Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

A2Racer
dorpsstraat

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door A2Racer » zo 31 dec 2023, 20:53

Nou ja het is Amsterdam dus dat gebeurt vaak. Deze video is trouwens de aanleiding van mijn vraag en er is niet echt file op dit moment.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 31 dec 2023, 21:09

De video toont een situatie die niet vaak voor komt, namelijk van de snelweg afkomen en dan in de omgekeerde richting weer de snelweg op gaan. Op zulke bijzondere situaties kan een wegbeheerder moeilijk anticiperen denk ik.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 31 dec 2023, 21:16

Klinkt logisch maar drie auto's voor ze (die niet lessen) doen hetzelfde?

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 31 dec 2023, 21:46

Goed punt. Op zich is daar 'keren' wel de meest logische manier om komende vanaf de Haarlemmerweg/N200/s103 richting Coentunnel te gaan. Dus wellicht dat het wel meer voorkomt dan 'incidenteel'. Maar dat lijkt me dan iets waar men bij de gemeente Amsterdam als wegbeheerder geen/onvoldoende rekening mee houdt.

Als je daar als vierde auto aan komt rijden, dan kan je moeilijk anders dan 'gewoon' aansluiten en wachten op het witte kruis. Alternatieven zijn er eigenlijk niet, dus ik zou daar hetzelfde doen. Dat is nou eenmaal niet anders.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » za 06 jan 2024, 15:37

File op de invoegstrook? Hier kan je het asfalt van de andere rijbaan een stukje benutten :PP: .

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 06 jan 2024, 17:50

^^ Hoe kom je daar dan legaal? :PP:
https://maps.app.goo.gl/cvB3h9pPTjUDqgoY8

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 06 jan 2024, 18:17

^^ Dat zijn calamiteitendoorsteken die ik eigenlijk alleen van de Edese A30-aansluitingen ken. Wat daar nou de werking van is en door wie ze gebruikt zouden kunnen worden is mij onduidelijk.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 06 jan 2024, 19:14

^^ Dit is bedoeld om bestuurders die zonder dat ze het doorhebben aan het spookrijden zijn op vrij simpele wijze weer op de juiste rijbaan te krijgen. In de toekomst zal dit op veel meer plaatsen worden toegepast.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 06 jan 2024, 20:05

^^ Mysterie opgelost. :top:

Ik kwam een recent artikel tegen van de Telegraaf over dat idee, helaas achter een betaalmuur:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1968185 ... k-op-afrit

De A28 bij Amersfoort, de A1 bij Voorthuizen en bij Deventer-Oost hebben ook al van die doorsteekjes tussen de op- en afrit.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 06 jan 2024, 20:52

Zonder betaalmuur: https://archive.is/gsKds
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » za 06 jan 2024, 22:58

Schelpenpaadje schreef: za 06 jan 2024, 17:50 Hoe kom je daar dan legaal?
Ik zei niet dat het mag ik zei dat het kan :PP:.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » do 11 jan 2024, 13:22

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 11 jan 2024, 13:49

Met een :B6: op het asfalt…
En als kers op de taart S T O P voor de stopstreep omdat de vorige boodschap onjuist was.

Edit: ook nog haaientanden op de uitrit rechts :wall:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 11 jan 2024, 17:06

Wat een onmogelijke kruising hebben ze daarvan gemaakt. Ik denk dat een rotonde veel handiger was geweest, de ruimte is er in elk geval. Een stukje verder is dat wel gedaan...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jan 2024, 17:23

Wat een rampzalige inrichting weer. Ook niet veilig voor fietsers. Fietsers die vanuit het zuiden de Tolweg richting noorden volgen hebben mijns inziens voorrang boven het autoverkeer dat vanaf de Tolweg vanuit het noorden naar de N201 in oostelijke richting afslaat, maar zullen dat door de afbuigende voorrang voor het autoverkeer vermoedelijk negen van de tien keer niet krijgen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 11 jan 2024, 18:07

^^ Het lijkt me op die afbuigende voorrangsweg niet erg logisch om overstekende fietsers (zuid-noord) voorrang te geven, en als dat wel zo was ingericht had je meteen een geblokkeerde kruising gehad bij elke fietser. Helaas zie ik dit soort inconsequente inrichtingen vaker. En zelfs als je het volgens een bepaalde richtlijn doet, zijn er nog weggebruikers die er een eigen interpretatie aan geven (om het maar zo te zeggen).

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » do 11 jan 2024, 18:20

Coen Tunnel schreef: do 11 jan 2024, 17:23 Wat een rampzalige inrichting weer. Ook niet veilig voor fietsers. Fietsers die vanuit het zuiden de Tolweg richting noorden volgen hebben mijns inziens voorrang boven het autoverkeer dat vanaf de Tolweg vanuit het noorden naar de N201 in oostelijke richting afslaat, maar zullen dat door de afbuigende voorrang voor het autoverkeer vermoedelijk negen van de tien keer niet krijgen.
Vanwege de :B5: met het afbuigende bord voor de automobilisten enerzijds en de :B6: voor de fietsers anderzijds zie ik niet in waarom die fietsers voorrang zouden moeten krijgen. Van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg is daarmee in die situatie geen sprake meer. Anders zou het hele concept van de afbuigende voorrangsweg/ -kruising geen nut meer hebben.

Ik maak me meer zorgen of de automobilisten die eerst de :B7: hebben gehad wel nog stoppen voor de betreffende overstekende fietsers. Dat zou wel moeten wat mij betreft, omdat ik de :B7: zwaarder aansla dan de :B6: (al volgt dit niet uit regelgeving denk ik).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jan 2024, 23:11

https://www.google.com/maps/@52.3685799 ... PvWVeA!2e0

Het mag niet zo bedoeld zijn door de wegbeheerder, maar voor de fietser die van zuid naar noord over de Tolweg gaat is het toch allerminst duidelijk dat er voor autoverkeer vanaf de Tolweg vanuit het noorden naar de N201 richting oosten een afbuigende voorrang is. En ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een fietser van zuid naar noord niet op dezelfde weg blijft. Dat de voorrangssituatie afwijkend is betekent niet dat er ineens niet meer sprake is van "dezelfde weg", of dat de afbuigende voorrang bepalend zou zijn voor wat "dezelfde weg" is.

Zaken als afbuigende voorrang en hoe dat dan invloed heeft op kruisend fietsverkeer etc. zijn niet specifiek in het RVV geregeld. Autoverkeer heeft hier een uitritconstructie, dan is het duidelijk. Maar verder zie ik geen reden waarom artikel 18 van het RVV 1990 niet zou gelden. Dat de voorrang voor automobilisten afbuigt kan zijn, dat betekent echter nog niet dat de automobilist niet afslaat. Want dat doet hij wel.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 11 jan 2024, 23:52

^^ Ik ken het RVV niet van voor tot achter, maar we kunnen het erover eens zijn dat dit een ongewenste situatie is. Dit zou ook zomaar een unieke situatie kunnen zijn, die afbuigende weg met dat fietspad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 jan 2024, 14:44

Fietsstraat in Buitenkaag:

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 12 jan 2024, 14:46

^^
WTF? Fietsstroken in een fietsstraat? :down: :nuts:

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 12 jan 2024, 15:31

Wat moeten die kromme pijlen rechts voorstellen?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 12 jan 2024, 15:41

^^ Waarschijnlijk dienen die om de versmalling aan de rechterkant aan te geven, maar het lijken meer ritspijlen.

Leuk voorbeeld weer van een fietsstraat als duizenddingendoekje.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » wo 24 jan 2024, 9:56

Hoe ga je hier 30 (voorheen 50) rijden zonder artikel 12 (fietsen inhalen bij een zebrapad) te overtreden? Deze straat ligt er stampvol mee.
artikel 12 schreef: Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 jan 2024, 10:45

Chris schreef: vr 12 jan 2024, 14:44 Fietsstraat in Buitenkaag:
Als je iets uitzoomt dan zie je dat de stroken aansluiten op de fietsstroken op het aansluitende deel dat geen fietsstraat is. Het zal wel met de beste bedoelingen zijn om de positie van auto's op de weg te regelen in deze éénrichtingstraat, wat je wel vaker ziet, maar noem het dan geen fietsstraat.

Ook 'handig' om de helft van de borden op een aparte paal te plaatsen zodat ze elkaar deels afdekken...

Kan de wetgever het bord fietsstraat trouwens niet de status van :zone-30: geven? Dat zou een hoop totempalen schelen.
Aangezien de auto toch te gast is kan daar best zo'n regel aan gekoppeld worden wmb.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 24 jan 2024, 10:52

Er bestaan ook fietsstraten in 60-zones, dus daar moet je dan ook iets op verzinnen.
https://www.google.com/maps/@52.7254314 ... ?entry=ttu
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 jan 2024, 11:04

^^ Goed punt!

Afbeelding
:worship: :rofl2:

Nee even zonder gekheid, want de betekenis van een zonebord beperkt zich natuurlijk niet tot die ene fietsstraat.
Op zich pleit dit soort totempalen wel voor één snelheidsregime van 30 km/u bibeko.
De bibeko wegen waar je dan 50 mag zullen hoofdzakelijk plekken zijn waar geen fietsen komen (of in elk geval geen fietsstraat zijn), waarmee je de hoeveelheid borden in elk geval weer iets terug kunt dringen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 jan 2024, 11:09

A2Racer schreef: wo 24 jan 2024, 9:56 Hoe ga je hier 30 (voorheen 50) rijden zonder artikel 12 (fietsen inhalen bij een zebrapad) te overtreden? Deze straat ligt er stampvol mee.
artikel 12 schreef: Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.
Los van het 'recht' om 50 te kunnen rijden waar dat mag ( ;) ) is die straat één grote schoolzone. Er liggen halverwege weliswaar 2 basisscholen en een speeltuin, maar zo gaat de attentiewaarde daarvan er natuurlijk ook wel af.

Kunnen kinderen die moeten oversteken niet een klein stukje verder lopen en centraal oversteken? Ik zie aan beide kanten prachtige trottoirs liggen. Dan kun je minstens de helft van de zebra's schrappen. De helft liggen op plateaus, de andere helft niet. En halverwege t.h.v. de Pelgrimskerk staat zelfs een VRI. Hoeveel sociale druk is er geuit op ambtenaren of wethouders om dit allemaal mogelijk te maken?

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » wo 24 jan 2024, 11:30

Schelpenpaadje schreef: wo 24 jan 2024, 11:09 Kunnen kinderen die moeten oversteken niet een klein stukje verder lopen en centraal oversteken?
Dat zullen ze niet gaan doen denk ik. Maar die scholen zijn inderdaad een dingetje.

Sowieso is het schijnveilig. Ik fiets er elke dag langs en die heggen zijn hoog genoeg om een kind te verbergen. Ik heb wel eens een kleine dame pas op het laatste moment kunnen zien en ik zit in regel het hoogst van alle weggebruikers. En andere fietsers zullen al helemaal niet stoppen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 jan 2024, 11:33

^^ Op een plek als deze kun je simpelweg de heg doortrekken en voetgangers zullen wel elders moeten oversteken. Er ligt nota bene 30 meter verderop een zebra compleet met VRI :roll: