Dan zouden de wegen wel eens erg leeg kunnen worden...
[A001][A030] 'knooppunt Barneveld' / 'De Vallei'
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: [A001][A030] 'knooppunt Barneveld' / 'De Vallei'
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- Hoofdmoderator
Met de signalisatie is echt niets mis. Sterker nog, ik vind de fluogele achtergronden en maar liefst zes (!) bochtschilden al érg enthousiast.fleppenstein schreef: ↑di 08 feb 2022, 0:19 De signalisatie kan wat mij betreft wel wat beter. Ik zie alleen een![]()
(30) op een gele achtergrond, en dan maakt de weg eerst nog een bocht naar links ipv rechts. Na de bocht naar links verder niks meer, geen herhaling. Ik zou me voor kunnen stellen dat men dan denkt, de bocht is al geweest.
Ook zou men kunnen denken aan signaalgevers"U rijdt te hard", op basis van lussen in het wegdek, als extra attentie voor diegene die echt te hard de bocht in gaan. Vervolgens zouden de bochtpijlen uitgevoerd kunnen worden met leds, in de vorm van een looplicht, zoals ook gebruikt in de bocht van de N205.
Laten we vooral niet bij elk bochtje een enorme kermis aan kleurtjes en lampjes optuigen. We debiliseren al meer dan genoeg automobilisten.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg
Bestaan er richtlijnen voor het toepassen van matrixborden met "U rijdt te snel"?
Waarom zijn die dan bijvoorbeeld op de A6 wél geplaatst voor de boog Lelystad-Lemmer in
Emmeloord?
Daar geldt vmax 70, terwijl het daar wél een vloeiende bocht is die je prima met 90 kunt nemen. Er gebeuren daar volgens mij ook nauwelijks ongelukken - of betekent dit dat die signaalgevers goed werken? Ik zie trouwens op Streetview dat die panelen daar zijn verdwenen, dat was me nog niet opgevallen. Zo goed werken die dingen dus zodra je ergens vaker dan drie keer geweest bent.
Waarom zijn die dan bijvoorbeeld op de A6 wél geplaatst voor de boog Lelystad-Lemmer in

Daar geldt vmax 70, terwijl het daar wél een vloeiende bocht is die je prima met 90 kunt nemen. Er gebeuren daar volgens mij ook nauwelijks ongelukken - of betekent dit dat die signaalgevers goed werken? Ik zie trouwens op Streetview dat die panelen daar zijn verdwenen, dat was me nog niet opgevallen. Zo goed werken die dingen dus zodra je ergens vaker dan drie keer geweest bent.
-
- 4x5 autosnelweg
In de boog A20-Oost -> A16 in het Terbregseplein staan ze nog wel, maar ze doen het volgens mij niet eens. Of iedereen hield zich de laatste keer dat ik daar reed (afgelopen zaterdag) keurig aan de snelheid 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Zeker, maar dit is dan wel weer een locatie waarin extra attentie wel gerechtvaardigd is. Een haakse 30 km bocht met 2 rijstroken in een snelweg naar snelweg verbinding.Snelwegfreak schreef: ↑di 08 feb 2022, 13:02 Laten we vooral niet bij elk bochtje een enorme kermis aan kleurtjes en lampjes optuigen. We debiliseren al meer dan genoeg automobilisten.
Het probleem ligt hem vooral in adviessnelheden en allerlei knipperende zaken die toegepast worden in relatief normale situaties. Dan verliest het zijn attentiewaarde als het wel eens significant afwijkt, zoals hier.
-
- Hoofdmoderator
Juist, en die 'extra attentie' is er.
Maar het is hier niet zo dat de situatie direct na het puntstuk afwijkt. Je krijg een bochtje naar rechts, wat je ook bij geheel vloeiende en ongelijkvloerse knooppunten hebt. Na de bocht naar rechts zie je gelijk een voorwegwijzer, opstelstroken en allerhande bebording. Dan moet je toch wel realiseren dat je met wat anders te maken hebt dan een vloeiend knooppunt waarbij je nog stééds vol gas door kunt rijden? Als je 'ineens' schrikt van die 30 km/h-bocht dan heb je al héél veel signalen gemist en dan helpen nóg meer bordjes en lampjes en dingetjes ook niet meer...
Is deze situatie ideaal? Zeer zeker niet. Is de situatie écht zo gevaarlijk en afwijkend? Ook die vraag beantwoord ik met 'nee'. Hooguit zou men bij het puntstuk nog een bord (70) kunnen plaatsen, maar dat is dan echt voor de bühne, want hoeveel mensen passen dan daadwerkelijk hun snelheid daarop aan?
Maar het is hier niet zo dat de situatie direct na het puntstuk afwijkt. Je krijg een bochtje naar rechts, wat je ook bij geheel vloeiende en ongelijkvloerse knooppunten hebt. Na de bocht naar rechts zie je gelijk een voorwegwijzer, opstelstroken en allerhande bebording. Dan moet je toch wel realiseren dat je met wat anders te maken hebt dan een vloeiend knooppunt waarbij je nog stééds vol gas door kunt rijden? Als je 'ineens' schrikt van die 30 km/h-bocht dan heb je al héél veel signalen gemist en dan helpen nóg meer bordjes en lampjes en dingetjes ook niet meer...
Is deze situatie ideaal? Zeer zeker niet. Is de situatie écht zo gevaarlijk en afwijkend? Ook die vraag beantwoord ik met 'nee'. Hooguit zou men bij het puntstuk nog een bord (70) kunnen plaatsen, maar dat is dan echt voor de bühne, want hoeveel mensen passen dan daadwerkelijk hun snelheid daarop aan?
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg

Bij de opening van de N31 Haak om Leeuwarden werd hier een oplichtende

Zo willekeurig lijkt het dus soms hoe dit soort opsmuk wordt geplaatst en in stand gehouden.
-
- autoweg
Toevallig de laatste weken weer wat vaker dit stukje mogen rijden in de avondspits..
Terugslag naar de A1 al gehad.
De functie van de 2 rijstroken is maar beperkt, vind ik. Merendeel van de automobilisten blijven op rijstrook 2 rijden... vandaar ook al de snelle terugslag.. Snelheid is vrij laag.
Ik vind de ligging van de weg raar.. de afrit (bocht naar rechts) ligt hoger dan na de bocht naar links, de haakse hoek.
Wellicht zijn er mensen die zich dan vergissen in de snelheid en extra remmen?
Mensen die op rijstrook 1 rijden.. moeten wél goed de bocht volgen. Dat is velen niet gegund.. (merk je ook op turbo rotondes) waardoor voertuigen naar 'binnen' komen en mogelijk op rijstrook 2 een schrik reactie veroorzaakt?
Terugslag naar de A1 al gehad.
De functie van de 2 rijstroken is maar beperkt, vind ik. Merendeel van de automobilisten blijven op rijstrook 2 rijden... vandaar ook al de snelle terugslag.. Snelheid is vrij laag.
Ik vind de ligging van de weg raar.. de afrit (bocht naar rechts) ligt hoger dan na de bocht naar links, de haakse hoek.
Wellicht zijn er mensen die zich dan vergissen in de snelheid en extra remmen?
Mensen die op rijstrook 1 rijden.. moeten wél goed de bocht volgen. Dat is velen niet gegund.. (merk je ook op turbo rotondes) waardoor voertuigen naar 'binnen' komen en mogelijk op rijstrook 2 een schrik reactie veroorzaakt?
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg

In dit geval kun je nog een vooraankondiging

Al geeft de reeds aanwezige

Zoals Snelwegfreak ook aangeeft is méér borden niet per se beter. Als de huidige situatie niet voldoet dan zou je eerder moeten kijken welke waarschuwingen/geboden/verboden op hun plaats zijn.
Misschien is een

-
- 4x5 autosnelweg
Dan toch maar drempels neerleggen? 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat een duidelijker situatieschets wel zou helpen:
https://goo.gl/maps/1ZN1CCR8mntcncaK7
Hier kun je volgens mij ook op tekenen dat er een T-kruising met vrije rechtsaffer volgt. Wellicht volgt dan ook dat de bocht behoorlijk krap is voor Nederlandse begrippen. Vroeger stond de A 30 trouwens niet in een rood schildje. Dat gaf ook wat extra attentiewaarde.
https://goo.gl/maps/1ZN1CCR8mntcncaK7
Hier kun je volgens mij ook op tekenen dat er een T-kruising met vrije rechtsaffer volgt. Wellicht volgt dan ook dat de bocht behoorlijk krap is voor Nederlandse begrippen. Vroeger stond de A 30 trouwens niet in een rood schildje. Dat gaf ook wat extra attentiewaarde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik kom er af en toe langs en heb er geen moeite mee. Ook niet in het donker en ook niet bij regen. De bochten in de afrit zelf zijn al scherper dan op een knooppunt en er staat ook nog een waarschuwingsbord met adviessnelheid.
Hoeveel van die onzin hebben we niet al overal langs de weg neergepoot? En de mensen gedragen zich alleen maar meer als debiel...fleppenstein schreef: ↑di 08 feb 2022, 0:19Ook zou men kunnen denken aan signaalgevers"U rijdt te hard", op basis van lussen in het wegdek, als extra attentie voor diegene die echt te hard de bocht in gaan. Vervolgens zouden de bochtpijlen uitgevoerd kunnen worden met leds, in de vorm van een looplicht, zoals ook gebruikt in de bocht van de N205.
Volgens mij heb je daar wel een punt. Maar die debiliserende bebording en knipperlichten is er ook gekomen omdat daar wat gebeurde. Hoe moet je daar doorheen?
Kan bijna alleen maar met Darwin zou je denken...
Wij kijken daar wat anders na dan de gemiddelde zondagssukkelaar. Desalniettemin ben ik het met je eens en vind ik het ook de verantwoordelijkheid van de automobilist om de weg in te schatten en zijn/haar voertuig onder controle te houden. Waarbij je zou moeten kunnen stoppen over de afstand waarover je de weg kunt overzien en deze vrij is. Als je dat doet zie je een scherpe bocht en weet je ook dat je kalm aan moet doen.Snelwegfreak schreef: ↑di 08 feb 2022, 14:19 Juist, en die 'extra attentie' is er.
Als je die net voor de bocht naar links legt, dan kun je volgas de afrit nemen want dan spring je gewoon over de bocht heen naar de rijbaan van de A30

-
- Voorzitter
In Spanje liggen van die ribbelstrepen (bandas sonoras, voorbeeld 1, voorbeeld 2), maar in Nederland vertikken we die aan te leggen omdat het te veel geluid zou opleveren. Jammer, want die dingen zijn naar mijn ervaring wel erg effectief om de attentie te verhogen voor punten waar stevig afgeremd moet worden. Denk aan drukke afritten, snelwegeindes, onverwacht scherpe bochten, steile afdalingen, etc.
-
- 2x3 autosnelweg
In Oekraïne ligt een iets andere variant: https://www.google.no/maps/@50.2871861, ... 312!8i6656
En dan op verschillende afstanden, dus dan krijg je een geluid als:
kort - lange pauze - kort - korte pauze - kort - kort - kort.
Werkt op zich wel goed om je wakker te maken (de reden dat ze er liggen en op welke afstand van die zebra die daar niet thuishoort, dat is een discussie waar we maar niet aan beginnen nu).
Echter, een Nederlandse wegbeheerder zou die dingen liefst bij elk flutobstakel neerleggen tot de attentiewaarde tot het nulpunt daalt, net zoals met al het geknipper en het bordenwoud gebeurd...
En dan op verschillende afstanden, dus dan krijg je een geluid als:
kort - lange pauze - kort - korte pauze - kort - kort - kort.
Werkt op zich wel goed om je wakker te maken (de reden dat ze er liggen en op welke afstand van die zebra die daar niet thuishoort, dat is een discussie waar we maar niet aan beginnen nu).
Echter, een Nederlandse wegbeheerder zou die dingen liefst bij elk flutobstakel neerleggen tot de attentiewaarde tot het nulpunt daalt, net zoals met al het geknipper en het bordenwoud gebeurd...
-
- 2x5 autosnelweg
Komt die krappe bocht niet vooral onverwacht doordat je met twee rijstroken erdoor gaat? Ik rij nu dagelijks A2 afrit 30 Strijp en daar ervaar je een beetje hetzelfde probleem. Als een afrit zo druk is dat het twee stroken vergt verwacht je ook een wat vloeiendere vormgeving à la een knooppunt.
-
- autoweg

Da’s echt een draak van een afrit, al helemaal omdat je van het goede asfalt op de N2 ineens bovenaan veel slechter asfalt hebt in de bocht naar links. Beetje glijden bij nat weer hoort er daar wel bij. Daarnaast had het zo scherp echt niet gehoeven als je de Tilburgseweg gewoon een autoweg had gemaakt. De rotonde aan het einde zorgt wel voor de niet-vloeiende overgang.
-
- autoweg
Ja, de snelheidsverschillen zijn van invloed. Naar mijn ervaring willen de meeste mensen op links de bocht rap door zodat ze daarna kunnen ritsen en een paar voertuigen voorbij zijn.. Die lui komen dus met een redelijk forse snelheid door die haakse bocht (hebben net gas gegeven nadat de afrit van 1 naar 2 rijstroken ging..) Mensen op de meest rechtse rijstrook verwachten dat lang niet altijd.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat doe ik ook, maar het is mij nog nooit gelukt om die betonrand te raken.Durashift schreef: ↑wo 09 feb 2022, 21:08Naar mijn ervaring willen de meeste mensen op links de bocht rap door zodat ze daarna kunnen ritsen en een paar voertuigen voorbij zijn.. Die lui komen dus met een redelijk forse snelheid door die haakse bocht (hebben net gas gegeven nadat de afrit van 1 naar 2 rijstroken ging..)
-
- polderweggetje
Ik had ook m'n eigen idee voor
Barneveld.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
M'n voorkeur gaat naar een fly-over voor de verbinding
A30 --> A1 Amersfoort. Dit is wel duurder natuurlijk.
Het alternatief is een klaverlus.
Verkeer naar de N301 (en de Mcdonalds) zou via een nieuwe aansluiting op de A1 geleid worden, bij Uilengoor.
Omdat de aansluiting met de N301 apart is van het knooppunt hoeft er geen duur ingewikkeld knooppunt gebouwd te worden. Ook hoeft de Mcdonalds niet te verhuizen.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
M'n voorkeur gaat naar een fly-over voor de verbinding
A30 --> A1 Amersfoort. Dit is wel duurder natuurlijk.
Het alternatief is een klaverlus.
Verkeer naar de N301 (en de Mcdonalds) zou via een nieuwe aansluiting op de A1 geleid worden, bij Uilengoor.
Omdat de aansluiting met de N301 apart is van het knooppunt hoeft er geen duur ingewikkeld knooppunt gebouwd te worden. Ook hoeft de Mcdonalds niet te verhuizen.
-
- 2x3 autosnelweg
Dan kan je nog beter de McDonald's verhuizen naar de aansluiting Voorthuizen.
Voor doorgaand snelwegverkeer is het hier geschetste idee denk ik een te groot stuk onderliggend wegennet voor van en naar de Mac.
Daarnaast, die nieuwe aansluiting bij de huidige VZP kost ook veel geld en dan een nieuwe weg die aansluit op de Rijksweg waarvoor grond aangekocht moet worden. Verder zullen er wel bezwaren komen van degenen die wonen op de plek waar die lijn nu dwars door de percelen heen is getrokken en de aanwonenden van de Rijksweg die extra verkeer gaat verwerken.
Verder komen VZP Palmpol, die nieuwe aansluiting en knooppunt De Vallei erg dicht op elkaar wat betreft de in- en uitvoegers.
Voor doorgaand snelwegverkeer is het hier geschetste idee denk ik een te groot stuk onderliggend wegennet voor van en naar de Mac.
Daarnaast, die nieuwe aansluiting bij de huidige VZP kost ook veel geld en dan een nieuwe weg die aansluit op de Rijksweg waarvoor grond aangekocht moet worden. Verder zullen er wel bezwaren komen van degenen die wonen op de plek waar die lijn nu dwars door de percelen heen is getrokken en de aanwonenden van de Rijksweg die extra verkeer gaat verwerken.
Verder komen VZP Palmpol, die nieuwe aansluiting en knooppunt De Vallei erg dicht op elkaar wat betreft de in- en uitvoegers.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op zo 05 mar 2023, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Een fly-over zou zonder de McDonald's te verhuizen niet lukken ben ik bang. Je hebt aardig wat hoogte te overbruggen en daar heb je een vrij lange aanloop voor nodig. Een dive-under zou wél kunnen maar dat zou nog meer kosten dan een fly-over. Andere optie zou een vlinderlus kunnen zijn zoals men bij knooppunt Beekbergen heeft gedaan. De ruimte die in het knooppunt vrij is kan daarvoor gebruikt worden.
Svenlo
-
- polderweggetje
De boog A30 --> Hoevelaken is nu groter op de kaart. Ook heb ik de aansluiting op de N301 gewijzigd en de Mcdonalds verplaatst naar deze aansluiting. Zo hoeft verkeer niet over het onderliggend wegennet naar de Mcdonalds. De parkeerplaats bij de Mcdonalds zou VZP Uilengoor kunnen vervangen
Laatst gewijzigd door N99 op ma 06 mar 2023, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
De kosten van het verhuizen van die restaurants daar vallen in het niet bij het totaalplaatje van een dergelijke ombouw. Lijkt me dat uitgerekend dat het kleinste probleem is. Vooral omdat een verhuizing sowieso voor de hand ligt als verkeer op die plek niet meer van de snelweg af kan.
-
- autoweg
De acht gemeenten uit de regio Food Vally laten weer van zich horen met betrekking tot dit knelpunt. https://www.gelderlander.nl/ede/dringen ... ~adf5322d/ voor hun verhaal in De Gelderlander.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden