[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 16 okt 2020, 9:48

De Col du Pillon heeft wel een stuk hogere bergen rondom. Het gaat daar meteen omhoog naar 3.000 meter, de Col des Mosses is weidser en wat minder bijzonder lijkt mij.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » vr 16 okt 2020, 18:19

Ik zie dat ik nog heel wat te verkennen heb in Zwitserland. Als ik volgend jaar weer in Europa gehouden wordt door omstandigheden komt het wederom op de shortlist te staan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » vr 16 okt 2020, 19:48

Daar sluit ik me bij aan.

Vroeger met mijn ouders wel een aantal maal in Zwitserland geweest, maar zij gingen nooit de bergen in. Dus alle passen zijn mij nog onbekend.
Het is een mooie rit om daar verandering in aan te brengen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Palance » vr 16 okt 2020, 20:07

Mijn enige ervaring bestaat uit 2 ritjes van Milaan naar Basel. Een keer per nachttrein en 1 keer per auto. Beide keren op doorreis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chrysa » vr 16 okt 2020, 20:10

Mijn enige ervaring bestaat uit 5 vakanties naar Zwitserland dit jaar. :lol:

Nog steeds niet alles gezien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 16 okt 2020, 20:15

Ik heb bijna alle hoge passen wel eens gereden, de grote uitzonderingen zijn de Klausen, Splügen en Lukmanier en verder wat obscure passen. Zwitserland is erg de moeite waard maar mensen passeren het vooral als transit of zijn er als kind ooit geweest. Voor wintersport is het natuurlijk te duur en voor zomervakantie voor veel gezinnen ook. Het helpt ook niet dat het geen bestemming is met gegarandeerd mooi weer, al is het ook weer geen Schotland of West-Noorwegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Wouter N14 » vr 16 okt 2020, 20:47

Ik kijk nog altijd trots en met veel plezier terug op de Alpentocht die Hanno en ik acht jaar geleden hebben gedaan :)
viewtopic.php?f=15&t=17663
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door jelger » vr 16 okt 2020, 20:49

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » vr 16 okt 2020, 22:13

Chris schreef: vr 16 okt 2020, 20:15 Het helpt ook niet dat het geen bestemming is met gegarandeerd mooi weer, al is het ook weer geen Schotland of West-Noorwegen.
Eigenlijk viel het me 3 weken geleden geen eens tegen qua weer. Een wat natte start op donderdag en verder een verregende vrijdag (maar dat was al op de terugweg).

Het prijsniveau is niet zoveel aan te doen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » vr 16 okt 2020, 22:29

Ten opzichte van Noorwegen is het prijspeil vergelijkbaar.

Alhoewel de keuze voor Oostenrijk dan snel gemaakt is: daar zijn ook bergen bij een wat toegankelijker prijspeil.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 16 okt 2020, 22:44

In Oostenrijk moet je dan wel vaak geld neertellen voor mooie bergwegen, dat hoeft in Zwitserland dan weer niet. En qua hoogste bergen overtreft Zwitserland Oostenrijk toch wel (ook letterlijk). In Zwitserland gaat het bijna 1.000 meter hoger, zeker in de zomer maakt dat toch het verschil tussen bijna geen sneeuw en een aanblik van vergletsjerde bergtoppen. Wat je in Wallis en het Berner Oberland aantreft is toch wel een stukje spectaculairder dan Tirol of de Hohe Tauern. Oostenrijk heeft natuurlijk ook zijn charme met typen bergketens die in Zwitserland wat meer ontbreken (zoals Dachstein en andere ketens in het Salzburger Land).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 17 okt 2020, 20:17

Inmiddels in Wallis... De weg naar de Lac de Moiry, een stuwmeer bij Grimentz in Franstalig Zwitserland. Ik was hier 10 jaar geleden ook al eens geweest, het is één van de mooiste routes in de Alpen, je rijdt recht op de gletsjer van de Grand Cornier (3962 m) af.

Vlak achter dit gebergte ligt de Dent Blanche (4356 m), maar het zicht daarop wordt door bergruggen daarvoor geblokkeerd. Het is ook maar 17 kilometer van de Matterhorn.

Afbeelding
Lac de Moiry 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 09 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » za 17 okt 2020, 21:26

Hele mooie omgeving inderdaad. De wandeling vanaf het eindpunt van de weg langs het meer naar de Cabane de Moiry is ook leuk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 21 okt 2020, 11:30

Nog wat foto's langs de weg van het Lac de Moiry. De weg ligt trouwens op circa 2350 meter hoogte, vergelijkbaar met een aantal van de hoogste pasroutes dus. En tolvrij. En geen parkeergeld. En geen massa's toeristen. Ik was hier 10 jaar geleden ook al eens en toen was het ook niet druk. Kennelijk toch niet zo bekend.

Afbeelding
Lac de Moiry 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Moiry 17 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 okt 2020, 13:11

^^
Klopt inderdaad, het aantal toeristen is daar eigenlijk vrij overzichtelijk. Wallis heeft opzich veel plekken waar je eigenlijk opvallend weinig mensen tegen komt. Natuurlijk is Zermatt en Saas-Fee populair, maar zelfs daar vind ik het in juli/augustus niet zo stervensdruk als dat je het soms in de Dolomieten treft. Dit jaar was sowieso vrij ontspannen zonder Aziaten natuurlijk, maar die zie je nooit op plekken als Lac de Moiry.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » wo 21 okt 2020, 13:29

Ben in de jaren ‘90 een paar keer op vakantie geweest in Wallis met mijn ouders, waaronder in Grimentz vlak onder Moiry. Je ziet er de nodige buitenlandse kentekens, maar het werd er nooit echt druk. Zelfs Zermatt is in de zomer bepaald geen circus, zoals je al zegt. Had ook altijd het idee dat Amerikanen en Japanners die een vlugge trip door Europa maken eerder naar de omgeving van de Jungfrau gaan, die je natuurlijk veel sneller bereikt vanaf Zürich en andere hoofdroutes, dan naar Zermatt.

Wat denk ik ook wel helpt is dat je door Wallis niet echt lekkere rondritten kunt maken, zoals dat in het Gotthardmassief, Graubünden en de Dolomieten wel kan. Hoe mooi het daar bij Moiry ook is, je doet er vanaf de A9 wel een uur over om bij de stuwdam te komen en moet na afloop over dezelfde route weer terug (als je in een gekke bui bent rijd je terug via Zinal, dat ook prachtig ligt, maar ook met dat uitje ben je bij Vissoie gewoon weer terug op dezelfde route als je heenreis). Dus heb je dat ervoor over? Veel mensen niet, denk ik. Je treft in die zin weinig dagjesmensen en meer mensen die langer in het dal verblijven. En dat zijn ook geen dalen met heel grote overnachtingscapaciteit. Campings vind je er niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 21 okt 2020, 14:03

Dat was ook de reden dat ik een camping koos in het Rhônedal, zodat je wel elke dag een ander dal in kan, maar dat je niet bezig bent om 40-50 minuten een dal uit te rijden. Mijn ouders zijn een keer bij Evolène op de camping geweest en daar werd het koud, vroeg donker, laat licht en je bent lang onderweg voor boodschappen en om andere dalen te bezoeken.

Een locatie in het Rhônedal is veel gunstiger qua klimaat, het is er gewoon een stuk warmer en doordat het oost-west ligt heb je ook geen vroege zonsondergangen. En als het bewolkt weer is klaart het in het Rhônedal toch sneller op dan in de bergen.

Doordat Wallis heel veel van dit soort zijdalen heeft kan je je er wel eindeloos vermaken met toerritjes, wandelingen, stuwmeren en kabelbaantjes. Maar rondritjes zijn inderdaad bijna niet te doen, het komt toch neer op een lang stuk heen en terug rijden.

Zo werkt het stuwmeer van Moiry: er zijn pijpleidingen naar drie stroomafwaarts gelegen waterkrachtcentrales, bij Zinal, Vissoie en bij de Rhône in Chippis. De totale capaciteit is daardoor toch een redelijke 164 MW.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » do 22 okt 2020, 17:09

Wat foto's van de stuwdam. De dam is 148 meter hoog en in 1958 in gebruik genomen. Om er te komen is een smalle tunnel aangelegd waar verkeer elkaar niet kan passeren. De grote postbussen gaan er ook doorheen.

1. Barrage de Moiry.
Afbeelding
Lac de Moiry 18 by European Roads, on Flickr

2. De tunnel
Afbeelding
Lac de Moiry 19 by European Roads, on Flickr

3. De wandelroutes. Kennelijk kan je rond het meer op twee verschillende hoogtes (2250 en 2500 m).
Afbeelding
Lac de Moiry 20 by European Roads, on Flickr

4. Ik vond het waterniveau laag voor juni.
Afbeelding
Lac de Moiry 22 by European Roads, on Flickr

5. De overstort lijkt net een enorme WC pot. Let op die persoon aan de waterlijn ter context.
Afbeelding
Lac de Moiry 23 by European Roads, on Flickr

6. De weg vanuit Grimentz.
Afbeelding
Lac de Moiry 28 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
Lac de Moiry 31 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
Lac de Moiry 32 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
Lac de Moiry 34 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
Lac de Moiry 35 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » di 27 okt 2020, 20:14

Een dal ernaast ligt Zinal. Aan het einde van dit dal liggen hoge bergen met toppen van 4.000 tot 4.500 meter maar die zijn vanuit het dorp niet zichtbaar, dan moet je denk ik een aardige tocht voor maken waar ik op dat moment geen tijd voor heb gemaakt.

Vanuit het dal is vooral de Besso (3667 m) goed zichtbaar, een lagere top van het massief waar de Zinalrothorn (4221 m) het hoogste punt van is.
Afbeelding
Zinal 02 by European Roads, on Flickr

De hele dorpspassage werd onder handen genomen.
Afbeelding
Zinal 03 by European Roads, on Flickr

Een zoom op Besso.
Afbeelding
Zinal 04 by European Roads, on Flickr

Naar rechts kom je uit op het massief van de Dent Blanche (4356 m), één van de hoogste pieken van de Alpen. Maar volgens mij is dit een kleinere top, wellicht de Grand Cornier of Pointe de Zinal.
Afbeelding
Zinal 05 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » di 27 okt 2020, 20:16

Jaloersmakend weer, Chris. En die grootschalige wegopbrekingen in dorpen kwam ik ook tegen.

Eigenlijk mis ik dit soort draden voor andere landen :hap:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door nederland24 » zo 01 nov 2020, 19:47

Door al die prachtige foto's krijg ik toch zin om volgend jaar wederom naar Zwitserland te gaan. :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 01 nov 2020, 19:57

Het leuke aan Zwitserland is dat het dichtbij is en je er ook voor een paar dagen wel even heen kan als je autorijden niet erg vindt. Arnhem - Interlaken is maar 7,5 uur rijden. Het is wel een stuk dichterbij dan de Franse Alpen, wat snel over de 10 uur rijden is. Als je 's ochtends vertrekt ben je in de middag al in het Berner Oberland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 nov 2020, 18:48

^^
Dat klopt inderdaad, al is Vorarlberg en Tirol in Oostenrijk ook net zo snel te bereiken. Van Arnhem naar Bludenz of Reutte ben je ook in 7,5 uur. Innsbruck is net ietsje verder, maar natuurlijk weer niet zo ver als bijv. Wallis of Engadin. Niet zonder reden zijn de skigebieden in Vorarlberg enorm in trek bij Duitsers en Nederlanders, omdat ze snel en makkelijk te bereiken zijn en daarvoor een stuk goedkoper dan Zwitserland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » wo 04 nov 2020, 18:58

Vanuit het zuidwestelijke kwart van Nederland is Zwitserland dan weer relatief dichterbij. Met name Bern/Wallis. Zou dan zelf denken dat het Oostenrijkse aanbod (prijs, soort accomodatie) beslissender is dan dat ene uur extra rijden. Verschil in reistijd naar Frankrijk toe kan beslissender zijn. Zit je toch ook vaak met een extra overnachting onderweg.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chrysa » wo 04 nov 2020, 19:14

Ligt het aan mij of is het een bijzonder zachte winter in Zwitserland? In Graubünden zijn alle passen nog open.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 04 nov 2020, 19:37

Na die sneeuwdump van een maand geleden is er onder de 2000 meter amper nog weer sneeuw gevallen. Vooralsnog wordt ook niet echt koud weer verwacht. Meestal sluiten de passen wel in november.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » wo 04 nov 2020, 21:24

^^ Misschien ook een beetje regionaal gekleurd. De passen rondom het Gotthardmassief zijn toen dicht gegaan en eigenlijk niet meer geopend. Dat was naar mijn gevoel juist vrij vroeg in het seizoen. Grote Sint Bernhard hebben ze toen ook maar laten gaan. Maar in Graubünden zijn de passen weer/nog open. Ik heb nog wel eens het idee dat men daar meer wil investeren in het open houden van passen, met name die binnen het kanton.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chrysa » wo 04 nov 2020, 21:30

Het kanton Valais is deels eigenaar van de tunnel. Kan het zo zijn dat ze geprikkeld worden om de pas maar gewoon onder te laten sneeuwen om wat extra tolinkomsten te krijgen? Goed, het gaat om relatief kleine bedragen, maar het kost je zo ook weinig, die pasroute is verder toch uitgestorven buiten het zomerseizoen.
Begin oktober werd er nog wel wat geruimd op de Grand Saint Bernard, maar daar zijn ze verder al vroeg mee opgehouden.

Ook opvallend dat het kanton Vaud en de gemeente Lausanne ook deels aandeelhouder zijn.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door IQ[] » do 05 nov 2020, 9:36

De Grote Sint Bernhard heeft een aantal lawinegevoelige stukken (vandaar dat de pas vaak relatief laat in het voorjaar open gaat). Ik denk dat ze relatief dicht voor de winterafsluiting de boel de boel laten, omdat de kosten niet opwegen tegen de maatschappelijke baten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » do 05 nov 2020, 9:46

^^ Half oktober is het reguliere moment waarop de Sint Bernard dicht gaat, en dit jaar was het 14 oktober. Dus dat is niet vervroegd door de weersomstandigheden. Vraag op zichzelf waarom ze in die laatste weken dan nog wat winterdienst hebben verricht. Hangt misschien samen met het feit dat er wat horeca boven op de pas zit. Als het niet was om ze nog wat omzet te geven (cq daar geen discussies over te hoeven voeren met de uitbaters), dan om ze een reguliere afbouw naar hun winter-sluiting te geven.

Ik geloof niet dat men zo cynisch is om de pas om een paar tol-centen eerder dicht te gooien. Maar waar een tunnel ligt, wordt de kosten-baten analyse van het verrichten van winterdienst natuurlijk wel heel anders. Ook als die tunnel een toltunnel is. Want het gaat dan niet meer over het bereikbaar houden van landsdelen zonder dat er enorme omwegen nodig zijn - wat in Graubünden bij uitstek wel een rol speelt.

Plaats reactie