Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 »

^^ Zo simpel is het niet. Het is óf een VOP (voetgangsoversteekplaats, :L2: ) óf een GOP (geregelde oversteekplaats) met lichten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Als ik het goed onthouden heb, is het CROW-advies dan ook om géén zebrapadmarkering toe te passen bij VRI's, maar enkel kanalisatiestrepen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Alex52889 schreef: ma 27 okt 2025, 8:46
Wouter N14 schreef: do 19 sep 2024, 18:19
Steyn_E schreef: do 19 sep 2024, 16:59 ^^
Van een zigzagmarkering? De verkeerssituatie ging het mij niet om.
Bord :L2: kan niet in combinatie met een verkeerslicht.
Waarom niet? Een VOP met lichten zijn er redelijk vaak, als de verkeerslichten uitvallen is de vop zonder verkeerslicht geen vop.
Omdat er geschreven staat, dat het bord er niet mag.

Afbeelding

Maar jij hebt je BRL9101, dus jij weet dat. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ribbelstroken voor (langzaam) twee/driewieler verkeer bestaat tegenwoordig ook. :nahzeg:
Puntstukbestrating wordt het genoemd.

Afbeelding
(..)Puntstukbestrating wordt dit genoemd", vertelt een medewerker van Hup Bestratingen, dat deze maand in Haarlem de speciale stroken aanlegt. De stratenmakers maken gebruik van een houten mal om de bestaande bestrating zoveel mogelijk intact te houden en alle puntstukken dezelfde afmetingen te geven. De trilling ontstaat doordat enkele rijen klinkers binnen de strook iets uitsteken.
Verdrijvingsvlakken voor fietsers

De puntstukken zijn in lijn met wat CROW-Fietsberaad, een kenniscentrum voor fietsbeleid, adviseert voor wegen die obstakels bevatten. Ze hebben een waarschuwende werking. Een soort verdrijvingsvlakken voor fietsers dus, maar dan zonder ontsierende verf, in een voor de binnenstad passende stijl. (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/353652/v ... -voorkomen
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Waarschijnlijk fantastisch zichtbaar in het donker. :geenlach:
Verder vind ik het ontwerp best goed, maar zoals in de zin hierboven, lijkt mij witte markering juist essentieel vanwege die zichtbaarheid.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

mavas schreef: di 28 okt 2025, 21:47 Waarschijnlijk fantastisch zichtbaar in het donker. :geenlach:
Verder vind ik het ontwerp best goed, maar zoals in de zin hierboven, lijkt mij witte markering juist essentieel vanwege die zichtbaarheid.
Inderdaad, witte BSS zouden beter van toepassing zijn hier. Al geldt het argument voor estetische uitstraling voor de binnenstad, waar de verlichting ook wel op orde staat en een beetje uitgaande van de foto zal je hier niet snel een erg hoge snelheid hebben met de fiets. Wat in de buitengebieden natuurlijk wel zo is.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In Barendrecht is zoiets gewoon wit gemarkeerd en deze ‘ribbelen’ ook een beetje als je er overheen fietst: https://maps.app.goo.gl/phwi8SLcMyFcz6hZ9
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ in Houten ook idd.
Alleen zijn daar op de meeste plekken de paaltjes weggehaald gelukkig. Handig voor politie en pakketbezorgers, en een stuk minder hinderlijk en onveilig voor fietsers.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De paaltjes worden hier weggehaald tijdens de winterperiode (ivm strooien) maar in de zomerperiode staan ze er gewoon.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

mavas schreef: ma 06 okt 2025, 22:24 Ik reed hier van de week in Mussel, in de provincie Groningen: https://www.google.nl/maps/@52.9540293, ... FQAw%3D%3D

In plaats van een ongeregeld viertakskruispunt heeft men het asfalt van 2 kanten naar 1 kant tegenover elkaar laten afbuigen, alsof je 2 keer een afbuigende voorrangsweg hebt, gescheiden van elkaar door klinkers. En als je dan van de ene kant van de afbuigende weg naar het andere deel wilt krijg je het gevoel alsof je af moet slaan.
Het verkeer gedroeg zich er ook zo naar als ze op het afbuigende asfalt bleven rijden, die namen gewoon voorrang.
Toen ik hier reed moest ik wennen aan het rare gedrag, maar het lijkt op zich wel te werken.
Op zich denk ik dat dit nog best een goede oplossing is, maar nog beter als men dit ook daadwerkelijk had uitgevoerd met bijpassende markering en voorrangsregels.
Dit zou ook op andere locaties wel een idee zijn voor gelijkvloerse kruispunten waar een rotonde niet past, en/of waar een voorrangskruispunt niet gewenst is.
Grappig, ik reed daar een kleine twee weken voor jou bij het kruispunt ten noorden daarvan, die enigszins vergelijkbaar is en moest ook even kijken waar ik nou op afreed. Nu moest ik rechtsaf dus niets gekruisd verder.
JaapN
woonerf

Bericht door JaapN »

^^ Het lijkt erop dat de wegbeheerder iets heeft proberen te bereiken, zonder te snappen dat er dan wegmarkering en borden bij horen.
Jeroen schreef: di 21 okt 2025, 12:52 ^^ Dat mag je vinden, maar door de manier waarop de verhardingen (en restanten van de oude markeringen) zijn toegepast gaat het geheid een keer mis op zo'n punt. Als iets een gelijkwaardige kruising is moet dat in één oogopslag duidelijk zijn en dat is het hier duidelijk niet.
De wet maakt geen onderscheid in type verharding. Alleen tussen verhard en onverhard. Juridisch is het een gewoon gelijkwaardig kruispunt. In Nederland stikt het van de gelijkwaardige kruispunten waarbij de ene weg klinkers zijn en de andere geasfalteerd. Daar snapt toch ook iedereen dat rechts voorrang heeft als er verder geen borden/markering/uitritconstructie is aangebracht.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat snapt toch iedereen...blijkbaar niet gezien hoe beroerd er voorrang wordt verleend aan bestuurders van rechts.
Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 »

Attietattie schreef: ma 27 okt 2025, 10:41
Alex52889 schreef: ma 27 okt 2025, 8:46
Wouter N14 schreef: do 19 sep 2024, 18:19
Steyn_E schreef: do 19 sep 2024, 16:59 ^^
Van een zigzagmarkering? De verkeerssituatie ging het mij niet om.
Bord :L2: kan niet in combinatie met een verkeerslicht.
Waarom niet? Een VOP met lichten zijn er redelijk vaak, als de verkeerslichten uitvallen is de vop zonder verkeerslicht geen vop.
Omdat er geschreven staat, dat het bord er niet mag.

Afbeelding

Maar jij hebt je BRL9101, dus jij weet dat. ;)
Ik had het ook gevonden inderdaad.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De Westewagenstraat in Rotterdam. Zelfs de schaduw van uw fotograaf had wat moeite om goed tussen de lijntjes te blijven :lol:
Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ik was gisteren in Soerendonk, en de gemeente daar heeft geen benul van Duurzaam Veilig. De doorgaande route heeft alle kenmerken van een ETW-30, inclusief gelijkwaardige kruispunten, en wat ook geloofwaardig is. Alleen, de route is geheel 50 :facepalm:
https://maps.app.goo.gl/EetgaV96p2uwHFSV6
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Wouter N14 schreef: za 08 nov 2025, 21:01 Ik was gisteren in Soerendonk, en de gemeente daar heeft geen benul van Duurzaam Veilig.
De inrichting van deze weg dateert van minstens 2006, wellicht nog ouder. Toen was Duurzaam Veilig nog in opkomst. Het kan zo maar zijn dat de inrichting dateert van vòòr Duurzaam Veilig. Dat betekent dus niet dat de gemeente geen benul heeft van DV, er is simpelweg nog geen moment geweest waarop groot onderhoud nodig was en de weg aangepast kon worden aan de eisen van DV.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ als het alle kenmerken van een ETW-30 heeft, dan kán de gemeente toch met een verkeersbesluit en de investering in enkele snelheidsborden de limiet verlagen zonder groot onderhoud aan de weg uit te voeren?
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Makkelijk. Al zal de gemiddelde snelheid sowieso niet hoog liggen vind ik zone 30 borden hier wel op z'n plaats. Het feit dat als je 50 rijdt, dat gewoon mag en kan past niet bij de inrichting van de weg.
Svenlo
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik zou hier niet sneller gaan dan 30-35.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

sven_engelen schreef: za 08 nov 2025, 21:41 ^^ Makkelijk. Al zal de gemiddelde snelheid sowieso niet hoog liggen vind ik zone 30 borden hier wel op z'n plaats. Het feit dat als je 50 rijdt, dat gewoon mag en kan past niet bij de inrichting van de weg.
Als de weg qua inrichting niet volledig aan de vereisten voldoet kan een zonale toepassing niet, ook vanuit oogpunt van de handhaafbaarheid kan dat een probleem vormen. Wel kan dan middels een verkeersbesluit de Vmax per wegvak vastgesteld worden, maar dan heb je net zoals op veel wegen in Amsterdam na elke kruising een :A1-30:. Dat is ook een investering, en bovendien niet echt een verfraaiing van het straatbeeld, voor een weg waar het meeste verkeer vermoedelijk sowieso al beduidend langzamer dan 50 km/u zal rijden. Want dat je 50 km/u kan betekent niet dat het moet.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

We missen echt een 40 in Nederland. Vrijwel alle wijkontsluitingswegen in 30-zones, alsmede 'grijze' 50-wegen met bijvoorbeeld langsparkeren, zouden beter af zijn met 40.

Maar ja, dan wordt het wel echt een onoverzichtelijke bordenboel...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
sven_engelen
expressweg

Coen Tunnel schreef: di 11 nov 2025, 9:00
sven_engelen schreef: za 08 nov 2025, 21:41 ^^ Makkelijk. Al zal de gemiddelde snelheid sowieso niet hoog liggen vind ik zone 30 borden hier wel op z'n plaats. Het feit dat als je 50 rijdt, dat gewoon mag en kan past niet bij de inrichting van de weg.
Als de weg qua inrichting niet volledig aan de vereisten voldoet kan een zonale toepassing niet, ook vanuit oogpunt van de handhaafbaarheid kan dat een probleem vormen.
Mwoh even rondscrollend op de weg zie ik dat er hooguit hier en daar een extra drempel benodigd is om het verkeer nog een beetje af te remmen maar voor de rest voldoet de weg prima voor een zonale 30.
Svenlo
Coen Tunnel
Voorzitter

Kaaiman schreef: di 11 nov 2025, 13:09 We missen echt een 40 in Nederland. Vrijwel alle wijkontsluitingswegen in 30-zones, alsmede 'grijze' 50-wegen met bijvoorbeeld langsparkeren, zouden beter af zijn met 40.

Maar ja, dan wordt het wel echt een onoverzichtelijke bordenboel...
Je ziet het vooral op wegen die busroutes zijn: die liggen soms in een :zone-30:, maar zijn vaak wel breed genoeg om bussen elkaar te laten passeren en hebben ook bovengemiddeld vaak een wegdek van asfalt en niet van klinkers. 50 is op dat soort wegen vaak te snel, 30 te traag.

Een paar voorbeelden van dit soort wegen die nu 30 zijn en waar 40 misschien beter is:

Pilotenlaan, Zwolle
Dr. Nassaulaan, Assen
Zaslaan, Arnhem

Of omgekeerd: nu 50, maar 40 is geschikter:

Espelerlaan, Emmeloord
Hogenkampsweg, Zwolle
Sonsbeekweg, Arnhem
Hertenlaan, Apeldoorn
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

^^
Ik ben helemaal voor 40 in plaats van 50/30 in de echte bebouwde kom.
Max 30 is in de praktijk eerder tussen de 30 en 40 en waar je max 50 zou mogen, is dat niet mogelijk wegens ... vul maar in.
Zou een hoop geld schelen en ach, er moet toch bezuinigd worden om geld voor defensie vrij te spelen.
En het levert een rustiger wegbeeld op.

Bij mij in de wijk is een inrichtingsplan voor de komende 10 jaar in ontwikkeling. Voorgesteld worden 4 verschillende soorten drempels, 2 smaken uitritten, vier soorten wegdek en 2 schoolzones. Wat mij betreft te veel details en onnodig duur.
JaapN
woonerf

Bericht door JaapN »

Coen Tunnel schreef: di 11 nov 2025, 14:31Je ziet het vooral op wegen die busroutes zijn: die liggen soms in een :zone-30:, maar zijn vaak wel breed genoeg om bussen elkaar te laten passeren en hebben ook bovengemiddeld vaak een wegdek van asfalt en niet van klinkers. 50 is op dat soort wegen vaak te snel, 30 te traag.

Een paar voorbeelden van dit soort wegen die nu 30 zijn en waar 40 misschien beter is:

Pilotenlaan, Zwolle
Dr. Nassaulaan, Assen
Zaslaan, Arnhem

Of omgekeerd: nu 50, maar 40 is geschikter:

Espelerlaan, Emmeloord
Hogenkampsweg, Zwolle
Sonsbeekweg, Arnhem
Hertenlaan, Apeldoorn
Theoretisch 2 bussen elkaar natuurlijk op elke weg moeten kunnen passeren. Als dat niet kan is de weg per definitie te smal ook zonder bussen. Wegbeheerders hebben er tegenwoordig een handje van om de breedte van de weg te gebruiken om het verkeer af te remmen. Maar vergeten dat er niet alleen auto’s en ov bussen zijn. Een weg moet ook toegankelijk zijn voor andere bussen (die vaak ook nog langer zijn dan de ov bussen) en vrachtverkeer ook al komt dat er niet vaak.

Klinkers zijn trouwens ook echt een ramp als het een busroute is. Binnen een paar maanden wordt dat een golfslagbad/kuilenfeest met buurtbewoners die steen en been klagen dat de bussen te hard rijden terwijl dat niet zo is. Ken diverse plekken waar je zelfs met maximaal optrekken en afremmen met een bus niet boven de 30 km/h kan uitkomen (en dus wordt er niet meer dan 20 km/h gereden) en het toch klachten blijft regenen dat er te hard gereden wordt door ons.

Ik vind overigens de Zaslaan in Arnhem niet geschikt voor harder dan 30. Daar zitten best veel onoverzichtelijke wegen van rechts in waar geregeld een fatbike uit komt schieten. Als ik daar met de bus rij is dat vaak maar met 20 km/h en dan nog is het erg oppassen.

Het zou een hoop schelen als mensen zich gewoon aan de snelheid houden die er op het bord staat. Dan hoef je ook niet al die drempels e.d. aan te leggen.
Coen Tunnel
Voorzitter

JaapN schreef: wo 12 nov 2025, 10:11Theoretisch 2 bussen elkaar natuurlijk op elke weg moeten kunnen passeren. Als dat niet kan is de weg per definitie te smal ook zonder bussen. Wegbeheerders hebben er tegenwoordig een handje van om de breedte van de weg te gebruiken om het verkeer af te remmen. Maar vergeten dat er niet alleen auto’s en ov bussen zijn. Een weg moet ook toegankelijk zijn voor andere bussen (die vaak ook nog langer zijn dan de ov bussen) en vrachtverkeer ook al komt dat er niet vaak.
Ik kom zelf vaak door een tot fietsstraat versmalde weg die nog altijd een busroute is (hier). Er is langsparkeren en bussen wachten vaak op elkaar op plekken waar de weg net iets breder is. Er ligt wel mooi strak asfaltwegdek waardoor veel verkeer harder rijdt dan 30 km/u, drempels of andere snelheidsremmende maatregelen kunnen er niet komen, want het is een busroute. De trottoirs zijn verbreed, de rijbaan is versmald. De langsparkeervakken zijn ook versmald, waardoor zeker bredere auto's nu vaak een stukje uitsteken als ze niet perfect ingeparkeerd zijn, en zo nu en dan sneuvelt er een buitenspiegel die net geraakt wordt. Voor de vergelijking: de oude inrichting op hetzelfde punt.
JaapN
woonerf

Bericht door JaapN »

Ik vind dat soort weginrichtingen echt onbegrijpelijk.

Wat hier gecreëerd is levert vooral frustratie op bij de buschauffeurs, onnodige schades en schijnveiligheid. En wat beoogd is (auto’s rustiger laten rijden) wordt niet bereikt.

Sowieso heb ik iets tegen het gebruik van de borden fietsstraat aangezien die iets suggereren wat niet in de wet staat (maar dat is een hele andere discussie).

Qua drempels hadden ze eventueel nog kunnen kiezen om van die druppels neer te leggen. Als die genoeg uit de kant liggen heb je daar als bus geen last van / hoef je niet voor af te remmen. De vraag is alleen of je qua breedte hier uitkomt om er 2 naast elkaar te plaatsen.
sven_engelen
expressweg

^^ Sterker nog, daar hadden gewoon Berlijnse kussens kunnen liggen met wegversmallingen om de snelheid eruit te halen. Als er bussen overheen rijden dan is elementenverharding niet wenselijk i.v.m. trillingen. Dan had een rijloper van 6m voldoende geweest met fietssuggestiestroken van ieder 1,7m en parkeervakken met 2,5m breedte hou je nog 2,25 aan weerszijden over voor een trottoir. Dan heb je een GOW-30 met snelheidsremmende maatregelen waar bussen nog prima overheen kunnen en fietsers in elk geval niet op een niet-juridisch verantwoorde manier als levende snelheidsremmer gebruikt worden.
Svenlo
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Mooi voorbeeld van smalle busroutes. Vaartweg, Hilversum. Tweerichtingsweg met fietsstroken, busroute.
Parkeervakken zo smal dat een auto die rechterbanden tegen de stoep heeft, met de linkerspiegel al links van de fietsstrook zit, terwijl ik op de stoep 4 rijen tegels tel, dus 120 cm breed. Hier kunnen twee rolstoelen elkaar niet passeren. Hier kunnen bussen elkaar wel passeren, maar als er een oostwaartse wacht voor het verkeerslicht en er rechts ook nog fietsers langs wil laten, hebben auto's al moeite om naar het westen te komen. Een bus ri het westen zal dan alles vastzetten en dat gebeurt dan ook regelmatig.

Sowieso valt Hilversum al niet op door z'n brede stoepen en ik denk dat er heel wat parkeergelegenheid moet sneuvelen én redelijk wat eenrichtingsverkeer moet komen voor dat dat gaat verbeteren.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

IIVQ schreef: wo 12 nov 2025, 15:24Parkeervakken zo smal dat een auto die rechterbanden tegen de stoep heeft, met de linkerspiegel al links van de fietsstrook zit,
Conclusie: Hilversum heeft parkeersuggestiestroken