Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Via » za 17 sep 2022, 9:20

Chris schreef: vr 16 sep 2022, 18:16 Jeetje dit is toch een slecht idee? Zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor fietsers een slechte oplossing.

Ik heb de indruk dat de Nederlandse verkeerskundige advisering ook niet bepaald meer is wat het ooit geweest is, met een groeiend aantal discutabele weginrichtingen. Hier kan je als verkeerskundige toch niet de conclusie trekken dat je een geweldig wegontwerp hebt vastgesteld?
Ik denk eerder dat het ligt aan politiek die kost wat kost iets door wil drukken om geen gezichtsverlies te lijden. Overigens ben ik het wel met je eens dat zo'n ontwerp in de basis al geen hele goede variant lijkt...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 17 sep 2022, 10:24

^^ Dat idee heb ik ook.
Uit het artikel blijkt ook dat hierdoor een wethouder is opgestapt:
Eind vorig jaar moest wethouder Edo Kooiman om de kwestie Emmalaan zelfs opstappen. Zijn eigen partij Texels Belang diende een motie van wantrouwen tegen hem in. Hij zou te weinig voorwerk hebben gedaan. Hem werd ook verweten 'geen invoelingsvermogen te hebben', 'niet dicht bij de burger te staan' en 'niet goed met de raad te communiceren'.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 sep 2022, 16:21

Chris schreef: vr 16 sep 2022, 18:16 Ik heb de indruk dat de Nederlandse verkeerskundige advisering ook niet bepaald meer is wat het ooit geweest is, met een groeiend aantal discutabele weginrichtingen. Hier kan je als verkeerskundige toch niet de conclusie trekken dat je een geweldig wegontwerp hebt vastgesteld?
Als de politiek iets wil, dan krijgt de politiek dat. Tegen dat simpele principe kan geen advisering op.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 04 okt 2022, 12:08

mavas schreef: za 23 jul 2022, 19:20 En we hebben weer een creatieve gemeente:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/306615/v ... nd-station

Blauwe lijnen op het fietspad en roze lijnen op het voetpad om de veiligheid te vergroten... :facepalm:
De blauwe lijnen zijn na veel klachten verwijderd. Maar liefst 2 maanden zijn ze aanwezig geweest...
Kosten: bijna 15.000 euro
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/309305/b ... -bijna-weg
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 04 okt 2022, 13:06

hier ritsen... om hier weer voor te sorteren: hier

Hadden ze dan niet beter de weg door kunnen trekken?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 04 okt 2022, 13:22

^^ Dat is op heel veel plekken inderdaad. Ik denk om gedoe te voorkomen, anders rijden mensen veel te ver door, en willen ze 10m voor de kruising nog van rijstrook 1 naar 2 om rechtdoor te gaan (bewust of per ongeluk).

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 04 okt 2022, 13:55

Overigens heb ik 'm hier altijd genegeerd / overschreden: https://goo.gl/maps/jCoWJvQDXvcJZB8Y7
Zo'n nutteloos ding... :surrender:

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 04 okt 2022, 14:12

^^ Hier zit zo'n asverspringing dus is het nog begrijpelijk dat er een klein verdrijvingsvlak ligt. Dat is hier ook het geval.
Svenlo

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 04 okt 2022, 21:20

Alex52889 schreef: di 04 okt 2022, 13:06 hier ritsen... om hier weer voor te sorteren:
Die tweede link was niet echt nodig geweest, zien we vanuit de eerste link ook wel :p
"om verderop weer voor te sorteren" had volstaan ;)

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 04 okt 2022, 21:37

Ik snap de kritiek op dat soort kleine verdrijvingsvlakjes, maar aan de andere kant zorgt het toch ook voor een duidelijk schematisch wegbeeld.
Wat doe ik er zelf mee, op mijn dagelijkse woon-werk route? (hier linksaf)
De ene keer zus, de andere keer zo. Hangt ook van de drukte af en wat de anderen doen.

Hier geen verdrijvingsvlak, maar ik ga wel altijd over die knik in de belijning heen richting middelste voorsorteerstrook ;)
(bewust niet de laatste SV versie genomen want daar belemmert een vrachtwagen het zicht op wat ik bedoel)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 04 okt 2022, 21:39

^^ Ja, en de weg lag er ook al.. maar de rijstrook zal wel onderbroken zijn door het verdrijvingsvlak zodat verkeer veiliger kan voorsorteren.

RaY
zandpaadje

Bericht door RaY » vr 07 okt 2022, 11:51

Alex52889 schreef: di 04 okt 2022, 13:06 hier ritsen... om hier weer voor te sorteren: hier

Hadden ze dan niet beter de weg door kunnen trekken?
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de verkeersveiligheid. Door bestuurders gedwongen te laten ritsen gaat de snelheid naar beneden en wordt het geen racebaan naar het volgende kruispunt. En ja, er zullen mensen overheen rijden. Iets met handhaving!

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 08 okt 2022, 12:02

Gisteren in Deventer, afslaand naar de Amstellaan, deed een knipperend waarschuwingslicht mij schrikken. Huh, gaat de brug open? Maar ik zie geen slagbomen.. :?: Waarom knipperen die lichten als ik aan kom rijden :s Wat is hun functie?

https://www.google.nl/maps/@52.2538527, ... 384!8i8192

Op de terugweg werd het mij duidelijk: het zijn waarschuwingslichten voor invoegend verkeer (op de kruising kan rechtsafslaand verkeer vrij doorrijden).

Misschien handig om, voor de lokaal onbekenden, toch ergens iets van een infobord neer te zetten.. of zet een L05 als afbeelding in de lamplens.

https://shop.hrgroep.nl/Verkeersveiligh ... el_L05_3a/

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 08 okt 2022, 13:37

Ik heb nog nooit een waarschuwingslicht gezien voor invoegend verkeer. Lijkt me ook helemaal niet nodig.
Inderdaad gewoon een L5 plaatsen.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » za 08 okt 2022, 23:46

Alle wegen die van die kruising komen hebben waarschuwingslichten. Alleen deze op de Snipperlingsdijk lijkt te waarschuwen voor overstekende ganzen: https://maps.app.goo.gl/Fmm6sgbWW7bHXqmp6?g_st=ic

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 09 okt 2022, 13:53

Dit is ook een voorbeeld van een verdrijvingsvlakje dat regelmatig overschreden wordt: https://goo.gl/maps/6yid3pomx1665HP9A
Overigens vind ik de overzichtelijkheid bij dat plein waar je daar vanaf komt er ook niet beter op geworden sinds die McDonald's er zit.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 14 okt 2022, 0:28

https://www.ad.nl/auto/is-het-einde-in- ... ~ae5efcac/

Tja, waarom de schuld bijna bij de weginrichting wordt gelegd hier. Borden, flitslichten etc. en dan nog mensen die er tegenaan rijden.
Sorry, maar dat ligt dan toch echt aan die bestuurders zou je denken.
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 14 okt 2022, 3:04

^^ Het is een artikel achter een betaalmuur.

Maar ik weet van een ander forum dat er in relatief korte tijd ongeveer 44 voertuigen (geregistreerd) op zijn geklapt. Dan ben je als wegbeheerder (of forummer) echt te kort door de bocht bezig door te zeggen dat het allemaal aan de weggebruiker ligt.

Eerlijk, ik snap er ook daadwerkelijk niets van. Maar als er zóveel mensen op klappen, moet je je als wegbeheerder/verkeerskundige echt achter de oren krabben of je niet misschien iets over het hoofd hebt gezien.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 14 okt 2022, 10:06

Ah, de Escamplaan in Den Haag. Daar hebben we best wel lang over gehad hier in het verleden.
Ik ben nog steeds van mening dat het wegontwerp hier een belangrijke factor is in de oorzaak.

Ik kan zo een aantal zaken benoemen die anders/beter kunnen.

RaY
zandpaadje

Bericht door RaY » vr 14 okt 2022, 12:47

Het is één lange rechtstand en ziet eruit als een doorgaangde weg, daar zit meteen de kruks.
Maar dit geeft de (nieuwe) wethouder ook aan he.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/463766 ... -voorkomen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 okt 2022, 17:33

Ik ben hier - met het OV - wel eens geweest en je mist echt heel wat als je zo stom bent om hier door te rijden. Hoeveel waarschuwingen moet je een bestuurder geven wil het kwartje een keer vallen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 14 okt 2022, 17:46

:denk:
Iemand zegt in dat artikel “ze doen het niet bewust”. Lekker dan, verstand op nul door de bebouwde kom.

[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 14 okt 2022, 17:54

Palance schreef: vr 14 okt 2022, 17:33Hoeveel waarschuwingen moet je een bestuurder geven wil het kwartje een keer vallen?
Er is geen ruimte voor meer waarschuwingen. De stoep is al volledig geblokkeerd.
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 okt 2022, 17:55

“Maar mijn navigatie zei dat ik wel door mag rijden!”
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 14 okt 2022, 19:11

^^ de weg zelf ziet er nog steeds uit als doorgaand en open. Kun je nog 100 borden zetten, het verandert niks aan het wegbeeld.
Sterker nog, mss vragen die borden nu zoveel aandacht onbewust, dat men de poller zelf niet meer ziet.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 14 okt 2022, 21:38

Het is heel simpel, wie hierin rijdt, en helemaal als je dan op de poller rijdt, voor altijd rijbewijs afnemen.
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 14 okt 2022, 21:42

Het begint hier op Facebook te lijken. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 14 okt 2022, 21:43

...en alles wat op feesboek hep gestaan is waar! ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 15 okt 2022, 1:26

Jackbauer1350 schreef: zo 09 okt 2022, 13:53 Dit is ook een voorbeeld van een verdrijvingsvlakje dat regelmatig overschreden wordt: https://goo.gl/maps/6yid3pomx1665HP9A
Overigens vind ik de overzichtelijkheid bij dat plein waar je daar vanaf komt er ook niet beter op geworden sinds die McDonald's er zit.
Ja, ik zat donderdagavond eens te kijken naar die McD. Vroeg mij af of je er nu vanaf dat verkeersplein naar toe kan rijden of dat dit via het industrieterrein moet. Het leek mij vrij rustig op die tak, zo rond etenstijd, eigenlijk.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 15 okt 2022, 1:39

Piles schreef: vr 14 okt 2022, 19:11 (..)
Sterker nog, mss vragen die borden nu zoveel aandacht onbewust, dat men de poller zelf niet meer ziet.
Juist, ik keek zelf net naar de foto.. en zag geen pollers: ik denk: staan die nu naar beneden? Ik kijk nog eens goed en.. oh ja,. ik zie twee grijze puntjes uitsteken boven de rijstroken. Misschien een beginnen om die pollers zwart/geel te kleuren zodat de zichtbaarheid verbeterd.

In het omroepWest artikel wordt handhaving dmv camera's geopperd. Logisch idee, vind ik. Want in veel centrums halen gemeenten nu pollers weg uit winkelgebieden om venstertijden te handhaven en vervangen die voor een camerasysteem.