Attietattie schreef: wo 25 feb 2026, 13:02
Datakneder schreef: wo 25 feb 2026, 10:09Dit onderbord is ironisch. Als de WVW geldig is, dan ook het feit dat op onderborden slechts bepaalde teksten mogen staan die betrekking hebben op het bijbehorende bord. Dit onderbord bij

heeft niets met de eenrichtingsweg van doen en is dus niet legaal.
Erg stellig zeg. Heb je het woord 'kunnen' hieronder meegekregen? En dan nog: dan is het geen onderbord, maar een tekstbord, toevallig op dezelfde paal.
Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
Zeker stellig. En dat "kunnen" heb ik weldegelijk meegekregen. Alleen interpreteer ik het woord "kunnen" op een andere manier dan jij dat doet. Na "kunnen" kan er een onvolledige opsomming, of een volledige opsomming volgen. Een voorbeeld van een volledige opsomming kom je veel tegen bij webwinkels waar staat: "U kunt bij ons op de volgende manieren betalen:..." Je kunt dan niet op een andere manier betalen. En ik ben het eens dat je beter "kunt uitsluitend..." kan gebruiken. Dat is veel duidelijker.
Ondanks dat je de wettekst op twee manieren kunt lezen heeft mijn interpretatie toch mijn voorkeur. Dat komt omdat ik bezig ben te lezen in de MvT. Hierin wordt heel duidelijk gemaakt dat de RVV1966 te veel regels heeft en het doel van de RVV1990 is het aantal regels te beperken. De hele MvT is doorwrochten met zinnen die het voorgaande benadrukken.
In jouw interpretatie is de opsomming in Art 67.1. totaal betekenisloos. En dat druist in tegen de MvT zoals ik die lees. Als het echt zo bedoeld zou zijn, zou het geschrapt zijn uit de RVV1990, zoals zoveel artikelen geschrapt zijn met dezelfde gronden, die ook elke keer in de MvT genoemd worden.
Voor zover ik kan zien is het begrip "tekstbord" niet juridisch gedefiniëerd, danwel gebruikt. Hoe moet ik dan weten dat het hier handelt om een tekstbord? Ik zie iets dat in alles, behalve de tekst, de indruk wekt van een onderbord.
Attietattie schreef: wo 25 feb 2026, 13:02
Datakneder schreef: wo 25 feb 2026, 10:09Wat mij enorm stoort zijn die enorme pijlen op de weg. Deze pijlen zijn de pijlen van voorsorteekvakken en geven dus aan dat je niet mag afslaan. Eenmaal op de rotonde ben je gevangen.
Ik denk dat je het niet meer over de situatie hierboven hebt?
Als je het over de situatie in Kamperland hebt, zou ik niet weten op basis waarvan je die pijlen zou moeten volgen.
Hier ben ik iets minder stellig omdat de RVV geen definitie geeft van "voorsorteerstrook". Ik zie niet in waarom je de situatie in Kamperland niet zou kunnen interpreteren als "voorsorteerstrook". En als je dat doet, dan heeft dat de consequentie dat je niet meer kunt afslaan. Maar je kunt evengoed zeggen dat het niet een voorsorteerstrook is.
Echter, ik ga er ten eerste van uit dat we hier te maken hebben met een verkeersteken en niet een kunstzinnige uitingsvorm.
Als het een verkeersteken is, zal dat dus een betekenis hebben. Aangezien het de vorm heeft van een pijl uit een voorsorteervak, is mijn eerste aanname dat het dus een voorsorteerpijl uit een voorsorteer vak is.
Als je echter heel vrij denkt en het interpreteert als een richtingsaanduiding zoals bedoeld in een éénrichtingsstraat, stuit ik op een probleem. Er staat namelijk een bord

, danwel een bord

. Beiden verplichten de bestuurder om de aangegeven richting te volgen. En omdat:
Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens
Hoofdstuk II. Verkeersborden
Paragraaf 1. Algemene bepalingen ten aanzien van de toepassing van verkeersborden
2. Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weginrichting blijven borden achterwege.
zou die interpretatie tot gevolg hebben dat er dus géén borden

zouden staan, juist omdat er al pijlen staan. Omdat de borden er wel staan kan de interpretatie van de pijlen als richtingsaanduiding niet van toepassing zijn.
Verder gebruikt RWS ook een ander soort pijl op afritten. Deze heeft punten die naar achter staan en zijn dus anders vormgegeven dan de pijlen op voorsorteervakken.