[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » do 05 nov 2020, 12:15

Pino schreef: wo 04 nov 2020, 18:58 Vanuit het zuidwestelijke kwart van Nederland is Zwitserland dan weer relatief dichterbij.
Dat klopt, maar voor die doelgroep zijn de Franse Alpen ook wederom niet zoveel verder en daarvoor een flink stuk goedkoper dan Zwitserland.

Desalniettemin speelt afstand denk ik een ondergeschikte rol in de keuze voor een vakantiebestemming. Mensen die het écht aanzienlijk dichterbij willen hebben zullen voor België (Ardennen), Noord-Frankrijk (Vogezen) of Duitsland (Sauerland, Harz, Eifel etc.) kiezen. Als je al naar de Alpen rijdt, is dat ene uurtje extra dan ook niet meer zo'n dealbreaker.
Pino schreef: do 05 nov 2020, 9:46 Maar waar een tunnel ligt, wordt de kosten-baten analyse van het verrichten van winterdienst natuurlijk wel heel anders. Ook als die tunnel een toltunnel is. Want het gaat dan niet meer over het bereikbaar houden van landsdelen zonder dat er enorme omwegen nodig zijn - wat in Graubünden bij uitstek wel een rol speelt.
De laatst genoemde argumenten spelen daarin denk ik de belangrijkste rol. Er zijn ook passen die desondanks het ontbreken van een tunnel alsnog optijd gesloten worden en niet vervroegd weer geopend. Denk aan de Grimsel, Susten, Nufenen of Klausen. Echter zijn de omwegen van deze passen minder groot. Een afgesloten Grimsel kan je via de Lötschbergtunnel en Interlaken omzeilen, een afgesloten Susten via Seelisbergtunnel en Brünigpass, een afgesloten Nufenen via de Furkatunnel en Gotthardtunnel, en een Klausenpass via de Sattel en de A3, al is in de winter daardoor de Urnerboden van de rest van Uri afgescheiden. En de Furkatunnel heeft helaas ook niet zoveel capaciteit, dat zorgt in de winter nogal eens voor chaos en enorm hoge wachttijden in de weekenden. Voor locals natuurlijk niet leuk, want er is geen alternatief.

Overigens zorgt een tunnel er niet altijd voor dat een pas niet langer open gehouden wordt. De Flüela is een goed voorbeeld waar een sterke lokale lobby ervoor zorgt dat de pas zo lang mogelijk opengehouden wordt en zo vroeg mogelijk weer geopend, om de locals voor dure tunnelkosten te 'beschermen'. Schijnbaar is is het daar dankzij een sterke lobby gelukt de politiek ervan te overtuigen meer geld in het sneeuwvrij houden van de bergpas te steken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 05 nov 2020, 12:42

^^ De Lukmanier wordt dacht ik zelfs open gehouden door een stichting gefinancierd uit lokale bijdragen. Ik herken verder wat je zegt over de passen rond het Gotthardmassief, maar het loopt op een gegeven moment ook over in de vraag hoe vaak er nu iemand van pak ‘m beet Ambrì naar Fiesch moet of van Ulrichen naar Brienz. Het maken van zo’n rit is allemaal toch wat zeldzamer dan vanuit het Engadin een keertje naar Chur moeten - wat voor overheids- en bepaalde andere voorzieningen een centrumfunctie heeft voor het hele kanton Graubünden.

Het zal ongetwijfeld ook de reden zijn waarom de Lukmanier het zonder kantons-subsidie met lokaal geld moet doen. Daar zijn ook geen echte nutsverbindingen aan te koppelen. Al snap ik best dat je vanuit de Surselva in de winter af en toe een dagje Lugano of Milaan kunt gebruiken. 8-)
SnarfFlevoland schreef: do 05 nov 2020, 12:15 Voor die doelgroep zijn de Franse Alpen ook wederom niet zoveel verder en daarvoor een flink stuk goedkoper dan Zwitserland.

Desalniettemin speelt afstand denk ik een ondergeschikte rol in de keuze voor een vakantiebestemming. Mensen die het écht aanzienlijk dichterbij willen hebben zullen voor België (Ardennen), Noord-Frankrijk (Vogezen) of Duitsland (Sauerland, Harz, Eifel etc.) kiezen. Als je al naar de Alpen rijdt, is dat ene uurtje extra dan ook niet meer zo'n dealbreaker.
Op zich eens, maar bedenk je wel dat je ook vanuit Breda nog wel twee uur verschil moet rekenen tussen een rit naar het Berner Oberland en naar bijvoorbeeld Albertville. En dat zit dan ook een beetje tegen de rand van lekker binnen een dag te rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 nov 2020, 19:01

De H201 van Grimentz naar Sierre. Dit is de enige weg in en uit het dal van Zinal en Moiry. Van achter het dal duurt dat wel ruim een half uur om 'beneden' te komen. Al direct vanaf Sierre stijgt de weg 500 meter. Sierre ligt op 500 meter, Zinal op bijna 1.700 meter.

Afbeelding
H201 Grimentz - Sierre 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
H201 Grimentz - Sierre 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
H201 Grimentz - Sierre 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
H201 Grimentz - Sierre 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
H201 Grimentz - Sierre 07 by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 nov 2020, 10:44

Ben dit jaar niet in het buitenland geweest, maar na alle mooie plaatjes hier maar eens in mijn archief gedoken.

Wat kiekjes van een winters ritje over de Julierpas:

Afbeelding
Hospiz op de top van de Julierpass

Afbeelding
Blik naar het westen vanaf de Julierpass

Afbeelding
Lai da Marmorera, één van de vele Zwitserse stuwmeren

Afbeelding
Het onderliggende dal vanaf de Marmorera-dam

Wat typische Gotthard-plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 09 nov 2020, 12:41

Fraai.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 nov 2020, 18:16

De Col du Sanetsch is een halve bergpas in Wallis. Half, omdat je wel aan de ene kant omhoog kan, maar niet aan de andere kant omlaag. De weg gaat over de pashoogte en eindigt daarna bij de Barrage du Sanetsch, een stuwmeer op 2050 meter hoogte waar je uitkijkt over Gsteig. Het is één van een paar kleine delen van Wallis dat afwatert naar de Noordzee in plaats van de Middellandse Zee.

1. Barrage du Sanetsch.
Afbeelding
Sanetsch 02 by European Roads, on Flickr

2. Het stuwmeer.
Afbeelding
Sanetsch 03 by European Roads, on Flickr

3. De Berner kant. Er is hier dus nooit een weg naar Gsteig aangelegd. Die zou hier over korte afstand zo'n 900 meter moeten dalen. Het gaat maar om een 2 kilometer lang deel dat ontbreekt, maar gezien het terrein had dat omvangrijke ondertunneling vereist door de bergwand, dat zal wel de reden zijn dat het in de jaren 30-50 er niet van gekomen is.
Afbeelding
Sanetsch 05 by European Roads, on Flickr

4. Detail uitzicht naar Gsteig / Gstaad. In het midden onderaan zie je nog een lokale weg, daar had de bergroute op aan moeten sluiten denk ik.
Afbeelding
Sanetsch 06 by European Roads, on Flickr

5. Er is wel een kabelbaan.
Afbeelding
Sanetsch 07 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
Sanetsch 10 by European Roads, on Flickr

Later nog wat foto's van de pashoogte en de weg aan de zuidzijde, die best spectaculair is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 nov 2020, 18:24

^^
Misschien moeten de Zwitsers eens kabelbanen bouwen, waarmee je auto's relatief makkelijk en snel kunt transporteren over moeilijk terrein. Dat zou zo'n onderbreking in de zomermaanden zomaar op kunnen lossen. In de wintermaanden is de bergpas sowieso dicht, maar principieel zou je over relatief korte afstanden in de Alpen over autotransport per kabelbaan kunnen nadenken. Een prototype bestaat al in Bratislava:

Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 11 nov 2020, 19:59

^^ :schrikreactie: Dat lijkt mij een angstaanjagende ervaring...

Een kabelbaan schokt altijd wel wat. Je moet een voertuig dan wel muurvast kunnen zetten. En hoe doe je dat met grote voertuigen zoals een vrachtwagen? En dan nog, ik denk dat er genoeg mensen zullen zijn die zo'n ritje niet zien zitten. Inclusief Hajo. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 nov 2020, 21:53

^^
Ach, een beetje hoogtevrees kan toch geen kwaad... :lol: :twisted:

Dat systeem uit de video van Doppelmayr is marktklaar en heeft een officiële toelating, een auto zal er zeker niet zomaar af kunnen vallen. ;) Dank het "Funitel" systeem met twee parallele trekkabels per richting, is het extreem windstabiel en schommelt nauwelijks. Andere kabelbaantypes zullen een stuk minder geschikt voor voertuigtransport zijn.

In Sochi is overigens al zo'n kabelbaan door Doppelmayr voor regulier voertuigtransport in de bergen gebouwd. Passagiers mogen daar echter tijdens de rit niet blijven zitten, ze moeten dan in een gondelkabine plaatsnemen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 12 nov 2020, 12:59

Chris schreef: wo 11 nov 2020, 18:16 3. De Berner kant. Er is hier dus nooit een weg naar Gsteig aangelegd. Die zou hier over korte afstand zo'n 900 meter moeten dalen. Het gaat maar om een 2 kilometer lang deel dat ontbreekt, maar gezien het terrein had dat omvangrijke ondertunneling vereist door de bergwand, dat zal wel de reden zijn dat het in de jaren 30-50 er niet van gekomen is.
Ik dacht dat deze weg enkel voor de bouw van de stuwdam gebouwd is en aangezien het terrein het van de Bern-kant niet toelaat, het vanaf de Wallis-kant is aangelegd? Het is wel een pas die vroeger al gebruikt werd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 12 nov 2020, 13:18

SnarfFlevoland schreef: wo 11 nov 2020, 21:53 Dat systeem uit de video van Doppelmayr is marktklaar en heeft een officiële toelating, een auto zal er zeker niet zomaar af kunnen vallen. ;) Dank het "Funitel" systeem met twee parallele trekkabels per richting, is het extreem windstabiel en schommelt nauwelijks. Andere kabelbaantypes zullen een stuk minder geschikt voor voertuigtransport zijn.
Wat is "schommelt nauwelijks" in deze context? Zo ongeveer wat je ervaart in een gewone stoeltjeslift? Ik stel me zo voor dat, waar ik geen enkele moeite heb met een stoeltjeslift, is toch wat angstig en misselijk zou worden wanneer ik in een auto zou zitten en dan dat soort lichte schommel zou ervaren. Dit met dank aan het feit dat je in een stoeltjeslift toch wat meer 'verbonden' bent met de wereld om je heen inclusief die schommel.

In zoverre zou ik op de Sanetsch misschien eerder aan een mega-roltrap denken 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 nov 2020, 19:11

IQ[] schreef: do 12 nov 2020, 12:59
Chris schreef: wo 11 nov 2020, 18:16 3. De Berner kant. Er is hier dus nooit een weg naar Gsteig aangelegd. Die zou hier over korte afstand zo'n 900 meter moeten dalen. Het gaat maar om een 2 kilometer lang deel dat ontbreekt, maar gezien het terrein had dat omvangrijke ondertunneling vereist door de bergwand, dat zal wel de reden zijn dat het in de jaren 30-50 er niet van gekomen is.
Ik dacht dat deze weg enkel voor de bouw van de stuwdam gebouwd is en aangezien het terrein het van de Bern-kant niet toelaat, het vanaf de Wallis-kant is aangelegd? Het is wel een pas die vroeger al gebruikt werd.
Ik ben ooit in de historie van die pas gedoken en heb daar toen een artikel over geschreven op de Wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/Col_du_Sanetsch

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 nov 2020, 21:53

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 13 nov 2020, 22:26

Die gaat op het lijstje voor volgende zomer. :woop:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 14 nov 2020, 18:20

Oogt nogal smal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 nov 2020, 20:37

IQ[] schreef: do 12 nov 2020, 12:59Ik dacht dat deze weg enkel voor de bouw van de stuwdam gebouwd is en aangezien het terrein het van de Bern-kant niet toelaat, het vanaf de Wallis-kant is aangelegd? Het is wel een pas die vroeger al gebruikt werd.
Eigenlijk is er best wel veel moeite gedaan voor een relatief klein stuwmeer. Aan beide kanten was de toegang niet makkelijk, men heeft nu voor de Wallis-kant gekozen, maar daar waren ook tunnels voor nodig. En de aanvoerroute vanuit het dal is vanaf de Wallis-kant stukken langer dan het vanaf Gsteig zou zijn geweest.

Er is ook een Franse naam, die blijkbaar in onbruik is geraakt: de col de Sénin. De huidige constructie Col du Sanetsch is wel een opmerkelijk stukje taal, met een deels Franse en deels Duitse naam. Zo wordt het ook echt aangegeven ter plekke.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 nov 2020, 14:02

^^ Oorspronkelijk was dit natuurlijk een taalgrens.

Maar in de praktijk wordt in het restaurant aan het einde van de weg, waar de kabelbaan naar Gsteig begint, natuurlijk gewoon Frans gesproken omdat het personeel vanuit Wallis komt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 nov 2020, 14:40

Ik had ook nog wat zoomfoto's van de Col du Sanetsch. Vooral op de Penninische Alpen. Bij mooi weer heb je uitzicht over een behoorlijk deel van de westelijke Walliser Alpen, inclusief het Mont Blanc massief.

1. Dit is recht tegen het zuiden. Ik kan het niet goed herkennen maar ik denk dat dit het gebergte achter het stuwmeer van de Grande Dixence is. De Mont Blanc de Cheilon (3870 m) is hiervan het hoogste punt.
Afbeelding
Col du Sanetsch 20 by European Roads, on Flickr

2. De weg wat bergafwaarts.
Afbeelding
Col du Sanetsch 21 by European Roads, on Flickr

3. Dit oogde vrij nieuw, wellicht was de oude weg weggeslagen na een modderstroom.
Afbeelding
Col du Sanetsch 26 by European Roads, on Flickr

4. Kijkend naar het zuidwesten.
Afbeelding
Col du Sanetsch 25 by European Roads, on Flickr

5. Volgens mij is dit het Mont Blanc massief. De foto is hier best wel bewerkt om het nog wat zichtbaar te maken (afstand is zo'n 40 kilometer).
Afbeelding
Col du Sanetsch 23 by European Roads, on Flickr

6. Ik vermoed dat dit de Aiguille du Midi is (3842 m). Je kan daar vanaf Chamonix met een kabelbaan op, maar dat is de andere kant van dit gezichtspunt.
Afbeelding
Col du Sanetsch 27 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 15:01

Ongelooflijk dat je zover kunt kijken in de bergen. Al is die laatste foto flink ingezoomd. En de Aiguille du Midi ken ik vooral vanuit Frans perspectief.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 15 nov 2020, 17:35

Ja, (vele) tientallen kilometers moet wel lukken in hooggebergte, zeker als er prominente massieven zijn en je een goede doorkijk locatie hebt.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 15 nov 2020, 18:07

De kabelbaan naar die Aguille du Midi schijnt trouwens een eng ding te zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 nov 2020, 20:01

jelger schreef: zo 15 nov 2020, 17:35 Ja, (vele) tientallen kilometers moet wel lukken in hooggebergte, zeker als er prominente massieven zijn en je een goede doorkijk locatie hebt.
Op 2000 meter is de horizon 160 kilometer ver weg. En hoge pieken die verder weg staan, zie je dan dus ook nog. In zoverre is deze 40 km echt niets. Zie dit als de omgekeerde variant van hoe je (bij de juiste weersomstandigheden) van zeer zuidelijk op de Povlakte de Alpen kunt zien. In de bergen zelf is, zoals je zegt, de vraag of je een goede doorkijklocatie hebt nog wel van belang.

De omschrijvingen die Chris aan de toppen op de foto’s gaf, lijken mij accuraat. De PeakFinder app is wel een leuk speeltje wat dit betreft.
Chris schreef: za 14 nov 2020, 20:37 Er is ook een Franse naam, die blijkbaar in onbruik is geraakt: de col de Sénin. De huidige constructie Col du Sanetsch is wel een opmerkelijk stukje taal, met een deels Franse en deels Duitse naam. Zo wordt het ook echt aangegeven ter plekke.
Een beetje het soort mix dat je in de Elzas ook wel ziet. Ik kan er geen bronnen over vinden, maar ik vermoed dat Sénin maar heel weinig werd gebruikt en bijvoorbeeld ook niet op Zwitserse topografische kaarten stond. Dus toen de overgang wat belangrijker werd door de aangelegde weg, wisten Franstalige Zwitsers niet beter dan Sanetsch. Daarbij is dit gedeelte van Wallis ook linguïstisch niet het makkelijkste: vanuit de geschiedenis van de verschuivende taalgrens én het Franco-Provençaals dat hier lang gangbaar bleef, heb je veel meer namen die niet heel Frans overkomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 nov 2020, 20:06

Bij helder weer kan je op de Franse A6 tussen Mâcon en Lyon de Mont Blanc zien. Dat is hemelsbreed bijna 180 kilometer.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 15 nov 2020, 20:24

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 nov 2020, 20:31

Coen Tunnel schreef: zo 15 nov 2020, 14:02Oorspronkelijk was dit natuurlijk een taalgrens.

Maar in de praktijk wordt in het restaurant aan het einde van de weg, waar de kabelbaan naar Gsteig begint, natuurlijk gewoon Frans gesproken omdat het personeel vanuit Wallis komt.
Dat restaurant ligt dan ook (tegenwoordig) nog op de Franstalige bodem van kanton Wallis. ;)
jelger schreef: zo 15 nov 2020, 17:35 Ja, (vele) tientallen kilometers moet wel lukken in hooggebergte, zeker als er prominente massieven zijn en je een goede doorkijk locatie hebt.
Kan me nog goed herinneren, dat toen ik in 2013 op m'n eerste 4000 m berg in de Alpen stond, dat ik zowel Duitsland als de Middellandse Zee kon zien. Dan zijn de Alpen daarboven ineens echt klein. ;) In het vliegtuig herken ik op zeer heldere dagen vanaf Saarbrücken al de Mont-Blanc in ca. 2000-2500 m hoogte.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 18 nov 2020, 10:56

De Hauptikerstrasse / Rifferswiler Strasse tussen Rifferswil en Hauptikon, Kanton Zürich, kijkrichting zuid:

Afbeelding
^De markante toppen links-midden zijn van de Rigi bergketen, rechts van de Pilatus bergketen, ertussenin de Stanserhorn. Het stukje meer wat is te zien betreft de Zugersee.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 nov 2020, 12:46

Nog wat meer van de Col du Sanetsch, er is veel te zien.

1. Dit is bij de pashoogte. Rechts zie je het voormalige deel van de Glacier de Tsanfleuron, dat is een skigebied omdat de gletsjer niet zo steil is. Het staat bekend als de Glacier 3000. Tijdens de kleine ijstijd rond 1850 reikte de gletsjer tot aan waar nu de pasweg ligt. Dit is nog goed te zien aan het terrein.
Afbeelding
Col du Sanetsch 29 by European Roads, on Flickr

2. Typisch Alpenpanorama.
Afbeelding
Col du Sanetsch 30 by European Roads, on Flickr

3. Een deel van de route is ondertunneld. Dit had men ook aan de Berner kant kunnen doen zou je denken...
Afbeelding
Col du Sanetsch 34 by European Roads, on Flickr

4. Van de andere kant. Links dat voormalige gletsjerveld.
Afbeelding
Col du Sanetsch 37 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Col du Sanetsch 39 by European Roads, on Flickr

6. Plan d'Agy
Afbeelding
Col du Sanetsch 42 by European Roads, on Flickr

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 20 nov 2020, 21:09

Op de Lunghinpas in Zwitserland ligt zelfs een driedelige waterscheiding (Zwarte Zee, Middellandse Zee, Noordzee).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 nov 2020, 12:41

Pas op, de brug kan weggeslagen zijn! Het oogde allemaal recent aangelegd dus kennelijk is het wel eens gebeurd.

Afbeelding
Col du Sanetsch 46 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col du Sanetsch 47 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col du Sanetsch 49 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col du Sanetsch 53 by European Roads, on Flickr

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 25 nov 2020, 16:06

Chris schreef: wo 25 nov 2020, 12:41 Pas op, de brug kan weggeslagen zijn! Het oogde allemaal recent aangelegd dus kennelijk is het wel eens gebeurd.
Ik denk, gezien de constructie, dat deze brug eruit getakeld kan worden als er een overvloedig wateraanbod wordt verwacht.

Op streetview kan je zien dat er in 2013 nog geen brug aanwezig was op deze plek. Er lijkt een metalen buis (links op de foto) nog onder de weg door te liggen, in plaats van een brug. Het is in het voorjaar van 2018 hondenweer (+sneeuwsmelt) geweest in het gebied, met diverse overstromingen en aardverschuivingen. Dus waarschijnlijk heeft men in de nasleep het watermanagement en afvoercapaciteit van deze rivier verbeterd.