Weginrichting: wat vinden we hier van?
Moderator: Moderatoren
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?
Alles valt of staat met de afstand van rijbaan tot vrijliggend fietspad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
bij het ontbreken van expliciete guidance van de wetgever, is het uiteindelijk een kwestie van jurisprudentie. Eerlijk gezegd heb geen ik geen idee of die er is ten aanzien van een vrijliggend fietspad rond een rotonde en dan ook nog eens specifiek ten aanzien van de afstand van het fietspad t.o.v. de rotonde. Ik ben wel hier en daar publicaties tegengekomen over dit soort fietspaden waarbij het vrijliggende fietspad duidelijk onderscheiden wordt (en niet als onderdeel wordt gezien) van de rotonde. Maar goed, net zo goed zullen er publicaties zijn die heel stellig een vrijliggend fietspad wél als onderdeel zien van de rotonde.
Voor de veiligheid is duidelijkheid en consistentie uiteindelijk het beste en qua consistentie lijkt mij de redeneerlijn dat een vrijliggend fietspad geen onderdeel uitmaakt van de rotonde een duidelijk en houdbare redeneerlijn. En dat sluit in het geval van een tweerichtingsfietspad (of een fietspad dat niet helemaal rond loopt) ook prima aan bij de betekenis van bord
-
Egbert
- expressweg
Veghel dus. Ze hebben er meer.
Nu ben ik ook al niet zo'n voorstander van tweerichtingsfietspaden, en al zeker niet om een rotonde heen. De verkeersdiscipline van fietsers is vaak ver te zoeken.
Nu ben ik ook al niet zo'n voorstander van tweerichtingsfietspaden, en al zeker niet om een rotonde heen. De verkeersdiscipline van fietsers is vaak ver te zoeken.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
En dan wordt het nog ingewikkelder als de uitzondering ook nog voor trams geldt
https://maps.app.goo.gl/bGFgk9TpVfucN84i6
https://maps.app.goo.gl/bGFgk9TpVfucN84i6
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Steyn_E
- autoweg
Veghel, me stadje
Die tweerichting-fietsrotondes komen hier regelmatig voor inderdaad. En deze is nog duidelijk omdat alle richtingen beide kanten op bereden mogen worden maar op bijvoorbeeld de rotonde in de Erpseweg mag dat maar bij 1 van de oversteken. Da’s pas vreemd.
Ik vind het echter wel logisch om fietsrotondes als tweerichtingspaden uit te voeren. In de praktijk rijden fietsers zelden een rotonde driekwart rond om over te steken; dan kun je daar maar beter rekening mee (moeten) houden. Die situatie is dan ook ontstaan als gevolg van het gebruik in de praktijk. Bij oplevering waren deze rotondes (Populierlaan) allemaal eenrichtingsverkeer voor fietsers kan ik me herinneren.
De later gebouwde rotondes in de Bundersweg ( https://maps.app.goo.gl/zi7mZiibSbFSaCwFA?g_st=ic ) zijn trouwens beter ontworpen; daar loopt het fietspad daadwerkelijk in een cirkel en is meteen duidelijk dat het onderdeel van de rotonde is (en is ook de voorrang voor fietsers onderling meteen duidelijk). Minder begroeiing ook tussen auto en fietser; ik houd van groen maar niet als het zicht op overstekende kinderen beperkt.
Er lijken ook beduidend meer ongelukken te gebeuren op die oudere rotondes (maar dat kan ook zijn omdat ze drukker zijn). Met name de (brom)fietsoversteek op de rotonde Erpseweg/Van Speijkstraat staat bekend als gevaarlijk. https://maps.app.goo.gl/hmRpRWHvtSD9k24s9?g_st=ic
Wordt soms ook gewoon met 40+ overheen gevlogen door scooters/fatbikes/wielrenners waarmee tijdig reageren ook een stuk lastiger wordt.
Die tweerichting-fietsrotondes komen hier regelmatig voor inderdaad. En deze is nog duidelijk omdat alle richtingen beide kanten op bereden mogen worden maar op bijvoorbeeld de rotonde in de Erpseweg mag dat maar bij 1 van de oversteken. Da’s pas vreemd.
Ik vind het echter wel logisch om fietsrotondes als tweerichtingspaden uit te voeren. In de praktijk rijden fietsers zelden een rotonde driekwart rond om over te steken; dan kun je daar maar beter rekening mee (moeten) houden. Die situatie is dan ook ontstaan als gevolg van het gebruik in de praktijk. Bij oplevering waren deze rotondes (Populierlaan) allemaal eenrichtingsverkeer voor fietsers kan ik me herinneren.
De later gebouwde rotondes in de Bundersweg ( https://maps.app.goo.gl/zi7mZiibSbFSaCwFA?g_st=ic ) zijn trouwens beter ontworpen; daar loopt het fietspad daadwerkelijk in een cirkel en is meteen duidelijk dat het onderdeel van de rotonde is (en is ook de voorrang voor fietsers onderling meteen duidelijk). Minder begroeiing ook tussen auto en fietser; ik houd van groen maar niet als het zicht op overstekende kinderen beperkt.
Er lijken ook beduidend meer ongelukken te gebeuren op die oudere rotondes (maar dat kan ook zijn omdat ze drukker zijn). Met name de (brom)fietsoversteek op de rotonde Erpseweg/Van Speijkstraat staat bekend als gevaarlijk. https://maps.app.goo.gl/hmRpRWHvtSD9k24s9?g_st=ic
Wordt soms ook gewoon met 40+ overheen gevlogen door scooters/fatbikes/wielrenners waarmee tijdig reageren ook een stuk lastiger wordt.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ja, dat is precies de reden waarom ze er zijn. Fietsers gaan niet driekwart fietsen. Die gaan dan spookrijden. En dat wordt opgelost door het toe te staan.Egbert schreef: za 09 nov 2024, 16:44Nu ben ik ook al niet zo'n voorstander van tweerichtingsfietspaden, en al zeker niet om een rotonde heen. De verkeersdiscipline van fietsers is vaak ver te zoeken.
-
LennyKravitz
- autoweg
Bergen herstelt fout met fietsstrook op Pomonalaan: ‘Deze week halen we de belijning weg’
https://www.ad.nl/bergen-op-zoom/bergen ... ~a0383e6b/

https://www.ad.nl/bergen-op-zoom/bergen ... ~a0383e6b/
It aint over 'till it's over...
-
Chris
- Moderator
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/459 ... kischansen
In het West-Brabantse dorp Bosschenhoofd hebben ze 15 hele steile drempels aangelegd op de doorgaande weg door het dorp. Je kan er haast alleen stapvoets overheen, zo wordt gezegd.
Alhoewel men het wel goed vind dat de 30 km/h beter afgedwongen wordt, is men wel ontevreden over zoveel steile drempels die een skischans zijn.
Het is niet helemaal een weg met alleen bestemmingsverkeer, het is ook de weg van Oudenbosch naar de A58. En naar het Breda International Airport.
In het West-Brabantse dorp Bosschenhoofd hebben ze 15 hele steile drempels aangelegd op de doorgaande weg door het dorp. Je kan er haast alleen stapvoets overheen, zo wordt gezegd.
Alhoewel men het wel goed vind dat de 30 km/h beter afgedwongen wordt, is men wel ontevreden over zoveel steile drempels die een skischans zijn.
Het is niet helemaal een weg met alleen bestemmingsverkeer, het is ook de weg van Oudenbosch naar de A58. En naar het Breda International Airport.
-
jowilly
- stadsweg
Even een vraag; Men plaatst drempels en de geldende snelheid is 30 km/u.
Is het dan niet logisch dat je gewoon 30 km/u kan aanhouden wanneer je over de drempel heen rijdt?
Je doet toch niets verkeerd of denk ik nu niet logisch?
Is het dan niet logisch dat je gewoon 30 km/u kan aanhouden wanneer je over de drempel heen rijdt?
Je doet toch niets verkeerd of denk ik nu niet logisch?
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
De snelheid mag 20 km/h ónder de V85 liggen, zeg ik zo even uit het hoofd.
En de V85 is de snelheid die door 85 van het verkeer NIET wordt overschreden.
En de V85 is de snelheid die door 85 van het verkeer NIET wordt overschreden.
-
jowilly
- stadsweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
@ Attietattie: na je roemruchte IJweg-video zie ik graag de video van de situatie in Bosschenhoofd tegemoet! 
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Net als op de IJweg, kom ik niet dagelijks in Bosschenhoofd. Dus het kan even op zich laten wachten...
Voor wie het boeit, Rein doelt op dit filmpje. Degenen die meer filmpjes van mij hebben gezien, weten dat ik eigenlijk nooit scheld. Hier hoor je me bij de derde drempel toch duidelijk mijn ongenoegen kenbaar maken (met excuses aan de mensen die meer met religie hebben dan ik).
Edit: oja, men had mijn filmpje gejat. Dus heb ik aangevinkt dat ie niet op andere sites mocht worden afgespeeld (om ze te pesten). Dus dan maar zo: https://youtu.be/kMRGkQVWT5o
-
jowilly
- stadsweg
Je zus! Wat een k*tweg. Hier krijg je toch spontaan hernia van.
Waarom is men zo geil op drempels? Wat is er toch mis met de simpele 'rechts heeft voorrang' regel?
Trouwens een heerlijke weg om je motor flink te laten gieren in je eerste versnelling
-
IIVQ
- autoweg
Oh wat was ik blij met mijn Clio 1'tje met Frans-soepele vering op dit soort wegen. Gewoon lekker net boven stationair in z'n 3.
Toen ging ik over naar een Audi A2 (die is zelfs voor Duitse auto's stijf geveerd, met bovendien een twee lekke schokdempers). De eerste paar drempels heb ik ook even zitten vloeken.
Vanuit mijn werk (bij een OV-bedrijf) maak ik regelmatig mee dat gemeenten allerlei heftige drempels in wegontwerpen maken, naar eigen zeggen "volledig volgens de normen" en als wij aandragen dat het niet volgens die-en-die CROW-norm is dan is soms de vraag "Oh, zou je die op kunnen sturen?"...
Je maakt de gekste dingen mee: 1:12-drempels van 15cm hoog met een 4m lang plateau op een busroute (dan zit een beetje bus dus met 4 wielen los van de grond), drempels ter hoogte van haltekommen, drempels niet in rechtstanden ...
Zelfs een keer een perfect volgens de normen uitgevoerde drempel ... alsof de weg horizontaal lag. De weg ging echter vrij steil omhoog. Bij een stilstaande bus zat er 1cm speling tussen vooroverbouw en drempel. We zijn de maandag dat het (na 3 maanden werkzaamheden) openging om 8:30 gestopt met daarlangs te rijden, nadat al 4 bussen flinke schade hadden waaronder 1 gebarsten voorruit. Daar was de gemeente niet zo blij mee.
Toen ging ik over naar een Audi A2 (die is zelfs voor Duitse auto's stijf geveerd, met bovendien een twee lekke schokdempers). De eerste paar drempels heb ik ook even zitten vloeken.
Vanuit mijn werk (bij een OV-bedrijf) maak ik regelmatig mee dat gemeenten allerlei heftige drempels in wegontwerpen maken, naar eigen zeggen "volledig volgens de normen" en als wij aandragen dat het niet volgens die-en-die CROW-norm is dan is soms de vraag "Oh, zou je die op kunnen sturen?"...
Je maakt de gekste dingen mee: 1:12-drempels van 15cm hoog met een 4m lang plateau op een busroute (dan zit een beetje bus dus met 4 wielen los van de grond), drempels ter hoogte van haltekommen, drempels niet in rechtstanden ...
Zelfs een keer een perfect volgens de normen uitgevoerde drempel ... alsof de weg horizontaal lag. De weg ging echter vrij steil omhoog. Bij een stilstaande bus zat er 1cm speling tussen vooroverbouw en drempel. We zijn de maandag dat het (na 3 maanden werkzaamheden) openging om 8:30 gestopt met daarlangs te rijden, nadat al 4 bussen flinke schade hadden waaronder 1 gebarsten voorruit. Daar was de gemeente niet zo blij mee.
-
Egbert
- expressweg
Ambtenaren zitten niet in een bus. Je zou ze een extragratis rit over zo'n drempelroute moeten aanbieden en dan nog eens vragen of ze het een goed idee vinden.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Egbert
- expressweg
Dan geef je die wethouder een gratis rit. Lees gerust tussen de regels door dat je degene die hiervoor verantwoordelijk is een gratis rit moet worden aangeboden.
-
IIVQ
- autoweg
Ik heb ook eens met een ambtenaar op de achterbank van een bus over een nieuwe drempel die ze in 50 km/h-gebied hadden neergelegd met 50 over die drempel gereden. Ik klapte met mijn hoofd tegen het plafond. De ambtnaar "vond het wel meevallen". Toen ik het mat kwam het overeen met een 15km/h-drempel.Egbert schreef: ma 02 dec 2024, 8:24 Ambtenaren zitten niet in een bus. Je zou ze een extragratis rit over zo'n drempelroute moeten aanbieden en dan nog eens vragen of ze het een goed idee vinden.
We hebben toen bij de provincie (onze opdrachtgever) geklaagd en toestemming gekregen om om te rijden. Omdat ook bewoners en omwonenden klaagden over trillingen in huizen, is de drempel later afgevlakt, maar gelukkig is die concessie niet meer van ons. De betreffende gemeente was nogal niet OV-minded.
-
IIVQ
- autoweg
Op het openstreetmap-forum een draadje over de wijk Wilgenwende in Dordrecht, waar laatst een trucker die zich in de wijk vastgereden had, besloot een fietsbrug te nemen en daar grote schade aan toebracht.
Er komt hier een nieuw bord dat duidelijk maakt waarvan de wegbeheerder hoopt dat iedere trucker begrijpt dat het voor vrachtwagens het niet slim is om rechtdoor te rijden:

Er staan al veel zelfgeknutselde borden.
Maar ik kan goed begrijpen dat je als trucker denkt dat dit op de weg linksaf slaat.
Het is een woonwijk waar, behalve verhuizing en vuilnisophalen, vrachtverkeer niets te zoeken heeft.
Volgens mij kan je volstaan met een (naast de doorgaande weg, dus ná de kruising geplaatste
met OB "Uitgezonderd bestemmignsverkeer"?
In combinatie met een soort chicane waardoor de rechtdoorgaande weg optisch wat minder de doorgaande weg is.
Er komt hier een nieuw bord dat duidelijk maakt waarvan de wegbeheerder hoopt dat iedere trucker begrijpt dat het voor vrachtwagens het niet slim is om rechtdoor te rijden:

Er staan al veel zelfgeknutselde borden.
Maar ik kan goed begrijpen dat je als trucker denkt dat dit op de weg linksaf slaat.
Het is een woonwijk waar, behalve verhuizing en vuilnisophalen, vrachtverkeer niets te zoeken heeft.
Volgens mij kan je volstaan met een (naast de doorgaande weg, dus ná de kruising geplaatste
In combinatie met een soort chicane waardoor de rechtdoorgaande weg optisch wat minder de doorgaande weg is.
Laatst gewijzigd door IIVQ op za 18 jan 2025, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Piles
- autoweg
Vind je? Volgens mij moet bord en onderbord andersom (daarom heet het een onderbord en geen bovenbord). En het bord moet ná de kruising, niet ervoor... Wel goed dat ze het fluorescerende doen, want deze levensgevaarlijke situatie vraagt natuurlijk om verhoogde attentiewaarde [/sarcasme].
-
IIVQ
- autoweg
Nou, de bewoners vinden het wel levensgevaarlijk, want het is de enige vluchtweg uit de wijk en er denderen allemaal gevaarlijke chloortreinen* over het spoor.
* Chloortreinen rijden al sinds 2006 niet meer regulier, en sinds 2021 ook niet meer incidenteel...
* Chloortreinen rijden al sinds 2006 niet meer regulier, en sinds 2021 ook niet meer incidenteel...
-
Durashift
- expressweg
Ik snap de keuze voor de bebording niet. Hét probleem zijn chauffeurs die doorgaand de N3 willen rijden maar de navi stuurt hun verkeerd (of ze kijken verkeerd of snappen de aanwijzingen niet). Dán lijkt het mij logisch om de N3 als verwijzing op borden te zetten. Desnoods met een vooraankondiging Navi uit / close etc..
Doodlopend zegt niet alles, er zullen piloten zijn die dan wel denken ergens te kunnen keren. Dus op z'n minst een niet keermogelijkheid
erbij vermelden.
Doodlopend zegt niet alles, er zullen piloten zijn die dan wel denken ergens te kunnen keren. Dus op z'n minst een niet keermogelijkheid
erbij vermelden.
-
Chris
- Moderator
A326 bij Wijchen. In het verleden is de vluchtstrook op de rechter rijbaan weggehaald. Links niet. En je ziet dat er links wel een 'rettungsgasse' mogelijk is.

https://www.gld.nl/nieuws/8262966/groot ... -weg-dicht

https://www.gld.nl/nieuws/8262966/groot ... -weg-dicht
-
Jutter
- dorpsstraat
Maar waarom is hier een rettungsgasse gemaakt als er een vluchtstrook is? Auto's allemaal aan de kant voor de reddingsdiensten lijkt me moeilijker dan auto's allemaal laten staan en de reddingsdienst over de vluchtstrook?
-
Chris
- Moderator
Dat was vroeger de filosofie, maar 'rettungsgasse' lijkt steeds meer de norm te worden in Europa. Er kan een bredere strook vrijgemaakt worden dan 2,5 meter op de vluchtstrook. In Nederland geldt het ook her en der op plekken waar de vluchtstrook wegvalt of te smal is. Maar als er helemaal geen vluchtstrook is, dan is het wel veel lastiger.
Nederland is één van de weinige landen waar op drukke 2x2 wegen geen vluchtstrook wordt toegepast (zoals onze autowegen). En dus hier ook nogal volgens de scheidslijn autosnelweg / geen autosnelweg. Het maakt toegang voor hulpdiensten moeilijker en wegbeheer lastiger en/of gevaarlijker.
Nederland is één van de weinige landen waar op drukke 2x2 wegen geen vluchtstrook wordt toegepast (zoals onze autowegen). En dus hier ook nogal volgens de scheidslijn autosnelweg / geen autosnelweg. Het maakt toegang voor hulpdiensten moeilijker en wegbeheer lastiger en/of gevaarlijker.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Daarnaast ligt de vluchtstrook zo vol met rommel dat je zo een lekke band te pakken hebt. Dat wil je niet als je met spoed naar een noodgeval onderweg bent. Overigens heb ik begrepen dat de voorkeur van de hulpdiensten nog altijd naar de vluchtstrook uit gaat.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Hm. Mijns inziens precies het tegendeel. Maar dat zal vast aan mij liggen.Chris schreef: vr 24 jan 2025, 16:16Er kan een bredere strook vrijgemaakt worden dan 2,5 meter op de vluchtstrook.
Goed punt. Het is op bijvoorbeeld een N33 vrijwel onmogelijk een veilige verkeersmaatregel te plaatsen. Dus bestaat onderhoud vaak uit een volledige afsluiting, die feitelijk vaak dus óók niet veilig te plaatsen is.Chris schreef: vr 24 jan 2025, 16:16Nederland is één van de weinige landen waar op drukke 2x2 wegen geen vluchtstrook wordt toegepast (zoals onze autowegen). En dus hier ook nogal volgens de scheidslijn autosnelweg / geen autosnelweg. Het maakt toegang voor hulpdiensten moeilijker en wegbeheer lastiger en/of gevaarlijker.
-
Egbert
- expressweg
De vluchtstrook is 2,5 meter breed. Met een beetje geluk schikt iedereen wat in naar het midden en heb je 3 meter, maar dat zal het wel zijn. En inschikken naar het midden dan verhinder je weer motorrijders die tussen de file doorrijden.Attietattie schreef: vr 24 jan 2025, 17:22Hm. Mijns inziens precies het tegendeel. Maar dat zal vast aan mij liggen.Chris schreef: vr 24 jan 2025, 16:16Er kan een bredere strook vrijgemaakt worden dan 2,5 meter op de vluchtstrook.
Als iedereen op de vluchtstrook gaat staan heb je direkt al een rechterstrook van 3,45 meter vrij (want vrachtwagens zijn 2,5 meter) en als de linkerstrook wat naar links opschuift krijg je daar ook een meter van.
Dus 4,5 meter kun je wel krijgen als rettungsgasse. Daar kan een vluchtstrook niet tegenop.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
1: Het plakkaat beschikbaar asfalt wordt niet anders hoor.
2: Dan hebben die motorrijders pech. Het is geen recht dat ze hebben he.
3: Die VS is direct beschikbaar. Een strook in het midden moet worden vrijgemaakt.
Een truck met oplegger heeft nogal wat ruimte nodig om op te schuiven en zichzelf recht te trekken. Met andere woorden: bijna iedere vrachtwagen staat scheef, wat best veel ruimte kost. Dan kan je volgens mij beter alle neuzen letterlijk dezelfde kant op hebben.
2: Dan hebben die motorrijders pech. Het is geen recht dat ze hebben he.
3: Die VS is direct beschikbaar. Een strook in het midden moet worden vrijgemaakt.
Een truck met oplegger heeft nogal wat ruimte nodig om op te schuiven en zichzelf recht te trekken. Met andere woorden: bijna iedere vrachtwagen staat scheef, wat best veel ruimte kost. Dan kan je volgens mij beter alle neuzen letterlijk dezelfde kant op hebben.