Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door duikgek89 » ma 22 aug 2022, 21:33

Op de autobaan moeten we hypocriet treuzelen om de wereld te redden, maar op het OWN hindernis parcours verstook je meer brandstof met het constant optrekken en afremmen voor onzinnige obstakels.

Reed gisteren de N12 in België tussen Antwerpen en Turnhout (voor de liefhebbers van driestrookswegen, tussen Westmalle en Turnhout de N12!) en waar de weginrichting en lintbebouwing verre van ideaal zijn kon ik toch telkens vele kilometers varieren tussen 50 en 70 zonder stoppen e.d; verbruik significant lager dan op een route over ETW-60 en GOW-80. Zeker als er dan ook nog van die dwazen rondrijden die veel te hard op rotondes afvliegen, dus niet op tijd kunnen kijken en dan onnodig moeten stoppen. Om na de rotonde tergend langzaam weer op te trekken; vermoedelijk om te besparen, maar ze zouden meer besparen zouden ze voor de rotonde uitrollen, op tijd kijken en zonder stoppen doorrijden.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 22 aug 2022, 22:07

Er zijn verschillende redenen waarom die weginrichtingen niet mogen volgens de wet:

- Veiligheid
- Emissie
- Geluidsnormen
- Voorschriften qua bouw

en nog wel enkele.

Jammer genoeg zijn er genoeg politici te vinden die zich van al die dingen niks aantrekken en zomaar wat neer poten. En er is niemand die hen daarvan weerhoudt, behalve wat lokale bewoners.

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Spaanse wielrenners schrikken van nederlandse wegen

Bericht door mavas » ma 22 aug 2022, 22:24

hneel schreef: ma 22 aug 2022, 19:02We zijn dus niet de enigen die ons ergeren aan smalle wegen, drempels en rotondes. Zo hoor je het eens van een ander.
Het is een lichtpuntje. Ik hoop dat er eens een keer wat verandert aan de rubbertegeltjesmaatschappij, maar ik vrees het ergste.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 23 aug 2022, 11:31

boe! schreef: ma 22 aug 2022, 20:17 ^^ Met name de derde etappe ging vaak door dorpskernen heen. Als de kritiek over die etappe gaat, dan kan ik mij daarin vinden. Dorpskernen zijn niet bedoeld voor doorgaand verkeer en ook niet voor wielerwedstrijden. Met de eerste twee etappes was niet zoveel mis. In de eerste etappe waren er veel lange rechte stukken. De tweede etappe ging vrijwel geheel over brede provinciale wegen.
Ten tijde van de voorbereidingen voor Vuelta 2020 (die door Corona niet doorging) werkte ik nog voor een van de doorkomstgemeenten van etappe 2. Daar werd een behoorlijke wensenlijst met te verwijderen obstakels ingediend destijds.

Het viel me op TV inderdaad op hoeveel er in etappe 3 waren blijven staan, vooral in de dorpjes. Op de relatief brede Beverweg in Breda waren dan wel weer verschillende middeneilanden weggehaald...

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 24 aug 2022, 6:13

choolzone in Arnhem

Ik vermoed dat er of geen :E1: / :E2: heeft gestaan of pas nadat eigenaar weggegaan is naar z'n vakantie.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 24 aug 2022, 11:48

^^ Ik denk niet dat er een verkeersbord heeft gestaan. Binnen 5 meter vanaf een kruising mag je niet parkeren en daar wordt geen verkeersbord voor geplaatst.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 24 aug 2022, 14:19

Maar voor mij ziet het er wel naar uit dat het meer dan 5 meter is. Desalniettemin waarom hebben ze dan niet weggesleept als het wél binnen die 5 meter is? Dan hebben ze toch gegronde redenen daartoe?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 aug 2022, 14:25

Het lijkt erop dat links net zo'n halve parkeerstrook ligt als rechts.

Als je uitgaat van vijf meter vanaf het kruisingsvlak dan denk ik dat die parkeerstroken wel buiten die zone van 5 meter liggen.

Naar mijn idee klopt het bericht niet dat de aannemer een verkeersdrempel heeft aangelegd. Op de foto is alleen een pas aangelegde strook met 'Chool' te zien. Het plateau moet er al langer liggen.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » do 25 aug 2022, 9:55

Maar waarom maak je het dan ook zo? Want als het dadelijk af is kan er weer een auto gaan staan, meestal is in dit soort gebieden juist tijdens halen/brengen van de school de parkeerdruk het hoogst. Gewoon rekening houden met geparkeerde auto's, zoals bijvoorbeeld hier.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 25 aug 2022, 10:16

Aangezien de meeste scholen in een :zone-30: liggen, zou naar mijn idee een :J21: meer dan voldoende moeten zijn. Ik snap echt niet waarom men zo nodig nog 'schoolzones' wil aanleggen, want de toegevoegde waarde hiervan lijkt me nihil.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 25 aug 2022, 10:42

Als ze schoolzone nu ook koppelen aan een stop- en parkeerverbod dan zou het wat doen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 25 aug 2022, 13:06

In Amersfoort wordt een straat langs een school aan het begin en einde van de schooldag volledig afgesloten voor verkeer. Met name de ouders die hun kroost kwamen brengen en halen zorgden voor zoveel overlast dat de school de ontstane verkeerssituatie onverantwoord vond worden. Daar is uiteindelijk dit inrijverbod uit voortgekomen.

:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.1475825, ... 8192?hl=nl

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 25 aug 2022, 16:01

Rein schreef: do 25 aug 2022, 10:16 Aangezien de meeste scholen in een :zone-30: liggen, zou naar mijn idee een :J21: meer dan voldoende moeten zijn. Ik snap echt niet waarom men zo nodig nog 'schoolzones' wil aanleggen, want de toegevoegde waarde hiervan lijkt me nihil.
Dit dus. Ik snap best dat een ingestrate markering de attentiewaarde verhoogd dus helemaal prima. Alleen iedere gemeente weer zijn eigen bordjes met de term schoolzone die vervolgens geen status heeft... :roll:

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » za 27 aug 2022, 20:26

Dat lijkt me weer een leuk Google Maps spelletje. Zoek een school welke niet in een :zone-30: ligt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 aug 2022, 20:39

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 27 aug 2022, 21:10

Dat zijn er nog behoorlijk wat, waaronder deze, deze en deze. Niet echt het registreren waard dus.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 27 aug 2022, 22:42

Ik heb er ook eentje gevonden! https://goo.gl/maps/ffJX8WyaK25TBfKT8
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 27 aug 2022, 23:19

^^ Een wielklemzone! Daar had ik nog nooit van gehoord. Maar goed, het mag kennelijk.
Link

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 sep 2022, 19:03

Schelpenpaadje schreef: do 14 jul 2022, 16:04 De gemeente Achtkarspelen heeft tientallen zwerfkeien aangebracht in de berm van de Alde Dyk tussen Kootstertille en Buitenpost. Het doel van de gemeente is dat de weg veiliger wordt voor fietsers, doordat auto's hen minder makkelijk kunnen inhalen.

Afbeelding

Bron en meer foto's: https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/71773/ ... 1_Gt_g5PDs

Het nieuwsbericht oogstte in drie kwartier al ruim 150 negatieve reacties op Facebook.
De keien in Achtkarspelen zijn een dag later meteen weggehaald door de gemeente.

Naar eigen zeggen vanwege de negatieve reacties op internet. De gemeente vindt de stenen in de berm nog steeds een goed idee:

https://lc.nl/friesland/achtkarspelen/K ... 12847.html

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 07 sep 2022, 19:08

Nederland is ook wel een van de weinige landen in Europa, waar ze bewust de wegen zo smal mogelijk maken.
En om vervolgens de daarbij behorende problemen te voorkomen plaatsen we maar stenen langs de weg. :facepalm:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 07 sep 2022, 19:19

^^ BE en FR doen het net zozeer met dubieuze wegconstructies om de veiligheid te verhogen...althans in theorie.

Maar op vakantie valt het minder op dan als je dag in, dag uit langs zo'n idioterij moet komen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 07 sep 2022, 21:20

Dit is misschien ook zo eentje. Dan geen keien in de berm maar wel paaltjes alternerend links en rechts. En dan aan beide zijden een brede semi-verharde berm zodat uitwijken nog wel kan maar voor fietsers bij droogte supervervelend is vanwege al het stof dat opgegooid wordt.

Maar ja, het is wel zo'n weg waar bepaalde types zonder problemen met 100 overheen jagen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 08 sep 2022, 7:19

^^ Die types hou je niet tegen met wegconstructies, maar met andere middelen. Dat is nog geen reden om iedereen als zo'n aso te bestempelen zoals de wegbeheerder lijkt te doen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 sep 2022, 7:37

Vanwaar in hemelsnaam die paaltjes alternerend? Ze hoeven er helemaal niet te staan, maar pas je dit toe, dan kun je ze imho nog beter tegenover elkaar plaatsen. Dat remt verkeer minstens zoveel af, je hebt niet het gevoel er tussendoor te moeten slingeren, en op de delen tussen de palen is er voor auto's die elkaar tegenkomen meer ruimte om uit te wijken.

Op deze paaltjes zit tenminste nog reflectie, dat was bij die keien niet zo.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 16 sep 2022, 18:12

In 2020 is op Texel de Emmalaan heringericht. Deze maakt deel uit van de ring rond Den Burg. Er is in beide richtingen 1 rijstrook voor al het verkeer, die van elkaar gescheiden zijn met een middenberm. Inhalen is dus niet mogelijk.
De gemeente dacht hiermee goed bezig te zijn en fietsers als levende snelheidsremmers in te zetten. Er is GEEN vrijliggend fietspad (aan de zijkant ligt een voetpad).
Afbeelding

Je bent wat mij betreft echt dom bezig als je een weg zo ontwerpt. Fietsers worden van de weg gedrukt blijkt dan ook uit het nieuwsbericht: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/308658/a ... l-emmalaan

De weg had voor de herinrichting 1 rijbaan met 2 rijstroken, en een vrijliggend fietspad. https://www.google.nl/maps/@53.0509526, ... 56!5m1!1e1
Na de volgende verbouwing moet er weer 1 rijbaan voor autoverkeer komen, met fietspaden (volgens nieuwsbericht)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 sep 2022, 18:16

Jeetje dit is toch een slecht idee? Zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor fietsers een slechte oplossing.

Ik heb de indruk dat de Nederlandse verkeerskundige advisering ook niet bepaald meer is wat het ooit geweest is, met een groeiend aantal discutabele weginrichtingen. Hier kan je als verkeerskundige toch niet de conclusie trekken dat je een geweldig wegontwerp hebt vastgesteld?

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 16 sep 2022, 21:24

^^ er zal wel ruimte voor die bloeiende middenberm benodigd zijn geweest. Voldoende m2 voor de biodiversiteit. Dat scoort punten. ;)
Wat dan de reden is om de groenstrook tussen rijbaan en voetpad zo strak gemaaid te hebben..ontgaat mij dan wel weer..
Egbert schreef: wo 07 sep 2022, 21:20 Dit is misschien ook zo eentje. Dan geen keien in de berm maar wel paaltjes alternerend links en rechts. En dan aan beide zijden een brede semi-verharde berm zodat uitwijken nog wel kan maar voor fietsers bij droogte supervervelend is vanwege al het stof dat opgegooid wordt.

Maar ja, het is wel zo'n weg waar bepaalde types zonder problemen met 100 overheen jagen.
Het komt op mij over als dat dit voorheen één aansluitende berm is geweest.. maar veelal kapot gereden werd. De gedeelten met de paaltjes lijken mij er van oudsher al te staan, alsof dat vroeger toegang tot de landerijen was.
Laatst gewijzigd door Durashift op vr 16 sep 2022, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 sep 2022, 21:38

mavas schreef: vr 16 sep 2022, 18:12 Er is GEEN vrijliggend fietspad (aan de zijkant ligt een voetpad).
Ik zou hier als fietser dus mooi via het voetpad verder rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 16 sep 2022, 22:37

Als fietser zou ik hier midden op de rijstrook gaan fietsen. Oftewel vehicular cycling. Jezelf laten inhalen is inderdaad niet zonder gevaar. Wie daar als automobilist moeite mee heeft die klaagt maar bij de wegbeheerder.

Mooi dat de gemeente de ontwerpfout gaat herstellen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 16 sep 2022, 23:37

^^ Tot één of andere redneck je een paar tikken verkoopt...