Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Palance » ma 12 feb 2024, 19:22

Wat is dit trouwens voor een rare situatie in Maastricht? Gericht op spookrijdende fietsers?
https://maps.app.goo.gl/FkcYdFnUuBeVRX7b7
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 12 feb 2024, 19:54

^^
Fietsers mogen legaal over de parallelweg 'spookrijden' en moeten op dit punt naar links de fietsstoep op om verder richting centrum te gaan. Maar uiteraard is het raar dat deze pijl links op de weg staat.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 12 feb 2024, 20:00

Schelpenpaadje schreef: ma 12 feb 2024, 7:59 Doet me denken aan deze situatie in Jirnsum. Waar er niet twee plekken zijn om het fietspad op te rijden, maar vier (4!):

Komende vanuit de oude rijksweg door het dorp kun je rechtdoor naar een stuk :G13:
https://maps.app.goo.gl/21iiHPSWQLsRrZT16

Vervolgens is er een doorsteek ter hoogte van deze kruising:
https://maps.app.goo.gl/1CUtvdFx3eZtpMrv9

Dan is er deze, met voor het eerst een :G12a:
https://maps.app.goo.gl/hU1VcFZWUrusAR7WA

En als uitsmijter deze doorfietsrotonde:
https://maps.app.goo.gl/tPwkWvPJbAogrdnQ9
Mijn hemel, zo veel gekkigheid bij elkaar. Die 'doorfietsrotonde' slaat alles :nothanks:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 13 feb 2024, 8:10

Coen Tunnel schreef: ma 12 feb 2024, 19:00
Egbert schreef: ma 12 feb 2024, 8:22Zie ik daar nu ook nog een voorrangskruising in de :zone-60: ?
Ook zonder haaientanden zou dat een uitrit en dus een voorrangskruising geweest zijn. Maar voor de duidelijkheid vind ik het hier niet gek dat ze zijn toegepast.
Ik zie aan niets waarom dat een uitrit zou zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 13 feb 2024, 9:01

^^ Mee eens. Een doodlopende weg, hoeft niet per se een beperkte bestemming te zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 13 feb 2024, 13:47

Meteen aan het begin van de weg wordt aangekondigd dat je een sportpark oprijdt. Binnen dat sportpark bestaan er misschien meerdere bestemmingen maar het is toch een soort afgebakend gebied. Voor zover dit twijfel kan opleveren over de voorrang nemen de haaientanden die onduidelijkheid weg.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 13 feb 2024, 14:53

Schelpenpaadje schreef: di 13 feb 2024, 13:47Voor zover dit twijfel kan opleveren over de voorrang nemen de haaientanden die onduidelijkheid weg.
Nou... Een uitrit is niet hetzelfde als een voorrangskruispunt he. In tegendeel.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 13 feb 2024, 23:18

wat vinden we hiervan? Rechts voorrang bij deze kruising en vervolgens nog geen 50 meter zit je op een voorrangsweg. Had hier bij de rechts voorrang een :J8: niet op zn plaats geweest?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 14 feb 2024, 7:56

In 2009 was dat ook een gelijkwaardige kruising. In 2010 hebben ze het fietspad doorgetrokken en in de voorrang gelegd. Dat zal de reden zijn dat die weg uit de voorrang is gehaald.
Want anders was dat de weginrichting waar we vragen over hadden.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 17 feb 2024, 12:27

Ook een situatie die je niet elke dag tegenkomt, dit maal in Ommen.
Je zou als fietser kunnen denken dat je voorrang hebt om zo de weg over te steken.

Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/M83JVgdeUJkufLX89

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » za 17 feb 2024, 13:41

Bij mij in de buurt wordt een brug in een 80-km weg nieuw gebouwd. Ik weet niet helemaal wat de bedoeling is, je ziet op de foto de (verwijderde) weg met fietspad op de brug en ernaast lijkt ruimte te komen voor het nieuwe fietspad in de reconstructie, maar is het normaal dat we zulke massieve railingen metselen vlak langs een 80-km weg? Nou ja, het zal vast tot :zone-60: gedegradeerd worden.

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 17 feb 2024, 15:34

CasablancaMarocco schreef: za 17 feb 2024, 12:27 Je zou als fietser kunnen denken dat je voorrang hebt om zo de weg over te steken.

Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/M83JVgdeUJkufLX89
Dat lijkt me sterk, want er is daar geen geen kruisende weg.

Maar buiten dat, ook als je geen rijbewijs hebt, mag je verondersteld worden te weten dat je rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor moet laten gaan. De meesten zullen dat bij het verkeersexamen op de basisschool hebben geleerd.

NB: voorgaande wil niet zeggen dat ik dit een erg fijn ingerichte situatie vind.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 18 feb 2024, 0:44

Beiden zouden in dit geval ‘rechtdoor’ gaan in mijn ogen… lekker duidelijk wel :geenlach:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 18 feb 2024, 10:20

CasablancaMarocco schreef: za 17 feb 2024, 12:27 Je zou als fietser kunnen denken dat je voorrang hebt om zo de weg over te steken.
Je zou als fietser kunnen denken dat je hier legaal mag spookrijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 18 feb 2024, 10:37

Egbert schreef: za 17 feb 2024, 13:41 maar is het normaal dat we zulke massieve railingen metselen vlak langs een 80-km weg? Nou ja, het zal vast tot :zone-60: gedegradeerd worden.
Bij 60 mag het ook niet.

LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz » do 22 feb 2024, 1:43

Is dit nou een voetgangersoversteekplaats me haaientanden, ook voor het fietspad? :?

https://maps.app.goo.gl/4Yd5kRopkvYKF1q97

https://maps.app.goo.gl/yoUXCvtofBBwrQk5A
It aint over 'till it's over...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 feb 2024, 7:56

Het verbindt een bedrijf met een eigen parkeergarage. Goed mogelijk dat je in die garage ook fietsen kunt stallen. Dan is het (ook) een fietsoversteek en is het al minder vreemd.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » do 22 feb 2024, 8:23

Ik zie geen voetgangeroversteekplaats.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » do 22 feb 2024, 9:47

Het lijkt me een vrij 'algemene' oversteek, dus voor zowel voetgangers als fietsers. Vaak zie je dat er dan standaard haaientanden worden toegepast. Strikt juridisch gezien doen de haaientanden hier weinig, want ze betekenen "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg". In deze situatie is er niet echt sprake van een "kruisende weg". Het tegelpad vanaf het WILA-gebouw zou ik als een uitrit vanaf een erf zien, en vanaf de noordzijde van de weg kunnen fietsers alleen afslaan. In beide gevallen moeten ze dus het verkeer op de rijbaan sowieso voor laten gaan.

Een paar opvallende situaties met haaientanden die ik ken:
N351 bij Oldeberkoop. Een oversteek met blindengeleidenmarkering (wat je eigenlijk alleen maar bij oversteken voor voetgangers ziet) gecombineerd met haaientanden.

Eenerstraat in Norg. Deze oversteek is ingedeeld in een gedeelte voor fietsers en een gedeelte voor voetgangers, allebei voorzien van haaientanden.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 feb 2024, 10:04

^^ De aanwezigheid van die markering voor blinden en slechtzienden zal ook te maken hebben met de naastgelegen bushaltes :top:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 22 feb 2024, 10:38

Sibren schreef: do 22 feb 2024, 9:47 Eenerstraat in Norg. Deze oversteek is ingedeeld in een gedeelte voor fietsers en een gedeelte voor voetgangers, allebei voorzien van haaientanden.
Die oversteek (1) had wel iets betere markering mogen hebben. Er had hier een rechtsafpijl op het doorgaande fietspad moeten staan in plaats van verderop, en de haaientanden corresponderen niet met de middenstreep (dus over het halve pad). De stoeptegels suggereren dat het een VOP is en geen fietsoversteek.

De fietsoversteek aan de andere kant (2) is ook niet handig gedaan. Fietsers worden hier rechtsaf gestuurd om de Laan van Havezathen in te rijden, maar zouden dan moeten spookrijden over de weg of de inritconstructie.

Zowel 1 als 2 had een fietsoversteek met eenrichtingsverkeer moeten zijn, al dan niet gecombineerd met ruimte voor voetgangers.