[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 13 jul 2022, 20:13

Ik reed over de Hauptstrasse 27 door het Engadin in Graubünden en zag deze grote betonnen brug.

Het heet de: Punt d’En Vulpera/Tarasp

Het is een cantilever kokerbrug met een lengte van 236 meter en een hoogte van 50 meter boven de rivier de Inn. Het is in 2010 opengesteld en maakte een betere verbinding tussen een aantal dorpen en de H27 mogelijk.

Afbeelding
Punt d’En Vulpera 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Punt d’En Vulpera 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Punt d’En Vulpera 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Punt d’En Vulpera 13 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 okt 2022, 21:03

De Umbrail was tot dit jaar de hoogste pas in Zwitserland die ik nog niet gereden had. Een eerdere poging in 2019 strandde na hevig onweer in Val Müstair (ritje vanuit het Vinschgau).

De pas ligt op de grens met Italië en sluit daar aan op de SS38 die over de hogere Stelvio gaat. Vanaf Italiaanse zijde is de Umbrail daardoor amper een paar meter hoger dan de SS38. Vanaf Zwitserse zijde is er wel een serieuze afdaling naar het Val Müstair, een geïsoleerde vallei van Graubünden dat ten zuiden van de Ofenpass ligt.

1. Een grenssteen.
Afbeelding
Umbrailpass 01 by European Roads, on Flickr

2. De grenspost. Er werd niet gecontroleerd.
Afbeelding
Umbrailpass 03 by European Roads, on Flickr

3. Nog zo'n mooi ACS bordje.
Afbeelding
Umbrailpass 04 by European Roads, on Flickr

4. Richting Italië.
Afbeelding
Umbrailpass 07 by European Roads, on Flickr

5. Zicht over Val Müstair en richting de Ofenpass.
Afbeelding
Val Müstair 01 by European Roads, on Flickr

6. Haarspeldbochten.
Afbeelding
Val Müstair 03 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2022, 22:23

^^ Is de weg aan Zwitserse zijde inmiddels geheel geasfalteerd? Enkele jaren terug had de Umbrail nog een deel onverhard.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 okt 2022, 22:26

De weg is volledig geasfalteerd, ik wist zo niet uit mijn hoofd dat de Umbrail tot recentelijk nog onverhard was.

Zijn er nu dan nog Alpenpassen die onverhard zijn?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 20 okt 2022, 22:43

Dat was toen ik in 2010 reed nog niet het geval. Als ik me mijn rit over de pas goed herinner, was het een paarhonderd meter vrij kort voor de grens (waar je de klim eigenlijk al gehad hebt). Beetje zoeken leert dat in 2015 is geasfalteerd.

Alpenpassen die onverhard zijn? Hangt er vast vanaf wat je nog telt als openbare weg en berijdbare pas. De September kun je denk ik met een 4x4 wel halen vanuit het noorden (dwz de pashoogte). Maar Umbrail had de reputatie de enige hoofdweg-bergpas te zijn waar een stukje onverhard in zit.

Wat betreft beperkte klim/afdaling aan de Italiaanse kant: je bent toch geneigd het hele vervolg, gedeeld met de westkant van de Stelvio, gewoon mee te rekenen. Dubbel door de historie van de Stelvio. Mits je uiteraard van Bormio komt of daarheen gaat. Ga je voor de dubbel Stelvio-Umbrail (en weer terug de Vinschgau in), dan werkt dat uiteraard niet zo.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 okt 2022, 22:51

Er zijn natuurlijk heel veel 'tracks' die met een 4x4 nog berijdbaar zijn, maar die niet voor algemeen publiek gebruik opengesteld zijn.

Je hebt ook een aantal passen die maar aan één kant verhard zijn, zoals de Nivolet en de Granon, maar die onverharde delen zijn ook niet publiek geopend.

En dan heb je nog de curieuze weg naar de Lago dei Cavagnöö in Ticino, een geasfalteerde weg tussen stuwmeren, maar die weg is alleen per kabelbaan te bereiken!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 okt 2022, 9:48

Chris schreef: do 20 okt 2022, 22:26 Zijn er nu dan nog Alpenpassen die onverhard zijn?
Ja, in Zwitserland valt me spontaan Croix de Coeur en Col du Lein te binnen. Die zijn beide open voor publiek en alleen op het hoogste deel onverhard, de toevoerwegen tot aan de laatste bebouwing is dan nog verhard.

In Oostenrijk is de verbinding tussen Tragöß en Trofaiach ook nog steeds onverhard en van vrij slechte kwaliteit, daarvoor wel officieel bewegwijzerd als 'doorgaande route', maar je doet er zomaar een uur over. Eveneens onverhard, maar van flink betere kwaliteit is de Salzstiegl tussen Zeltweg en Stampf / Modriach. Daar is boven ook nog een skigebied, waarschijnlijk zelfs in de winter geopend, aangezien anders het skigebied onbereikbaar zou zijn.

Verder zijn er inderdaad flink nog wat off-road wegen, maar inderdaad niet open voor publiek. In Zwitserland zijn ook nog wel wat doodlopende wegen in zijdalen deels overhard, maar verder valt me geen doorgaande bergpas meer te binnen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » za 22 okt 2022, 0:11

The Tenda pass road (the pass, not the tunnel) is mostly unpaved on the French side, and there have not been major works since the opening of the road tunnel in 1882. I don't know if the pass road was opened to traffic when the tunnel was oeprational. Now it is, but only because there is no alternative.

As I wrote on another forum:

The Tenda pass road has been opened this summer on the French side, I don't know if it is usually opened when the tunnel is open.

It is limited to vehicles of max 3,5 tonnes, 6 metres, and belonging to residents in the nearby Italian and French municipalities, people who work there, and people sleeping in their hotels. A transit pass must be requested before crossing. It can be crossed only during the day from 6 to 20 on convoys, with a departure every two hours. The Tenda tunnel is one of the oldest long road tunnels, that's why the pass road has never been really adapted to motorized traffic, and with its 50 hairpins it would be difficult to do so. It isn't paved on the higher part. And there are more hairpins on the lower section.

I don't want to make predictions about when the tunnel will reopen and when the second tube will open.

https://ilcorriere.net/ha-riaperto-la-s ... -di-tenda/

https://www.google.ch/maps/@44.1409624, ... a=!3m1!1e3

I cannot think of an other unpaved pass road (in the Swiss Alps). There are many unpaved road with restricted traffic leading up in the valleys, but they usually don't cross the pass.

Here is one of them, that creates a practical exclave for Switzeland: https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 32&zoom=12
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 22 okt 2022, 8:10

The above posting would actually make a great addon to the topic about the Tunnel de Tende :top:
viewtopic.php?p=1229486#p1229486

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023, 10:58

De Ofenpass in Graubünden.

1. Op de achtergrond de Ortler (3905 m) in Italië.
Afbeelding
Ofenpass 01 by European Roads, on Flickr

2. Val Müstair.
Afbeelding
Ofenpass 03 by European Roads, on Flickr

3. Piz Daint (2968 m)
Afbeelding
Ofenpass 07 by European Roads, on Flickr

4. De pas staat alleen met zijn Reto-Romaanse naam aangegeven.
Afbeelding
Ofenpass 08 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Ofenpass 11 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 26 mar 2023, 11:17

^^ Maar m.ü.M. is weer Duits. Op de wegwijzers in de regio staat ook van oudsher Ofenpass aangegeven. Is men bezig het Rumantsch te promoten?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 28 mar 2023, 12:11

Bekende locatie voor mij. Ik heb vijf jaar geleden daar nog een foto van mij laten maken op de pashoogte. ;)