In tegenstelling tot Nederland krijgen in Vlaanderen gemeentenamen een prominente plaats op de bewegwijzering. Wegwijzers leiden naar Knokke-Heist, Affligem en Kluisbergen, ookal bestaan die niet als plaatsnaam maar slechts als gemeentenaam. Ongeveer 10 jaar geleden begon men op sommige plaatsen de deelgemeenten (dat zijn ruwweg de plaatsnamen) zelfs minder prominent te bewegwijzeren door met zwart-witte wegwijzers te werken (zie
https://www.google.com/maps/@51.2328265 ... 312!8i6656 waarbij Kaprijke een gemeente is en Bassevelde een deelgemeente van Assenede, ik maakte toen
deze draad aan rond dit ontwerp). Dit onderwerp is actueel omdat op 1 januari 2019, voor het eerst sinds 1983 een fusie van gemeenten plaatsvond in Vlaanderen. De naamgeving van die nieuwe gemeenten is zeer diffuus: in sommige gevallen werd de naam van de grootste kern in de nieuwe fusiegemeente gekozen (Aalter, Deinze), in sommige gevallen werd een samengestelde naam gekozen (Puurs-Sint-Amands), nog elders verzon men een totaal nieuwe naam (Lievegem, Oudsbergen, Pelt, Kruisem). De vraag of of we in de toekomst niet langer naar wegwijzers naar Lovendegem maar naar wegwijzers naar Lievegem of Puurs-Sint-Amands zullen moeten speuren. Ik hoop eerlijk dat AWV die gemeentefocus laat varen en net zoals in Nederland gewoon plaatsen bewegwijzerd. Uiteindelijk lijkt me dat voor de weggebruiker nuttiger dan een gemeentenaam. Gemeenten hebben enkel bestuurlijke betekenis.
Uiteraard zijn er ook speciale gevallen waarbij gemeentenamen die niet als deelgemeentenaam bestaan toch een soort plaatsnaam geworden zijn. Met name als enkele deelgemeenten aan elkaar gegroeid zijn. Knokke-Heist kan je misschien op die manier toch een plaatsnaam noemen. Pelt maakt kans om een plaatsnaam te worden gezien Neerpelt en Overpelt aan elkaar vastgegroeid zijn.