Weginrichting: wat vinden we hier van?
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?
Het is gewoon een uitrit hoor. Borden, stopstrepen en haaientanden hebben daar niets te zoeken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x3 autosnelweg
Zoals Attietattie al aangeeft is dit 'gewoon' een uitrit, namelijk vanwege de beperkte bestemming die het betreft. Daar zijn verder geen doorgetrokken trottoirs, drempels of wat dan ook voor nodig. Die zijn vooral/alleen nodig in het geval er sprake is van een meer cosmetische uitrit (c.q. een uitritconstructie), bijvoorbeeld wanneer een woonstraat uitkomt op een doorgaande weg. Zonder al die poespas is er immers sprake van een gewone zijweg en niet van een uitrit. Maar bij een tankstation etc. is overduidelijk sprake van een beperkte bestemming en dus van een uitrit.
-
- woonerf
Beetje in twijfel in welk topic dit thuis hoort, maar daar komen we vanzelf achter.
In Uden aan de Velmolenweg is de volgende situatie:
Fietsers worden geacht via de parallelweg te rijden, en gezien de bebording (
langs de rijbaan en
langs het fietspad) mogen scooters gewoon via de rijbaan.

Echter 50m verder gaat de parallelweg over in een fietspad waar bord
staat.

Wat in hemelsnaam wil de gemeente hier nou van de scooterrijder?
In Uden aan de Velmolenweg is de volgende situatie:
Fietsers worden geacht via de parallelweg te rijden, en gezien de bebording (

Echter 50m verder gaat de parallelweg over in een fietspad waar bord

Wat in hemelsnaam wil de gemeente hier nou van de scooterrijder?
Volg mijn werk op Twitter!
-
- Moderator
Mijn idee is dat sommige wegbeheerders / verkeerskundigen zich wat moeilijker inleven in het gebruik van modaliteiten die ze zelf niet gebruiken of waar in het algemeen minder aandacht voor is. Zoals scooterrijders, maar ook brommobielen. Auto, fiets en voetganger heeft toch wat meer prioriteit in het ontwerpproces en het bebordingsplan. Met nieuwe elektrische voertuigen heb je dat wellicht ook, van die dingen die geen fiets zijn, maar eigenlijk te snel gaan voor op het troittoir.
-
- 2x4 autosnelweg
Die mogen dan ook op het fietspad.
-
- 2x5 autosnelweg
Vroeger (tot 2019) lag hier een fietsstrook op de rijbaan. Toen de gemeente Uden besloot om een woonwijk te bouwen, kwam er een parallelweg en werden fietsers geacht van deze parallelweg gebruik te maken. Ter verduidelijking van de gewijzigde situatie werd een

-
- 2x3 autosnelweg
Bij het opgaan van de parallelweg hadden wat mij betreft wel wat haaientanden op het fietspad mogen staan, net zoals ze aan het einde van het latere bromfietspad hebben gedaan. Daar mist trouwens wel weer een
of een
.
Overigens eindigt dat bromfietspad met een
en niet met een

Overigens eindigt dat bromfietspad met een

-
- woonerf
Ik vermoed ook dat er gewoon een verkeerd bord is geplaatst aangezien aan andere zijden van het kruispunt de fietspaden gewoon zijn voorzien van
.
Denk dat ik er eens een melding aan de gemeente aan ga wagen.

Denk dat ik er eens een melding aan de gemeente aan ga wagen.
Volg mijn werk op Twitter!
-
- dorpsstraat
Dit zebrapad op de Rooseveltlaan in Amsterdam vind ik kwalitatief uitermate teleurstellend. Dan heb je als fietser groen en gebruikt een voetganger het zebrapad dat los staat van de verkeerslichten. In Amsterdam ligt die meestal een paar meter vóór/na de stopstreep/oversteekplaats van fietsers zoals hier. En dat is al bij lange na geen succes verhaal.
Kwam hier onderweg naar huis langs en dacht dat een voetganger asociaal door rood liep voor mijn neus. Ik kan me goed voorstellen dat je hiervoor de gemeente aansprakelijk kan stellen bij ongeval.
Kwam hier onderweg naar huis langs en dacht dat een voetganger asociaal door rood liep voor mijn neus. Ik kan me goed voorstellen dat je hiervoor de gemeente aansprakelijk kan stellen bij ongeval.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- dorpsstraat
Ik ben blij dat nog iemand er gelijk wat aan probeert te doen; mijn beleving is dat het kan variëren hoe meedenkend een gemeente is. Succes!
Dit en dit vind ik twee heel ongelukkige gelijkwaardige kruisingen. Het geeft een beetje een gevoel dat je voorrang moet verlenen aan invoegers. Als ik hier voor iemand van rechts zou remmen heb ik in het beste geval een paar van moofs die me voorbij vliegen.
Dit en dit vind ik twee heel ongelukkige gelijkwaardige kruisingen. Het geeft een beetje een gevoel dat je voorrang moet verlenen aan invoegers. Als ik hier voor iemand van rechts zou remmen heb ik in het beste geval een paar van moofs die me voorbij vliegen.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- dorpsstraat
Gemeente Amsterdam schreef:Bedankt voor uw melding. Langzaam verkeer, waar fietsers en voetgangers onder vallen worden veelal niet geregeld met verkeerslichten; de geldende voorrangsregels zijn dan van toepassing en dit is hier ook het geval. Het fietslicht staat niet voor niets achter de zebra en de stopstreep voor fietsers ligt er voor. Hier hebben voetgangers voorrang op de fietsers en dan pas mogen de fietsers de oversteek maken. Dit is gewoon wettelijke regelgeving.

-
- verkeersader
https://maps.app.goo.gl/rfbNEGHV2PsHjuuZ9
Wat is de functie van de onderbroken lijn aan de ene kant, waarom de dubbelen lijn niet doorgetrokken naar de andere verderop? Wat mag verkeer aan de ene kant bij de onderbroken lijn wel, wat de andere kant (waar dubbel doorgetokken lijn wel door loopt) niet mag?
Wat is de functie van de onderbroken lijn aan de ene kant, waarom de dubbelen lijn niet doorgetrokken naar de andere verderop? Wat mag verkeer aan de ene kant bij de onderbroken lijn wel, wat de andere kant (waar dubbel doorgetokken lijn wel door loopt) niet mag?
It aint over 'till it's over...
-
- dorpsstraat
Motorrijders kunnen het gebruiken om voor te dringen
.

-
- stadsweg
Bericht uit het infrastructuur in Rotterdam topic. Mijn gedachte:
Thom schreef: ↑wo 08 jun 2022, 0:38Volgens mij hebben ze op die plek een bushalte gepland voor de nachtbus. Ik heb in mei 2020 daar toen wel zo'n bordje zien hangen. Maar door Corona en het personeelstekort nu rijden die nachtbussen al een paar jaar niet. Het bordje is daarom ook vrij snel weer weggehaald.
Locatie: https://www.google.nl/maps/@51.9194779, ... 8192?hl=nl
Foto uit de oude situatie (gemaakt in november 2019) op ongeveer dezelfde locatie.
![]()
-
- dorpsstraat
Ik heb het gevoel dat deze uitrit slecht is uitgevoerd. Voorop staat dat verkeer van rechts je voor moet laten gaan denk ik, maar dan heb je een "stoep" zonder hoogteverschil of een andere remmende maatregel.
-
- autoweg
De opsluitbanden lopen toch rechtdoor?. Het is mij, al die keren dat ik daar gestaan heb om de Molenstraat in te draaien niet gelukt om voorrang te krijgen dan wel te nemen.
Bloedirritant trouwens als fietsers vanaf het spoor geen richting aangeven en je dus voor jan met de korte achternaam op hen staat te wachten . 

-
- 2x4 autosnelweg
Sowieso onwenselijk dat fietsers het spoor gebruiken.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- dorpsstraat
Dit ook niet.