[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

martwout2
dorpsstraat

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door martwout2 » di 01 dec 2020, 16:18

Chris schreef: vr 20 nov 2020, 12:46
4. Van de andere kant. Links dat voormalige gletsjerveld.
Afbeelding
Col du Sanetsch 37 by European Roads, on Flickr
Lijkt me geen leuk stuk om te rijden. :schrikreactie:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 01 dec 2020, 16:55

Of juist uitdagend. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 01 dec 2020, 16:55

Dat zijn juist de leukste stukjes :top:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 dec 2020, 21:03

Uit ervaring kan ik vertellen dat dat stuk niet problematisch is om te rijden. De weg is daar nog steeds vrij breed, en ondanks dat er een stukje zit met slecht wegdek, is het wel overzichtelijk.

De Sanetsch is voor iedereen met enige bergervaring goed te berijden. Menig bergpas in de Alpen in Italië is nog een stuk lastiger om te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 dec 2020, 10:21

^^
Persoonlijk vind ik vele bergwegen in de Italiaanse Alpen ook wel meevallen. Zijn soms wel eens wat smal inderdaad, maar de Italianen zijn vaak niet zuinig met vangrails, al dan niet van steen of hout. De meest bijzondere wegen in de Alpen heb ik overigens in Oostenrijk getroffen, weliswaar niet in Tirol of Salzburg, maar in de Steiermark. Tragöß-Trofaiach zal ik bijv. nooit vergeten en dat is zelfs officieel bewegwijzerd... Heb je een wat lager gelegen auto, kan je daar jezelf mooi in de nesten werken, aangezien alles onverhard is (en in slechte toestand), geen vangrails en weinig mogelijkheden om relaxed ander verkeer te passeren.

Lastig is de Sanetsch verder inderdaad niet, al zullen die stukjes bij de tunnels voor menig automobilist wel spannend zijn. Krapper als de Sanetsch is bijv. de toegangsweg naar Derborance. Daar zijn diverse tunnels waar je bij tegenliggend verkeer toch wat terug moet rijden naar een wat breder uitgebouwde 'haven' in of buiten de tunnel. Ook smal en avontuurlijk zijn de toegangswegen in Uri naar Isenthal en Bristen. Vooral als de postbus je toegemoed komt rijden. Maar dat kan ook op de Sanetsch of de weg naar Derborance gebeuren. ;) Ook enorm krap en enorm lastig bij tegenverkeer is de Ächerlipass tussen Kerns en Dallenwil. Daar heb je in de zomer enorm veel geduld nodig. De pas is daarom ook niet echt bewegwijzerd en het is aanzienlijk sneller om buitenlangs via Stans te rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 02 dec 2020, 10:32

martwout2 schreef: di 01 dec 2020, 16:18 Lijkt me geen leuk stuk om te rijden. :schrikreactie:
Het mag geen verassing zijn dat ik dit juist wel leuke stukken vind om te rijden. :lol: :J4:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 dec 2020, 12:48

Tussen Vex en Hérémence in Wallis. Uitzicht richting Evolène en de hoge hoge bergen op de Italiaanse grens.

Afbeelding
Vex - Hérémence 02 by European Roads, on Flickr

Zicht op de bergen achter Evolène.
Afbeelding
Vex - Hérémence 04 by European Roads, on Flickr

De westkant van de vallei: hier zien we een bergketen met de 3676 meter hoge Dent de Perroc als hoogste punt.
Afbeelding
Vex - Hérémence 05 by European Roads, on Flickr

De oostkant van de vallei: hier zien we de machtige Dent Blanche (4356 m).
Afbeelding
Vex - Hérémence 06 by European Roads, on Flickr

In het midden ligt een groot vergletsjerd gebied, één van de grootste van Wallis. Hier is ongeveer 25 vierkante kilometer dat boven de 3000 meter ligt. Ongeveer 5 kilometer naar het zuidoosten staat de Matterhorn.
Afbeelding
Vex - Hérémence 07 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 dec 2020, 0:22

SnarfFlevoland schreef: wo 02 dec 2020, 10:21 ^^
Persoonlijk vind ik vele bergwegen in de Italiaanse Alpen ook wel meevallen. Zijn soms wel eens wat smal inderdaad, maar de Italianen zijn vaak niet zuinig met vangrails, al dan niet van steen of hout.
Maar voor redelijk doorgaande wegen zijn bijvoorbeeld de Gavia en Splügen behoorlijk krap, en zijn er stukken waar twee auto's elkaar niet altijd kunnen passeren zonder dat één van de twee een stuk achteruit rijdt. Wat ook een leuke weg is is de Alte Tierser Straße op de westhelling van de Nigerpass. Smal, stijgingen tot 25% en tot 1980 was dit de hoofdweg. Leuk om te rijden.

In Zwitserland ben ik wat dat betreft niet zoveel gekkigheid tegengekomen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 dec 2020, 9:41

^^
Ja, de doorgaande bergpassen zijn in Zwitserland allemaal stuk voor stuk redelijk tot zeer goed uitgebouwd. Persoonlijk denk ik alleen aan de Furka, die in Uri tussen de pashoogte en Realp voor een belangrijke doorgaande weg erg matig is uitgebouwd. Voor de rest zit het eigenlijk allemaal wel snor. Zelfs de Umbrail is sinds enkele jaren ook volledig verhard.

Een probleem dat je op de Sanetsch overigens wel meer hebt zijn onbeveiligde hellingen en daarmee vallende stenen die soms ook de weg kortstondig kunnen blokkeren. Daar is lang niet elke bergrug beveiligd en kan je op de plek van Chris zijn foto ook wel eens wat puin op je auto krijgen. Op veruit de meeste Zwitserse bergpassen zijn de hellingen echter wel goed beveiligheid en als er rotsblokken op de weg dreigen te vallen, worden ze uit voorzorg afgesloten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 03 dec 2020, 9:51

De passen in Centraal-Zwitserland werden gezien als van groter militair belang. Meerdere hebben ook forten op de flanken, die nog in de Koude Oorlog-tijd als vitaal in de Zwitserse verdedigingsstrategie werden gezien. Dat kun je alleen zinnig doen met een hoge uitbouwstandaard.

De meeste andere paswegen zijn in Graubünden, dat hier flinke budgetten voor heeft omdat het om redelijke verkeersstromen binnen het kanton gaat. De Dolomieten kennen dit niet echt als factor. En de Sanetsch kent beide dus ook niet ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 dec 2020, 20:25

De stuwdam van Grande Dixence in Wallis. De stuwdam is 285 meter hoog, dit is de hoogste dam van Europa en het was ook enige tijd de hoogste ter wereld. Het is nog steeds de hoogste dam van dit type (gravity dam). De dam werd in 1961 voltooid.

1. Het is moeilijk de dimensies van de dam te zien. Helemaal bovenaan zie je vlaggenmasten, die zijn iets van 15 meter hoog.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 01 by European Roads, on Flickr

2. De andere kant richting het dal.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 02 by European Roads, on Flickr

3. Route du Barrage. De tunnel dateert van 1993 (in elk geval, deze uitgang, er is een oudere route).
Afbeelding
Grande Dixence Dam 03 by European Roads, on Flickr

4. Een panorama
Afbeelding
Grande Dixence Dam 05 by European Roads, on Flickr

5. Ik had geen zin / tijd voor een uitgebreide wandeling en nam dus de easy way up, per kabelbaan.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 08 by European Roads, on Flickr

6. De stuwdam ligt op 2365 meter hoogte.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 11 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 13 by European Roads, on Flickr

8. Het stuwmeer met uitzicht op de bergen, waar diverse toppen rond 3.700 - 3.800 meter zijn (relatief laag voor de zuidzijde van Wallis, waar bijna alle ketens meer dan 4000 meter hoog zijn).
Afbeelding
Grande Dixence Dam 15 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 03 dec 2020, 21:27

Magnifiek, iets anders kan ik er niet van maken.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 04 dec 2020, 8:45

Op de eerste foto is het wel een massieve wand waar je tegenaan rijdt en kijkt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 dec 2020, 19:02

Langs het stuwmeer verloopt een weg die vroeger geschikt is geweest voor kleine motorvoertuigen. Tegenwoordig niet overal meer begaanbaar voor vierwielers vanwege rotsverschuivingen. Er zijn ook een aantal tunnels, ik vraag mij af of die voor mijnbouw waren of voor een militair doel. Ik ben niet helemaal tot het einde van het stuwmeer doorgewandeld omdat ik niet echt gekleed was op de omstandigheden (2400 meter hoogte, wilde niet verrast worden door een weersverslechtering). Maar op satellietbeelden lijkt te zien dat de weg ook doodloopt aan het einde van het stuwmeer.

Aan de overzijde komt ook een waterval uit een grot zetten. Misschien zit / zat daar ook een gangenstelsel. Het is trouwens het grootse meer in de Alpen boven de 2000 meter.

1. Eén van de vele tunnels.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 16 by European Roads, on Flickr

2. Aan de overkant komt een grote waterval uit de berg.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 17 by European Roads, on Flickr

3. Nog meer tunnels.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 20 by European Roads, on Flickr

4. De Pointe de Vouasson (3490 m).
Afbeelding
Grande Dixence Dam 21 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 22 by European Roads, on Flickr

6. De Mont Blanc de Cheilon (3870 m)
Afbeelding
Grande Dixence Dam 25 by European Roads, on Flickr

7. Het is een enorme betonnen constructie. Er is 6 miljoen kuub beton gestort. Als je dat in blokken van 1 kuub neer zet heb je een rij van 6.000 kilometer, een afstand van hier naar Nairobi of Delhi.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 27 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 31 by European Roads, on Flickr

9. Wandelroutes. De kleuren geven de moeilijkheid aan. Gele routes zijn eenvoudige routes, wit-rood-wit zijn bergroutes en wit-blauw-wit zijn hooggebergte routes (veelal voor gevorderden). De wandeltijd is zonder pauze maar houdt wel rekening met bergopwaarts of bergafwaarts.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 33 by European Roads, on Flickr

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 04 dec 2020, 19:21

Mooie foto's van bekend terrein :D Ook nog in de dam geweest?
Chris schreef: vr 04 dec 2020, 19:02Aan de overzijde komt ook een waterval uit een grot zetten. Misschien zit / zat daar ook een gangenstelsel.
Er zitten aan de meeste stuwmeren kilometers aan gangenstelsels verbonden. Dat zijn toevoeren uit andere zijdalen, van andere opvangbekkens en gletsjers. En ook verschillende afvoeren naar verschillende waterkrachtcentrales. Er ligt op de bodem van het stuwmeer ook nog een oude dam.

Hier schematisch weergegeven: https://de.wikipedia.org/wiki/Lac_des_D ... nce_de.svg

Edit:
Chris schreef: vr 04 dec 2020, 19:02 Langs het stuwmeer verloopt een weg die vroeger geschikt is geweest voor kleine motorvoertuigen. Tegenwoordig niet overal meer begaanbaar voor vierwielers vanwege rotsverschuivingen. Er zijn ook een aantal tunnels, ik vraag mij af of die voor mijnbouw waren of voor een militair doel.
Op basis van detailkaarten, vermoed ik dat deze weg is aangelegd als toegangsweg voor een van de toevoersystemen, want waar de weg ophoudt, zit een van de toevoeren naar het stuwmeer, met ook een gebouw erbij. Om dat gebouw te bereiken, was er ooit een hangbrug, maar die lijkt verdwenen te zijn tussen 2000 en 2005.
Gebaseerd op
https://map.geo.admin.ch/?topic=swissto ... true,false
Laatst gewijzigd door IQ[] op vr 04 dec 2020, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 dec 2020, 19:30

Leuk Chris dat je ook op verkenningstocht bent geweest :woop:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 dec 2020, 21:32

IQ[] schreef: vr 04 dec 2020, 19:21Ook nog in de dam geweest?
Ik heb het overwogen, er waren weer beperkte rondleidingen toegelaten maar aangezien mijn Frans vrij beperkt is dacht ik dat ik er weinig van zou begrijpen.
Langs het stuwmeer verloopt een weg die vroeger geschikt is geweest voor kleine motorvoertuigen. Tegenwoordig niet overal meer begaanbaar voor vierwielers vanwege rotsverschuivingen. Er zijn ook een aantal tunnels, ik vraag mij af of die voor mijnbouw waren of voor een militair doel.
Op basis van detailkaarten, vermoed ik dat deze weg is aangelegd als toegangsweg voor een van de toevoersystemen, want waar de weg ophoudt, zit een van de toevoeren naar het stuwmeer, met ook een gebouw erbij. Om dat gebouw te bereiken, was er ooit een hangbrug, maar die lijkt verdwenen te zijn tussen 2000 en 2005.
Gebaseerd op
https://map.geo.admin.ch/?topic=swissto ... true,false
Interessant, ik zag op Open Street Map wel die ondergrondse pijpleiding die daar uit komt. Er zit kennelijk een heel lange pijpleiding die tot helemaal bij Zermatt voert, onder de gletsjers door.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » za 05 dec 2020, 22:26

Swiss ar mad, they built a roundabout also there :wall: Tehy are popping up everywhere*, even when there is absolutely no need, slowing down traffic unnecessarily and giving travelers very annoying lateral accelerations.

Here it i: https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 51&zoom=13

map.geo clearly shows the tunnel network, which is more than 60 km long and reaches Zermatt: https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 35&zoom=11

*the most stupid new roundabout is here: https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 72&zoom=13 Most of traffic goes straight on the 2+2 lane road, while the only other traffic flow is from A2 to Locarno, which is very low because from A2 to Locarno it is faster to exit in Rivera and take the Monte Ceneri pass road (only people coming from A2-south to the few houses and shopping centres located between the interchange and the pass road use this roundabout to turn left). There are no other traffic flows using that roundabout, except from time to time someone that makes an U-turn and goes back from where it has come.

Note that when and if the missing section of A13 will be built until Bellinzona Sud inetrchange, these rondabout will disappear and be replaced with another layout.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 dec 2020, 12:57

Nog wat foto's van op de dam zelf:

1. De stuwdam is dus 15 meter breed op de top en 200 meter breed op de bodem.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 35 by European Roads, on Flickr

2. Een foto van de bouw.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 36 by European Roads, on Flickr

3. Zicht over het dal.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 42 by European Roads, on Flickr

4. Het Lac des Dix.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 44 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 47 by European Roads, on Flickr

6. Er zijn tunnels die normaal onder de waterlijn liggen.
Afbeelding
Grande Dixence Dam 48 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 dec 2020, 18:25

Fap fap fap, om te smullen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 06 dec 2020, 19:02

Ehhh, Waldo... ik hoef niet alles te weten hè? :emo:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 06 dec 2020, 19:05

Volgend jaar misschien toch een week, of langer, naar Zwitserland gaan. Vroeger wel in Zwitserland geweest, maar toen juist niet op al die paswegen. Dat trekt me wel.
Ervan uitgaande dat corona dan meer op de achtergrond is geraakt is het leuk om volgende zomer wel over die mooie passen (halve en hele) te rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 dec 2020, 19:16

Kaaiman schreef: zo 06 dec 2020, 19:02 Ehhh, Waldo... ik hoef niet alles te weten hè? :emo:
Waar reageer je op?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 06 dec 2020, 21:53

Zoek de betekenis van 'fap, fap, fap' maar eens op...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 dec 2020, 22:54

Een constructie van bijna 300 meter hoog en een basis van 200 meter...

Dat zou in ons land al gauw een berg worden genoemd!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 dec 2020, 19:21

Een aantal drive-by foto's vanuit het dal naar de dam toe. Vanaf het dal heb je niet goed door hoe groot die dam is.

Afbeelding
Grande Dixence Dam 49 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Grande Dixence Dam 52 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Grande Dixence Dam 53 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Grande Dixence Dam 55 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 09 dec 2020, 22:23

Da's echt indrukwekkend :wow:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 10 dec 2020, 8:47

Mooie foto's, een indrukwekkende dam.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 10 dec 2020, 12:51

Oef, die laatste foto... :schrikreactie:

Op de een of andere manier voel ik mij toch niet helemaal op m'n gemak als ik daar zou staan. Vooral met de wetenschap dat er aan de andere kant een immense hoeveelheid water tot bijna tegen de bovenkant van die dam staat... :o
Donateur Vereniging Wegenforum

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 10 dec 2020, 13:59

Afbeelding

De Ganterbrücke in de Simplonpas. In de sneeuw valt hij niet op in het landschap. :)

Zeker in coronatijden waarin er niet zoveel grensverkeer is misschien toch wel mijn favoriete stukje Zwitserland. In de schemering met een sneeuwbui heb je een heerlijk desolaat gevoel alsof je het einde van de wereld tegemoet rijdt. Ook de vergane glorie in de gehuchtjes geeft een bijzondere sfeer.