noemen het een "verkehrslawine" maar feitelijk gaat het nergens over, een plus van 25% dat resulteerd in 27.000 mvt/etmaal blijft nog steeds een rustige snelweg.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 okt 2011, 12:11

Wel typisch, dat er toch zoveel volk is waarvoor het loont om om te rijden via de A10, dan wel waarvoor het loonde om om te rijden via de A12/A13. Immers, voor bv. Kroatië heeft de A12/A13 weinig zin, en voor Toscane de A10 ook niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 okt 2011, 12:17

Het zijn allemaal vrij lage intensiteiten, een groot percentage is misschien maar een paar duizend voertuigen. Voor bijvoorbeeld Venezia (industrie + veerdienst) kan ik me voorstellen dat de A10 een alternatief is voor de A13. En er is natuurlijk gemeten in een vakantieperiode (tweede buis is immers pas sinds juni open) dus de vakantiegangers naar de noordzijde van de Adriatische Zee (Italiaanse kust) zullen wellicht een vertekend beeld geven.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 12 okt 2011, 12:46

Palance schreef:Wel typisch, dat er toch zoveel volk is waarvoor het loont om om te rijden via de A10, dan wel waarvoor het loonde om om te rijden via de A12/A13. Immers, voor bv. Kroatië heeft de A12/A13 weinig zin, en voor Toscane de A10 ook niet.
If niet istrie, reed ik altijd via de Pyrnautobahn, Maribor en Zagreb naar Kroatie, al is de A10 normaliter de snellere route...

en deze vakantie (istrie) ook, avonds laat vertrokken, om maar voor 8u bij de Tauern te zijn... Verrek, beide uitbreidingen (tauern en katschberg?) zijn al gerealiseerd... Als ik dat geweten had :heygrr:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 okt 2011, 13:11

Vaker dit topic lezen dus :)

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 12 okt 2011, 13:33

Palance schreef:Vaker dit topic lezen dus :)
:yes:

Zowieso structureler bijhouden van allerlei zaken, maar helaas zitten er nog altijd maar 24uur in een dag :evil:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 mei 2012, 18:19

A10 Tauernautobahn

De opening van de tweede tunnelbuis heeft ervoor gezorgd dat het verkeer op deze corridor het sterkst is gestegen in 2011.

2010:
14.557 PKW
17.423 totaal

2011:
16.038 PKW
18.892 totaal

De sterkste groei was uiteraard in de zomermaanden, met een groei tot 22% in vergelijking met 2010. De gemiddelde groei was 8,95%.

Desondanks zijn de intensiteiten gemiddeld genomen laag, waardoor procentueel snel spectaculaire cijfers behaald kunnen worden.

Percentages don't mean anything when the numbers are insignificant - een term die ik las over de zogenaamde spectaculaire groei van het OV-gebruik in de Verenigde Staten tijdens de recessie van 2007-2009. Dat lijkt me hier ook wel van toepassing.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 03 mei 2012, 19:02

Is dat allemaal verkeer dat eerst de bergpas nam.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 03 mei 2012, 19:07

Lijkt me niet. Dit was verkeer dat eerst een andere route nam (of desnoods de trein).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 mei 2012, 19:10

Mensen die eerst niet naar de andere kant gingen en nu wel. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 mei 2012, 19:40

De Tauerntunnel was op een andere manier filegevoelig dan de Gotthardtunnel. Voor de Gotthardtunnel is bijna elk weekend wel vertraging, en 24/7 voor vrachtverkeer in verband met controles. Dat is niet het geval voor de Tauerntunnel, waar de vertraging bijna uitsluitend in een paar zomerweekenden was, en de vertraging was toen ook extreem (3-6 uur). Ik denk dat de hogere intensiteiten vooral door de zomermaanden bepaald worden. Het vrachtverkeer is niet toegenomen, wel het aantal personenauto's. Ik denk dat die vooral van andere routes komen, met name de Brenner/Inntalautobahn, waar het aantal personenauto's licht is gedaald, de enige corridor in Oostenrijk met een daling.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mei 2012, 23:03

^^ Het kan ook komen van verkeer dat eerst de Felbertauerntunnel nam (om de files bij de Tauerntunnel te ontwijken - die er nu dus niet meer staan), of doorgaand verkeer richting ex-Joegoslavië dat voorheen de Pyhrnautobahn nam. En natuurlijk zal de Tauernautobahn nu inderdaad de Brennerautobahn iets ontlast hebben, voor bestemmingen ten oosten van Venetië is de Tauernautobahn eigenlijk het beste alternatief.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » ma 30 jul 2012, 17:16

Zaterdag 21 Juli ben ik over de Tauernautobahn gereden, en het probleem lijkt op piekdagen niet opgelost maar verplaatst. Voor de drie tunnels tussen de Tauerntunnel en Villach werd Blackabfertigung toegepast. Per tunnel zo'n 30-45 min stilgestaan. Vervolgens voor de Karawankentunnel nog zo'n uur wachttijd. In totaal dus toch zo'n 3 uur tijdsverlies.

Op de terugweg op 29 juli dus omgereden via Zagreb (vanaf Krk) en over de Pyrnautobahn (A9) gereden, zonder vertraging, maar wel met een aantal enkelbuizige tunnels (1x2).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 30 jul 2012, 18:32

^^ Vreemd, want die tunnels zijn allemaal tweebuizig.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 30 jul 2012, 18:40

^^

De enige verklaring hiervoor is de beperkte capaciteit van het tolplein en de wachtrij voor de Karawanktunnel.
Echter deze tunnel bevindt ongeveer 10 kilometer ten zuiden van Villach.
Echter een belangrijk deel van het vakantieverkeer rijdt richting Udine in Italie en gaat niet richting de Karawanktunnel.
Misschien moet men de doseringslichten voor deze tunnels als proef uitschakelen om te kijken of er echte problemen bij het tolplein ontstaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 jul 2012, 18:57

Die zaterdag was ook de enige met wezenlijke vertraging voor de tunnels. Toen de Tauerntunnel nog enkelbuizig was stond er elk weekend in de zomer een wachtrij van 2 - 4 uur. Wat de reden voor de vertraging bij Villach is, is me niet duidelijk, wellicht gewoon de blockabfertigung. In Zwitserland zijn geen problemen voor de tweebuizige tunnels die je tegenkomt op de Gotthardroute. Volgens mij heeft de Seelisbergtunnel bijvoorbeeld helemaal geen blockabfertigung.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 31 jul 2012, 9:42

Er knipperden grote borden met "Überlastung" voor de tunnels.

Ik had zelf het idee dat het grote probleem de Blockabfertigung zelf was. Ik kan me voorstellen dat de wegbeheerders het knp. Villach vrij willen houden, zodat de andere wegrelaties niet gefrustreerd raken. Maar tussen knp. Villach en de rij voor de Karawankentunnel zat nog wel een paar KM.
Overigens was er die ochtend een ongeluk in de Karawankentunnel gebeurd, waardoor de tunnel even afgesloten is geweest. Wellicht dat toen de rij wel tot het knp. Villach reikte en de Blockabfertigung toen is gestart.

Beetje off-topic: de bewegwijzering op knp. Villach is wel erg versimpeld. Vanuit Salzburg staat voor de richting A11 als bestemming alleen een schildje met (SLO), en richting Udine alleen een schildje met (I). Vond ik wel erg beperkt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 31 jul 2012, 16:05

Bedoel je één van deze, waar de bestemmingen nu zijn weggekalkt?

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 31 jul 2012, 16:09

Ja, als ik het me goed herinner staan daar op het portaalbord nu alleen nog (SLO) en (I), dus zonder de andere bestemmingen. Maar dan wel groter dan de ovaaltjes die hier op de foto staan.

Misschien heb ik één van deze borden gemist, maar ik vond de informatie wel erg beperkt.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 31 jul 2012, 16:12

Zie hier:
Afbeelding

Ik raakte een klein beetje in de war, omdat:
- Het vorkbord (volgens mij ook versimpeld tov wat hiervoor is geplaatst) geeft niet aan dat 'Wien/Klagenfurt" linksaf is. Het lijkt dus op een vorkbord dat voor een klaverblad wordt gebruikt, met Wien/Klagenfurt als rechtdoorbestemming en "(SLO)" via een klaverlus. Daar kwam ik geografisch echter een tikkeltje in de knoop. De configuratie van het knooppunt blijkt echter anders. Ik zou daar dus ook een ander vorkbord voor nemen.
- Als je onder het portaalbord (SLO) door rijdt, staat daar nog altijd "Wien" op de weg geschreven.
Laatst gewijzigd door woutero op di 31 jul 2012, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jul 2012, 16:12

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 31 jul 2012, 16:59

Het vorkbord (volgens mij ook versimpeld tov wat hiervoor is geplaatst) geeft niet aan dat 'Wien/Klagenfurt" linksaf is. Het lijkt dus op een vorkbord dat voor een klaverblad wordt gebruikt, met Wien/Klagenfurt als rechtdoorbestemming en "(SLO)" via een klaverlus. Daar kwam ik geografisch echter een tikkeltje in de knoop. De configuratie van het knooppunt blijkt echter anders. Ik zou daar dus ook een ander vorkbord voor nemen.
Ik zou hier Wien / Klagenfurt juist niet benaderen als een doel voor linksaf. Je mag vanuit je huidige gezichtspunt uiteindelijk naar links gaan, maar in de configuratie van het knooppunt is het weinig anders dan een rechtdoordoel. Ik snap dat je op zo'n moment geografisch enigszins in de knooppunt komt, maar dit is zeker ook niet het enige knooppunt waar een weg in een TOTSO (dus in afwijking van datgene wat je op basis van de kaart zou verwachten) verloopt. Ik denk toch echt dat die het makkelijkste te behappen zijn voor de weggebruiker wanneer datgene wat in de situatie ter plekke rechtdoor is ook gewoon als rechtdoor bewegwijzerd staat.

Overigens verbaast de nieuwe bebording me wel. Op basis van dit eerste portaal zal veel verkeer op weg naar Wenen naar de linkerstrook bewegen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Als met name vrachtwagens dat massaal gaan doen leidt dat op zijn minst tot verlies van snelheid, al snel tot opstoppingen en op zijn slechtst tot gevaarlijke situaties. Maar wellicht zijn de intensiteiten op dit knooppunt in het algemeen laag genoeg om dat soort situaties aan te kunnen, terwijl op de topdagen juist niet zoveel vrachtverkeer op de weg is.
Als je onder het portaalbord (SLO) door rijdt, staat daar nog altijd "Wien" op de weg geschreven
Zucht. Welkom in Oostenrijk.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 31 jul 2012, 17:03

Ik vind dit eerlijk gezegd helemaal niet zo lelijk.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jul 2012, 17:07

Het is een wat ongelukkig knooppunt. Op piekdagen gaat het meeste verkeer richting Slovenië en Italië en die twee afslagen zitten binnen 250 meter van elkaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 31 jul 2012, 17:16

Vermoed dat op de andere 360 dagen van het jaar de grote meerderheid van het verkeer wél in de richting Klagenfurt / Wien gaat. Dat rechtvaardigt dan de TOTSO. Wel kun je je wellicht afvragen of er toegevoegde waarde zit in de aanleg van een rangeerbaan.

Overigens ik de borden absoluut niet lelijk. Vraag me alleen wel af of ze werkelijk functioneel zijn, in de zin dat verkeer naar Klagenfurt / Wien onnodig naar links wordt gedrongen. In Nederlandse drukte zou dat gegarandeerd file opleveren; jammer dan van je niet-lelijke bord. Maar als gezegd, misschien valt het bij de gemiddelde Oostenrijkse intensiteit mee.

Chris
Moderator

Re: [A][A010] A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach

Bericht door Chris » wo 12 dec 2018, 15:14

Asfinag meldt dat de renovatie van de 1,7 kilometer lange Hangbrücke Rauchenkatsch ten zuiden van de Katschbergtunnel is afgerond. De brug uit 1978 is in een periode van 8 maanden gerenoveerd én aan weerszijden met 0,5 meter verbreed. Tijdens de werkzaamheden bleven 2 rijstroken per richting open. De renovatie kostte € 16 miljoen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Re: [A][A010] A10 Tauern Autobahn: Salzburg - Villach

Bericht door Chris » vr 04 jan 2019, 14:08

Zo ziet een full stop op de A10 bij Flachau er uit. De snelweg is dicht vanwege lawinegevaar, men laat een lawine gecontroleerd naar beneden komen.

Afbeelding