Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

A2Racer
dorpsstraat

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door A2Racer » wo 24 jan 2024, 11:37

Ah prima oplossing ja. Over zo’n heg springen is dan weer meer moeite dan een stukje verderop oversteken :top: .

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » za 27 jan 2024, 23:30

Breedte detectie; kennen jullie dat al?

Ik had de installatie vorig jaar december al eens gespot, wilde erover posten maar niet van gekomen. Nu reed ik er vanmiddag weer langs en nu moest het er maar ff van komen. Ik heb niet op deze term gezocht op dit forum, dus misschien gaat het dubbel.

Enfin, de N835 kent de Roouensteinse brug, bij Zoelen, over het A'dam Rijnkanaal. Dat is niet zo'n brede brug..
SPOILER: TOON

(..)De Rooyensteinse Brug is in 1977 geopend ter vervanging van een iets zuidelijker gelegen brug, deze is daarna afgebroken in verband met verbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal. De lengte van de brug is 540 meter.(..)
en dus heeft men afgelopen zomer een zgn. breedte detectie systeem geïnstalleerd + snelheidsverlaging naar 60 km/h. De breedte detectie is nodig om dat er een manshoge barrier is geplaatst tussen autorijstrook en fiets (wandel)strook. Zie streetview voor de situatie zoals die was:

https://www.google.nl/maps/@51.9223353, ... ?entry=ttu

In een AD artikel is een foto van de nieuwe situatie te zien:
https://archive.ph/ayPfh

Voor de video:
https://www.ad.nl/tiel/fietsers-blij-me ... ~acd098aa/

Ik heb toevallig, vorig jaar zomer, over deze brug gelopen, naar de bushalte bij de Wipe-out, vanaf indu.terrein Tiel (en paar dagen later terug erover gefietst. Erg prettig is het inderdaad niet om daar zo te fietsen.. zeker in de gure wintermaanden lijkt mij. Maar ja, mensen moeten wat, natuurlijk. Nu, met de barrier is het wel veiliger gescheiden.. maar dus wat te smal en is er een verkeersregeling gemaakt. Toch stond ik vreemd te kijken dat ik groen licht had en mij een vrachtautocombinatie tegemoet kwam. De ruimte was er wel.. maar omdat het nieuw is, vond ik het toch wat vreemd eigenlijk.
(..)Waar nu het fietspad van de drukke rijbaan op de brug wordt gescheiden door lage rubberen flappen, komt er straks een brede en hoge scheiding. Daarnaast wordt de volledige inrichting van de weggedeeltes volledig vernieuwd en opnieuw ingericht.

Een persrioolleiding die over de brug liep is in de aanloop naar de werkzaamheden al verplaatst zodat er meer ruimte op de brug komt.

Voor breed landbouw- en vrachtverkeer komt er een breedte-detectiesysteem. Wordt die geactiveerd dan wordt de tegenliggende rijbaan tijdelijk geblokkeerd zodat men van de volledige breedte gebruik kan maken tijdens de overgang op de brug.

De aanpak moet vooral de situatie voor fietsers en voetgangers veiliger maken.(..)
https://www.src.fm/regionieuws/45827/ro ... r-te-maken

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De N835 wordt, tussen Tiel en Maurik, ook aangepakt ivm groot onderhoud én, zoals ik het lees, stukken afwaardering naar 60 km/h, voorzover het dat al niet was. Dit jaar in uitvoering, als het goed is.

https://www.gelderland.nl/wegwerkzaamhe ... iel-maurik

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 27 jan 2024, 23:43

:arrow: De Wegenwiki was al bijgewerkt: Klik hier

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » zo 28 jan 2024, 0:03

Okay. :top:

Maar, is dit nu een uniek systeem in NL of wordt dit elders ook toegepast?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 28 jan 2024, 0:05

Ik zou er zo geen ander voorbeeld van kunnen noemen.

Wat je her en der in het buitengebied wel hebt zijn breedtesluizen of landbouwsluizen. Maar dit is wel wat anders.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 jan 2024, 10:57

Durashift schreef: zo 28 jan 2024, 0:03 Okay. :top:

De Westervoortse Brug heeft zoiets ook. Daar is een breedtebeperking tot 2,6 meter, die echter niet voor landbouwverkeer geldt. Als breder landbouwverkeer wordt gedetecteerd, worden de verkeerslichten geactiveerd en van de andere kant op rood gezet.

https://www.google.nl/maps/@51.9666296, ... ?entry=ttu

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2012/ ... ortse-brug

Joopjr
woonerf

Bericht door Joopjr » zo 28 jan 2024, 20:37

Hoe zit het met deze situatie op de Legmeerdijk (N231) in Aalsmeer.
Afbeelding

Ik heb een hardnekkig discussie met iemand. Deze persoon beweerd dat je over de doorgetrokken streep rechtsaf mag om bij het tankstation te komen. Op Google Streetview beelden uit het verleden is dat ook meermaals vastgelegd. Volgens hem nodigt de weginrichting dit uit en heeft de wegbeheerder dit als uitvoegstrook bedoeld. Op streetview is te zien dat het asfalt (met de doorgetrokken streep) tussen 2018 en 2021 opnieuw is aangebracht.
Afbeelding

Ik beargumenteer daarentegen dat je niet over deze doorgetrokken streep mag (RVV artikel 76) en dat je verderop bij de stoplichten rechtsaf de Aalsmeerderweg naar het tankstation moet. Hier staat ook tevens nogmaals een bordje voor het tankstation.
Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 28 jan 2024, 20:50

Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben :lol:

Deze situatie lijkt welbewust aangelegd opdat weggebruikers via die route naar het tankstation kunnen.

Aan de andere kant is het volgens artikel 76 RVV 1990 niet toegestaan een doorgetrokken streep te overschrijden (behalve in de in lid 2 genoemde gevallen, maar daarvan is hier overduidelijk geen sprake).

Ik vraag me echt af waarom de wegbeheerder niet 'gewoon' gekozen heeft voor blokmarkering zoals normaal bij uitvoegstroken. :dontknow:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 28 jan 2024, 20:52

Rare situatie. Ik vermoed dat de doorgetrokken streep alleen bedoeld is om mensen van de busstrook verderop te weren en niet om te voorkomen dat mensen op die plek afslaan aangezien er verder geen verbodsborden staan. Strikt genomen zou je er niet gebruik van mogen maken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 28 jan 2024, 21:07

Jeroen schreef: zo 28 jan 2024, 20:52Strikt genomen zou je er niet gebruik van mogen maken.
Strikt genomen juist wel. Je kunt er alleen niet komen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » ma 29 jan 2024, 0:02

Coen Tunnel schreef: zo 28 jan 2024, 10:57
Durashift schreef: zo 28 jan 2024, 0:03 Okay. :top:

De Westervoortse Brug heeft zoiets ook. Daar is een breedtebeperking tot 2,6 meter, die echter niet voor landbouwverkeer geldt.
(..)
Okay, dat is dan een systeem in incognito. Die breedte beperking ken ik, ik had de indruk dat de verkeerslichten er voor het regelen van het verkeer op de busrijstrook.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jan 2024, 0:18

^^ Dat ook, maar die lichten lijken dus nog een functie te hebben.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 29 jan 2024, 8:10

Jeroen schreef: zo 28 jan 2024, 20:52 Rare situatie. Ik vermoed dat de doorgetrokken streep alleen bedoeld is om mensen van de busstrook verderop te weren en niet om te voorkomen dat mensen op die plek afslaan aangezien er verder geen verbodsborden staan. Strikt genomen zou je er niet gebruik van mogen maken.
Dat lijkt me een vreemde uitleg. Waarom zou je dan begrijpen dat je wel over de doorgetrokken streep mag om de uitvoegstrook te bereiken, maar niet om de busstrook te bereiken.

Dit is gewoon een domme wegindeling. Ik denk ook dat het gewoon de bedoeling is om die uitvoegstrook te gebruiken.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 29 jan 2024, 10:27

^^ Omdat buschauffeurs sowieso een ontheffing hebben om de doorgetrokken streep te negeren als er een busstrook ligt? In de basis dien je een doorgetrokken streep niet te overschrijden. De enige uitzondering die ik daarop ken is een spitsstrook.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 29 jan 2024, 10:45

Jeroen schreef: ma 29 jan 2024, 10:27Omdat buschauffeurs sowieso een ontheffing hebben om de doorgetrokken streep te negeren als er een busstrook ligt?
Dat trek ik in twijfel. Anders gezegd: kan het me nauwelijks voorstellen.
Jeroen schreef: ma 29 jan 2024, 10:27In de basis dien je een doorgetrokken streep niet te overschrijden. De enige uitzondering die ik daarop ken is een spitsstrook.
Er zijn er wel meer, maar ook die zijn niet relevant voor deze situatie. Dus inderdaad, je kunt er niet komen.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 29 jan 2024, 10:47

"Buschauffeur" heeft hier niks mee te maken. Het gaat over gewone automobilisten die dus niet zouden begrijpen dat als er een blokmarkering ligt ze wel de uitvoegstrook mogen gebruiken maar dat ze niet zouden begrijpen dat ze niet rechtdoor mogen omdat daar een doorgetrokken streep ligt.
Ik bedoel, het is niet alsof dat geen normale belijning zou zijn. Zo wordt het overal gedaan waar een vluchtstrook ligt.

Nu moeten ze begrijpen dat ze wel de ene doorgetrokken streep over mogen maar niet de andere. En ja, met spitsstroken heb je hetzelfde probleem maar daar staat er dan nog een bord naast om aan te geven dat het mag.

Dus de redenatie "doorgetrokken streep omdat het verderop een busstrook is maar je mag er wel overheen om de afslag te nemen" kan niet kloppen.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 29 jan 2024, 13:13

Foutje van mijn kant, maar nu ik terugkijk vind ik dat de situatie ook iets duidelijker had gekund.

Ik kwam uit het weekend uit deze zijstraat, en ging rechtsaf.

Afbeelding

Het bleek dat de VRI op rood stond waar ik doorheen reed, gelukkig geen voetgangs voor de sokken gereden.
Nou vroeg ik me af waar ik had moeten stoppen omdat er helemaal geen stopstreep lijkt te staan. Maar die heeft er ooit gezeten maar is helemaal weggesleten. Zit op ca 20 cm voor de kanalisatistreep. Een beetje rommelig als je het mij vraagt. Stopstree vanaf de tegenovergestelde richting is ook compleet weggesleten.

Afbeelding

Bij eenzelfde kruising naar het zuiden staan vanaf de zijstraat wel een stopstreep (dubbele zelfs)

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 jan 2024, 13:19

Vreemde situatie zo en inderdaad verwarrend.
Overigens: die dubbele stopstreep op het laatste plaatje betreffen geen stopstrepen, maar strepen die een zone aanduiden. Die lijken veel op elkaar, maar het zijn er twee: een dikkere en een smallere.
Enne gojje mins blieft altied leave.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » za 10 feb 2024, 19:17

Om verder te gaan over Ede uit het andere onderwerp, ik heb altijd het gevoel gehad dat je op de Slotlaan prima kan optrekken naar 100 als je wilt. Of nou ja natuurlijk niet, maar dat gevoel geeft de inrichting mij.

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 10 feb 2024, 19:26

^^ Dat gevoel zou ik niet hebben: zo overdreven breed lijkt het daar niet met die geparkeerde auto's.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 10 feb 2024, 21:18

Ik ken weinig 100-wegen met bomen zo dicht bij de rijbaan. Geparkeerde auto's, een hek vlakbij de rijloper, olifantenpaadjes, zicht-ontnemende bosschage... nee, weinig mensen zullen hier het gevoel van een 100-weg ervaren, vermoed ik.

Sophie
expressweg

Bericht door Sophie » za 10 feb 2024, 21:27

Nee, lijkt me duidelijk 50.
15 jaar geleden had ik ook wel gesnapt als iemand aan 70 had gedacht.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 11 feb 2024, 0:31

Ze kunnen in Ede beter een cursus volgen 'hoe downgrade je een weg fatsoenlijk'... :shutup:

Veenderweg, van hetzelfde laken een pak.
2009: https://maps.app.goo.gl/gZX23cP2BGeMRohP9
2022: https://maps.app.goo.gl/frSqJZGcXZgjeTYH7

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 11 feb 2024, 9:24

Zijn dit nu parkeervakken?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 11 feb 2024, 11:04

^^ Gedeeltelijk wel ja.

Tukker1
woonerf

Bericht door Tukker1 » zo 11 feb 2024, 11:10

Wat vinden we hiervan in Boekelo?
Er loopt een stuk van 200 meter weg met fietsstrook buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60km terwijl er naast een pad loopt wat normaal gesproken als fietspad kan worden ingericht. De rest van de weg heeft een vrijliggend fietpad en een maximumsnelheid van 80km.
https://www.google.com/maps/@52.2046515 ... &entry=ttu

In 2009 was het dit op dezelfde plek: https://www.google.com/maps/@52.2046747 ... &entry=ttu

Het fietspad liep iets verder door toen en je ziet dat een deel van het fietspad is verwijderd maar een ander deel nog in gebruik is. Nu is de bebouwde kom ook iets vergroot.
https://www.google.com/maps/@52.204557, ... &entry=ttu

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 feb 2024, 23:15

Een vrijliggend fietspad opheffen om fietsers op de rijbaan tussen de auto's te laten rijden, terwijl het pad zelf wel blijft liggen. Tja, voor fietsers zal het er in de nieuwe situatie niet veiliger op zijn geworden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 12 feb 2024, 7:59

Doet me denken aan deze situatie in Jirnsum. Waar er niet twee plekken zijn om het fietspad op te rijden, maar vier (4!):

Komende vanuit de oude rijksweg door het dorp kun je rechtdoor naar een stuk :G13:
https://maps.app.goo.gl/21iiHPSWQLsRrZT16

Vervolgens is er een doorsteek ter hoogte van deze kruising:
https://maps.app.goo.gl/1CUtvdFx3eZtpMrv9

Dan is er deze, met voor het eerst een :G12a:
https://maps.app.goo.gl/hU1VcFZWUrusAR7WA

En als uitsmijter deze doorfietsrotonde:
https://maps.app.goo.gl/tPwkWvPJbAogrdnQ9

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 12 feb 2024, 8:22

Tukker1 schreef: zo 11 feb 2024, 11:10 Wat vinden we hiervan in Boekelo?
Er loopt een stuk van 200 meter weg met fietsstrook buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60km terwijl er naast een pad loopt wat normaal gesproken als fietspad kan worden ingericht. De rest van de weg heeft een vrijliggend fietpad en een maximumsnelheid van 80km.
https://www.google.com/maps/@52.2046515 ... &entry=ttu
Zie ik daar nu ook nog een voorrangskruising in de :zone-60: ?
Verder: Dogmatisch denken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 feb 2024, 19:00

Egbert schreef: ma 12 feb 2024, 8:22Zie ik daar nu ook nog een voorrangskruising in de :zone-60: ?
Ook zonder haaientanden zou dat een uitrit zijn en dus zou de voorrang dan geregeld zijn. Maar voor de duidelijkheid vind ik het hier niet gek dat ze zijn toegepast.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 13 feb 2024, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.