[A001][A030] 'knooppunt Barneveld' / 'De Vallei'

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [A001][A030] 'knooppunt Barneveld' / 'De Vallei'

Bericht door Vinny »

hurricane schreef: za 08 jul 2023, 11:28 ^^
Het doet pijn aan de ogen om zoveel "Geen" te zien :|
Als dit maar niet betekend dat dat allemaal op de nog langere baan wordt geschoven
Wat is de status van het schetje? Een voorstel van de regio om hier financiering voor te vinden?
Op zich geen gek idee trouwens. Het houdt de optie open om een verbindingsweg Ede -> Amersfoort aan te leggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Vinny schreef: za 08 jul 2023, 13:20 Wat is de status van het schetje?
Dat schetsje zit in de link die Peter Schoeber plaatste en is het laatste idee van de Regio FoodValley. Het is dus een idee, niets meer en niets minder.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

BO MIRT update:

Herprioritering Mobiliteitsfonds – Projecten regio Oost
Aanpak verkeersveiligheid knooppunt A1/A30 Barneveld
❖ De verkeersveiligheid binnen de aansluiting A1/A30 is ondermaats; het Rijk onderzoekt daarom samen met de regio welke maatregelen er vooruitlopend op planuitwerking en realisatie van het project A1/A30 Barneveld op korte termijn uitgevoerd kunnen worden. Focus ligt daarbij op de verbindingsboog van de A1 vanuit Amersfoort naar de A30 richting Ede.
❖ Het Rijk neemt het initiatief voor dit onderzoek. Rijk en regio treden in overleg over de resultaten, de haalbaarheid en maakbaarheid en de mogelijke inzet van het restbudget voor de A1/A30 van het Rijk en de regionale bijdrage voor de A1/A30.
❖ Planning onderzoek: oktober 2023 – april 2024
❖ Het Rijk start het project A1/A30 Barneveld zo snel als mogelijk weer op zodra er voldoende stikstof-, financiële en personele ruimte beschikbaar is.
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

Dus we leggen het stil omdat ze eerst boerderijen willwn opkopen terwijl hier het probleem een boerderij is?
Koop of onteigen die boerderij en ruime stal, dat verminderd stikstof en dan kan je de bogen vloeiender maken.
Minder file is ook minder optrekken en stationair lopen, ook dat scheelt weer stikstof
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Of beter in de komende 15 jaar alle dieselmotoren van denox katalysatoren voorzien en fabrieken hun stikstofoxide uitstoot moet 75% - 80% terugbrengen en het probleem van de stikstofoxide is opgelost.

Ammoniak is lastiger, maar je kunt in 15 jaar tijd steeds strengere uitstootnormen aan de bijvoorbeeld de veehouders gaan opleggen. Doe dit in Europees verband, zodat Duitsland ook zich moet aanpassen.
Verder natuurherstel in de natuurgebieden en dan kun je aantonen dat het stikstofdepositie probleem opgelost gaat worden.

Dan kun je al die nieuwbouwprojecten en wegverbredingen alsnog gaan uitvoeren.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Opnieuw een update uit het BO MIRT, resultaten uit het door Chris aangehaalde onderzoek dat vorig jaar aangekondigd is.

Kamerbrief: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D43461
Citaat: "De regio (provincie Gelderland) werkt, in overleg met het Rijk, de voorkeursvariant inzake het
verbeteren van de verkeersveiligheid in de aansluiting A1-A30 uit tot een uitvoeringsbesluit
voor het realiseren van een verkeersveilige verbindingsboog van de A1 vanuit Amersfoort naar
A30 richting Ede alsmede de bijbehorende maatregelen zoals een aanpassing van de
verbinding van de A30 richting A1 Voorthuizen / Apeldoorn."

in de lokale media wordt het als een grote stap voorwaarts gepresenteerd, maar wat er nu precies wel en niet gaat gebeuren wordt mij niet helemaal duidelijk. De tekst is wat vaag, gaan ze nu 2 bogen uit de in 2021 vastgesteld voorkeursvariant al aanleggen? Of gaan ze de huidige situatie nog wat optimaliseren binnen de bestaande mogelijkheden?
https://www.wegenwiki.nl/images/Aanslui ... t_2021.jpg
Ik ben bang voor het laatste, het lijkt het mij sterk dat ze de in bovenstaande afbeelding geplande boog A1 Amersfoort --> A30 Ede wel gaan aanleggen en daarvoor het boerenbedrijf opkopen, maar vervolgens niet de Noord->Zuid verbinding onder de A1 richting A30 omleggen. In de voorkeursvariant is daarvoor een viaduct/onderdoorgang noodzakelijk. Wat ze gaan doen met de verbinding A30 --> A1 Apeldoorn blijft ook onduidelijk.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dat citaat zegt het al: men gaat achter het bureau verder werken aan de details zodat er één geheel van gemaakt kan worden waarover de politiek dan kan besluiten of dit wel of niet ter uitvoering komt.

Er gaat vooralsnog geen schop de grond in, lijkt mij.
Boerenkool
autoweg

Als je die boerderij en stal wgehaalt voor een ruimere bocht haal je stikstof weg van die boerderij en van files
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

Elke keer dat ik daar vanaf de A1 Amersfoort afsla de A30 op vraag ik me af waarom er niet tenminste een vluchtstrook naast ligt. Het voelt altijd als een heel iel strookje die afslag. De ruimte is er en het gaat maar om een kort stukje. Op sommige plekken worden er complete viaducten aangelegd omdat de invoeren niet veilig genoeg zou zijn ..
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

S89 schreef: wo 20 nov 2024, 18:24 in de lokale media wordt het als een grote stap voorwaarts gepresenteerd, maar wat er nu precies wel en niet gaat gebeuren wordt mij niet helemaal duidelijk. De tekst is wat vaag, gaan ze nu 2 bogen uit de in 2021 vastgesteld voorkeursvariant al aanleggen? Of gaan ze de huidige situatie nog wat optimaliseren binnen de bestaande mogelijkheden?
https://www.wegenwiki.nl/images/Aanslui ... t_2021.jpg
Ik ben bang voor het laatste, het lijkt het mij sterk dat ze de in bovenstaande afbeelding geplande boog A1 Amersfoort --> A30 Ede wel gaan aanleggen en daarvoor het boerenbedrijf opkopen, maar vervolgens niet de Noord->Zuid verbinding onder de A1 richting A30 omleggen. In de voorkeursvariant is daarvoor een viaduct/onderdoorgang noodzakelijk. Wat ze gaan doen met de verbinding A30 --> A1 Apeldoorn blijft ook onduidelijk.
Volgens een plaatje uit de Gelderlander lijkt het een halfbakken oplossing zonder amoveren van het bestaande boerenbedrijf.
Afbeelding

Gaan ze, zodra de rest van het project kan worden aangelegd, de boog weer verder verruimen naar hoe het oorspronkelijk was bedoeld?
De kans daarop lijkt mij klein.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als tijdelijke oplossing kan ik me deze variant voorstellen, ik vind het persoonlijk ook wel bezwaarlijk dat de verzorgingsplaats éénzijdig bereikbaar wordt. Vanuit Amersfoort moet je dan keren bij afrit 16 Voorthuizen en richting Ede keren bij afrit 5 Barneveld. Dat is voor weggebruikers niet heel logisch, er is goede bewegwijzering voor nodig en lijkt me ook niet geschikt als definitieve situatie.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Een variatie op de aansluiting Waalwijk (A59xN261) maar dan gespiegeld zou hier ook wel in te passen zijn denk ik.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Vinny schreef: za 30 nov 2024, 12:51 Als tijdelijke oplossing kan ik me deze variant voorstellen, ik vind het persoonlijk ook wel bezwaarlijk dat de verzorgingsplaats éénzijdig bereikbaar wordt. Vanuit Amersfoort moet je dan keren bij afrit 16 Voorthuizen en richting Ede keren bij afrit 5 Barneveld. Dat is voor weggebruikers niet heel logisch, er is goede bewegwijzering voor nodig en lijkt me ook niet geschikt als definitieve situatie.
Maar hoe belangrijk is het nou dat verkeer vanuit Amersfoort die afrit zou moeten gebruiken? Is dat zo'n drukke relatie dan? Kan het me haast niet voorstellen.
Het lijkt mij belangrijker dat er iets gebeurt aan de stroom Amersfoort > Ede, dat is nu een drukke stroom en met een rare knik in de weg waardoor het ook niet heel veilig is.
Jackbauer1350 schreef: za 30 nov 2024, 15:22 Een variatie op de aansluiting Waalwijk (A59xN261) maar dan gespiegeld zou hier ook wel in te passen zijn denk ik.
DAt wordt wel een kostbaar knooppunt lijkt me. Daar zal moeilijk budget voor te vinden zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mavas schreef:Maar hoe belangrijk is het nou dat verkeer vanuit Amersfoort die afrit zou moeten gebruiken?
De hele verzorgingsplaats is ingericht voor doorgaand (vracht)verkeer, ik vind het voor zulke locaties dan ook wenselijk om ze direct bereikbaar te maken vanaf de snelweg. Als het hele knooppunt wordt verbouwd is er ook genoeg ruimte voor, er zijn 4 'velden' onder het viaduct van de A 1. Door alle rijbanen van de A 30 een veld naar het oosten op te schuiven heb je ruimte voor een losse verbindingsweg naar de parkeerplaats.

Richting Ede wordt lastiger, al kun je dat makkelijker via de bewegwijzering sturen eventueel via een nieuw aan te leggen parallelweg.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

De vraag is of je die truckstop niet gewoon kan verplaatsen naar afrit Voorthuizen. Verkeer naar de N301 kan ook wel via afrit Voorthuizen of afrit Barneveld, en dan kan je hier gewoon een normaal trompetje aanleggen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Kan je niet als begin de bocht van Amersfoort naar Ede iets ruimer maken, en de verdwijnende linkerrijstrook gelijk na die bocht opheffen, door de rechterrijstrook over te laten gaan in de afrit naar Barneveld?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Het verruimen van de bocht Amersfoort Ede is wel de grootste winst denk ik. Als die genoeg verkeer afvoert de A30 op ben je de drukte vanaf Hoevelaken kwijt. Ik snap dat men in de andere richting niets doet want daar is de capaciteit op de A1 het grootste probleem.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De A 1 zal in een later stadium verbreed worden denk ik, zal ook wel samenhangen met de reconstructie van Knooppunt Hoevelaken. Dat zit voor zover ik weet nog steeds in de pijplijn. Je zou dan ook de noordelijke helft van de aansluiting kunnen wijzigen. Dat is in dit voorstel niet meegenomen.
Boerenkool
autoweg

Misschien moeten ze ook eens naar de bebording kijken.
Als je van de A30 naar de A1 rixhting West, Amersfoort en Amsterdam gaat moet je al voor de bocht 50.
Maar die 50 wordt niet meer opgeheven. Strict forneel mag je dan pas na het invoegen op de A1 pas weer harder. Nou wordt dat massal genegeerd, maar sommige mensen trekken toch niet echt goed op terwijl er best wel ruinte voor zou zijn
Misschien zouden ze bij het begjn van het rechte stuk parallel aan de A1 eens een ophefbord moeten zetten of n bord 100. Dat triggert mensen. En de zeer nette mensen kunnen dannook uit hun 50 of "ik wil niet meer dan 20 te hard"kramp
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ De bocht in de toerit staat hoge snelheden niet toe.

Gewoon beginnen met de fly-over voor deze reisrelatie te bouwen, want volgens mij staat hier de meeste file en is sleutelen aan de afrit vanaf Amersfoort nou niet het meest helpend in verlaging van de filedruk, naar mijn waarneming.
Boerenkool
autoweg

De bocht niet, maar de snelheidabeperking wordt niet opgeheven op dat lange rechte stuk naast de A1 waar je idealiter je snelheid naar dat van de snelweg zou opvoeren
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De maximumsnelheid wordt hier toch opgeheven?
https://www.google.com/maps/@52.1694077 ... FQAw%3D%3D
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Wat mij laatst opviel (helaas moet ik weer regelmatig dit knooppunt passeren met het werk) dat het snelheidsregime op de N301 richting de A30 naar Ede, bij de VRI kruising, wat apart is.

Voor de VRI wordt gewaarschuwd voor een naderende, scherpe, slinger en de max. snelheid is 50 km/h.
Vervolgens steek je de kruising over, richting die 'scherpe slinger' en passeer je doodleuk een bord 80 km/h. :nahzeg:

https://www.google.com/maps/@52.1660159 ... FQAw%3D%3D
Boerenkool
autoweg

boe! schreef: vr 20 dec 2024, 20:16 De maximumsnelheid wordt hier toch opgeheven?
https://www.google.com/maps/@52.1694077 ... FQAw%3D%3D
Hmm ja , als je t zo ziet mag je er 130
Maar ik kan he5 me zo ook niet herrinneren, ik dacht dat daar de 50 ook nog ergens stond
Maar eens opletten de volgende keer.
hanz
zandpaadje

Bericht door hanz »

Weet iemand eigenlijk waarom er geen spitsstrook is op de A1 vanaf Barneveld richting knooppunt Hoevelaken?

Het zou naar mijn idee heel veel schelen voor de doorstroming als het verkeer wat vanaf de A30 de A1 richting Hoevelaken opdraait niet allemaal hoeft in te voegen, maar ook op de spitsstrook zou kunnen blijven rijden. Er moeten wat relatief kleine aanpassingen gedaan worden aan de uitvoegstroken bij de parkeerplaats direct na knooppunt A1/a30 en bij het tankstation, maar verder zou dit gewoon moeten kunnen toch?
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

^^ Omdat het dan bij knooppunt Hoevelaken teveel problemen zou geven. Richting Barneveld is de strook aangelegd om een grotere afvoercapaciteit vanaf Hoevelaken te hebben.
Een extra strook in westelijke richting vanaf Barneveld werkt alleen goed als het knooppunt Hoevelaken zelf grotere capaciteit krijgt en de rijbaan westelijk van het knooppunt ook.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Maar ruim een derde gaat de A28 op dus ik denk dat het capaciteitsprobleem er in werkelijkheid niet zou zijn.
Die twee rijstroken op knooppunt Hoevelaken zelf in westelijke richting is volgens mij altijd wel genoeg.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ De bottleneck op de A1 in westelijke richting zit vooral aan de westelijke kant, waar 5 rijstroken in korte tijd teruggaan naar 2 rijstroken.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Je moet het invoegen van de parallelbaan inderdaad meerekenen in combinatie met het relatief onoverzichtelijk invoegpunt bovenop een helling.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ En natuurlijk de weefstroken, maar die opheffen kan niet zonder grootscheepse verbouwing van het knooppunt.

Als de geplande reconstructie nog tientallen jaren gaat duren, dan zou je nog kunnen kijken naar beperktere aanpassingen. Zoals het eerst aanleggen van 1 of 2 turbinebogen. Alleen kan een gefaseerde aanpak niet zonder concessies te doen aan het ontwerp voor de eindsituatie.