Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » wo 11 mei 2022, 17:12

Attietattie schreef: wo 11 mei 2022, 8:17 ^^ Oeh, ik had m bijna willen liken. Tot ik je laatste zin las. So close! :yesyesyes:
Ik had niet waarschijnlijk moeten zeggen? ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 18:38

duikgek89 schreef: wo 11 mei 2022, 7:50vraag ik me echt af of het geen tijd wordt om deze emotioneel gestuurde aankloterij voor de politieke bühne door incompetente gemeente figuren aan te gaan pakken.
Kaaiman schreef: wo 11 mei 2022, 13:59Wegbeheerders zouden ook op de bon geslingerd moeten kunnen worden voor artikel 5 van de Wegenverkeerswet. Waarbij 'gedrag' dan 'weginrichting' wordt.
Veelal zijn niet de beleids- en/of uitvoeringsmensen de dader maar de politiek zelf als ook het fenomeen 'participatie', welke uiteraard weer nauw met elkaar verweven zijn. Je kan als "gemeentefiguur" hoog en laag springen, met een stapel richtlijnen zwaaien, je smeekbedes onderbouwen met rapporten, studies, best practices etc., als meneer of mevrouw de wethouder iets wil dat is het ja en amen en gij zult doen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2022, 19:16

^^ En dat zou eens wat minder vaak moeten gebeuren. Als ik er niet achter sta, gaat het in ieder geval door mij niet geregeld worden.

Nou is dat als ZZP-er vast makkelijker dan voor iemand in loondienst, maar eigenlijk moet dat niet mogen uitmaken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 11 mei 2022, 20:08

Wouter N14 schreef: wo 11 mei 2022, 18:38 Veelal zijn niet de beleids- en/of uitvoeringsmensen de dader maar de politiek zelf als ook het fenomeen 'participatie', welke uiteraard weer nauw met elkaar verweven zijn. Je kan als "gemeentefiguur" hoog en laag springen, met een stapel richtlijnen zwaaien, je smeekbedes onderbouwen met rapporten, studies, best practices etc., als meneer of mevrouw de wethouder iets wil dat is het ja en amen en gij zult doen.
De term "gemeente figuren" koos ik bewust. Ik snap best dat er ook kundige mensen zijn en dat er experts overruled worden door "gemeente figuren." En dan wil ik ook nog bgeloven dat dat allemaal de beste bedoelingen zijn.

Maar in principe maakt dat niet zoveel uit, als er een zooitje van gemaakt wordt, moet er iets gebeuren om dat aan te pakken. Betekend niet altijd straffen of iets dergelijks, kan ook iets zijn als regelgeving, cursussen, beter werkbare richtlijnen, ...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 11 mei 2022, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 20:14

Het gaat gelukkig vaak wel goed, wat we in dit topic zien zijn toch wel de excessen. Het zijn ook meerdere factoren die samenkomen. Je moet een beleidsambtenaar hebben met kennis van de inhoud, die durft een standpunt in te nemen en die (bij voorkeur rechtstreeks) goed contact heeft met de wethouder. En de wethouder moet begrip hebben van en voor de inhoud, durven te varen op ambtelijk advies en een inhoudelijk standpunt te verdedigen en goed contact hebben naar binnen en naar buiten. Dat laatste wordt meer en meer juist een probleem, de "mondige burger" die zich naar voren schreeuwt, zijn gelijk denkt te kunnen claimen en geen "nee" meer accepteert. En in kleinere gemeenten zijn de lijntjes vaak net té kort. Niet elke wethouder kan daar goed mee om gaan, en ook als die dat wel kan, het komt gewoon voor dat ze wel moet. Ook als onderdeel van het politieke spel, als je in de ene zaak je poot stijf houdt kan het verstandig zijn in een andere zaak maar toe te geven aan een wens. Ambtelijk moet je je daar dan bij neerleggen, zo simpel is het dan. En je moet ook zelf in dat spel kunnen meedoen, alleen maar nee zeggen is minder sterk dan een alternatief meegeven dat inhoudelijk wel acceptabel is. Soms is het een kwestie van redden wat je redden kan, je zegeningen tellen en/of een compromis accepteren. En ja, het zal bij sommige gemeenten zeker voorkomen dat er nul inhoudelijke kennis is en/of waar de politieke verhoudingen zodanig zijn dat alles maar uitgevoerd moet worden.

Participatie is een andere party-pooper waar je vanuit de inhoud eigenlijk al vrij snel buitenspel staat en waar je dus het liefst niet aan zou moeten beginnen. Vaak kan je op straat wel zien wat een participatieproject is geweest. Inhoudelijk rammelt het en hangt het van de compromissen aan elkaar. Maar ja, het betrekken van de burger wordt alleen maar belangrijker. Het zou wettelijk bepaald moeten worden waar participatie zich wel, en vooral niet mee mag bemoeien.... kies maar lekker de kleur van de lichtmasten uit en wat leuke plantjes voor de groenstrook, maar heel veel meer ook niet.

Praktijkvoorbeeld 1: de Raad wil al jaren een zebrapad bij het centrum op een plek waar gewoon geen VOP hoort te liggen en waarvan je weet dat het de veronderstelde problemen niet zal oplossen. Toen het voor de zoveelste keer werd ingebracht, werd nog hoger ingezet door meteen een regenboogzebrapad te willen. Toevallig kwam ik het betreffende raadslid 1-op-1 te spreken en kon ik dat regenboogzebrapad uit z'n hoofd praten, ook door een alternatief aan te bieden (verf de bloembakken maar in regenboogkleuren). Maar een half jaar later stond de VOP weer op de agenda en waren de verstandhoudingen zodanig dat de wethouder wel moest buigen. En dus is die VOP er gekomen en mocht je blij zijn dat het geen regenboogzebrapad is geworden.

Praktijkvoorbeeld 2, andere gemeente: een woonwijkje met welgestelde en mondige burgers klaagt al jaren steen en been over vermeend sluipverkeer dat ook nog eens veel te hard rijdt. Er moeten maatregelen getroffen worden en wel nu. Inhoudelijk is er niks aan de hand en geen enkele reden voor maatregelen. Maar in aanloop naar de verkiezingen gaan er andere belangen spelen en dus zegt de wethouder uiteindelijk toe een extra verkeersbord te zullen laten plaatsen. Dan kan je niks anders doen dan een zo acceptabel mogelijke plek uitzoeken en de buitendienst opdracht geven. Gelukkig kon ik in datzelfde wijkje elf verkeersborden verwijderen, uiteraard mét akkoord van de wethouder, dus onder de streep vond ik het wel best.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 20:16

duikgek89 schreef: wo 11 mei 2022, 20:08 kan ook iets zijn als regelgeving, cursussen, beter werkbare richtlijnen, ...
Daar is m.i. zeer dringend behoefte aan ja. Maar het aantal vakinhoudelijke mensen is ernstig klein dus het probleem is nog veel basaler.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 mei 2022, 20:27

Wouter N14 schreef: wo 11 mei 2022, 20:16 Maar het aantal vakinhoudelijke mensen is ernstig klein dus het probleem is nog veel basaler.
Dit is mij ook wel eens opgevallen bij sommige onderdelen van de beheer openbare ruimte, wegontwerp, bewegwijzering, etc. Soms zijn het blijkbaar maar een paar mensen die het beleid voor heel Nederland maken omdat er bijna niemand echt expert is op zo'n vakgebied. Wellicht ook een reden dat zo'n bordenfabrikant weg komt met het massaal verkopen van verkeersborden die helemaal niet in het RVV voorkomen, zoals die komborden.

Misschien is dit ook wel een probleem van de opleidingen, dat het vak verkeerstechniek > verkeerskunde > mobiliteit te algemeen is geworden of te veel naar urban design is gaan neigen.

Je ziet dit ook wel bij Rijkswaterstaat, waar de hogere functies vroeger echt civiel ingenieurs waren zijn dat tegenwoordig steeds meer de carrière managementhoppers. Misschien speelt dat in het ministerie ook wel.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mei 2022, 20:33

Precies, daarom kunnen die bordenboeren zo vrijelijk hun gang gaan en rammelt de uitvoering van Duurzaam Veilig en de basiskenmerken nog zo vaak. Ik bemerk ook wel een bepaalde mate van onverschilligheid, "het is toch een kombord dus het is toch prima"/ "dat snappen mensen toch wel" / "die verschillen ziet een automobilist toch niet" etc.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 11 mei 2022, 21:21

^^ Alles wat hiervoor genoemd is kan ik me heel erg goed voorstellen, sterker nog, er is ook wat herkenbaarheid uit mijn eigen vakgebied.

Maar als weggebruiker zijn we de dupe, ook van situaties zoals die in Arnhem. Wat ik me van een jaar of 12 terug voor de reconstructies herinner, was het niet echt mooi maar inhoudelijk was er niet heel veel mis mee...
Over Duitsland kunnen we terecht veel mopperen en zeggen; maar het is niet zo extreem als Nederland aan het afglijden in een rariteitenkabinet.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 11 mei 2022, 22:00

Chris schreef: wo 11 mei 2022, 20:27 Misschien is dit ook wel een probleem van de opleidingen, dat het vak verkeerstechniek > verkeerskunde > mobiliteit te algemeen is geworden of te veel naar urban design is gaan neigen.

Je ziet dit ook wel bij Rijkswaterstaat, waar de hogere functies vroeger echt civiel ingenieurs waren zijn dat tegenwoordig steeds meer de carrière managementhoppers. Misschien speelt dat in het ministerie ook wel.
Volgens mij speelt dit door de hele maatschappij wel. Alles moet worden overgereguleerd, dichtgetimmerd en vooral niet buiten de lijntjes kleuren.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2022, 22:05

^^ Als dat zo was, zou dit topic geen bestaansrecht hebben. :lol:

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 12 mei 2022, 8:54

Sinds afgelopen jaar ligt er in Beverwijk een nieuwe rotonde op een particulier terrein met winkels.

Afbeelding

Het is best een afwijkende layout. Het vreemde is dat je vanuit alle richtingen rechtsaf kan slaan zonder de rotonde echt op te rijden. Vanuit het noorden is daar zelfs een pijl bij gezet voor de parkeergarage. Ik kan me voorstellen dat daar wat voorrangsvraagtekens bij zijn te zetten.

Afbeelding

Of deze zelfde situatie 180 graden gedraaid waarbij er geen pijl op het "afsnijstukje" staat.
Technisch gezien verlaat de rode auto hier zijn rijstrook en moet daarbij voorrang geven. Haaientanden doen er niet toe, want als ik hier rechtsaf sla kom ik de rotonde niet op. Enkel fietsers moet ik 2x voorrang geven.

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 12 mei 2022, 10:37

Een tijdje geleden heb ik hier nog gereden in de nieuwe situatie. Ik kan me niet herinneren dat het hier lastig rijden was.
Juridisch zou het niet in orde kunnen zijn zoals je het beschrijft.

De oude situatie was wel wat vreemder. https://www.google.nl/maps/@52.4841804, ... 384!8i8192
Het was een soort rond plein, waar verkeer van rechts voorrang had. Terwijl het er wel uitziet als een rotonde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 12 mei 2022, 10:49

Ik ben niet meteen enorm enthousiast, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met 'wat een boer niet kent...'. En als ik dat loslaat, vind ik het best een interessante als je veel rechtsafbewegingen hebt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 14 mei 2022, 21:38

Afgelopen middag een kijkje genomen bij de open dag van de plaatselijke -redelijk nieuwe- brandweerkazerne. Daar is qua weginrichting nog wel iets, qua aansluiting op de ovonde die de centrale aansluiting :AS: Harlingen boven de grond vormt.

Er staat nu een bord, maar de situatie heeft nog een tijdlang zonder gedaan. Rechts heeft de brandweer dan een eigen rechtstreekse doorsteek
Afbeelding

Vanuit de kazerne uitzicht op de afrit komend uit de richting Zurich. Bewust heeft men met de betonnen randen zodanig gewerkt dat je verkeer wat op de ovonde rijdt pas op het laatste moment ziet
Afbeelding

Ter hoogte van waar de vrachtwagen rijdt op onderstaande foto is de rechtstreekse doorsteek van kazerne naar ovonde->N31 noordoost of zuidwest
Afbeelding

Uiterst rechts is de afrit komend vanuit de richting Zurich. Waarschuwingsbord bij de voorste lichtmast
Afbeelding

Ben wel benieuwd wat men hier ervan vindt. De gemeente vind het zo best in ieder geval. De brandweer zelf heeft wel aangekaart of er nog iets aan te doen is om het wellicht wat beter zichtbaar te maken...

Uit https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0298938006
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 14 mei 2022, 21:52

Ik kan mij voorstellen dat je niet verwacht dat daar een brandweerwagen door de berm komt denderen. Met kanalisatiestrepen en/of misschien zelfs een rode lamp wordt het wel duidelijker.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 15 mei 2022, 11:23

Lijkt me een goed idee. :)

Btw, praatpaal hier in gebruik als lader:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
:)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

IvoL
zandpaadje

Bericht door IvoL » ma 23 mei 2022, 13:38

In Brunssum is de Maastrichterstraat/Trichterweg nieuw ingericht. Sinds de opening van de buitenring (N300) zijn de intensiteiten hier afgenomen, met uitzondering van de vele scholieren die hier fietsen. Juist voor fietsers vind ik de situatie verslechterd. Nu is het slalommen tussen de voetgangers door en rakelings langs de rechterkant van parkerende auto's. Bovendien is het nieuw betegelde fietspad is een stuk hobbeliger dan de rijbaan.

Ik vraag me af hoe zoiets ontworpen kan worden, of ben ik daarin de enige? :s

Oude situatie:
https://goo.gl/maps/5MnMrB1ZV3wPE21cA

Afbeelding

Afbeelding

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 23 mei 2022, 13:46

Alvast één gigantisch voordeel aan de nieuwe situatie: Geen geopende deuren van bestuurders die mij van mijn fiets af kunnen smijten.
Ook een kleine buffer tussen mij en afslaande auto's gecreëerd door die geparkeerde auto's, al kan je dan hebben dat je misschien wat minder vlug word gezien. Als fietsers zie ik hoofzakelijk voordelen.
Hoewel het voetpad aan de smalle kant is (zeker op de tweede foto) ben ik allang blij dat er onderscheid is qua kleur, ik ken sommige gemeenten beginnend met 's-H die te lui zijn om überhaupt een voetpad aan te leggen bibeko, "want een fietspad kan ook dienen als voetpad", of zoiets.

Ik snap alleen de twee borden niet zo goed, een verplicht fietspad/voetpad en daaronder een bord voor verplicht fietspad.
Maakt dat dat voetgangers wel op het fietspad mogen lopen maar fietsers niet op het grijze gedeelte? Dat lijkt mij logisch, en dat dat niet uitgedrukt hoeft te worden met een bord. Wellicht om het smalle voetpad te ondervangen dat fietsers rekening moeten houden met voetgangers aldaar?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 23 mei 2022, 14:05

MaartenE schreef: ma 23 mei 2022, 13:46 Geen geopende deuren van bestuurders die mij van mijn fiets af kunnen smijten.
Zal je net die ene Engelsman hebben ... Gelukkig is de mobiele fietsenmaker dichtbij. ;)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 23 mei 2022, 14:08

Is dat links/rechts gescheiden bord al een officieel bord in Nederland? Ik ken het uit duitsland en de bedoeling zal duidelijk zijn.
Qua inrichting heb ik er gemengde gevoelens bij. Wat MaartenE zegt, het risico van openslaande deuren is wat minder (maar die rechterdeur kan ook openslaan en passagiers letten denk ik minder op), maar zo'n gecombineerd fiets/voetpad vlak voor de huizen langs is ook niet ideaal, met mensen die de voordeur uitkomen of kinderen die spelen. En omdat er geen fysieke barriere is is het voor voetgangers veel makkelijker om op het fietspad te gaan lopen, daar heb je als fietser ook last van.
In Duitsland zie je dit ook vaker en daar ben ik er ook geen fan van.

Al met al zou ik liever een fietsstrook op de weg willen hebben.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 23 mei 2022, 14:37

^^ Dat vraag ik me dus ook af, in het rvv wat er nu is, komt naar mijn weten niet het bord niet voor. Tevens is het dubbel, want er ligt een trottoir, voetgangers zijn verplicht deze te volgen. Wat dus het gescheiden bord onnodig maakt.

Beter zou een driehoek bord met onderbord "voetgangers op fietspad" zijn, maar ja er ligt een trottoir
Laatst gewijzigd door Alex52889 op ma 23 mei 2022, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 mei 2022, 14:37

Egbert schreef: ma 23 mei 2022, 14:08 Is dat links/rechts gescheiden bord al een officieel bord in Nederland? Ik ken het uit duitsland en de bedoeling zal duidelijk zijn.
Ik ken het alleen van uit Spijkenisse, die heb ik vorig jaar op de foto gezet.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 23 mei 2022, 14:49

Afbeelding
Eerst ritsen om vervolgens weer uit elkaar te gaan. Waarom niet doortrekken?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 23 mei 2022, 15:13

Alex52889 schreef: ma 23 mei 2022, 14:37Tevens is het dubbel, want er ligt een trottoir, voetgangers zijn verplicht deze te volgen. Wat dus het gescheiden bord onnodig maakt.
Ligt er een trottoir in 2 verschillende kleuren of ligt er een fietspad in 2 verschillende kleuren? Volgens mij ziet een kleurenblinde hier gewoon 1 grijs vlak.
Alex52889 schreef: ma 23 mei 2022, 14:37Beter zou een driehoek bord met onderbord "voetgangers op fietspad" zijn, maar ja er ligt een trottoir
Als er een trottoir ligt, waarom zou het dan beter zijn? Bovendien, wat is een driehoek? Ik denk dat je :J37: bedoelt? Kan niet he, als we een :J23: hebben.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 23 mei 2022, 15:25

Ik bedoelde die eerste

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 23 mei 2022, 17:57

^^ Ok. Die kan dus niet.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 23 mei 2022, 20:02

Afbeelding

Iemand?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 23 mei 2022, 20:08

Het is bijna een totempaal.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 23 mei 2022, 20:09

Belgisch record?