[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Ernst76 » ma 04 jan 2021, 13:00

Ik heb sinds ik kind was al veel in berggebieden gewandeld. En heb daardoor het respect voor de bergwereld ontwikkeld dat je moet hebben voordat je aan wat grotere of moeilijkere wandelingen begint. 6 uur is goed te doen maar dan moet je 's ochtends vroeg beginnen, ongeveer weten wat het weer gaat doen, de juiste kleding (schoenen!) bij je hebben, water en voedsel bij je hebben en in goede conditie zijn.
Ieder zijn hobby. Als skiër met weinig ervaring moet je ook niet van de zwarte piste af. Zo kun je de gele Zwitserse bordjes zien: feitelijke info en als je al niet weet hoe die te interpreteren, kun je er beter niet aan beginnen.
Voor wie mooie plaatjes wil zien van de mooiste bergwandeling die ik heb gedaan: op you tube is dat wel te vinden voor de Tongariro Alpine Crossing in Nieuw-Zeeland. Langs Mount Doom en door Mordor. Ze hebben later het woord Alpine toegevoegd om te benadrukken dat het niet zo maar een lange wandeling is. Het zijn serieus wat hoogtemeters (ik dacht 800 omhoog en 1200 omlaag) en 19 km lengte. Je komt ook tot ca. 2000 meter waar het koud kan zijn en erg hard kan waaien. Soms moet er wel eens iemand gered worden die op gympies en in korte broek loopt...
En ik kan me nog een mooie hike herinneren van 25 km in 8 uur van El Chaltén naar de basis van de Mount Fitz Roy en terug. Dat was in de Argentijnse Andes. Ervaringen die je een leven lang bijblijven. Maar begin er niet aan als je nog nooit wat uurtjes in een alpiene wereld hebt gewandeld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » ma 04 jan 2021, 13:10

Chris schreef: ma 04 jan 2021, 12:45 4h35m omhoog
3h40m naar beneden
In de richtlijn wordt gesproken over een reken-snelheid van 4.5 km/u, gevolgd door correctiefactoren voor klimmen en dalen. Ikzelf vind doelen aangeven op een uur of vijf nog niet zo heel raar. Dat zijn nog niet eens lange dag-wandelingen, mits je ze enkele reis kunt maken. De bewegwijzerde doelen onderaan op de borden worden ook eerder uitgezocht als iets dat je eindbestemming van de dag zou kunnen zijn (gescheiden door een streep als er takken naar meerdere denkbare eindbestemmingen zijn), veel minder naar belangrijke splitsingen of zo.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Hajo » ma 04 jan 2021, 13:13

Ik wandel graag en veel. Ook in de bergen, vooral toen ik nog jonger was. Zo'n wandeling door de bergen destijds van een hele dag of driekwart dag vond ik fantastisch. :D Helaas gaat dat niet echt meer, je wordt een dagje ouder.

Ik vond het toen ook leuk om zoveel mogelijk één rechte lijn te volgen. Daartoe nam je een gedetailleerde topografische kaart, markeerde je het beginpunt en trok je vervolgens een rechte lijn corresponderend met bijvoorbeeld 25 kilometer over de kaart. Die lijn volgde je dan, met behulp van een kompas, waarbij je moest proberen zo min mogelijk van die rechte lijn af te wijken.

Dwars door weilanden, bossen, heide gebieden, beekjes, een weg oversteken, over hekken klimmen etc. En achtervolgt worden door een boze eigenaar of een stel koeien... :lol:

Maar dan sta je ineens voor een snelweg of een rivier. Hoe kom je veilig aan de andere kant? Soms was dat best lastig en moest je kilometers omlopen. :)

Eindelijk op het eindpunt aangekomen, diende zich het volgende probleem aan. Hoe kom ik weer terug bij het beginpunt? Daar staat immers mijn auto. Meestal ging dat per openbaar vervoer, soms via een lift of zelfs met een taxi. Op de een of andere manier kwam ik wel weer op mijn beginpunt terug.

Doodmoe maar voldaan ging het dan naar een hotel of Gaststätte voor een welverdiende overnachting. 8-)

Ik wandel nu nog steeds graag, maar zulke lange trektochten maak ik niet meer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Ds79m » ma 04 jan 2021, 19:10

Pino schreef: ma 04 jan 2021, 13:10
Chris schreef: ma 04 jan 2021, 12:45 4h35m omhoog
3h40m naar beneden
In de richtlijn wordt gesproken over een reken-snelheid van 4.5 km/u, gevolgd door correctiefactoren voor klimmen en dalen. Ikzelf vind doelen aangeven op een uur of vijf nog niet zo heel raar. Dat zijn nog niet eens lange dag-wandelingen, mits je ze enkele reis kunt maken. De bewegwijzerde doelen onderaan op de borden worden ook eerder uitgezocht als iets dat je eindbestemming van de dag zou kunnen zijn (gescheiden door een streep als er takken naar meerdere denkbare eindbestemmingen zijn), veel minder naar belangrijke splitsingen of zo.
Nou ja goed, als je van plan bent 6 uur te gaan wandelen door de bergen, moet je je reis toch wel behoorlijk voorbereiden en kan je er niet vanuit gaan dat jouw bestemming wel continu bewegwijzerd wordt. Je praat toch over tijdsperiodes waarin je met de auto in elke richting het land uit bent.

Goed, het maakt op die kleine bordjes niet zo veel uit, maar je kan je afvragen of het nodig is twee of meer bestemmingen urenlang naast elkaar aan te geven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » ma 04 jan 2021, 19:18

Snap volkomen wat je bedoelt. Maar de materiaalkosten zijn klein en je loopt niet tegen het weg-bewegwijzerings-probleem aan dat er grenzen zijn aan de informatie die je op hoge snelheid tussen veel ander verkeer kunt verwerken. Dus het is service die je een stuk makkelijker kunt geven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 06 jan 2021, 13:38

We vliegen van Wallis naar Graubünden... De San Bernardino. Deze pasroute werd al in 1967 ondertunneld dus er is nooit veel geld gestoken in de upgrade, de pasroute is smal, steil en bochtig en eigenlijk niet geschikt voor grotere vrachtwagens. Die mogen er overigens ook niet overheen.

Wel mooi dat er nog zo'n klassiek ACS bord staat.

Afbeelding
San Bernardino Pass 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 08 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jan 2021, 14:16

^^ Die klassieke borden staan toch nog op wel wat meer plekken? Umbrail heeft er volgens mij ook nog eentje en ik geloof dat ik ze wel vaker ben tegengekomen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » wo 06 jan 2021, 18:53

Gotthard ook.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » wo 06 jan 2021, 20:40

En de Forclaz.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jan 2021, 21:59

Pino schreef: za 02 jan 2021, 20:31 De kleurenstelling van de richtingbordjes geeft de moeilijkheidsgraad aan. Geel is eenvoudig; geel met de wit-rood-witte pijlpunt is wat lastiger, helemaal blauw is Alpien.
Toch zit er nog een aardig niveauverschil tussen wit-rood-wit en wit-rood-wit. Zoals je op de website van de Schweizer Wanderwege kon lezen kunnen routes met een wit-rood-witte markering zowel moelijkheidsniveau T2 als T3 hebben. Hetzelfde geldt ook voor de beruchte wit-blauw-witte routes, die zowel niveau's T4 als T5 kunnen betreffen. T4 kan flink pittige stukjes bevatten, maar voor een flink geoefende bergwandelaar wel te doen. T5 kan echter technisch toch al erg lastig worden en moet je al echte stukjes kunnen klimmen. T6 heeft vaak geen markering en is alleen voor de echte alpinist weggelegd.

Zo zit er ook nog wel een flink verschil tussen T2 en T3. Als je goed en stabiel op de benen staat en wat conditie hebt is T2 ook voor iemand uit het "Flachland" prima te doen, T3 kan soms echter al wat tricky worden. Je moet dan toch al wel over wat alpine basiskennis beschikken. Ieder jaar verongelukken helaas nog teveel toeristen in de bergen die maar wat aan het wandelen zijn geslagen. Daar hoor je echter weinig over in de media, het schrikt niet zo af als een lawine ongeval of iemand die op een "spectaculaire" bergklimroute verongelukt. Toch zijn ze er veel. En juist op de verradelijke T3 routes, die eigenlijk "maar" wit-rood-wit zijn.

Duitsland en Oostenrijk gebruiken in de Alpen overigens dezelfde kleurcodes als skipistes. Makkelijke wandeloroutes zijn blauw, routes voor gevorderden rood en de moeilijke routes zwart. Daar hebben de alpine clubs ook andere moeilijkheidsgraden, die echter wel allemaal op elkaar lijken.

Zwitserland heeft nochthans misschien de best gemarkeerde en bewegwijzerde wandelroutes van de Alpen. Leden van alpine clubs houden de wandelwegen jaarlijks bij. Dat vergt natuurlijk nog aardig wat onderhoud. Deels worden ook bergbewoners en "Älpler" met deze opgaven belast.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » do 07 jan 2021, 22:17

Nuttige toevoeging. Eigenlijk heb ik geen noemenswaardige ervaring in hooggebergte, zal niet zomaar een route gaan starten. Dus dan zou ik de T2 verreweg prefereren boven een T3. T4 of T5 zijn Nicht im Frage ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » do 07 jan 2021, 22:29

SnarfFlevoland schreef: do 07 jan 2021, 21:59 Zo zit er ook nog wel een flink verschil tussen T2 en T3. Als je goed en stabiel op de benen staat en wat conditie hebt is T2 ook voor iemand uit het "Flachland" prima te doen, T3 kan soms echter al wat tricky worden. Je moet dan toch al wel over wat alpine basiskennis beschikken. Ieder jaar verongelukken helaas nog teveel toeristen in de bergen die maar wat aan het wandelen zijn geslagen. Daar hoor je echter weinig over in de media, het schrikt niet zo af als een lawine ongeval of iemand die op een "spectaculaire" bergklimroute verongelukt. Toch zijn ze er veel. En juist op de verradelijke T3 routes, die eigenlijk "maar" wit-rood-wit zijn.
Nooit geweten van dat onderscheid (en blauw heb ik nooit gelopen), maar ik heb nog wel een aantal wit-rood-witte routes in herinnering met een beetje tricky passages. Stukje over eindmorene van de Glacier de Moiry bijvoorbeeld. Dat zal dan wel T3 zijn. Zijn ook dingen die je niet zo snel op een kaart leest.

Om de parallel met skieën maar levend te houden: je zult altijd houden dat je ergens op rood zit, maar het zo bijna-zwart is dat sommige skieërs toch even moeten slikken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 16 jan 2021, 16:06

Een video van de weg naar het Lac de Derborence:

Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » za 16 jan 2021, 17:26

Bedankt voor deze slow TV ervaring, Chris :yes:

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door NWH » ma 18 jan 2021, 10:48

Gave video! Doet je eens temeer denken aan het feit dat er op dit moment zo weinig mogelijk is en dat ook de vooruitzichten niet te veel hoop bieden :|
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 30 jan 2021, 10:14

Nog wat meer beelden van de San Bernardino in Graubünden.

1. Wandeltochtjes. Waaronder eentje van 13 uur.
Afbeelding
San Bernardino Pass 09 by European Roads, on Flickr

2. Het Laghetto Moesola.
Afbeelding
San Bernardino Pass 10 by European Roads, on Flickr

3. Van wat hoger. Stenen stapelen is populair.
Afbeelding
San Bernardino Pass 13 by European Roads, on Flickr

4. de andere kant. Het hoogste punt dichtbij is de 2724 meter hoge Piz Uccello.
Afbeelding
San Bernardino Pass 14 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » za 30 jan 2021, 16:49

13 uur, en dat noem je een wandeltochtje (in verkleinwoord :schrikreactie: ). Serieus, het zijn weer fraaie foto's. De San Bernardino moet ik in elk geval afstrepen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door nederland24 » za 30 jan 2021, 19:15

^^ Je mag hopen dat er halverwege ergens een overnachtingsmogelijkheid aanwezig is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » za 30 jan 2021, 19:59

Het Rufugio Pian Grand, zo te zien. Dat is op de hier bewegwijzerde Sentiero Alpino ook de eerste overnachtingsplaats (hoewel dat op zich uitgaat van vertrek vanuit het dorp San Bernardino, dus dan heb je er hier ook al wat tijd op zitten).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 03 feb 2021, 18:11

De San Bernardinopass, vanaf San Bernardino tot de pashoogte (zuidzijde). Op dit traject stijgt de weg nog bijna 500 meter.

Afbeelding
San Bernardino Pass 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 04 by European Roads, on Flickr

Afvoerkanalen van de tunnel:
Afbeelding
San Bernardino Pass 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 11 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chrysa » wo 03 feb 2021, 18:18

Het uitzicht op die pas is ook genieten:

Afbeelding

De noordkant van de pas is een leuk stukje sturen:

Afbeelding

Leuke pas om te rijden, wel erg smal. Mijn snel wagenzieke reisgenoot was dan ook niet erg blij met me. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 06 feb 2021, 22:08

De San Bernardinopass is wel relatief smal en bochtig. Niet echt een racebaan zoals de Gotthard of Simplon. Er mogen ook geen langere vrachtwagens overheen.

Aan de noordzijde heb ik nog wat haarspeldbochtfoto's gemaakt. De trick is om precies in het midden een panoramafoto te maken en tegelijkertijd je auto er niet op te krijgen. Dat kan eigenlijk alleen als er een zijweg of parkeerplaats in de bocht is.

Afbeelding
San Bernardino Pass 15 by European Roads, on Flickr

Nog een luchtschacht van de tunnel.
Afbeelding
San Bernardino Pass 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
San Bernardino Pass 18 by European Roads, on Flickr

Rechts de Hinterrhein, één van de twee takken van de Rijn in Zwitserland, de andere is de Vorderrhein. Er is altijd discussie over welke de bron van de Rijn vormt, de Vorderrhein is iets langer, maar de Hinterrhein heeft een iets groter debiet en ontspringt zuidelijker. Bij Reichenau (vlak voor Chur) komen beide takken samen.
Afbeelding
San Bernardino Pass 21 by European Roads, on Flickr

Links het noordportaal van de San Bernardinotunnel.
Afbeelding
San Bernardino Pass 24 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Wouter N14 » zo 07 feb 2021, 11:00

^^ Die haarspeldbochtpanoramafoto's ( :hamertjetik: ) zijn gaaf!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 14 feb 2021, 14:15

Eén van de bekendste spots van Oost-Zwitserland: Het Landwasserviaduct van de Rhätische Bahn. Het viaduct ligt niet ver van de weg naar de Albulapass, de onderzijde is met een eenvoudige wandeling te bereiken. Voor het bekende uitzichtspunt aan de noordzijde is conditie vereist, dit is een smal en steil pad om op die manier een 80 meter hoger te komen.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 90/9.67615

1. Het viaduct is een natuurstenen boogbrug uit 1903. Het is 136 meter lang en 65 meter hoog.
Afbeelding
Landwasser Viaduct 01 by European Roads, on Flickr

2. De setting in het landschap. De bergen op de achtergrond gaan tot maximaal zo'n 3000 meter hoogte. Naar rechts de vallei die je volgt om naar de Albulapass te rijden.
Afbeelding
Landwasser Viaduct 02 by European Roads, on Flickr

3. En dan is het wachten op een trein. Dit is Zwitserland, dus dat duurde niet zo lang.
Afbeelding
Landwasser Viaduct 08 by European Roads, on Flickr

4. De locomotief heeft Chinese karakters. Eén daarvan is 山 'shan' (berg), voor de rest is mijn Chinees te beperkt.
Afbeelding
Landwasser Viaduct 09 by European Roads, on Flickr

5. Het bekende plaatje
Afbeelding
Landwasser Viaduct 04 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » zo 14 feb 2021, 15:57

Wat is die piek op de achtergrond?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » zo 14 feb 2021, 17:45

^^ Muchetta.
Chris schreef: zo 14 feb 2021, 14:15 4. De locomotief heeft Chinese karakters. Eén daarvan is 山 'shan' (berg), voor de rest is mijn Chinees te beperkt.
Het is Japans - maar wel volledig kanji. De tekst is 箱根登山鉄道線, oftewel Hakone Tozan Tetsudō-sen. Het verwijst naar de band tussen de Rhätische Bahn en de Japanse Hakone Tozan-spoorlijn. Zie https://www.rhb.ch/en/company/business- ... an-railway

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 14 feb 2021, 18:49

Volgens mij komt de Büelenhorn (2808 m) er nog net bovenuit. Het is onderdeel van een verder niet zo heel erg markant massief met de 3063 meter hoge Ducan als hoogste punt.

Een kaartje van de Albula-Alpen. Het Landwasserviaduct ligt vlak bij Filisur over de Landwasser, kijkend naar het oosten.

Afbeelding

De Landwasser is trouwens de hoofdtak van de Rijn in Oost-Zwitserland, als je kijkt naar gemiddeld debiet in plaats van lengte. Als je in Oost-Zwitserland de grootste tak volgt dan ga je van Rhein > Hinterrhein > Albula > Landwasser > Dischmabach, dus een bron bij Davos. De Vorderrhein of Hinterrhein wordt meestal gezien als oorsprong omdat deze langer zijn. Ook wel grappig is dat een heel klein stuk van Italië ook naar de Noordzee afwatert (rond Lago di Lei bij Chiavenna). Als je nog verder kijkt dan is de Aare zelfs groter dan de Rijn bij samenvloeiing.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » zo 14 feb 2021, 19:12

Eigenlijk dragen heel veel bergstromen in de Oostelijke Zwitserse Alpen bij aan de vorming van de Rijn. In het tv programma "Langs de Rijn" zocht men hun heil bij de Fonte del Reno in het westen van Graubünden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 15 feb 2021, 9:44

Chris schreef: zo 14 feb 2021, 18:49 Als je nog verder kijkt dan is de Aare zelfs groter dan de Rijn bij samenvloeiing.
Ja, de Aare wordt voordat ze in de Rijn komt zelfs nog door de Limmat en Reuss gevoed. Dat zijn meerdere diverse belangrijke rivieren van Zwitserland. De Rijn krijgt voor de Aare nergens zoveel water van zijtakken binnen.
Chris schreef: zo 14 feb 2021, 14:15 4. De locomotief heeft Chinese karakters. Eén daarvan is 山 'shan' (berg), voor de rest is mijn Chinees te beperkt.
Dat een Glacier Express met een Ge 4/4 II locomotief wordt voorgetrokken zie je niet zo vaak. :) Meestal zit er een Ge 4/4 III voor of een Allegra-treinstel (ABe 8/12). Dat treinstel vind ik echter niet zo schick voor de Glacier Express, een echte locomotief als de Ge 4/4 II of III bieden toch mooiere plaatjes met die panorama wagons.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Coccodrillo » ma 15 feb 2021, 9:51

Neither the Voderrhein is the furthest soruce (of the Voderrhein) from Rotterdam, as this is the Reno di Medel/Rein da Medel which springs in Ticino: https://en.wikipedia.org/wiki/Rein_da_Medel

I don't know if there areother soruces more distant from Rotterdam.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Plaats reactie