Ik woon aan deze kant van Amsterdam en deze reservering is in ieder geval nooit onderwerp van gesprek geweest in de buurt (althans niet in mijn bijzijn / op app-groepen waar ik op zit). Ik hoor soms nog wel eens iemand dromen over een volledig klaverblad op afrit S114, waar dan uiteraard ook de tram ongelijkvloers onderdoor gaat. Wilde dromen natuurlijk, maar met de uitbreidingsplannen in het Noordoosten van Amsterdam ook geen overbodige luxe om eens over na te denken.
Mijn inschatting is dat S114 veel verkeer trekt, S115 minder. De drukte op de S114 zal met plannen voor meer nieuwe woningen in dit deel van Amsterdam alleen maar toenemen. Op de buitenring is het vanaf

Watergraafsmeer naar afrit S114 nu al druk weven, maar het afritcomplex zelf kan de verkeersstroom heel redelijk aan. Het moeten wachten voordat je de A10 opkunt vanaf de S114 zelf is een wat groter issue, maar dat moet ook worden bezien in samenhang met drukte op het OWN. Met name aan de IJburgse kant is S114 echt geen feest; over feitelijk 2x1 rijstrook een flinke woonwijk bedienen zonder echte alternatieven.
Misschien dat verdere groei van de stad inderdaad wel wat uitbreiding vraagt op termijn, waarbij een combinatie van verdubbeling van de A10 met het tot klaverblad ombouwen van afrit S114 alles voor een behoorlijk lange tijd zou oplossen. Gezien de al genoemde capaciteitsproblemen op de S114 zie ik het geleiden van verkeer over de Schellingwouderbrug niet als oplossing, trouwens ook niet omdat de Schellingwouderbrug in de zomer iedere twintig minuten open gaat. Die verdubbeling vergt dan denk ik wel dat je al aan de zuidkant van

Watergraafsmeer begint met een 'lusje buitenom' waarmee verkeer komend vanaf

Amstel afrit S114 zal kunnen bereiken zonder door het verkeer afkomstig van de A1 heen te moeten zwemmen. Volledige parallelstructuur voelt als wat overdreven, maar daar zal vermoedelijk ook wel weer wat afhangen van hoe je om wilt gaan met de bestaande Zeeburgertunnel (twee buizen) en de nieuwe tunnel. Voor die nieuwe tunnel zie ik het poldertje aan de noordkant trouwens niet als heel problematisch. Gewoon zo'n tweede ding aanleggen voor de tweede tunnel.
Uiteraard roept dit nog de vraag op tot hoe ver in Noord zich de verdubbeling zou moeten uitstrekken. Ik zou hem verwachten aan de buitenkant van de huidige A10, want aan de binnenkant is bebouwing te dichtbij. De nieuwe rijbaan zou aan de noordkant achtereenvolgens ten koste van volkstuinen, sportvelden en een golfbaan moeten gaan, dus wat wil je precies.