Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 nov 2021, 13:00

Vinny schreef: wo 17 nov 2021, 12:26 Jaren geleden had de A 50 zuidwaarts knooppunt Grijsoord wel een doorgetrokken streep:
https://goo.gl/maps/DFdURUXMsJ2YCCRz6
Dat was gewoon een heel lange invoegstrook, waar men door een dubbele doorgetrokken streep verkeer dwong om voldoende vaart te maken. Heeft dus niets met de discussie over het eventueel aanbrengen van een doorgetrokken streep aan één zijde van blokmarkering te maken om verwarring met weefstroken te voorkomen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 19 nov 2021, 22:36

Egbert schreef: wo 17 nov 2021, 7:58
Durashift schreef: di 16 nov 2021, 21:09 Ja, en wat nu als er vier rijstroken zijn en tussen rijstrook 2 en 3 blokmarkering ligt; (groot weefvak zeg maar, voorbeeld A2 par.baan, knp. Oudenrijn, A12 oost en west keuze)

Bestuurders op rijstrook drie mogen dus legaal bestuurders van rijstrook 2 inhalen.. maar de bestuurder op rijstrook 4 mag dan weer niet de bestuurder van rijstrook 3 (legaal) voorbij gaan.. toch?
Dan zijn rijstrook 3 en 4 geen invoegstrook dus dan hoef je er ook geen doorgetrokken streep langs te leggen.
Klopt.
Mijn punt is: maak een regel erbij zodat álle voertuigen die zich op een rijbaan met blokmarkering bevinden, elkaar mogen passeren/ inhalen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 20 nov 2021, 3:01

Waarom?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 20 nov 2021, 9:54

Doorstroming? Betere benutting capaciteit? Ik voel er in ieder geval niets voor.
Donateur Vereniging Wegenforum

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » za 20 nov 2021, 17:04

Ik vind ook niet dat je expliciet moet gaan legaliseren dat je vanaf de doorgaande rijstroken naar de invoegstrook mag, iemand rechts mag inhalen en dan weer terug naar de doorgaande rijstroken mag. Een invoegstrook is per definitie een strook die vrij snel eindigt en als je daar op zo'n manier van gebruik wil maken dan moet dat met een groot snelheidsverschil en daarmee werk je gevaarlijk rijgedrag, asociaal rijgedrag en ongevallen in de hand.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 nov 2021, 19:14

^^^ Nee, maar dat is het punt niet. Immers, er is in dit draadje vastgesteld dat je je al op de invoegstrook moet bevinden óm legaal rechts in te halen.

https://www.google.nl/maps/@52.069207,5 ... 384!8i8192

Als ik de Colt ben (rechts onder op het beeld) dan mag ik die gele Renault Master niet inhalen.. (legaal). Toch?
Er zit immers een rijstrook tussen de auto en de blokmarkering.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 20 nov 2021, 19:30

Mag wel, en trouwens die Master is voor mij oranjerood, zeker niet geel. Wat je beter niet doet is nog invoegen van rechts voor die Master naar links.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 20 nov 2021, 20:43

^^ Klopt. En je bent verplicht de richting te volgen van de richting die de pijlen aangeven, hier dus alleen naar rechts.
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 20 nov 2021, 20:50

En wat als de bewegwijzering aangeeft dat je voor een bepaalde richting moet voorsorteren, terwijl de blokmarkering pas meer dan een km verderop begint? Ik sorteer hier met de vrachtwagen richting Nijmegen altijd in rijstrook 4 voor, terwijl verkeer mij massaal rechts inhaalt via rijstrook 5.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 nov 2021, 21:04

Km357 schreef: za 20 nov 2021, 19:30 Mag wel, en trouwens die Master is voor mij oranjerood, zeker niet geel. (..).
Het streetview beeld is een beetje ongelukkig. Het zou mooi zijn als er op rijstrook 3 nog een auto rijdt (welke naar rijstrook 2 wil, bijvoorbeeld).

Ik had het van de week zo opgeschreven (en in de praktijk aan de hand gehad op dinsdag, vandaar mijn schrijfsels).
Attietattie schreef: di 16 nov 2021, 21:21
Durashift schreef: di 16 nov 2021, 21:09 Ja, en wat nu als er vier rijstroken zijn en tussen rijstrook 2 en 3 blokmarkering ligt; (groot weefvak zeg maar, voorbeeld A2 par.baan, knp. Oudenrijn, A12 oost en west keuze)

Bestuurders op rijstrook drie mogen dus legaal bestuurders van rijstrook 2 inhalen.. maar de bestuurder op rijstrook 4 mag dan weer niet de bestuurder van rijstrook 3 (legaal) voorbij gaan.. toch?
Klopt. Niets mis mee toch volgens mij?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 20 nov 2021, 22:02

Jeroen schreef: za 20 nov 2021, 20:50 En wat als de bewegwijzering aangeeft dat je voor een bepaalde richting moet voorsorteren, terwijl de blokmarkering pas meer dan een km verderop begint? Ik sorteer hier met de vrachtwagen richting Nijmegen altijd in rijstrook 4 voor, terwijl verkeer mij massaal rechts inhaalt via rijstrook 5.
Zij mogen dat, omwille van dat portaalbord die de algemene verkeersregel overtreft. Dat het niet leuk is en vrachtwagens ongemakkelijk maakt ben ik volledig mee akkoord, maar zij mogen je vanaf dat portaalbord rechts inhalen...Als ze de richting van het portaalbord blijven volgen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 nov 2021, 22:13

^^^ denk dat Jeroen doelt op de situatie voor de blokmarkering. Dan mag het niet.. maar het is wel logisch (vind ik).

Ik heb datzelfde elke week als ik uit de regio Nijmegen terug kom en na de brug over de Waal van de A50 naar de A15 richting Tiel moet. Ik rijdt op de brug op rijstrook 4 (of 2, als je de brugdelen als gescheiden telt) en houdt dan rechts aan tot de taper begint.. waar er dan dus op rechts een rijstrook voor de richting Arnhem vrijkomt.. maar geen blokmarkering dus formeel mag men er bij mij rechts niet voorbij. Velen doen dat (gelukkig) wel want het is irritanter (vind ik) als er rechts achter een automobilist blijft 'hangen'.. (want in theorie zou zo'n bestuurder op het laatste moment nog willen wisselen van oostelijke richting naar westelijke richting. :wall:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 20 nov 2021, 22:17

Voor de blokmarkering mag het niet, da's juist, tenzij er al een portaalbord staat, want dat bord hoeft zich niks aan te trekken van wegmarkeringen. En in dit geval van Jeroen staat het portaal voor het begin van de blokmarkering, dus het bord neemt prioriteit, dus mag het.

Is het leuk of verstandig? Tja...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 21 nov 2021, 1:10

Jeroen schreef: za 20 nov 2021, 20:50 En wat als de bewegwijzering aangeeft dat je voor een bepaalde richting moet voorsorteren, terwijl de blokmarkering pas meer dan een km verderop begint? Ik sorteer hier met de vrachtwagen richting Nijmegen altijd in rijstrook 4 voor, terwijl verkeer mij massaal rechts inhaalt via rijstrook 5.
Kan me voorstellen dat men via rijstrook 5 inhaalt, maar als ik naar Tiel wil en er zit een vrachtwagen voor, dan ga ik bij voorkeur links er langs. Met rechts kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen als er iemand door slecht spiegelwerk voor jouw vrachtwagen langs schiet. Dan kun je met 2 voertuigen in dezelfde rijstrook uitkomen...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 21 nov 2021, 3:56

Hajo schreef: za 20 nov 2021, 20:43En je bent verplicht de richting te volgen van de richting die de pijlen aangeven, hier dus alleen naar rechts.
Doel je op deze?
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
Iets te kort door de bocht dan. Ik heb die auto niet de doorgaande rijbaan zien verlaten dus gaat deze regel niet op.

Km357 schreef: za 20 nov 2021, 22:17 Voor de blokmarkering mag het niet, da's juist, tenzij er al een portaalbord staat, want dat bord hoeft zich niks aan te trekken van wegmarkeringen. En in dit geval van Jeroen staat het portaal voor het begin van de blokmarkering, dus het bord neemt prioriteit, dus mag het.
Dit verzin je zelf. Dat staat nergens beschreven.

Oh, ik zal er voor de duidelijkheid maar bij zeggen dat dit in Nederland is en dus de Nederlandse wetgeving van toepassing is.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 21 nov 2021, 8:28

^^ Ik verzin helemaal niks, onder artikel 9.3.1 en de verklaring van borden F13 en F15...in BE.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 21 nov 2021, 10:52

Ik kan niet begrijpen dat je er geen Kazachstaanse wetgeving bij haalt.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 02 dec 2021, 20:02

Ik kwam een nieuwsbericht tegen, dat raakvlakken heeft met meerdere onderwerpen op dit forum. Ik kies voor dit draadje vanwege de vraagstelling én het ook raakt aan het eerste woord van de onderwerpregel. ;)
Kia Nederland werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan een onderzoek waarmee de mogelijkheden worden verkend voor het interpreteren en gebruiken van data die door slimme auto’s worden gegenereerd.(..)
Er is geanonimiseerde data van 4000 duizend (volledig) elektrisch aangedreven Kia Niro's gebruikt. (ADAS rijhulp data).

Een analyse voorbeeld:
(..)De eerste fase van de verkenning is afgerond en heeft waardevolle inzichten opgeleverd, stelt Kia. Meest concrete voorbeeld: uit analyse bleek dat het rijbaanvolgassistentiesysteem in een bocht van een bepaalde weg bovengemiddeld vaak waarschuwde. Nader onderzoek gaf aan dat de betreffende bocht te scherp was, waardoor voertuigen vaak buiten de lijnen reden.(..)
Okay..interessant.. :hm:

Wat kan een oplossing zijn?

Volgens KIA is dat niet de scherpte (fysiek) uit de bocht halen.. maar:
(..)De gemeente kan vervolgens de adviessnelheid in deze bocht verlagen, waarmee de kans op ongevallen wordt verkleind, schrijft Kia. (..)
Kennelijk neemt zo'n verkeersbord herkenningsysteem ook adviessnelheden over?

Bron: https://fleet-mobility.nl/fleet/leasing ... terie-ienw

Duss.. data toont aan dat een fysiek iets niet correct is.. en de oplossing is dan om het fysieke niet aan te pakken maar de oplossing bij het menselijk (of systeem) gedrag te beleggen? :s
Laatst gewijzigd door Durashift op do 02 dec 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 02 dec 2021, 20:04

Gewoon reden te meer om niet te vertrouwen op al te "slimme" voertuigen. En om wat botter te gaan, om geen hoogtechnologische plastiek te kopen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 dec 2021, 20:35

Mooi dat KIA dit soort zaken ontdekt.

Ik stel voor dat ze hun eigen waarschuwingssystemen er op aanpassen.

Een maximumsnelheid is een maximumsnelheid. Langzamer rijden mag en is in bepaalde situaties sterk aan te bevelen. Laten we bestuurders niet nog dommer maken met nog meer borden en regeltjes.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 03 dec 2021, 7:54

Sommige dingen zijn fysiek niet aan te pakken, denk aan klaverbladen, daar staat meestal zelfs geen adviessnelheid.
Het lijkt me dat je eerder de navigatiedata van een auto in detail goed moet hebben waardoor je daar de boogstraal van de weg van kunt afleiden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 03 dec 2021, 9:02

Attietattie schreef: zo 21 nov 2021, 10:52 Ik kan niet begrijpen dat je er geen Kazachstaanse wetgeving bij haalt.
Was mijn uitleg fout? Nee. Waarom je dan zo moet doen omdat de uitleg je niet bevalt begrijp ik niet of wou je enkel een bevestiging van je eigen vermoeden en niet de wettelijke uitleg? :dontknow:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 03 dec 2021, 9:10

Km357 schreef: vr 03 dec 2021, 9:02Was mijn uitleg fout?
Nee. Hij was irrelevant omdat het over een Nederlandse situatie ging. Niemand die vroeg om Belgische wet- en regelgeving. Ik denk dat Attietattie dáárom zo reageert.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 03 dec 2021, 9:29

Egbert schreef: vr 03 dec 2021, 7:54 Sommige dingen zijn fysiek niet aan te pakken, denk aan klaverbladen, daar staat meestal zelfs geen adviessnelheid.
(..)
Dat is ook zo.

Kia spreekt over 'een gemeente' waardoor ik dus de interpretatie doe dat het binnen de bebouwde kom is (of net daarbuiten). Waar, uiteraard, ook situaties zijn die fysiek niet aanpasbaar zijn door gebrek aan ruimte oid.

Het steekt mij dat de bestuurders, kennelijk, op hun zicht iets doen wat voor 'de mens' volkomen logisch is maar wij in de toekomst, door de techniek in beperkt gaan worden. Vrees ik.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 03 dec 2021, 9:38

Schelpenpaadje schreef: do 02 dec 2021, 20:35 Laten we bestuurders niet nog dommer maken met nog meer borden en regeltjes.
Daar zijn we in Nederland al te laat mee...
I'm average height... in Thailand.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 03 dec 2021, 19:33

Km357 schreef: vr 03 dec 2021, 9:02
Attietattie schreef: zo 21 nov 2021, 10:52 Ik kan niet begrijpen dat je er geen Kazachstaanse wetgeving bij haalt.
Was mijn uitleg fout? Nee. Waarom je dan zo moet doen omdat de uitleg je niet bevalt begrijp ik niet of wou je enkel een bevestiging van je eigen vermoeden en niet de wettelijke uitleg? :dontknow:
Ik zeg er expliciet bij dat het om een Nederlandse situatie gaat en dus Nederlandse wetgeving van toepassing is. En dan kom jij (voor de zoveelste keer) met totaal irrelevante Belgische wetgeving aan. Waarom dan geen Kazachstaanse of Zimbabwaanse? Ik kan dat niet plaatsen.

Ik doe het ook wel eens hoor. Maar dan zeg ik er duidelijk bij "In Nederland geldt dat... bladibla." Jij brengt het vaak als feit, terwijl die feiten niet van toepassing zijn op de genoemde situatie. Zonde van iedereens tijd en feitelijk wel degelijk fout.

Of ga je straks ook nog zeggen dat er niets van bepaalde situaties klopt omdat men links zou moeten rijden of de snelheid in mijlen moet worden weergegeven? :dontknow:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 03 dec 2021, 21:06

^^ Correctie, je had je post aangepast, na bepaalde tijd. Daar kan je flauw over gaan doen als je wil, maar daar gaat het niet om. Maar goed, de volgende keer dat jij je zeg wil doen over een Belgische situatie en je komt aan met een Nederlandse wetgeving, dient iedereen dus jou op dezelfde manier te behandelen?

Ga je dat prettig of nog maar correct vinden dan? Het zou me verbazen. Tot dan, blijft je laatste zin over als een onnodige manier om spijkers op laag water te zoeken. Waarom je het doet weet ik niet, maar je bereikt er enkel maar frustratie mee. Voor de rest ben ik best klaar met je schoolmeestermentaliteit van "ik weet het beter", die was al verouderd in de jaren 70 hoor.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 03 dec 2021, 21:53

Km357 schreef: vr 03 dec 2021, 21:06^^ Correctie, je had je post aangepast, na bepaalde tijd.
Is dat zo? Kan het me herinneren, noch voorstellen.
Km357 schreef: vr 03 dec 2021, 21:06Maar goed, de volgende keer dat jij je zeg wil doen over een Belgische situatie en je komt aan met een Nederlandse wetgeving, dient iedereen dus jou op dezelfde manier te behandelen?
Als iemand een Belgische situatie laat zien en vraagt of het een vluchtstrook is of een pechstrook en ik zeg "Het is een vluchtstrook!" dan moet je dat zéker doen ja, want dat is totaal waardeloos. Als ik zeg "In Nederland zou het een vluchtstrook zijn." dan klinkt dat heel anders. Heeft nog steeds niemand iets aan, maar feitelijk klopt het.
Km357 schreef: vr 03 dec 2021, 21:06Waarom je het doet weet ik niet, maar je bereikt er enkel maar frustratie mee.
Dingen met de grootste stelligheid verkondigen die pertinent fout zijn heeft hetzelfde effect.

Edit: het is trouwens niet dat ik zo reageer omdat het 'een keer' gebeurt he. Het is al de zoveelste keer dat je (zonder voorbehoud!) op basis van Belgische wetgeving reageert op Nederlandse situaties. En dat is de reden van mijn reactie.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 dec 2021, 17:40

Palance schreef: wo 17 nov 2021, 8:31 Volgens mij is dit ook niet helemaal de bedoeling. De Hillelaan in Rotterdam is ietsjes opgeschoven en ligt wat meer tegen het metrostation Rijnhaven aan. Maar het verven van de nieuwe markering is met de oude haaientanden geen rekening gehouden. (je ziet nog een deel van het oude kruis liggen op mijn foto's)

Oude situatie op Streeview: https://www.google.nl/maps/@51.903463,4 ... 384!8i8192

Afbeelding
Palance schreef: wo 17 nov 2021, 10:13 Ik denk dat de kruistekenaar er wel was, maar de haaientandenverwijderaar zich ziek had gemeld :mrgreen:
Ik zag vanmiddag dat de haaientandenverwijderaar uiteindelijk een keer is komen opdagen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 16 dec 2021, 10:04

Jackbauer1350 schreef: za 22 jun 2019, 15:10 Een weliswaar tijdelijke inrichting van een kruising van Randweg met een uitvalsweg van een nieuwe woonwijk in het dorp waar ik woon. Eigenlijk is deze weg bedoeld als nieuwe toegang naar de sportvelden en wordt ook gebruikt door fietsers en voetgangers. In eerste instantie was die uitvalsweg gesloten voor voetgangers en fietsers met de borden :C16: en :C14: maar dat werd genegeerd. Gek genoeg is nu op verzoek van bewoners van de nieuwe wijk tijdelijke een verkeerslichtinstallatie geplaatst en markering op het wegdek aangebracht. Die is alleen bedoeld voor de fietsers/voetganger maar heb al een keer gezien dat ook auto's er voor blijven wachten.
Paar foto's van hoe het er nu uit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op SV is nog de oude situatie te zien. Er stond voorheen een bungalow op de plek waar nu die tennishal en de uitvalsweg is.
https://goo.gl/maps/cLpbURhZA4vQg1Cf7
Technisch gezien is het gele bord met "verkeerslicht tbv fietsers" overbodig

Artikel 68, lid 3
Indien een verlichte afbeelding van een fiets zichtbaar is, geldt het licht voor fietsers, bromfietsers op een fiets/bromfietspad en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.
Autos mogen hier dus, ook zonder het gele bord, sowieso doorrijden.

En wat betreft het zebrapad, zo heb ik ook een hekel aan die regenboog "zebra"paden. Mensen denken vaak dat dit een zebrapad is, terwijl dit onjuist is. Een gaybrapad, om het maar even zo te noemen, is nooit een zebrapad (en dus geen VOP) in Tilburg heb je er zo één, waarbij zelfs de gemeente in een verklaring roept dat het geen juridische status heeft en je, als voetganger op die weg, geen voorrang hebt... En toch denken ze dat ze dat wel hebben.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.