Weginrichting: wat vinden we hier van?
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?
Ik heb hier eigenlijk geen twijfel over, of mis ik iets?
Ik zie uitritbanden.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- dorpsstraat
Het enige wat ik kan bedenken is
en dat die regel dan ook zou gelden? Ben niet goed ingelezen maar voor/na de in/uitrit lijkt me niet dezelfde weg. Tja, hetzelfde kruispunt zou het wel zijn als iemand uit de uitrit naar rechts afslaat en je "volgt" de weg naar links.RVV 1990 Artikel 18.1 en 18.2 schreef:Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- autoweg
Een doorgaande weg kan volgens mij ook gewoon haaks linksaf doorgaan toch? Anders zou een rotonde ook altijd linksafslaand zijn. En de boogstraal van een rotonde is denk ik ongeveer vergelijkbaar met deze linksafslaande doorgaande bocht.
-
- autoweg
Dat idd. Ik zou hier (van welke kant ik ook kom) nooit twijfelen over voorrang.Attietattie schreef: ↑ma 13 nov 2023, 22:29 Ik heb hier eigenlijk geen twijfel over, of mis ik iets?Ik zie uitritbanden.
Deze vind ik een stuk ingewikkelder: https://maps.app.goo.gl/geXcjviuyAkudJSR6
Moet ik fietsers nou wel of geen voorrang geven als ik op de afbuigende voorrangsweg rij

Ok, er zal niemand zijn die het er op gokt om een fietser géén voorrang te geven, maar lelijk is het wel.
-
- 2x4 autosnelweg
Kan me niet voorstellen dat er twijfel is over wat de wegbeheerder heeft bedoeld. Dat het bagger is ingericht, is wat anders.Piles schreef: ↑di 14 nov 2023, 8:00Deze vind ik een stuk ingewikkelder: https://maps.app.goo.gl/geXcjviuyAkudJSR6
-
- dorpsstraat
Ben ik met je eens. Maar 100% duidelijk vind ik het zelf niet. Zowel hier als hier geeft het onderbord het verloop van de voorrang aan, maar ik vraag me af of dat ook de doorgaande weg aan moet geven? Voetgangers zou ik hier wel voor laten gaan, als ze "rechtdoor" over willen steken. Die zullen dat bord waarschijnlijk niet zien of opmerken.
Laatst gewijzigd door A2Racer op di 14 nov 2023, 8:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- 2x4 autosnelweg
Nee. Het onderbord slaat op het verkeersbord en het verkeersbord geeft de voorrang aan, maar niet de weg. Als er een

-
- dorpsstraat

Slaat het onderbord hier dan ook niet louter op het fietspadPiles schreef: ↑di 14 nov 2023, 8:00 Deze vind ik een stuk ingewikkelder: https://maps.app.goo.gl/geXcjviuyAkudJSR6

-
- 2x3 autosnelweg
Voor fietsers wordt zo'n bord eigenlijk nooit geplaatst, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Volgens mij is het de bedoeling dat het betreffende bord alleen bij een afbuigende voorrangsweg of afbuigende weg met voorrangskruisingen wordt gebruikt en niet om aan te duiden dat de hoofdrichting de bocht om gaat.
Feitelijk hoort dat bord er op deze plek gewoonweg helemaal niet te staan. Rechtdoor en links zijn uitritconstructies en als je als automobilist de zogenaamd afbuigende (voorrangs)weg neemt, dan kom je haaientanden voor het fietspad tegen.
Volgens mij is het de bedoeling dat het betreffende bord alleen bij een afbuigende voorrangsweg of afbuigende weg met voorrangskruisingen wordt gebruikt en niet om aan te duiden dat de hoofdrichting de bocht om gaat.
Feitelijk hoort dat bord er op deze plek gewoonweg helemaal niet te staan. Rechtdoor en links zijn uitritconstructies en als je als automobilist de zogenaamd afbuigende (voorrangs)weg neemt, dan kom je haaientanden voor het fietspad tegen.
-
- 2x2 autosnelweg
Een wegversmalling bij de komgrens van Scharsterbrug moest fietsers beschermen maar blijkt als een magneet op auto's te werken. De gemeente gaat de versmalling verwijderen, al gebeurt dit pas in het voorjaar.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... nel-genoeg
De foto boven het artikel is afkomstig van Streetview. Het beeld geeft de situatie in september 2023 weer. In de foto rijdt een auto over de versmalling. Er is op Streetview geen paaltje zichtbaar. Aan de sporen op de versmalling te zien rijden er regelmatig auto's overheen.
In de video zie je dat er wel een paaltje wordt geplaatst. De versmalling is niet super goed zichtbaar dus dat lijkt een logische aanpassing.Tegelijk ligt de hoge hoeveelheid schade naar mijn idee toch vooral aan de gebruikers.
De gemeente broedt op manieren om de weg optisch te versmallen na het verwijderen van de versmalling. Daar verwacht ik geen wonderen van. Een slechts optische versmalling in de vorm van muurtjes of iets dergelijks betekent een achteruitgang voor invoegende en overstekende fietsers.
We hebben in Nederland tienduizenden vergelijkbare komgrenzen. Waarom willen gemeenten elke keer het wiel opnieuw uitvinden?
Nota bene deze versmalling even verderop bij Sint Nicolaasga ziet er al stukken beter uit.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... nel-genoeg
De foto boven het artikel is afkomstig van Streetview. Het beeld geeft de situatie in september 2023 weer. In de foto rijdt een auto over de versmalling. Er is op Streetview geen paaltje zichtbaar. Aan de sporen op de versmalling te zien rijden er regelmatig auto's overheen.
In de video zie je dat er wel een paaltje wordt geplaatst. De versmalling is niet super goed zichtbaar dus dat lijkt een logische aanpassing.Tegelijk ligt de hoge hoeveelheid schade naar mijn idee toch vooral aan de gebruikers.
De gemeente broedt op manieren om de weg optisch te versmallen na het verwijderen van de versmalling. Daar verwacht ik geen wonderen van. Een slechts optische versmalling in de vorm van muurtjes of iets dergelijks betekent een achteruitgang voor invoegende en overstekende fietsers.
We hebben in Nederland tienduizenden vergelijkbare komgrenzen. Waarom willen gemeenten elke keer het wiel opnieuw uitvinden?
Nota bene deze versmalling even verderop bij Sint Nicolaasga ziet er al stukken beter uit.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- expressweg
Wat ik interessanter vind is dit begin van een spoor. Ik denk niet dat het water is, dat droogt wel op. Je kunt het spoor helemaal volgen en het gaat over in druppels. Op een paar plekken lijkt het voertuig stil gestaan te hebben, hier en hier en hier. Vanaf hier begin ik het spoor een beetje te verliezen.
Ik denk dat daar iemand zijn carter kapot heeft gereden.
Ik denk dat daar iemand zijn carter kapot heeft gereden.
-
- stadsweg

-
- 2x3 autosnelweg

Die druppels hebben misschien geen link met dat dikke spoor vanaf de versmalling, maar dat er dingen goed zijn misgegaan daar lijkt me wel duidelijk. Even los van eigen schuld of niet: dit had gewoon niet zo moeten worden aangelegd.
-
- 2x3 autosnelweg
Voormalig straatje in Renkum, nu een speeltuin.
https://maps.app.goo.gl/444FSYbYEeKGSFDR9
https://maps.app.goo.gl/444FSYbYEeKGSFDR9
-
- 2x4 autosnelweg

-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is een uitdaging om zo snel mogelijk te gaan zonder te vallen

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x2 autosnelweg
Dat zo'n misdaad tegen de veiligheid 14 jaar lang kan blijven bestaan 

-
- dorpsstraat
Ik vind het vooral triest dat al die palen er staan. En ik snap die harde/metalen palen sowieso niet, volgensmij kan je rubberen palen neerzetten? Die zijn vergevingsgezind voor fietsers, het blijft duidelijk voor automobilisten dat ze daar niet moeten komen en hulpdiensten kunnen er zo toch langs bij nood.
-
- 2x3 autosnelweg

Dacht dat het een weinig betekenend paadje was, maar dit kan zomaar eens een belangrijke schoolroute zijn.

-
- 2x2 autosnelweg
Normale paaltjes met 1-1,5 meter tussenafstand zie je veel in dit soort situaties en is prima effectief.
Wil je motoren e.d. weren en dat fietsers afstappen, plaats dan een dubbel hekje waar je niet of moeilijk tussendoor kunt slalommen.
Wil je motoren e.d. weren en dat fietsers afstappen, plaats dan een dubbel hekje waar je niet of moeilijk tussendoor kunt slalommen.
-
- dorpsstraat
Dit lijk me nou een perfecte plek voor een uitrit met doorlopend trottoir. Hier steken studenten duizenden keren per dag over en dan hebben die enkele fietsers hier voorrang.
-
- 2x4 autosnelweg

Als het er zo druk is met voetgangers, kunnen die fietsers er nooit uit komen. Dus goede zaak dat de voetgangers niet voor mogen. Een beter argument is dat fietsers nu voorrang hebben op auto's die van links komen. Daar heb ik meer moeite mee, want dat valt niet binnen het verwachtingspatroon.
-
- expressweg

Svenlo
-
- dorpsstraat
Ik dacht overigens dat het helemaal geen fietspad was, maar nu ik het bekijk zie ik niet waarom niet. Er is echter geen reden daar te fietsen op die fietsenstalling na, dus het is een beperkte bestemming en daar lijkt mij dan toch een uitrit beter bij passen.
Ik heb een melding gedaan bij de gemeente Amsterdam, die zullen minstens haaientanden plaatsen denk ik. Eerder hadden ze al een stopbord verwijderd toen ik ze erop wees dat die niet geldig is zonder stopstreep.
Ik heb een melding gedaan bij de gemeente Amsterdam, die zullen minstens haaientanden plaatsen denk ik. Eerder hadden ze al een stopbord verwijderd toen ik ze erop wees dat die niet geldig is zonder stopstreep.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- dorpsstraat
Heb de gemeente Ede aan de lijn gehad, die hebben mij uitgelegd dat ze met het bord dat je stapvoets moet rijden op de meeste stukken de V85 rond de 30 ligt; op de smallere gedeelten die wel op een erf lijken is die 20, maar op dat stuk asfalt is het 40A2Racer schreef: ↑ma 30 okt 2023, 0:26 Is dit erf (:G5:) wel goed ingericht? Er wordt op dit punt tussen de drempels regelmatig keihard gereden. Waarschijnlijk door de bewoners zelf en daar komen huisdieren door te overlijden.

Als er wegwerkzaamheden zijn zullen ze klinkers aanleggen is mij belooft. Ik had nog gesuggereerd om het in de tussentiijd een zone 30 te maken, maar was vergeten te beargumenteren dat dat beter zou zijn omwege van schijnveiligheid en hier kwam een nee op.
Lijkt het jullie wel een goed idee een zone 30 ervan te maken? Misschien als de snelheid beter past bij de situatie, de excessen ook minder worden?
-
- 2x3 autosnelweg

Het is heel logisch om hier een zone-30 van te maken en de straat erop in te richten. Bij het begin van de Groenhof en deze tak van de Dijkhof zou dan de overgang van zone-30 naar woonerf moeten worden aangegeven. Zoals die zijstraten nu zijn ingericht zijn het duidelijke woonerven.
Wat ik trouwens ook wel eens zie in Ede zijn wegen of gedeeltes daarvan met

-
- dorpsstraat
Voor deze situatie (missende stopstreep) kreeg ik de reactie:
Maarja, lijkt me dan wel weer lollig om een mailtje te sturen en Shell te pesten (nouja, ze kunnen minstens één van de twee borden verkopen). Maar nu ik opnieuw kijk weet ik helemaal niet hoe dit op een makkelijke manier kloppend gemaakt kan worden. Met een stopbord moet je in ieder geval stoppen, maar dat je dan voorrang verleent aan bestuurders op de kruisende weg is niet van toepassing want dit is geen kruisende weg. Een in/uitrit zou alles oplossen maar kost duur. Lijkt me dan het beste om aan Shell voor te stellen
.
Edit: Zie nu ook een bordje met uitrit erop staan. Los van het feit dat bedrijfskleuren het bord lekker zichtbaar maken, lijkt het in de verte niet op een uitrit en proberen ze dus op drie manieren voorrang te regelen en alle drie mislukken.
Vind het toch gek dat een prive bedrijf in deze verantwoording moet nemen voor verkeersveiligheid.Gemeente Amsterdam schreef:U hebt ons gemeld dat er wegmarkringen ontbreken bij een stopbord, ter hoogte van Europaboulevard 24.
Helaas kan de gemeente hier niets in betekenen.
De verkeersaanduidingen staan op grond van Shell en daarom valt de locatie buiten het onderhoudsbestek van de gemeente.
Wij verwijzen u door om uw melding kenbaar te maken bij de beheerder.
Het spijt ons dat wij u hier niet mee van dienst kunnen zijn.
Maarja, lijkt me dan wel weer lollig om een mailtje te sturen en Shell te pesten (nouja, ze kunnen minstens één van de twee borden verkopen). Maar nu ik opnieuw kijk weet ik helemaal niet hoe dit op een makkelijke manier kloppend gemaakt kan worden. Met een stopbord moet je in ieder geval stoppen, maar dat je dan voorrang verleent aan bestuurders op de kruisende weg is niet van toepassing want dit is geen kruisende weg. Een in/uitrit zou alles oplossen maar kost duur. Lijkt me dan het beste om aan Shell voor te stellen

Edit: Zie nu ook een bordje met uitrit erop staan. Los van het feit dat bedrijfskleuren het bord lekker zichtbaar maken, lijkt het in de verte niet op een uitrit en proberen ze dus op drie manieren voorrang te regelen en alle drie mislukken.