Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Robonus
autoweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Robonus »

Afbeelding

Bestaande situatie:
Afbeelding
Streetview link

Dit is het plan voor een rotonde in Uitgeest, van de Geesterweg en de Beatrixlaan. De mond van een collega en mede-wegenforummer viel al open. Hoe langer je kijkt, hoe meer vraagtekens/uitroeptekens je hierbij krijgt. Helaas op dit moment nog geen betere/scherpere tekening voorhanden maar wat hierbij al opvalt:

1: Uitritconstructie van links-rechts aansluitingen (zijn wijkontsluitingen en dus erg druk)
2: Fietspad in alle kwadranten in 2 richtingen berijdbaar (noord-west kwadrant en midden-onder deel is zeer ongewenst lijkt me)
3: "Deuk" in noord-oost kwadrant wel erg scherp
4: Knik in fietspad zuid-west zijde ook fors
5: VOP links en rechts zonder zebrapad

Wie o wie kan nog meer vinden...
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ Vind vooral de uitritconstructies apart. Leg er gewoon een zebrapad neer dan heb je qua voorrang hetzelfde bereikt en creëer je een betere doorstroming. Lijkt me ook de reden dat daarom nu juist geen VOP is ingetekend (ze hebben immers vanwege de uitrit al voorrang)

Punt 3: dit lijkt me geen probleem voor fietsers. Lijkt vooral gedaan ivm de parallelweg waar ze nu ook al met een knik omheen moeten.

Punt 4: Zo te zien blijft die knik gewoon hetzelfde als de huidige situatie, dus lijkt me geen probleem.

Fietspaden in twee richtingen zie je best veel in Nederland. Persoonlijk zou ik dat nooit doen. Het maakt het een stuk onoverzichtelijker en er zit bijna altijd een gekke voorrangssituatie in. Namelijk fietsverkeer dat linksaf de rotonde opdraait. Die zitten op dezelfde weg als de auto’s die de rotonde op willen en dus gelden de haaientanden niet voor de auto en fiets onderling. De fietser slaat af en moet dus voorrang verlenen aan de auto ondanks dat de auto haaientanden heeft. Alleen geen fietser die dat doet.

In dat zelfde kader. Wat ik aan dit ontwerp ook wel apart vind is dat oost en west geen oprit hebben voor de fietsers. Zeker als ze linkaf erop draaien kan dat wringen met de auto’s.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

JaapN schreef: di 18 nov 2025, 14:54 ^^ Vind vooral de uitritconstructies apart. Leg er gewoon een zebrapad neer dan heb je qua voorrang hetzelfde bereikt en creëer je een betere doorstroming. Lijkt me ook de reden dat daarom nu juist geen VOP is ingetekend (ze hebben immers vanwege de uitrit al voorrang)
Je haalt een paar dingen door elkaar: voorrang geldt alleen tussen bestuurders, voetgangers hebben nooit voorrang. Je moet ze in bepaalde gevallen wel voor laten gaan zoals bij VOP's en bij uitritten. Maar dat 'voorrang' en 'voor laten gaan' is dus net wat anders.

Overigens vind ook ik het raar en verwarrend om uitritconstructies op een rotonde aan te laten sluiten. Je ziet het vaker en vaker, maar het zorgt eerder voor verwarring en onduidelijkheid dan dat het de veiligheid bevordert.
JaapN schreef: di 18 nov 2025, 14:54 Fietspaden in twee richtingen zie je best veel in Nederland. Persoonlijk zou ik dat nooit doen.
Ik word daar ook niet echt enthousiast van en vooral bij (bepaalde) rotondes is het bijna vragen om ongelukken. Aan de andere kant zie je steeds vaker dat fietsers massaal spookrijden op bepaalde fietspaden die voor één richting zijn bedoeld. Gevolg is dat ze dan bijvoorbeeld ook bij verkeerslichten geen goed zicht hebben of ze over mogen steken etc. Op plekken waar fietsers massaal spookrijden is er, wanneer handhaving op spookrijden afwezig is, voor de veiligheid wellicht iets voor te zeggen om naar tweerichtingsfietspaden te gaan.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Rein schreef: di 18 nov 2025, 18:06 Je haalt een paar dingen door elkaar: voorrang geldt alleen tussen bestuurders, voetgangers hebben nooit voorrang. Je moet ze in bepaalde gevallen wel voor laten gaan zoals bij VOP's en bij uitritten. Maar dat 'voorrang' en 'voor laten gaan' is dus net wat anders.
Ik ben er ervan bewust dat er twee verschillende bewoordingen worden gebruikt in de RVV, al is mij nooit echt duidelijk wat het verschil dan zou moeten inhouden. “Voor laten gaan” klinkt wat vrijblijvender omdat je bij voorrang de ander ongehinderd zijn weg moet laten vervolgen. Bij een hulpdienst bijv kan ik me er iets bij voorstellen omdat je soms niet direct aan de kant kunt. Maar aan de andere kant wordt de term “voor laten gaan” ook gebruikt bij bijzondere verrichtingen en afslaand verkeer. Dan is het helemaal niet vrijblijvend en is in mijn optiek “voorrang verlenen” en “voor laten gaan” hetzelfde gedrag.
Rein schreef: di 18 nov 2025, 18:06 Op plekken waar fietsers massaal spookrijden is er, wanneer handhaving op spookrijden afwezig is, voor de veiligheid wellicht iets voor te zeggen om naar tweerichtingsfietspaden te gaan.
Zo zou je ook kunnen redeneren, maar aan de andere kant als je overal waar iedereen de regels negeert de weg er maar op gaat aanpassen. Waar houd het dan op.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat laatste heet het formaliseren van een gebruik. Perfect legaal. Fraai is het niet, wel pragmatisch. Uiteraard moet een situatie zich ervoor lenen.

En voor wat betreft het rechtvaardigen van je eigen standpunt voorrang en voor laten gaan introduceer je weer allemaal eigen criteria los van de wetgever.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Rein schreef: di 18 nov 2025, 18:06
[knip]

Overigens vind ook ik het raar en verwarrend om uitritconstructies op een rotonde aan te laten sluiten. Je ziet het vaker en vaker, maar het zorgt eerder voor verwarring en onduidelijkheid dan dat het de veiligheid bevordert.

[knip]
Ik kan me niet voor de geest halen dat ik ergens uitritten op een rotonde ben tegen gekomen. Heb je evt wat googlemaps voorbeelden?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Dat vind ik wat anders, dat zijn echt opritten naar woningen, niet een uitritconstructie voor een openbare weg.

https://maps.app.goo.gl/8oGTQRdgq5mPDkt76?g_st=ac: Dit is weliswaar geen rotonde, maar wel uitritconstructie. Zo'n kruising (heeft dit een naam?) had me hier meer op z'n plaats geleken.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

^^ Dat heet een voorrangsplein, en volgens de CROW ASVV (richtlijn wegontwerp binnen de bebouwde kom) hoort die met uitritconstructies te worden uitgevoerd.

Hier een voorbeeld in Tolbert van een rotonde waar één tak met een uitritconstructie is uitgevoerd, met fietsers in de voorrang, terwijl de andere takken 'normaal' zijn met fietsers uit de voorrang.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Daar vind ik ook wel wat van om binnen één rotonde zowel fietsers in- als uit de voorrang te hebben.
Daarnaast een uitritconstructie mét :B6: en haaientanden is ook niet hoe het heurt.

Maar bedankt voor het voorbeeld, ik wordt er niet bepaald vrolijker van. :lol:
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

For the record: Ik bedoelde het niet als een voorbeeld van hoe (ik vind dat) het zou moeten. ;)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Robonus schreef: wo 19 nov 2025, 7:16
Rein schreef: di 18 nov 2025, 18:06
[knip]

[knip]
Ik kan me niet voor de geest halen dat ik ergens uitritten op een rotonde ben tegen gekomen. Heb je evt wat googlemaps voorbeelden?
Vrij recent kwam zo'n voorbeeld dacht ik hier op het forum nog langs, maar ik kan het helaas even niet zo snel vinden. Het moet nog geen week geleden zijn geweest in mijn herinnering.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

JaapN schreef: di 18 nov 2025, 14:54 [knip]

Punt 3: dit lijkt me geen probleem voor fietsers. Lijkt vooral gedaan ivm de parallelweg waar ze nu ook al met een knik omheen moeten.

{knip}
Die deuk is inderdaad verklaarbaar, maar voor mijn gevoel zitten fietsers daardoor meer in een dode hoek van afslaande auto's (en helemaal busjes) dan dat ze wat meer van rechts komen. En al helemaal als je ook op fietsers van links moet letten. Ik zou als ontwerper de hoofd-as iets naar het westen hebben verschoven om die deuk minder te maken/weg te halen. Of kijken of er met de parallelweg iet gedaan kan worden. Smaller door 1-richtingsverkeer te maken, of de boogstraal daarvan groter maken zodat de rijbaan smaller kan etc.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ lastig in te schatten. De auto zelf hebben geen gekke bocht. Er zijn rotondes genoeg waar de fietsers dichter of juist verder op de auto’s zitten. Dus dan is het meer dat het varieert, want op zich per individueel stukje zou het wel zichtbaar moeten zijn.
waldo79 schreef: di 18 nov 2025, 22:35 En voor wat betreft het rechtvaardigen van je eigen standpunt voorrang en voor laten gaan introduceer je weer allemaal eigen criteria los van de wetgever.
Ik weet niet waar deze hatelijke reactie goed voor is. Maar ik rechtvaardig helemaal niks. Ik geef alleen aan dat ik niet weet wat het verschil zou moeten zijn en waarom ik in veel gevallen geen verschil zie. Als jij dat wel weet zou ik zeggen leg het me uit.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als je een opmerking mijnerzijds gelijk als hatelijk wegzet heb ik weinig toe te voegen :wijsvinger:
Inhoudelijk: Ik zou me conformeren aan de uitleg die de wetgever aan deze begrippen heeft gegeven en er geen eigen interpretatie aan toevoegen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Robonus schreef: wo 19 nov 2025, 7:16Ik kan me niet voor de geest halen dat ik ergens uitritten op een rotonde ben tegen gekomen. Heb je evt wat googlemaps voorbeelden?
De gemeente Velsen past ze tegenwoordig standaard toe waar de zijwegen erftoegangswegen zijn. Niemand die hier raar van opkijkt in deze omgeving.
Voorbeeld 1 https://www.google.nl/maps/@52.4456206, ... FQAw%3D%3D

Voorbeeld 2 https://www.google.nl/maps/@52.4492018, ... FQAw%3D%3D

Voorbeeld 3 https://www.google.nl/maps/@52.4281923, ... FQAw%3D%3D
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 14:49 Als je een opmerking mijnerzijds gelijk als hatelijk wegzet heb ik weinig toe te voegen :wijsvinger:
Inhoudelijk: Ik zou me conformeren aan de uitleg die de wetgever aan deze begrippen heeft gegeven en er geen eigen interpretatie aan toevoegen.
Omdat je een vraag van mijn kant neerzet met een persoonlijk verwijt. Terwijl je ook inhoudelijk de vraag zou kunnen beantwoorden. Wat je nu trouwens nog steeds niet doet. Ik heb in de RVV gezocht, maar daarin vind ik alleen een definitie van voorrang, maar geen definitie van “voor laten gaan”. Dus nogmaals als jij die wel hebt dan hoor ik die graag. De vraag is niet om zelf een definitie te maken, maar omdat ik oprecht het wettelijke verschil niet zou kunnen uitleggen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Waarin lees je een verwijt, beste JaapN. Iets minder lange tenen graag en mijns inziens reageer ik inhoudelijk genoeg :
:hap:
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Dan heb ook ik die inhoudelijke reactie gemist. Zou je deze eens willen herhalen?
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 15:24 Waarin lees je een verwijt, beste JaapN.
waldo79 schreef: di 18 nov 2025, 22:35
introduceer je weer allemaal eigen criteria los van de wetgever.
waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 15:24mijns inziens reageer ik inhoudelijk genoeg
Mijn inziens zou inhoudelijk reageren zijn dat je mij voorziet van de definitie of een uitleg wat het verschil is of specifieker verwijst waar die te vinden is. Aangezien ik nu nog steeds geen enkel idee heb, voelt dat niet als dat je inhoudelijk gereageerd hebt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

^^ ik zet wat scherp neer en ik kom in een jij-bak situatie terecht. Hier heb ik geen trek in en ik ga me nergens voor verontschuldigen :shutup:
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ Ik vraag ook niet om een verontschuldiging. Ik geef alleen antwoord op je vraag. Het zou fijn zijn als jij dat ook op mijn vraag zou doen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik heb wat moeite met het gelijkstellen van voorrang verlenen en voor laten gaan.

En nu is het over met stekeligheden :handshake:
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Op Tholen heb je ook zo'n voorbeeld waar één tak van de rotonde een uitritcontructie heeft. Klik. Staat wel een :B6: naast :facepalm:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

In Bennekom (gem. Ede) hebben ze de smaak helemaal te pakken.

Twee uitritconstructies aan een rotonde:
https://maps.app.goo.gl/RC3b2eimydTwXbAe9?g_st=ac

Deze rotonde met een uitritconstructie is in 2023 geopend:
https://maps.app.goo.gl/kyH6DAY5FdPcSFgo8?g_st=ac

En toen kwam de fietsrotonde met twee uitritconstructies: https://www.edestad.nl/lokaal/verkeer-e ... eg-weer-op
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

https://maps.app.goo.gl/AgkheQEJovBtKzdw7?g_st=ac
Eemnes doet ook mee in deze reeks.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

keokiracer schreef: wo 19 nov 2025, 18:31 Op Tholen heb je ook zo'n voorbeeld waar één tak van de rotonde een uitritcontructie heeft. Klik. Staat wel een :B6: naast :facepalm:
Die B6 is ook correct omdat het geen uitrit is. De trottoirband loopt immers niet door.
Via schreef: wo 19 nov 2025, 19:20 https://maps.app.goo.gl/AgkheQEJovBtKzdw7?g_st=ac
Eemnes doet ook mee in deze reeks.
Zo, daar komt de voetganger er wel heel bekaaid van af :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Venlo doet dit ook nog best vaak eigenlijk en misschien ligt het aan mij maar ik heb er werkelijk nog nooit iets mis zien gaan of verwarring zien ontstaan waardoor ik denk: Goh zo'n uitritconstructie op een rotonde is onnodig en zaait verwarring. Ik snap de commotie rondom uitritten bij rotondes niet.
Attietattie
2x5 autosnelweg

waldo79 schreef: wo 19 nov 2025, 16:40 Ik heb wat moeite met het gelijkstellen van voorrang verlenen en voor laten gaan.
Dat is geen inhoudelijke reactie. Het is duidelijk: die ga je niet geven, of kan je niet geven. Jammer!
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Robonus schreef: wo 19 nov 2025, 8:52 Daar vind ik ook wel wat van om binnen één rotonde zowel fietsers in- als uit de voorrang te hebben.
Daarnaast een uitritconstructie mét :B6: en haaientanden is ook niet hoe het heurt.

(..)
Kan men dat fietspad in Tolbert dan nog tot de rotonde beschouwen?
Naar mijn idee heeft de wegbeheerder dat dus willen scheiden middels die 'uit/inrit' constructie, wat ik mij wel kan voorstellen. Doe je het niet, zal de bochtsnelheid hoger liggen en 'vergeten' automobilisten eerder dat rechtdoorgaand fietsverkeer voorrang dient te krijgen?