Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

A2Racer
dorpsstraat

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door A2Racer » ma 09 okt 2023, 13:27

Ik ben gewend in Amsterdam te rijden, nu weer eens terug in Ede bij mijn ma in de auto vind ik dit een prachtig overzichtelijk kruispunt met de bermen zo:

https://maps.app.goo.gl/t1pQoNzjFzaB6AXn8?g_st=ic
Laatst gewijzigd door A2Racer op ma 09 okt 2023, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 09 okt 2023, 13:35

Ja lekker. Rijd je daar in het donker met je ambulance met blauw op onbekend terrein, kies je voor de linksafstrook om rechtdoor te rijden, ligt er ineens een verhoging recht voor je neus, zonder een bordje erop en zelfs zonder inleidende markering!

Nee, ik ben geen fan.
Laatst gewijzigd door Attietattie op do 12 okt 2023, 0:43, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 okt 2023, 13:46

Doet me qua sfeer denken aan het Drachtsterplein in Leeuwarden van vóór de herinrichting:
https://maps.app.goo.gl/qnPgtKyUMxwLK2hg6

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » ma 09 okt 2023, 19:09

^^ Bij nader inzien eens.

Ander punt dan: https://maps.app.goo.gl/E19yD1rHn3WauYeR9?g_st=ic

Mijn moeder vind dit punt kwalitatief uitermate teleurstellend omdat dat paaltje je niet rechts laat voorsorteren zodat je fietsers blokkeert. Zou het expres daarvoor liggen?

Ma gaat in ieder geval toch direct na rechts erna zodat ze rustig rechts af kan slaan. Je mag toch ook gewoon zo voorsorteren bij een onderbroken streep (maar wel echte fietsstrook)? Als je wacht om af te kunnen slaan lijkt me niet dat je stil staat zoals in artikel 23 bedoelt is.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 09 okt 2023, 19:16

Na de VOP mag je rustig rechts voorsorteren. Eerlijk gezegd hou ik in zo’n situatie waarbij de kruisende weg druk is en de kans groot is dat ik moet wachten, rechts wel nog ruimte over zodat fietsers zonder hinder rechtsaf kunnen slaan. Uiteraard dan wel goed rechts kijken wanneer ik daadwerkelijk rechtsaf ga.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » do 12 okt 2023, 0:34

timwassink schreef: do 05 okt 2023, 9:49
Hensepens schreef: do 05 okt 2023, 9:22 ^^ ik vermoed dat stopbord er al eerder was. De rijbanen van rechts versmallen bij het invoegen. Daardoor is "invoegmoment" wat later geworden. Wellicht later zo ingericht?

En dat het stopbord op eigen terrein staat?
Nee lijkt het niet op: https://www.google.com/maps/@52.3281354 ... ?entry=ttu .
Inderdaad. Heel apart dus

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 12 okt 2023, 1:25

Schelpenpaadje schreef: ma 09 okt 2023, 13:46 Doet me qua sfeer denken aan het Drachtsterplein in Leeuwarden van vóór de herinrichting:
https://maps.app.goo.gl/qnPgtKyUMxwLK2hg6
De kruising Eindhovenseweg - Groot Bollerweg in Venlo heeft ook zoiets maar dan alleen voor rechtsaf.
https://www.google.com/maps/@51.3800756 ... ?entry=ttu
Svenlo

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » vr 13 okt 2023, 22:24

timwassink schreef: wo 27 sep 2023, 22:32 https://www.google.com/maps/@52.3253087 ... ?entry=ttu

Is het voorrangsbord hier na de rotonde plaatsen niet een no go? Ik dacht dat na een kruising plaatsen van zo´n bord aan moest geven dat je buiten de beboude kom rijdt. Verderop staan ze ook gewoon na voor een kruising.
Ik heb van de gemeente teruggekregen:
U heeft gelijk het Bord :B1: hoort binnen de bebouwde kom niet na een kruising te staan, maar direct ervoor. Wij gaan ervoor zorgdragen dat op de juiste plek komt te staan.
Nu bedenk ik me toch dat de zijweg richting de parkeerplaats wel een zijweg is, en je kan zeggen dat hij daar voor wel staat (maar niet direct?). Niet dat daar iemand uit mag komen.

Vraag me af bij wie dit precies terechtkomt alvorens fiat wordt gegeven voor mijn opmerking.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 14 okt 2023, 8:00

Attietattie schreef: wo 04 okt 2023, 9:43
LennyKravitz schreef: wo 04 okt 2023, 1:32 En rijdt grapjas zonder gordel om weg?
Jazeker.
Achteruit waarschijnlijk? ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 15 okt 2023, 8:01

Hoe het anders moet durf ik niet te zeggen, maar deze situatie op bedrijventerrein Eemspoort in Groningen vind ik best gevaarlijk.

Je komt hier vanuit het buitengebied op een weg met een vrijliggend fietspad waar je officieel 60 mag. Het tunneltje is best wel diep en smal dus onderin geef je vrij makkelijk wat gas bij om boven te komen. Daarboven verschijnt ineens een kombord. Voor je het weet kruis je een fietspad en een kruising waar je voorrang moet verlenen.

https://maps.app.goo.gl/HjuJ16PMaL24FjsT9

In een vlaag van minder scherpte stak ik hierdoor zonder te kijken de kruising over. Op de Kieler Bocht zal ook veel (vracht)verkeer harder rijden dan 50. Gelukkig kwam er niemand aan, anders was er nu tenminste 1 auto flink beschadigd, zo niet erger.

Al vóór het tunneltje waarschuwingsborden voor een naderende voorrangskruising plaatsen lijkt me het minste wat je hier kunt doen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 15 okt 2023, 10:14

Attietattie schreef: ma 09 okt 2023, 13:35 Ja lekker. Rijd je daar in het donker met je ambulance met blauw op onbekend terrein, kies je voor de linksafstrook om rechtdoor te rijden, ligt er ineens een verhoging recht voor je neus, zonder een bordje erop en zelfs zonder inleidende markering!
(..)
Ach, ze zitten tegenwoordig niet meer laag in een omgebouwde E-klasse.. Vanuit de Sprinter zetel én die bak LED licht van tegenwoordig zal er toch wel goed te zien zijn dat de chauffeur na het gras gewoon de weg richting ziekenhuis kan volgen... of moeten de zijwieltjes altijd mee tegenwoordig?

Van de week moest de politie met blauw blauw er langs, één kruising verder (na het spoor, bij de AH XL).. bleek linksaf te willen (over de niet geheel vrije linker voorsoorteerstrook).. maar dat zie (ik) je tegenwoordig ook pas wanneer het hulpverleningsvoertuig gepasseerd is.. dán is de richtingaanwijzer zichtbaar.. aan de voorzijde valt die totaal weg met al dat wit en blauw geflitst. Vind ik.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » zo 15 okt 2023, 13:18

Schelpenpaadje schreef: zo 15 okt 2023, 8:01 Hoe het anders moet durf ik niet te zeggen, maar deze situatie op bedrijventerrein Eemspoort in Groningen vind ik best gevaarlijk.

Je komt hier vanuit het buitengebied op een weg met een vrijliggend fietspad waar je officieel 60 mag. Het tunneltje is best wel diep en smal dus onderin geef je vrij makkelijk wat gas bij om boven te komen. Daarboven verschijnt ineens een kombord. Voor je het weet kruis je een fietspad en een kruising waar je voorrang moet verlenen.

In een vlaag van minder scherpte stak ik hierdoor zonder te kijken de kruising over. Op de Kieler Bocht zal ook veel (vracht)verkeer harder rijden dan 50. Gelukkig kwam er niemand aan, anders was er nu tenminste 1 auto flink beschadigd, zo niet erger.

Al vóór het tunneltje waarschuwingsborden voor een naderende voorrangskruising plaatsen lijkt me het minste wat je hier kunt doen.
Vind deze in Vught ook een erg fraaie.
https://maps.app.goo.gl/FBgbEfmgeDau3wf88
Dender je van 100 naar een kruispunt met drempels, om vervolgens in een Zone 30 te belanden.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 15 okt 2023, 13:29

^^ waarbij je ook oog wordt geacht te hebben voor voorgaand verkeer vanaf rechts.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 okt 2023, 13:45

Het is iets minder erg, de Vmax op de A65 daar is 70.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 15 okt 2023, 16:09

Welkom spookrijders:

https://maps.app.goo.gl/syYpXRi4LFNP4vKD8

:rofl2:

Trouwens - is dit correct?

Snelweg begint voordat je de bebouwde kom verlaat?
En ...Je zou theoretisch 5 meter 130 mogen? :D Of is een snelweg binnen bebouwde kom juist 50? Wat gaat boven wat?

https://maps.app.goo.gl/ybcoWnksfK5Ji7SZ8
Laatst gewijzigd door LennyKravitz op zo 15 okt 2023, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
It aint over 'till it's over...

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 15 okt 2023, 16:32

^^

Versmalt die invoegstrook nou al voordat je naar links mag?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 okt 2023, 16:44

Er is niet echt sprake van een invoegstrook.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 15 okt 2023, 18:46

waldo79 schreef: zo 15 okt 2023, 16:44 Er is niet echt sprake van een invoegstrook.
De wegbeheerder vindt van wel ;) - maar begrijp je opmerking...

https://maps.app.goo.gl/SWcAAQshimD9i8uQ9

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 15 okt 2023, 19:03

Het is eigenlijk meer een taperinvoeger, en het lijkt me ook meteen de kortste van NL.

Ander opvallend ding op die locatie is het 'U rijdt te snel" bord op een bijzonder soort mast! Heb elders nog nooit zoiets gezien: https://maps.app.goo.gl/xxJHxvXGDqvmyS2Q9

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 15 okt 2023, 19:12

Willen we in dit land nog wel normale wegen aanleggen?

Ik was laatst bij Putten voor een etentje.
Dan moet je over dit apparaat heen. Ga je hier met Vmax overheen - het is :zone-60: - dan kom je letterlijk los van de grond. Daarbij liggen de onderste klinkers niet gelijk met het asfalt dus het is net alsof je een lage stoeprand over knalt.
Echt... :facepalm:
TOEVOEGING
Dat je lostkomt van de grond is niet zo erg want er is nergens een boom te bekennen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 15 okt 2023, 20:19

Met een Golf 8 kom je dan volledig los en knal je tegen een boom, met een Alfa 159 weet je gewoon dat je leren stoelen superieur zijn en moet je enkel naar de osteopaat achteraf. Ik zou het wel weten.

Los daarvan is dit soort infrastructuur gewoon idioot en bedoeld om slachtoffers te maken.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » ma 16 okt 2023, 23:23

M.i zit hier een gek inhaalverbod, namelijk op een rijbaan met rijstroken die allemaal dezelfde richting gaan.
Link

Het bord zit nog 50-100m vóór de verdrijfpijlen. Er zit een wegversmalling erna en de situatie blijkt gewijzigd te zijn, maar daar staan al de juiste verkeerstekens voor. En inhalen doe je tot vlak voor het vedrijfingsvlak dus dat is geen probleem.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 okt 2023, 0:03

Tja, zal wel gebaseerd zijn op een tijdelijke verkeersmaatregel (voor de kenner: 96b-1306) waarbij er een rijstrook wordt afgesloten. Daar staan de inhaalverboden 200m vóór de pijlkar (actiewagen).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » di 17 okt 2023, 0:06

Schelpenpaadje schreef: zo 15 okt 2023, 8:01 Hoe het anders moet durf ik niet te zeggen, maar deze situatie op bedrijventerrein Eemspoort in Groningen vind ik best gevaarlijk.

Sorry, vind het een beetje overdreven... je moet van 60 naar 50, en vaart nemen om na de tunnel omhoog te komen? Wat rijd je.. een oude 2CV?

Gewoon normale snelheid rijden, is er niks aan de hand.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 okt 2023, 6:37

^^ Nou nou, moet dat met zo'n toon?

Je moet feitelijk van 60 naar 0. Je dient voorrang te verlenen maar dat blijkt pas op het laatste moment, waarbij je ook pas laat zicht hebt op de zijwegen.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » wo 18 okt 2023, 12:44

https://youtu.be/lRmC5mjZ-xc?si=pDBwYDddQwbqrx5P&t=700
Wegenwiki schreef: Een UIT-bord wordt vervangen door een chevronbord (BB03) wanneer in knooppunten na het divergentiepunt de stroomweg wordt voortgezet als twee aparte stroomwegen of, in het geval van een nationale stroomweg, als hoofdrijbaan en rangeerbaan. Het chevronbord benadrukt de gelijkwaardigheid van het verkeersregime na het divergentiepunt.
Hoort hier dus niet eerst BB03 te staan (hoofdrijbaan en rangeerbaan splitsen), en dat het tweede bord dan UIT op moet staan?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 18 okt 2023, 12:52

^^
Zou inderdaad ook denken dat ze verkeerd om staan...

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 18 okt 2023, 13:18

Deze kwam ik gisteren tegen tijdens een wandeling. Waarschijnlijk een van de kleinste verkeerspleinen van het land :lol:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 18 okt 2023, 13:38

Wat lief :) Ook bijzonder dat beide rijbanen van de Julianaweg tweerichtingsverkeer zijn...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 18 okt 2023, 23:40

JB81 schreef: wo 18 okt 2023, 13:18 Deze kwam ik gisteren tegen tijdens een wandeling. Waarschijnlijk een van de kleinste verkeerspleinen van het land :lol:
Ook bijzonder dit... tijdelijk iets gezien het bord bij de straat verderop... nog nooit zo gezien...

https://maps.app.goo.gl/QtsxDh1HvvKJzBrs6