Autosnelwegen Angoulême?

Moderator: Moderatoren

VTB
autoweg

Autosnelwegen Angoulême?

Bericht door VTB »

Weet iemand waarom een belangrijke stad als Angoulême niet per autosnelweg te bereiken is? Ik heb dit altijd merkwaardig gevonden...
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Er lopen toch behoorlijk wat N-wegen naar toe, op vele plaatsen ook 3-strooks en 4-strooks wegen. Het probleem is denk ik dat die wegen 4 verschillende kanten op lopen, en dat het verkeer dus toch al (denk ik) behoorlijk verdeeld is. Misschien dat de verkeersintensiteiten geen snelweg behoeven? Of is er toch duidelijk sprake van één belangrijke corridor?
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 27 nov 2005, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Inmiddels is de N10 natuurlijk al wel voor een groot deel omgebouwd tot een kruisingsvrije route. Ook aan de N141 wordt gewerkt, waardoor Angoulême in de toekomst prima bereikbaar zal zijn. Op de lange termijn is het de bedoeling om deze wegen ooit nog eens op te krikken tot snelwegen.

Uit dit topic:

A60 Poitiers (A10) - Angoulême - Saint-André-de-Cubzac (A10), door ombouw van epressweg N10

A79 ombouw van de RCEA, N150, N141, D675, N145, N79 door opname van het project A406 : Royan - Saintes - Angoulême - Montluçon - Mâcon (A40)

Dat het in het groen staat, wil zeggen dat er geen directe plannen bestaan om zoiets snel te gaan doen. Maar op zich maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit of de weg wel of niet de status van snelweg heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
VTB
autoweg

Bericht door VTB »

Dank u, Peter.
Ik heb alleen 1 (waarschijnlijk zeer domme) vraag. Wat is een expressweg?
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Niks doms aan hoor ;) Een expressweg kom je veel tegen in Belgie. Ik weet niet of je de N49 of de N4 kent. Het is een weg, meestal 2 x 2 met (ik dacht) gelijk of ongelijksvloers kruisingen.
VTB
autoweg

Bericht door VTB »

Mark schreef:Niks doms aan hoor ;) Een expressweg kom je veel tegen in Belgie. Ik weet niet of je de N49 of de N4 kent. Het is een weg, meestal 2 x 2 met (ik dacht) gelijk of ongelijksvloers kruisingen.
De N49 ken ik. Dank u voor deze toelichting, Mark.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Dank u, Peter.
Ik heb alleen 1 (waarschijnlijk zeer domme) vraag. Wat is een expressweg?
Graag gedaan, hoewel het woord u op dit forum in principe niet voorkomt, wel je en jij ;)

Een expressweg is (hier) een vrije vertaling van het Franse voie expresse, en er wordt in dit geval mee bedoeld 'een weg met gescheiden rijbanen van het type autosnelweg (zonder kruispunten)', zoals de omschrijving van Michelin luidt. Vanwege de lengte van dat begrip heb ik dat ingekort tot expressweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ja en dat heeft te maken met verschillende definities van het woord: 'expres(s)'.
Een expressweg in Belgie is een weg met gescheiden rijbanen en gelijkvloerse kruisingen.
In Frankrijk wordt juist een weg met ongelijkvloerse kruisingen bedoeld (maar met een lagere Vmax dan een autosnelweg/autoroute).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zelfde zie je in Bretagne. Geen snelwegen (tot aan Rennes en Nantes), maar wel een hoop Expresswegen naar Quimper, Brest etc.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Die expresswegen zijn trouwens wel een heel goed alternatief voor de péages. Vooral de N154 vind ik een heel mooie weg, praktisch zelfs een snelweg (vluchtstroken). Die 110 moet je maar slikken, in Nederland zou je vaak maar 100 mogen. ;)
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Die A60 kan, als hij er eenmaal ligt, een goed alternatief zijn voor de A10 tussen Poitiers en Bordeaux.