Willem schreef: ↑di 21 jul 2020, 20:56
Dat het een erg duur land is zal meespelen. En niet iedereen houdt van kamperen.
Ik ben er vaak geweest, maar wel telkens voor kortere periodes. Vooral in de tijd dat ik veel naar wielerwedstrijden ging, meestal was ik er in juni twee weekenden voor de Tour de Suisse, en soms ook wel in de zomer om mooi door de bergen te rijden. Maar ik heb wel altijd in een hotel overnacht, kamperen is niks voor mij. Een hotel is over het algemeen duurder dan in de buurlanden. De supermarkt is iets duurder, maar het is niet dat de prijzen het dubbele zijn van in Nederland, zoals sommigen denken. Uit eten is relatief duur, maar het kan lonen om even goed te zoeken en dan kan het nog best meevallen. Ik vind Zwitserland wel duur, maar niet 'erg duur'. Het prijsverschil was vroeger verhoudingsgewijs een stuk groter. Ik vind het qua prijzen meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld Denemarken. Onder 'erg duur' zou ik een land als Noorwegen scharen, dat is (zeker met bv. supermarktproducten, maar ook hotelovernachtingen) nog een stuk duurder dan Zwitserland.
Ook attracties kunnen duur zijn, maar wie van de natuur wil genieten door te wandelen over goed gemarkeerde wandelpaden, hoeft juist niet zoveel kwijt te zijn. Sommige dingen zijn ook meer een unieke belevenis. Natuurlijk is een tripje met de trein naar Gornergrat of Jungfraujoch duur, dat zal ik niet ontkennen. En dat soort dingen zijn vanwege de kosten misschien wat minder geschikt voor gezinnen. Maar er is zoveel meer te beleven dan die dure attracties, en zelfs al ga je er wel naar toe, dat zijn ook geen uitgaves die je elk jaar doet.
Het prijspeil is dan wel wat hoger, Zwitserland is echter ook een land dat schoon is en waar vrijwel alles doorgaans goed geregeld is, en van hoge kwaliteit is. En het land heeft gewoon ontzettend veel aan natuurlijk schoon te bieden. Je bent misschien wat meer kwijt, maar je krijgt er ook wel wat voor terug. En zoals Chris al zegt, het is relatief dichtbij. Je kunt 's ochtends op een normaal tijdstip vertrekken, relatief rustig aan rijden, en dan nog ben je voor zessen al de grens bij Basel gepasseerd, en liggen de bergen aan je voeten. Want niet ver na Basel, even na het uitrijden van de Belchentunnel, heb je bij helder weer voor het eerst zicht op het majesteuze trio Eiger, Mönch en Jungfrau, dat vanaf daar nog bijna 90 km hemelsbreed verderop ligt.
Chris schreef: ↑di 21 jul 2020, 20:02Al heb je wel een groep liefhebbers die er wel vaak komt.
Ik was er al te lang niet geweest (even kort in 2018, één nacht gebleven) en daarvoor wat langer in 2016. Maar ik hou Zwitserland altijd in het achterhoofd als ik een paar vrije dagen heb en het weer mooi is. Het is niet al te ver rijden en het is gewoon echt genieten daar. Op de een of andere manier voelt het er toch ook wel vertrouwd. Het is misschien wel mijn favoriete vakantiebestemming binnen Europa.