Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Palance » do 19 okt 2023, 6:46

En dat pal naast een rijschool :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » do 19 okt 2023, 9:24

^^ lijkt mij eerder een actie van een ontevreden persoon over de rechtmatige situatie

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » do 19 okt 2023, 23:09

Hensepens schreef: do 19 okt 2023, 9:24 ^^ lijkt mij eerder een actie van een ontevreden persoon over de rechtmatige situatie
Aan de andere kant is :C3: ook overplakt met een vage versie van :F6:
Deze is wel juist van formaat, hoewel de pijlen wel wat vreemd lijken.

Weet alleen niet of het witte onderbord ook even meegenomen had moeten worden in de veranderen (wit overplakken). :lol:

Maar de eenrichtingsstraat ernaast is weldegelijk geblokkeerd, waardoor dit nodig is:

https://maps.app.goo.gl/DbhccowUJFuKQiKR8
It aint over 'till it's over...

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 20 okt 2023, 11:54

De ‘verboden te parkeren’ bordjes voor de rijschool is ook niet zoals het hoort.
https://maps.app.goo.gl/UpCayA5xidYNqDLj7?g_st=ic

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 okt 2023, 12:02

^^ Iets naar links is het ook wel apart...

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 20 okt 2023, 12:06

^^ Aan de andere kant van de straat is een hobbyist ook creatief bezig geweest: https://www.google.com/maps/@52.0688939 ... ?entry=ttu
Enne gojje mins blieft altied leave.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » vr 20 okt 2023, 14:10

Snelwegfreak schreef: za 16 sep 2023, 9:16 ^^ Dit staat niet in wetgeving, zoals veel te weinig op verkeersbordengebied. We hebben CROW-richtlijnen en het BABW.
Die CROW-richtlijnen zitten allemaal achter een paywall toch? Vind het jammer dat veel belangrijke dingen (bv. afwatering gaten in doorgetrokken strepen) niet publiek toegankelijk zijn.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 20 okt 2023, 17:26

^^ Mee eens. Ik vind het zelfs aso dat je juridisch kunt worden opgehangen aan niet-openbare 'regelgeving'.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » do 26 okt 2023, 16:55

Aparte strook voor een bus om de rotonde op te gaan. Lijkt me dat dit voor onduidelijke situaties zorgt, gezien voor deze twee stroken geen voorrangsregel is?
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 26 okt 2023, 17:12

Er zijn wel meer wegbeheerders die zoiets proberen. Dit is een oude streetview, ze hebben ingezien dat het een dom idee was.

Afbeelding

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » do 26 okt 2023, 17:16

Dat waarschuwingsbord + onderbord :facepalm: . Lijkt me dat die totaal niet geldig was?

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 26 okt 2023, 18:00

Zou niet weten op welke manier de bus voorrang zou moeten hebben ten opzichte van de strook er links naast; die rijden in theorie in ieder geval eerder op de rotonde en zou daarmee voorrang moeten hebben ten opzichte van de busstrook. Een 'let op!' verandert daar natuurlijk helemaal niks aan. De juiste manier om dit op te lossen is zo: https://maps.app.goo.gl/PoiAVHNNUcLYMR2T7 maar dan zonder dat onderbord; immers is het niet de bedoeling dat die :B6: alleen maar voor bussen geldt neem ik aan...

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » do 26 okt 2023, 19:03

Lijkt me niet te kloppen gezien het niet een kruisende weg is voor de haaientanden. Bord :B6: doet dan niks.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 27 okt 2023, 0:21

Toch heeft daar, de 'gemiddelde' weggebruiker, het wél duidelijk wie aan wie voorrang dient te verlenen.

In Ede is het toch eerder een beetje van 'gokken'.. waarbij, naar mijn ervaring, de buschauffeurs menen dat zij recht hebben op als eerste de rotonde oprijden. Het is ook wel een 'uitdaging' om eerder op de rotonde te rijden dan de bus indien beide voertuigen naast elkaar voor de haaientanden staan.. is mijn ervaring.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » vr 27 okt 2023, 1:07

^^ Precies. De aanleiding van mijn bericht. Mijn buschauffeur keek even gemeen opzij naar de auto naast hem en trok aan het langste eind vandaag op dit punt.

Zou graag een video willen zien als iemand het lukt op dergelijk punt veilig voorrang te nemen. Ik zet mijn geld in op Attietattie.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 29 okt 2023, 8:50

Groningen schreef: zo 15 okt 2023, 19:12 Willen we in dit land nog wel normale wegen aanleggen?

Ik was laatst bij Putten voor een etentje.
Dan moet je over dit apparaat heen. Ga je hier met Vmax overheen - het is :zone-60: - dan kom je letterlijk los van de grond. Daarbij liggen de onderste klinkers niet gelijk met het asfalt dus het is net alsof je een lage stoeprand over knalt.
Echt... :facepalm:
TOEVOEGING
Dat je lostkomt van de grond is niet zo erg want er is nergens een boom te bekennen.
Er hangt onder de :J38: nu een :A4: met Vmax 30.
Opgelost! :top:
Toch? :hm:

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 29 okt 2023, 9:11

Maximumsnelheid van 30 km/u met het advies om daar over heen te gaan?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 29 okt 2023, 10:13

^^ Dat is helaas niet uniek hoor.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 29 okt 2023, 13:57

Zou dan vrij makkelijk moeten zijn om onder een boete uit te komen, niet waar?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 29 okt 2023, 14:07

^^
Ik vermoed dat gebruiker Groningen bedoelde dat het bord met adviessnelheid 30 weergeeft, i.t.t. de waarde van 50 die hier op de emoticon van het forum staat.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 29 okt 2023, 20:13

^^ Dat ja.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » ma 30 okt 2023, 0:16

Attietattie schreef: do 05 okt 2023, 0:30 Wel. Tenzij ie spookrijdt.
Toch nog op terug komen: het omcirkelde zijn geen stopstrepen toch? Want dan zie ik niet waar die wel liggen.

Afbeelding

Afbeelding
img images

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » ma 30 okt 2023, 0:26

Zou dit zoals bedoelt zijn? Twee verkeerslichten voor fietsers waar ze moeten stoppen als ze rechtdoor willen. Alhoewel ik geen stopstreep zie bij het tweede licht.

Het tweede verkeerslicht specifiek voor fietsers is gezien street view tussen 2010 en 2014 erbij gezet. Wellicht om extra duidelijk te maken dat fietsers groen hebben voor auto’s die met een deelconflict te maken krijgen? Lijkt me niet dat de stopstreep bij het algemene verkeerslicht weghalen de situatie correct maakt overigens.

Is dit erf (:G5:) wel goed ingericht? Er wordt op dit punt tussen de drempels regelmatig keihard gereden. Waarschijnlijk door de bewoners zelf en daar komen huisdieren door te overlijden.
UvS BABW schreef: Bord G5 (erf)

Toepassing
2 De aard en de gesteldheid van de wegen en weggedeelten in het erf moeten zodanig zijn en op of aan die wegen en weggedeelten moeten snelheidsbeperkende voorzieningen zijn aangebracht waardoor stapvoets rijden redelijkerwijze uit die omstandigheden voortvloeit.

3 De indruk moet worden vermeden dat de weg is verdeeld in een rijbaan en een trottoir. Er mag daarom geen doorlopend hoogteverschil bestaan in het dwarsprofiel van een weg binnen een erf. Voor zover aan het vorenstaande wordt voldaan mag een voorziening voor voetgangers worden gerealiseerd.

Er is geen doorlopend hoogte verschil in het dwarsprofiel denk ik en dan mag er een voorziening voor voetgangers zijn. Toch is er wel de indruk dat de weg is verdeeld in rijbaan en trottoir. Wat dat betreft lijkt me deze inrichting een stuk succesvoller.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 nov 2023, 15:27

^^ Een apart trottoir, trottoirbanden, asfalt: dit is absoluut niet de inrichting die je bij een erg zou verwachten, maar eerder bij een :zone-30:. Verderop trouwens ook, bij die flats aan het Dubbelhof: dat is gewoon een grote parkeerplaats, niet echt een plek die ik als erf zou beschouwen. Ik word hier niet echt vrolijk van.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » di 07 nov 2023, 23:02

Wat vinden we van hoe deze oversteek is ingericht? Belangrijke oversteek voor fietsers om bij de fietsenstalling te komen, dus daarom wilt de gemeente daar voorrang geven denk ik. Maar:
  • Weten jullie wanneer die zone 30 op hoort te houden?
  • Fietsers die al op de Gustav Mahlerlaan fietsen en hier afslaan om de oversteek te pakken hebben geen voorrang. Zou dat wel de bedoeling zijn?
  • Lijkt me netter als het fietspad ook haaientanden had net zoals de rijbaan.
  • De weginrichting eromheen past hier totaal niet bij lijkt me.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 07 nov 2023, 23:29

A2Racer schreef: di 07 nov 2023, 23:02
  • Weten jullie wanneer die zone 30 op hoort te houden?
Het is lastig om in het hoofd van een wegbeheerder te kijken, maar alles wijst op nét over de drempel.
  • Fietsers die al op de Gustav Mahlerlaan fietsen en hier afslaan om de oversteek te pakken hebben geen voorrang. Zou dat wel de bedoeling zijn?
Het is lastig om in het hoofd van een wegbeheerder te kijken, maar dat vermoed ik wel.
  • Lijkt me netter als het fietspad ook haaientanden had net zoals de rijbaan.
Ik zie niet in waarom. Dan creëer je schijnveiligheid, want geen enkele fietser houdt zich daaraan. Geldt overigens ook voor de voetgangersoversteekplaats daar op het fietspad.
  • De weginrichting eromheen past hier totaal niet bij lijkt me.
Klopt. Maar 50 is daar op een normale dag een abnormale snelheid.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » wo 08 nov 2023, 13:11

Dat dacht ik ook, hoort er dan niet net over de drempel "einde zone 30" te staan? Zag niet iets dat je het achterwege mag laten als het duidelijk is.

Betreft die haaientanden was het meer om duidelijk te maken aan fietsers dat het fietspad bij de rijbaan hoort. Automobilisten zien een afslaande fietser (als die zijn hand uitsteekt :rofl2: ) en geven die terecht geen voorrang, is mijn eigen ervaring. Maar als de gemeente wilt dat die fietsers wél voorrang krijgen, zou ik niet weten hoe dat kan.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 08 nov 2023, 13:41

^^ Op je laatste opmerking, puur juridisch: het fietspad anderhalve meter meer uitbuigen, dan hoort deze ineens niet meer bij de rijbaan. Zo lost men dat vaker op.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 08 nov 2023, 14:37

A2Racer schreef: ma 30 okt 2023, 0:26 Is dit erf (:G5:) wel goed ingericht? Er wordt op dit punt tussen de drempels regelmatig keihard gereden. Waarschijnlijk door de bewoners zelf en daar komen huisdieren door te overlijden.
Zoals Coen Tunnel al aangeeft: de borden staan er maar het is niet ingericht als een woonerf, en heeft alles in zich om een :zone-30: te zijn.
Verbaast me niet dat dit in Ede ligt. Wat borden en inrichting betreft maakt de gemeente er vaak een potje van. In Veenendaal (tegenpool) gaat ook niet alles goed maar daar pakken ze het tenminste wel op. Hier schuift men klachten en problemen voor zich uit, of er is gewoon geen aandacht voor.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 13 nov 2023, 22:24

https://www.google.nl/maps/@52.5010367, ... ?entry=ttu

Hmm. Ik moet echt heel hard nadenken wie voorrang heeft als je hier linksaf gaat en er komt iemand uit de weg voor je.
Of is het zo simpel als "uitritconstructie dus geen voorrang"?

Maar een goede weginrichting? Nee.