Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

RaY
zandpaadje

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door RaY » za 15 okt 2022, 8:43

Een poller vervangen door een slagboom welke voorzien is van altenerende verlichting is een optie.
Of overgaan op camerabewaking waarbij handhavend opgetreden wordt door de gemeente kan ook een idee zijn.
https://www.verkeersnet.nl/mobiliteitsb ... innenstad/

Het is al wel een wat verouderd artikel.

RaY
zandpaadje

Bericht door RaY » di 18 okt 2022, 20:54

Betreft de Edenweg in Eindhoven. De gemeente heeft bedacht om de kruising een mooi kleurtje te geven.
https://www.verkeersnet.nl/actueel/4475 ... en-wegdek/

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 19 okt 2022, 1:54

^^ Hoop dat er om de motorrijders is gedacht en dat die meuk niet glad wordt bij neerslag.

Eigenlijk zou de openbare weg verschoond moet blijven van dit soort troep.

Vraag mij ook af of het erg duurzaam is om hele wegvlakken te voorzien van verf of thermoplast of wat voor materiaal het dan ook is.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 19 okt 2022, 11:33

De openbare weg is geen gymzaal...

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 04 nov 2022, 19:27

https://nos.nl/artikel/2451057-vijftigs ... rrorpoller

Rijbewijzen afnemen... ze rijden op een busbaan.... mevrouw: "niet zo goed gekeken". Droevenis dat dit mag rijden.
It aint over 'till it's over...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 04 nov 2022, 19:50

De 50se horrorbestuurder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » vr 04 nov 2022, 23:34

Even getwijfeld of ik dit zou zeggen maar toch maar doen,

In mijn buurt heb je een straat wat een busroute is, voorzien van een zonale :A1-30: , althans zou moeten zijn...

Er wordt savonds/snachts vaak in een vierkantje geraced (lees 80km/u of harder) navraag bij de politie of ze meer willen handhaven levert de volgende verklaring op:
de zonale 30 snelheid voldoet in de Strausslaan niet aan de eisen met betrekking tot snelheidsverlagende maatregelen, hierdoor kunnen we pas handhaven vanaf 50 en de rijbewijzen, die normaal bij 80+ worden ingenomen pas innemen bij 100+.
dit is de Strausslaan. In het midden zit er één drempel maar dit is blijkbaar niet genoeg. Dit is de route die ze altijd crossen.

Nu kijk ik bij het BABW voor de eisen en of de Strausslaan, voor zover ik kan beoordelen, hier wel/niet aan voldoet
Paragraaf 2.4.1: ‘De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving.’
Nee, niet voldaan aangezien de weg uitnodigt tot harder rijden.
iedere weg in het betrokken gebied heeft voornamelijk een verblijfsfunctie;
Niet voldaan, in het gebied zijn er meerdere friettenten, een café, twee autogarages een bandenpunt, een school, een kerk en een moskee enz.
om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit van het gemotoriseerde verkeer, is de weg met zijn omgeving waar nodig aangepast;
nee.
met het oog op snelheidsbeperking en attentieverhoging is extra aandacht besteed aan potentieel gevaarlijke punten, zoals: 1. plaatsen waar voetgangers, in het bijzonder schoolkinderen en ouderen, plegen over te steken;
nee, in de strausslaan is er géén een bord, bij de oversteek van de voetgangers die daar vaak niet voorgelaten worden (ondanks rechtdoor gaat voor) staat niet eens een :J22:
2. met een hoofdroute voor fietsers en eventueel bromfietsers;
nee, zij dienen in de Strausslaan gebruik te maken van een suggestiestrook[/quote]
kruispunten waar de voorrang door middel van borden is geregeld.’
er zijn 2 kruispunten met borden geregeld. (maar die vallen THEORETISCH BUITEN de zone)

En in deze 30 zone straat ligt 1 drempel.

Op deze plekken beginnen/eindigen de zone (van de strausslaan)
https://maps.app.goo.gl/nVfwHyFpnQBqaKB36
https://maps.app.goo.gl/ZPxVxTHYDAm3oQ8b9

Nu mijn vraag aan jullie, nu staat deze straat eindelijk, na petitie die ook ondertekend is door de politie, op Groot Onderhoud, maar vanwege de busroute duurt dit lang(er).

In het verleden was de kruising met de Beethovenlaan een rechts heeft voorrang kruising.

In het verleden lag er een drempel in maar die was "te hoog voor de bus"

Wat is volgens jullie DE oplossing om er wél een 30 zone van te kunnen creëren waar wél te handhaven valt?

:C12: uitgezonderd lijnbussen en aanwonenden (voor de strausslaan, de rest van de zone voldoet immers wél aan de eisen van beperkende maatregelen) of wat zouden jullie aanraden?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 04 nov 2022, 23:47

Begin dat asfalt maar eens te vervangen voor straatwerk.

En dan wens ik je meteen succes, want dat gaat je op een busroute niet lukken. Want een bus is heilig en daar zal alles voor moeten wijken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » za 05 nov 2022, 0:30

Oké... Maar dit is ook een busroute én een zonale 30 als ze dat er in verwerken dan is het toch wel een 30km zone zoals het zou moeten zijn omdat 't een snelheidsbeperekende maatregel is.

De busroute in de strausslaan eindigt overigens op haaietanden (ja, zonder n vanwege de nieuwe RVV wijziging), zie je, voor zover ik weet, ook niet vaak op busroutes.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » za 05 nov 2022, 13:12

Een andere opmerkelijke situatie kwam ik tegen op de voormalige N630 nabij Goirle op de kruising Turnhoutsebaan met de Tijvoortsebaan stonden op de oude N630 aan beide zijden een combinatie van :J8: en :A4:
Die zie je niet vaak op een doorgaande hoofdweg
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Joey94
zandpaadje

Bericht door Joey94 » zo 06 nov 2022, 20:27

In het 'centrum' van mijn woonwijk Haveltermade in Meppel zijn ze nogal fan van doorlopende voetpaden, en dan niet in combinatie met uitritten, maar gewoon midden op een wegvak. Trottoirbanden lopen ook gewoon door, maar toch kunnen dit geen uitritten zijn, omdat het niet verhoogd ligt. Nogal verwarrend vind ik zelf, en elke keer als ik daar rijdt en er komt een voetganger aan twijfel ik toch weer of die voorrang heeft. Wat vindt men hier van deze inrichting?

Afbeelding
https://www.google.nl/maps/@52.7044336, ... 384!8i8192

Afbeelding
https://www.google.nl/maps/@52.7045228, ... 384!8i8192

Afbeelding
https://www.google.nl/maps/@52.7042085, ... 384!8i8192

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 06 nov 2022, 21:24

Het is geen vop, dus geen voorrang, lijkt mij. Is het formeel wel een voetpad / stoep? Is vrij breed. Een fietser die er rijdt.. dán kan ik mij de verwarring / verwachting wel voorstellen. Beide bestuurders van een voertuig en de fietser komt van rechts..

Joey94
zandpaadje

Bericht door Joey94 » zo 06 nov 2022, 21:29

Durashift schreef: zo 06 nov 2022, 21:24 Is het formeel wel een voetpad / stoep?
Het zijn eigenlijk meer bijna een soort 'boulevards' dan echt voetpaden, of anders stukken straat die uitkomen op een plein (bij de kerk). Fietspaden kan je het eigenlijk ook niet noemen, ook al fietsen er wel regelmatig mensen. Het is het eigenlijk allemaal nét niet. Daardoor vind ik het zelf ook verwarrend of het een 'weg' te noemen is, en dus of een fietser van rechts voorrang heeft of niet.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 07 nov 2022, 7:14

Met die inritblokken zou ik hem wel als voorrangsregeling interpreteren.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 07 nov 2022, 7:17

Zo breed en met die verlichting zou ik het best nog eens als gewone weg kunnen zien. Dat je een uitritconstructie hebt maakt niet uit, ik passeer er zoveel zonder op een stoep terecht te komen.

Ja, ik vind er wel wat van. :lol:

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 07 nov 2022, 10:22

Geen zebrapad, geen :L2:

Geen voorrang.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 07 nov 2022, 10:30

^^ Dat zou in BE geen enkel verschil maken. Een trottoir kan gerust doorlopen over de rijbaan en dan moet je nog altijd voorrang verlenen. Dat gebeurt niet zo vaak, maar de regel is er. Ben verbaasd dat dat in NL anders zou zijn.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 07 nov 2022, 11:56

Voorrang verlenen aan wie? Niet aan voetgangers want dat zijn geen bestuurders. Fietsers die kruisen? Ja, dat wel. Dan kom je weer op de vraag "is het een trottoir of niet en vallen fietsers die op een trottoir rijden onder de voorrangsregels of niet"

Ah, wegcode 12.4bis:
De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
Nee, die regel hebben we niet in Nederland. Maar meestal zijn trottoirs (en fietspaden) zo ingericht dat de voorrang automatisch volgt uit wegindeling en verkeerssituatie (aanliggend aan de hoofrijbaan en als je afslaat moet je voorrang verlenen aan verkeer dat rechtdoorgaat) waardoor je dit niet expliciet hoeft te regelen.

Todat je zulk soort constructies gaat bouwen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 07 nov 2022, 13:49

Egbert schreef: ma 07 nov 2022, 11:56 als je afslaat moet je voorrang verlenen aan verkeer dat rechtdoorgaat
Niet voorrang verlenen, maar voor laten gaan.

Voorrang verleen je aan andere bestuurders op een kruisende weg. In het geval je afslaat kunnen het ook andere weggebruikers zijn dan bestuurders en is er van een kruisende weg geen sprake.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 07 nov 2022, 14:25

Ja, ondanks dat het exact hetzelfde is moet je het wel precies goed noemen he?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 07 nov 2022, 14:38

Niet dat ik tot doel heb betweterig te zijn of zoiets, maar het lijkt mij een fundamenteel verschil wat niet voor niets door de wetgever ook anders is geformuleerd. Hoewel het resultaat bij 'voorrang verlenen' en 'voor laten gaan' redelijk gelijk is, is het doel, de scope en de toepassing gewoonweg anders. In het licht van het soort discussies dat in dit deel van het forum plaatsvindt, waar het vaak draait over toepassing van juridische definities of regels, lijkt het mij des te zinvoller om de juiste terminologie te gebruiken. De woorden 'autoweg' of 'autosnelweg' lijken ook op elkaar, maar hebben ook hele andere implicaties, net als 'rijbaan' en 'rijstrook' en het maakt soms/vaak echt wel uit wat je schrijft en/of bedoelt.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 07 nov 2022, 19:37

Egbert schreef: ma 07 nov 2022, 14:25 Ja, ondanks dat het exact hetzelfde is moet je het wel precies goed noemen he?
Zulke soort debat geeft wel aan dat het bijna logisch is dat mensen in de war raken en niet meer weten wat te doen. En dan mag je gerust de beheerder een gebrek aan transparantie aankaarten.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 08 nov 2022, 7:26

Rein schreef: ma 07 nov 2022, 14:38 Niet dat ik tot doel heb betweterig te zijn of zoiets, maar het lijkt mij een fundamenteel verschil wat niet voor niets door de wetgever ook anders is geformuleerd.
Nou, leg dan maar eens het fundamentele verschil uit.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 08 nov 2022, 11:47

^^ wat Rein bedoelt is:

Voorrang verleen je bij haaietanden aan bestuurders dus wel fietsers en ruiters maar geen voetgangers.

Voor laten gaan bij afslaan (rechtdoorgaand verkeer gaat voor): alle weggebruikers dient hier voor te laten gaan en dus ook voetgangers, skeelers en skateboarders.

Het fundamentele verschil: wel of geen voetgangers die je voor moet laten gaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 08 nov 2022, 12:00

^^ Wat Egbert bedoelt is dat het verkeerstechnisch geen klap uitmaakt dat je voetgangers voorrang geeft (wat juridisch dus niet mogelijk is). Het effect is hetzelfde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 08 nov 2022, 12:17

^^ dat laatste schreef ik dan ook al.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 08 nov 2022, 15:27

Attietattie schreef: di 08 nov 2022, 12:00 ^^ Wat Egbert bedoelt is dat het verkeerstechnisch geen klap uitmaakt dat je voetgangers voorrang geeft (wat juridisch dus niet mogelijk is). Het effect is hetzelfde.
Eens dat het qua uitvoering niet uitmaakt. Maar wel in de bewoording. Maar onderaan de streep zijn we het allemaal eens met elkaar, nietwaar?

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 09 nov 2022, 7:21

Dus er is geen fundamenteel verschil, dus is het een beetje kansloos om elke keer als de bewoording weer niet 100% exact correct is erover te beginnen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 27 nov 2022, 10:29

Kwam gisteren deze situatie tegen in België.
Bedenk daarbij dat de streetviewcamera een meter boven het dak van de auto zit dus je eigen blikpunt is bijna 1,5 meter lager. En dan zie je verdomd weinig door die betonnen muren.
Daar heeft een of andere lokale betonboer goede zaken gedaan. Ik begrijp dat je een afscherming wil bieden voor de afgrond die er is, maar ook in België kennen ze open vangrails.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » zo 27 nov 2022, 15:41

^^ Afrond? Welke afgrond? Ik zie alleen een talud.
En normale dijkweg ligt hoger dan dit :nothanks: