Klassiek betonnen constructie is voor een zitbankje.Weginrichting: wat vinden we hier van?
Moderator: Moderatoren
-
Joshua
- autoweg
Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?
Nieuw wegontwerp in Sint-Michiels, Brugge, Rijselstraat; Zweeds busperron:
Klassiek betonnen constructie is voor een zitbankje.
Klassiek betonnen constructie is voor een zitbankje.MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
IIVQ
- autoweg
-
Chris
- Moderator
Waarom heet dat een 'Zweeds perron'? Ik had nog niet eerder van die term gehoord eigenlijk.
-
Joshua
- autoweg
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Piles
- autoweg
-
ThatPCDude
- dorpsstraat
Meen te herinneren dat dergelijke constructies tot een aantal jaar terug ook in Noordwijk hebben gestaan, maar dat die (mede) weg zijn gehaald omdat ze gigantische hinder vormden voor de daar rijdende bussen.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Dergelijke constructies zie je inderdaad wel vaker, maar gebruikelijker is dan wel dat de fietsers rechts langs de hindernis kunnen en niet dat het fietspad er zo merkwaardig tussendoor kronkelt. Waarom men dat hier niet doet is mij een raadsel.
-
Piles
- autoweg
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik zie de toegevoegde waarde van dat kleine stukje extra rood asfalt totaal niet, dat lijkt me niks positiefs te geven voor het fietsverkeer. Of zie ik iets over het hoofd?
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Waarschijnlijk om te benadrukken dat de fietsers binnendoor gaan en zoals gebruikelijk buitenom. Hoe dan ook is dit altijd rommel met eilandjes middenin de ideale rijlijn van fietsers, ook als ze wel buitenom worden geleid.
-
IIVQ
- autoweg
https://maps.app.goo.gl/pDrvLHdq9N4KjbR29
Ik zie hier een kombord (verkeersbord H1
) van de plaats "Gaasperdammertunnel". Mag ik dan maar 50 km/h? 
Ik zie hier een kombord (verkeersbord H1
-
EtienneM
- autoweg
Misschien toch maar terug naar die Rijkswaterstaat-Objectborden. Worden die eigenlijk nog nieuw geplaatst?
- SPOILER: TOON
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
ThatPCDude
- dorpsstraat
-
CornMaze
- woonerf

Het gaat nog steeds lekker op de Leenderweg in Eindhoven
EDIT: Link naar de bron is wel zo netjes; https://www.ed.nl//eindhoven/foutje-sla ... ~af206367/
Laatst gewijzigd door CornMaze op di 28 jul 2026, 7:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
IIVQ
- autoweg
dezep dus, Bruine borden met witte letters.ThatPCDude schreef: ma 27 jul 2026, 15:47Laten we naamschildjes gebruiken die niet op verkeersborden lijken, zoals bijvoorbeeld die van de Velsertunnel. Oh, wacht, dat zal wel weer te duur zijn....
Voor veel bruggen heb je juist een wit bord met blauwe letters (dacht ik, maar ik kan geen enkel voorbeeld vinden), maar soms ook een blauw bord met witte letters maar dan maakt het kringeltje erbij duidelijk dat het geen plaatsnaambord is.
Voor de brug over de Amstel in Ouderkerk a/d Amstel zie ik trouwens een bruin bord met witte letters en kringeltje, terwijl bij de oude brug ik nog een blauw bord met witte letters en kringeltje zag.
Kortom: het is een shitshow.
-
ThatPCDude
- dorpsstraat
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Dat kan ik wel bedenken. Men wil geen extra asfalt aanleggen aan de rechterkant en als het eiland te ver naar links gelegd wordt kunnen er met goed fatsoen geen grote voertuigen zoals vrachtwagens en landbouwvoertuigen meer passeren.Seat Ibiza schreef: zo 26 jul 2026, 9:35![]()
Dergelijke constructies zie je inderdaad wel vaker, maar gebruikelijker is dan wel dat de fietsers rechts langs de hindernis kunnen en niet dat het fietspad er zo merkwaardig tussendoor kronkelt. Waarom men dat hier niet doet is mij een raadsel.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Twee voorbeelden:IIVQ schreef: ma 27 jul 2026, 19:59dezep dus, Bruine borden met witte letters.ThatPCDude schreef: ma 27 jul 2026, 15:47Laten we naamschildjes gebruiken die niet op verkeersborden lijken, zoals bijvoorbeeld die van de Velsertunnel. Oh, wacht, dat zal wel weer te duur zijn....
Voor veel bruggen heb je juist een wit bord met blauwe letters (dacht ik, maar ik kan geen enkel voorbeeld vinden),
https://www.google.com/maps/@53.1244271 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@52.9928893 ... FQAw%3D%3D
-
Durashift
- expressweg
Ja en nee.Piles schreef: zo 26 jul 2026, 8:44 https://www.houtensnieuws.nl/lokaal/ver ... langbroekeIs dit nou handig/veilig?
- SPOILER: TOON
Handiger dat de fietsers dezelfde weg gebruiken als het overige verkeer.. want bij zo'n constructie dat men er rechts ervan langs kan.. dan is het als tegemoetkomend (breder) verkeer ff goed uitkijken dat men elkaar niet op het fietsgedeelte tegenkomt.. in de praktijk moet de automobilist dan toch wachten.. zelfde als met uitrijden.. passeren tijdens deze verspringing kan leiden tot de fietser erna in de berm te 'drukken'.
In deze situatie houd je die fietsers voor je. Andersom dienen de fietsers, als bestuurder van een voertuig, netjes voorrang te geven aan tegemoetkomend verkeer dat eerder bij de versmalling is.. maar ja.. dát beseffen maar weinigen.. helaas.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maar ehm.. volgens mij zijn deze chicanes al weer weg op de Langbroekerdijk.. kan het me niet herinneren van een week of wat geleden.
Zéker die versmallingen op het plateau (aan de kant van Odijk) zijn eraf geschroefd. Dat had, volgens mij, meer te maken met de omleiding doordat men de weg van Odijk naar Driebergen-Zeist station van een nieuw zwart goud laagje hebben voorzien.
-
CornMaze
- woonerf
CornMaze schreef: ma 27 jul 2026, 19:46
Het gaat nog steeds lekker op de Leenderweg in Eindhoven
EDIT: Link naar de bron is wel zo netjes; https://www.ed.nl//eindhoven/foutje-sla ... ~af206367/

https://www.ed.nl/eindhoven/foutje-met- ... ?slug_rd=1
-
sven_engelen
- expressweg
Daar op de Leenderweg zijn wel meer fouten gemaakt die nergens op slaan. In de middenberm wat precies dezelfde materialisatie heeft als de parkeervakken aan de zijkant van de weg, werd een ruime tijd geparkeerd. De gemeente heeft dat nu aangepakt:
Verbodsbord Leenderweg by Sven Engelen, on Flickr
Ja dit slaat natuurlijk nergens op. Behalve dat dit bord alleen van toepassing is op de rijbaan, en dit dus niet in de middenberm geldt, is het ooit bedoeld geweest om die middenberm overrijdbaar te maken t.b.v. hulpdiensten. Die kunnen er nu niet meer zo makkelijk overheen omdat er palen met borden in de weg staan.
Verbodsbord Leenderweg by Sven Engelen, on FlickrJa dit slaat natuurlijk nergens op. Behalve dat dit bord alleen van toepassing is op de rijbaan, en dit dus niet in de middenberm geldt, is het ooit bedoeld geweest om die middenberm overrijdbaar te maken t.b.v. hulpdiensten. Die kunnen er nu niet meer zo makkelijk overheen omdat er palen met borden in de weg staan.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
T kruising Hitzumerweg <> Lollumerweg tussen Hitzum en Franeker.
Voor (voorrangsweg, Vmax 80)
Na:
Gezien vanaf Hitzum ri. Franeker:

Vanuit de richting Lollum gezien:

1) De Vmax is teruggegaan van 80 naar 60 en het zijn nu wegen van 'gelijke orde'
2) Weinigen houden zich aan de Vmax van 60. Niet zelden ligt de Vmax nog wel wat hoger dan 80
3)Versmallingen of andere aanpassingen zijn niet gedaan behalve de onderbroken kantmarkering
Benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen. Mijn gevoel zegt dat het hier nog weleens flink fout kan gaan. Waar ik dat in de oude situatie minder snel had.
Een grote steenworp verderop in het dorp Hitzum is dit het beeld (selectie):

Naast die xxl bloembakken zijn er nog 'simpeler' maar niet hinderlijker obstakels. Als je de 'wegversmallingen' bij de komgrenzen meerekent zijn het er in totaal 11 over een lengte van 700 meter. Wie biedt meer?
Voor (voorrangsweg, Vmax 80)
Na:
Gezien vanaf Hitzum ri. Franeker:

Vanuit de richting Lollum gezien:

1) De Vmax is teruggegaan van 80 naar 60 en het zijn nu wegen van 'gelijke orde'
2) Weinigen houden zich aan de Vmax van 60. Niet zelden ligt de Vmax nog wel wat hoger dan 80
3)Versmallingen of andere aanpassingen zijn niet gedaan behalve de onderbroken kantmarkering
Benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen. Mijn gevoel zegt dat het hier nog weleens flink fout kan gaan. Waar ik dat in de oude situatie minder snel had.
Een grote steenworp verderop in het dorp Hitzum is dit het beeld (selectie):

Naast die xxl bloembakken zijn er nog 'simpeler' maar niet hinderlijker obstakels. Als je de 'wegversmallingen' bij de komgrenzen meerekent zijn het er in totaal 11 over een lengte van 700 meter. Wie biedt meer?