Lijkt me geen leuk stuk om te rijden.Chris schreef: ↑vr 20 nov 2020, 12:46
4. Van de andere kant. Links dat voormalige gletsjerveld.
Col du Sanetsch 37 by European Roads, on Flickr

Moderator: Moderatoren
Lijkt me geen leuk stuk om te rijden.Chris schreef: ↑vr 20 nov 2020, 12:46
4. Van de andere kant. Links dat voormalige gletsjerveld.
Col du Sanetsch 37 by European Roads, on Flickr
Het mag geen verassing zijn dat ik dit juist wel leuke stukken vind om te rijden.
Maar voor redelijk doorgaande wegen zijn bijvoorbeeld de Gavia en Splügen behoorlijk krap, en zijn er stukken waar twee auto's elkaar niet altijd kunnen passeren zonder dat één van de twee een stuk achteruit rijdt. Wat ook een leuke weg is is de Alte Tierser Straße op de westhelling van de Nigerpass. Smal, stijgingen tot 25% en tot 1980 was dit de hoofdweg. Leuk om te rijden.SnarfFlevoland schreef: ↑wo 02 dec 2020, 10:21![]()
Persoonlijk vind ik vele bergwegen in de Italiaanse Alpen ook wel meevallen. Zijn soms wel eens wat smal inderdaad, maar de Italianen zijn vaak niet zuinig met vangrails, al dan niet van steen of hout.
Er zitten aan de meeste stuwmeren kilometers aan gangenstelsels verbonden. Dat zijn toevoeren uit andere zijdalen, van andere opvangbekkens en gletsjers. En ook verschillende afvoeren naar verschillende waterkrachtcentrales. Er ligt op de bodem van het stuwmeer ook nog een oude dam.
Op basis van detailkaarten, vermoed ik dat deze weg is aangelegd als toegangsweg voor een van de toevoersystemen, want waar de weg ophoudt, zit een van de toevoeren naar het stuwmeer, met ook een gebouw erbij. Om dat gebouw te bereiken, was er ooit een hangbrug, maar die lijkt verdwenen te zijn tussen 2000 en 2005.Chris schreef: ↑vr 04 dec 2020, 19:02 Langs het stuwmeer verloopt een weg die vroeger geschikt is geweest voor kleine motorvoertuigen. Tegenwoordig niet overal meer begaanbaar voor vierwielers vanwege rotsverschuivingen. Er zijn ook een aantal tunnels, ik vraag mij af of die voor mijnbouw waren of voor een militair doel.
Ik heb het overwogen, er waren weer beperkte rondleidingen toegelaten maar aangezien mijn Frans vrij beperkt is dacht ik dat ik er weinig van zou begrijpen.
Interessant, ik zag op Open Street Map wel die ondergrondse pijpleiding die daar uit komt. Er zit kennelijk een heel lange pijpleiding die tot helemaal bij Zermatt voert, onder de gletsjers door.Op basis van detailkaarten, vermoed ik dat deze weg is aangelegd als toegangsweg voor een van de toevoersystemen, want waar de weg ophoudt, zit een van de toevoeren naar het stuwmeer, met ook een gebouw erbij. Om dat gebouw te bereiken, was er ooit een hangbrug, maar die lijkt verdwenen te zijn tussen 2000 en 2005.Langs het stuwmeer verloopt een weg die vroeger geschikt is geweest voor kleine motorvoertuigen. Tegenwoordig niet overal meer begaanbaar voor vierwielers vanwege rotsverschuivingen. Er zijn ook een aantal tunnels, ik vraag mij af of die voor mijnbouw waren of voor een militair doel.
Gebaseerd op
https://map.geo.admin.ch/?topic=swissto ... true,false