Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie »

Egbert schreef: zo 15 mar 2026, 17:57 :facepalm:
Die is voor jou.

Die markering is bedoeld om de opstelplaats (en rijrichting) voor bromfietsen aan te duiden, niet voor fietsers: https://maps.app.goo.gl/fQz6AKHV7fpQbLiBA
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

^^ Kruising verderop is precies hetzelfde uitgevoerd. Alleen mist daar de bromfietswegwijzer.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Dat is bij de meeste kruisingen zo uitgevoerd.

Hier kon ik eerst geen verbodsborden vinden, maar ze zijn er wel. Een beetje onzichtbaar door het struikgewas.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat doet mij denken dat ik een keer in Almere moest zijn en met het openbaar vervoer gereisd ben. Ik kon toen alleen op mijn bestemming komen zonder al te ver om te lopen door de :C16: te negeren. Dat heb ik er maar op gewaagd. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Interessante voorrangssituatie in Roosendaal:
Afbeelding

https://www.google.com/maps/@51.5244614 ... FQAw%3D%3D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Tja Roosendaal, dat is verkeerskundig om te huilen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
PeterC
zandpaadje

Bericht door PeterC »

Egbert schreef: zo 15 mar 2026, 17:57 https://www.google.com/maps/@52.3539926 ... FQAw%3D%3D

:C16: en :C14: maar verderop staat wel fietsbewegwijzering en op de weg getekend waar je je met de fiets moet opstellen.

De verbodsborden staan er al van voor 2009 en ergens tussen 2009 en 2014 is de fietsbewegwijzering geplaatst en de wegmarkering is tussen 2018 en 2020 nog eens opnieuw geschilderd. :facepalm:
Een vreemde regeling.
Wat moet je als fietser doen als je netjes aan de rechterrand van de weg komt aanrijden?
Je mag niet voorbij dat bord, maar een fietspad is er niet.
Moet je dan gewoon dat gras op?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

PeterC schreef: di 24 mar 2026, 20:07 Wat moet je als fietser doen als je netjes aan de rechterrand van de weg komt aanrijden? Je mag niet voorbij dat bord, maar een fietspad is er niet. Moet je dan gewoon dat gras op?
Dat die borden wel 5 meter eerder hadden mogen staan oké, maar je maakt het probleem volgens mij nu groter dan het is. Je gaat gewoon de zijstraat in naar links of rechts uiteraard.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

keokiracer schreef: di 24 mar 2026, 15:52 Interessante voorrangssituatie in Roosendaal:
Afbeelding

https://www.google.com/maps/@51.5244614 ... FQAw%3D%3D
Ben wel benieuwd hoe wie hier eerst zou mogen als je uit de uitrit komt en er komt een auto van links. Gevoelsmatig zou ik zeggen verkeer uit de uitrit moet wachten want een bijzondere verrichting. Aan de andere kant gaan verkeerstekens boven verkeersregels. Maar dat zou wel weer raar zijn als je bijv achteruit zou rijden op een voorrangsweg.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Uit een uitrit (een openbare weg met een uitritconstructie) rijden, is toch geen bijzondere verrichting?
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Uit een uitrit de weg oprijden is wel een bijzondere manoevre, artikel 54 RVV.
Bijzondere verrichting doe je bij je rijexamen ;)

Maar het is IMHO geen uitrit, want het is een plateau. Bij een plateau heb je het niet over uitritten.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Geen uitrit, maar wel een uitritconstructie. Degene die dit zo verzonnen heeft moet zich diep gaan schamen.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Egbert schreef: wo 25 mar 2026, 15:39 Uit een uitrit de weg oprijden is wel een bijzondere manoevre, artikel 54 RVV.
Bijzondere verrichting doe je bij je rijexamen ;)
Uh ja, ongelukkige woordkeuze van mijn kant.
Egbert schreef: wo 25 mar 2026, 15:39 Maar het is IMHO geen uitrit, want het is een plateau. Bij een plateau heb je het niet over uitritten.
Het is inderdaad wel meer een soort plateau, maar ook het trottoir loopt door, dus mij inziens was het ook zonder uitritblokken al een uitrit.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Attietattie schreef: zo 21 dec 2025, 11:29
Durashift schreef: za 20 dec 2025, 14:37Ik kom wel vaker een gesloten verklaring tegen die pas verderop in de straat effectief wordt. Naar mijn idee wordt dan alleen de :C2: plus de opgegeven afstand eronder geschroefd, zonder de uitzonderingen. De uitzonderingen komen dan pas aan bod bij de daadwerkelijk ingang :C2:.
Dat heb ik nooit gezien en lijkt me ook goed fout. Afhankelijk van de situatie is de kans groot dat het uitgezonderde verkeer onnodig omrijdt ter hoogte van de vooraankondiging.
(..)
Voorbeeld: Laapersweg te Hilversum.

Vooraankondiging is zonder onderbord met de uitzondering (voor fiets/bromfietsers).

https://www.google.com/maps/place/Diepe ... FQAw%3D%3D
PeterC
zandpaadje

Bericht door PeterC »

Seat Ibiza schreef: di 24 mar 2026, 20:31 Dat die borden wel 5 meter eerder hadden mogen staan oké, maar je maakt het probleem volgens mij nu groter dan het is. Je gaat gewoon de zijstraat in naar links of rechts uiteraard.
Die zijstraten waren op de eerste foto niet zichtbaar. Nu is het duidelijk wat de bedoeling is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik was dit weekend bij deze rotonde.

Vanaf twee zijdes staan voor de rotonde borden :B6: en haaientanden op de weg. Echter bij twee andere zijden, zoals hier, staan alleen borden :B6:, maar ontbreken geschilderde haaientanden. Ik dacht dat dit wel verplicht was. Zou men dat hier 'vergeten' zijn of zou er een andere reden zijn?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Fout van de wegbeheerder, daar moeten gewoon haaientanden staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Moet hier niet sowieso een :D2: staan in de middenberm? Anders mag men toch gewoon spookrijden? :s
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Mja, ben ik op zich met je eens. Maar er zijn enkele regels waar een wegbeheerder zich achter zou kunnen verschuilen.
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weginrichting blijven borden achterwege.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Op de historische Street View beelden is te zien dat de haaientanden vóór de zebrapaden lagen, maar die zijn weggesleten.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De parkeergarage Carnisseveste in Barendrecht heeft nieuwe belijning en bebording gekregen. Waaronder deze combinatie van haaientanden met :B7:

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.