Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » ma 25 dec 2023, 9:47

In RVV 76.1
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » ma 25 dec 2023, 10:03

Daarom had ik het over een onderbroken streep. Dus als het verdrijvingsvlak overgaat in een onderbroken streep. Of kan je het verdrijvingsvlak ook als een doorgetrokken streep zien?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 25 dec 2023, 13:04

Onderdeel van het verdrijvingsvlak is een doorgetrokken streep, mijns inziens.

LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz » ma 25 dec 2023, 14:56

Wesso schreef: zo 24 dec 2023, 15:48 Een situatie in Veenendaal waar ik gisteren weer langskwam. Het verkeer uit de ventweg mag niet linksafslaan de Rondweg-West op, want er ligt een dubbele doorgetrokken streep met verdrijvingsvlak. Dit autootje deed het toch.

Link
Een redelijk alternatief is er ook niet. Je zou anders bij de verkeerslichten linksaf of rechtsaf moeten slaan om ergens in een zijstraatje te keren, terwijl dit verreweg de snelste oplossing is (maar niet de veiligste).

Ik zie zoiets wel vaker vlakbij drukke kruispunten. Het is als je uit een zijweg komt uitvogelen/uitmikken hoe je de juiste richting op komt.
Een ander voorbeeld in Ede. Zie maar hoe je hiervandaan het voorsorteervak voor linksaf bereikt als er auto's staan. Veel spiegelwerk.
https://www.google.nl/maps/@52.0297936, ... &entry=ttu
Ik snap het probleem niet zo, vanuit de ventweg doe je dit niet, maar sorteer je voor linksaf voor, en kun je bij de eerste mogeijkheid een U-turn maken: https://maps.app.goo.gl/ARzVeDS8inc9ftZA8 en als dat te krap is... verderop een rotonde: https://maps.app.goo.gl/VC7gZTYDvSEX97U7A

En je kan ook rechts voorsorteren en met paar keer rechtskom door de wijk op de goede route komen.

Dit geldt allemaal trouwens alleen voor het kleine gedeelte van de ventweg. Want iets eerder op de ventweg kun je ook naar rechts. https://maps.app.goo.gl/i5DTJs2D47cCeJ646

Dit zijn voor mij allemaal redelijke alternatieven. Wat die auto doet mag gewoon niet en is een luie en niet zo veilige oplossing. Maar ach hè, je zal een minuutje langer onderweg zijn... Het probleem is niet de weginrichting, of degene die het heeft ingericht... het probleem is de automobilist die te lui is om zich aan de regels te houden.
It aint over 'till it's over...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 25 dec 2023, 15:19

^^ Zeker waar, ik zou zelf ook een andere route nemen dan dat autootje deed. Maar of het luiheid is durf ik niet stellig te zeggen. Als je vlak voor het punt waar je de Rondweg-West op rijdt staat geparkeerd lijkt elk alternatief omslachtig (zeker als je de omgeving niet kent).

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 25 dec 2023, 15:34

Attietattie schreef: ma 25 dec 2023, 9:47 In RVV 76.1
Ehm, dus "spookrijden" (een term die niet omschreven is) is "links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen"?

Je mag die doorgetrokken streep niet over. Nogmaals, nergens staat omschreven wat spookrijden is of dat dat verboden is.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 25 dec 2023, 16:47

Egbert schreef: ma 25 dec 2023, 15:34 Ehm, dus "spookrijden" (een term die niet omschreven is) is "links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen"?
Wilde jij dat geen spookrijden noemen dan?

Het klopt dat het niet is gedefinieerd. Maar het is wel op allerlei verschillende manieren verboden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 25 dec 2023, 22:38

Dat men op dit punt die manoeuvre zo maakt, kan ik nog mee leven.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 26 dec 2023, 10:24

Attietattie schreef: ma 25 dec 2023, 16:47
Egbert schreef: ma 25 dec 2023, 15:34 Ehm, dus "spookrijden" (een term die niet omschreven is) is "links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen"?
Wilde jij dat geen spookrijden noemen dan?

Het klopt dat het niet is gedefinieerd. Maar het is wel op allerlei verschillende manieren verboden.
Hoe kan iets dat niet omschreven is verboden zijn. Het gaat hier zo vaak over de letter van de wet en als iets niet helemaal juist omschreven wordt dan word je van alle kanten gecorrigeerd. Nu noem je iets dat niet omschreven is, maar wel verboden is. Dat kan toch niet? Dat is hetzelfde als zeggen dat tripleren verboden is.
Nogmaals, de acties die je doet om in die positie te komen zijn verboden. Spookrijden zelf kan niet verboden zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 26 dec 2023, 11:20

Dus jij zegt dat wat men in de volksmond op een bepaalde manier noemt, exact zo omschreven moet staan omdat het anders niet telt?

Dus je hoeft niet voor oranje te stoppen en onnodig links rijden bestaan niet omdat ze zo niet in de boeken staan?

Ik begrijp je punt niet. Je mag je niet links van de streep bevinden en je mag bijvoorbeeld niet keren op de snelweg. Dat lijken me voldoende handvatten om spookrijden tegen te gaan.

Laten we het anders zeggen. Hoe denk jij te kunnen omschrijven wat spookrijden is als er geen verplichte rijrichting bestaat? Doe eens een voorstel.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 26 dec 2023, 19:57

De fuck man. Laat ik me nu meeslepen over een discussie over een grappig bedoelde opmerking die iemand helemaal dood wil analyseren. De kerstgroeten. :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 26 dec 2023, 21:52

Beter oefenen op je grappen. :top:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 26 dec 2023, 21:59

Als je Rudolf heet, een rode neus hebt en met je maatjes een oude slee met een versleten kerel erin voortsleept, mag toch alles?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 dec 2023, 15:49

De 'vergevingsgezinde weg' is een ontwerpstandaard die ze hier vergeten zijn op de Kanonsdijk in Zutphen. Kanonnen... Russisch wegontwerp met dragon's teeth.

Afbeelding

Afbeelding

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 27 dec 2023, 16:14

^^ Bijzonder dat dat de ontwerprondes en eventuele inspraakrondes overleefd heeft. Op deze pagina staat alleen dat de Kanonsdijk een nieuwe laag asfalt heeft gekregen en 'maatregelen om de snelheid van het verkeer te remmen'.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » wo 27 dec 2023, 16:14

^^
‘T is dan ook een vestingstad…

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 28 dec 2023, 11:02

Heftig.. Misschien wel de uitstraling van bibeko 50 willen uitstralen (dus in de banden) om hard rijden tegen te gaan, maar tegelijk ook het regenwater niet in een HWA opvangen maar laten infiltreren in de berm? Dan krijg je dus dit soort fratsen.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 28 dec 2023, 11:04

Wesso schreef: zo 24 dec 2023, 15:48 Een situatie in Veenendaal waar ik gisteren weer langskwam. Het verkeer uit de ventweg mag niet linksafslaan de Rondweg-West op, want er ligt een dubbele doorgetrokken streep met verdrijvingsvlak. Dit autootje deed het toch.
Link
Een redelijk alternatief is er ook niet. Je zou anders bij de verkeerslichten linksaf of rechtsaf moeten slaan om ergens in een zijstraatje te keren, terwijl dit verreweg de snelste oplossing is (maar niet de veiligste).

Ik zie zoiets wel vaker vlakbij drukke kruispunten. Het is als je uit een zijweg komt uitvogelen/uitmikken hoe je de juiste richting op komt.
Een ander voorbeeld in Ede. Zie maar hoe je hiervandaan het voorsorteervak voor linksaf bereikt als er auto's staan. Veel spiegelwerk.
https://www.google.nl/maps/@52.0297936, ... &entry=ttu
Een doorkruisbaar verdrijvingsvlak kan je zo toepassen. Dan is het duidelijk wel toegestaan om te kruisen.

Afbeelding

Quote iets ingekort. Probeer deze alsjeblieft zo klein mogelijk te houden om de leesbaarheid van het forum te waarborgen. M.v.g. het moderatorenteam.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 28 dec 2023, 11:59

^^ Ik denk dat de gemeente Veenendaal dat bewust niet gedaan heeft, omdat het zicht op verkeer van rechts te beperkt kan zijn (bij een wachtrij).

Een :D5: (extra bovenop de belijning) had in de huidige situatie ook niet misstaan.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 28 dec 2023, 12:20

Robonus schreef: do 28 dec 2023, 11:04 Een doorkruisbaar verdrijvingsvlak kan je zo toepassen. Dan is het duidelijk wel toegestaan om te kruisen.
https://i.imgur.com/1r6R6Pr.jpg
Dit zou wat mij betreft de standaardoplossing zijn, maar dan zonder die onderbroken streepjes in het midden (die de te kruisen sergeantstrepen moeten weergeven). Die voegen niets toe en hebben geen functie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 28 dec 2023, 12:58

^^ ...en vooral: ze maken het niet duidelijker. In tegendeel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 dec 2023, 13:16

Snelwegfreak schreef: do 28 dec 2023, 12:20
Robonus schreef: do 28 dec 2023, 11:04 Een doorkruisbaar verdrijvingsvlak kan je zo toepassen. Dan is het duidelijk wel toegestaan om te kruisen.
https://i.imgur.com/1r6R6Pr.jpg
Dit zou wat mij betreft de standaardoplossing zijn, maar dan zonder die onderbroken streepjes in het midden (die de te kruisen sergeantstrepen moeten weergeven). Die voegen niets toe en hebben geen functie.
Die streepjes maken bij mij het onderscheid tussen een doorkruisbaar verdrijvingsvlak of een opstelvak (waarvoor het verdrijvingsvlak te smal is). Mogelijk toch een functie? Zij het dan zonder juridische betekenis.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 28 dec 2023, 13:27

Een doorkruisbaar verdrijvingsvlak bestaat niet. Het is slechts een onderbreking in een verdrijvingsvlak.Volgens mij gebeurt dat wel vaker bij dergelijke inritjes buiten een kruising om. Vaak zie je zo'n onderbreking ook wat fraaier vormgegeven waarbij de buitenste doorgetrokken streep netjes (afge)rond wordt gemaakt. Dus twee "koppen" met daartussen kanalisatiestrepen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » do 28 dec 2023, 21:05

Robonus schreef: do 28 dec 2023, 11:02 Heftig.. Misschien wel de uitstraling van bibeko 50 willen uitstralen (dus in de banden) om hard rijden tegen te gaan, maar tegelijk ook het regenwater niet in een HWA opvangen maar laten infiltreren in de berm? Dan krijg je dus dit soort fratsen.
Dat laatste is op zich een nobel streven, maar pas dan gewoon een normale bandenlijn toe met in plaats van een kolk een zogenaamde 'uitstroomband': Streetview-link. Kun je ongetwijfeld ook je band op kapot rijden, maar ziet er in ieder geval een stuk beter uit en heeft ook infiltratie van regenwater als functie.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 28 dec 2023, 21:09

Chris schreef: wo 27 dec 2023, 15:49 De 'vergevingsgezinde weg' is een ontwerpstandaard die ze hier vergeten zijn op de Kanonsdijk in Zutphen. Kanonnen... Russisch wegontwerp met dragon's teeth.

Afbeelding

Afbeelding
Wat je zou kunnen noemen "Tamelijke zware kerbs".

Wie bedenkt nu zoiets? Valt voor mij in dezelfde lade als die verhoogde inrichtingen die 30-35cm hoog zijn. Op zich eerder skischansen dan drempels. In Be mogen die dingen immers maar 12cm hoog zijn. Geen idee over de max hoogte in NL, maar normaal is het dezelfde als de minimun rijhoogte van auto's voor de APK.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 dec 2023, 22:39

Ik mis de associatie met illegale verkeersdrempels al lijkt het me een uiterst rigide middel om je rijbaan zo te begrenzen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 28 dec 2023, 23:12

Km357 schreef: do 28 dec 2023, 21:09Wie bedenkt nu zoiets? Valt voor mij in dezelfde lade als die verhoogde inrichtingen die 30-35cm hoog zijn. Op zich eerder skischansen dan drempels. In Be mogen die dingen immers maar 12cm hoog zijn. Geen idee over de max hoogte in NL, maar normaal is het dezelfde als de minimun rijhoogte van auto's voor de APK.
Het is een beetje dubbel hier. Bij ons mogen obstakels niet hoger zijn dan 7cm. Maar ook de verhouding speelt mee. Ik meen dat dat maximaal 1:2 mocht zijn, maar ik dacht dat Robonus hier ooit iets gezegd heeft over recentere richtlijnen.

Als het gaat om drempels, hebben we feitelijk geen grens, alleen een ontwerprichtlijn. En die spreekt over 2 verschillende drempels (verticale verkeersremmende maatregelen). Namelijk één van 8cm en één van 12cm hoog. Eigenlijk dus hetzelfde als bij onze zuiderburen.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 31 dec 2023, 17:26

Kan iemand vertellen waarom hier een wit kruis op het wegdek ligt? Ik heb een beetje terug in de tijd gekeken en het is niet zo dat de situatie vroeger anders was denk ik.

Als je vanaf hier linksaf slaat zou het ook wel heel knap zijn als je A) Ziet dat het kruis daar ligt, B) Ziet dat het kruis ook doorloopt tot na het kruispunt en C) Ziet dat je er op stil komt te staan.

Ik besef me dat een wit kruis op zichzelf geen betekenis heeft, maar een andere regel ondersteunt. De vraag is dus waarom de wegbeheerder het daar heeft neergelegd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 31 dec 2023, 17:41

A2Racer schreef: zo 31 dec 2023, 17:26Ik besef me dat een wit kruis op zichzelf geen betekenis heeft, maar een andere regel ondersteunt.
Nou, precies hierom. Je mag een kruisingsvlak niet blokkeren.

Misschien wat overijverig ver doorgetrokken, maar ik kan niets anders bedenken dan dat. Als ze het kruis tot het bandje hadden gelegd dat de scheiding vormt tussen OV-baan en rijbaan, was het onvoldoende geweest voor een truck met oplegger. Dus dan maar zo.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 dec 2023, 18:11

De vraag is of dat witte kruis het hele kruisingsvlak definieert. Als ik achter die blauw auto sta, blokkeer ik dan de kruising? Ik vind dat nog niet zo 1-2-3 duidelijk.
A2Racer schreef: zo 31 dec 2023, 17:26Als je vanaf hier linksaf slaat zou het ook wel heel knap zijn als je A) Ziet dat het kruis daar ligt, B) Ziet dat het kruis ook doorloopt tot na het kruispunt en C) Ziet dat je er op stil komt te staan.
Ik mag hopen dat de verkeerslichten zodanig zijn afgesteld dat die kans klein is, maar bij files is dat natuurlijk niet onmogelijk.