Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 nov 2021, 13:00

Vinny schreef: wo 17 nov 2021, 12:26 Jaren geleden had de A 50 zuidwaarts knooppunt Grijsoord wel een doorgetrokken streep:
https://goo.gl/maps/DFdURUXMsJ2YCCRz6
Dat was gewoon een heel lange invoegstrook, waar men door een dubbele doorgetrokken streep verkeer dwong om voldoende vaart te maken. Heeft dus niets met de discussie over het eventueel aanbrengen van een doorgetrokken streep aan één zijde van blokmarkering te maken om verwarring met weefstroken te voorkomen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 19 nov 2021, 22:36

Egbert schreef: wo 17 nov 2021, 7:58
Durashift schreef: di 16 nov 2021, 21:09 Ja, en wat nu als er vier rijstroken zijn en tussen rijstrook 2 en 3 blokmarkering ligt; (groot weefvak zeg maar, voorbeeld A2 par.baan, knp. Oudenrijn, A12 oost en west keuze)

Bestuurders op rijstrook drie mogen dus legaal bestuurders van rijstrook 2 inhalen.. maar de bestuurder op rijstrook 4 mag dan weer niet de bestuurder van rijstrook 3 (legaal) voorbij gaan.. toch?
Dan zijn rijstrook 3 en 4 geen invoegstrook dus dan hoef je er ook geen doorgetrokken streep langs te leggen.
Klopt.
Mijn punt is: maak een regel erbij zodat álle voertuigen die zich op een rijbaan met blokmarkering bevinden, elkaar mogen passeren/ inhalen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 20 nov 2021, 3:01

Waarom?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 20 nov 2021, 9:54

Doorstroming? Betere benutting capaciteit? Ik voel er in ieder geval niets voor.
Donateur Vereniging Wegenforum

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 20 nov 2021, 17:04

Ik vind ook niet dat je expliciet moet gaan legaliseren dat je vanaf de doorgaande rijstroken naar de invoegstrook mag, iemand rechts mag inhalen en dan weer terug naar de doorgaande rijstroken mag. Een invoegstrook is per definitie een strook die vrij snel eindigt en als je daar op zo'n manier van gebruik wil maken dan moet dat met een groot snelheidsverschil en daarmee werk je gevaarlijk rijgedrag, asociaal rijgedrag en ongevallen in de hand.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 nov 2021, 19:14

^^^ Nee, maar dat is het punt niet. Immers, er is in dit draadje vastgesteld dat je je al op de invoegstrook moet bevinden óm legaal rechts in te halen.

https://www.google.nl/maps/@52.069207,5 ... 384!8i8192

Als ik de Colt ben (rechts onder op het beeld) dan mag ik die gele Renault Master niet inhalen.. (legaal). Toch?
Er zit immers een rijstrook tussen de auto en de blokmarkering.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 20 nov 2021, 19:30

Mag wel, en trouwens die Master is voor mij oranjerood, zeker niet geel. Wat je beter niet doet is nog invoegen van rechts voor die Master naar links.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 20 nov 2021, 20:43

^^ Klopt. En je bent verplicht de richting te volgen van de richting die de pijlen aangeven, hier dus alleen naar rechts.
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 20 nov 2021, 20:50

En wat als de bewegwijzering aangeeft dat je voor een bepaalde richting moet voorsorteren, terwijl de blokmarkering pas meer dan een km verderop begint? Ik sorteer hier met de vrachtwagen richting Nijmegen altijd in rijstrook 4 voor, terwijl verkeer mij massaal rechts inhaalt via rijstrook 5.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 nov 2021, 21:04

Km357 schreef: za 20 nov 2021, 19:30 Mag wel, en trouwens die Master is voor mij oranjerood, zeker niet geel. (..).
Het streetview beeld is een beetje ongelukkig. Het zou mooi zijn als er op rijstrook 3 nog een auto rijdt (welke naar rijstrook 2 wil, bijvoorbeeld).

Ik had het van de week zo opgeschreven (en in de praktijk aan de hand gehad op dinsdag, vandaar mijn schrijfsels).
Attietattie schreef: di 16 nov 2021, 21:21
Durashift schreef: di 16 nov 2021, 21:09 Ja, en wat nu als er vier rijstroken zijn en tussen rijstrook 2 en 3 blokmarkering ligt; (groot weefvak zeg maar, voorbeeld A2 par.baan, knp. Oudenrijn, A12 oost en west keuze)

Bestuurders op rijstrook drie mogen dus legaal bestuurders van rijstrook 2 inhalen.. maar de bestuurder op rijstrook 4 mag dan weer niet de bestuurder van rijstrook 3 (legaal) voorbij gaan.. toch?
Klopt. Niets mis mee toch volgens mij?

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 20 nov 2021, 22:02

Jeroen schreef: za 20 nov 2021, 20:50 En wat als de bewegwijzering aangeeft dat je voor een bepaalde richting moet voorsorteren, terwijl de blokmarkering pas meer dan een km verderop begint? Ik sorteer hier met de vrachtwagen richting Nijmegen altijd in rijstrook 4 voor, terwijl verkeer mij massaal rechts inhaalt via rijstrook 5.
Zij mogen dat, omwille van dat portaalbord die de algemene verkeersregel overtreft. Dat het niet leuk is en vrachtwagens ongemakkelijk maakt ben ik volledig mee akkoord, maar zij mogen je vanaf dat portaalbord rechts inhalen...Als ze de richting van het portaalbord blijven volgen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 nov 2021, 22:13

^^^ denk dat Jeroen doelt op de situatie voor de blokmarkering. Dan mag het niet.. maar het is wel logisch (vind ik).

Ik heb datzelfde elke week als ik uit de regio Nijmegen terug kom en na de brug over de Waal van de A50 naar de A15 richting Tiel moet. Ik rijdt op de brug op rijstrook 4 (of 2, als je de brugdelen als gescheiden telt) en houdt dan rechts aan tot de taper begint.. waar er dan dus op rechts een rijstrook voor de richting Arnhem vrijkomt.. maar geen blokmarkering dus formeel mag men er bij mij rechts niet voorbij. Velen doen dat (gelukkig) wel want het is irritanter (vind ik) als er rechts achter een automobilist blijft 'hangen'.. (want in theorie zou zo'n bestuurder op het laatste moment nog willen wisselen van oostelijke richting naar westelijke richting. :wall:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 20 nov 2021, 22:17

Voor de blokmarkering mag het niet, da's juist, tenzij er al een portaalbord staat, want dat bord hoeft zich niks aan te trekken van wegmarkeringen. En in dit geval van Jeroen staat het portaal voor het begin van de blokmarkering, dus het bord neemt prioriteit, dus mag het.

Is het leuk of verstandig? Tja...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 21 nov 2021, 1:10

Jeroen schreef: za 20 nov 2021, 20:50 En wat als de bewegwijzering aangeeft dat je voor een bepaalde richting moet voorsorteren, terwijl de blokmarkering pas meer dan een km verderop begint? Ik sorteer hier met de vrachtwagen richting Nijmegen altijd in rijstrook 4 voor, terwijl verkeer mij massaal rechts inhaalt via rijstrook 5.
Kan me voorstellen dat men via rijstrook 5 inhaalt, maar als ik naar Tiel wil en er zit een vrachtwagen voor, dan ga ik bij voorkeur links er langs. Met rechts kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen als er iemand door slecht spiegelwerk voor jouw vrachtwagen langs schiet. Dan kun je met 2 voertuigen in dezelfde rijstrook uitkomen...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 21 nov 2021, 3:56

Hajo schreef: za 20 nov 2021, 20:43En je bent verplicht de richting te volgen van de richting die de pijlen aangeven, hier dus alleen naar rechts.
Doel je op deze?
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
Iets te kort door de bocht dan. Ik heb die auto niet de doorgaande rijbaan zien verlaten dus gaat deze regel niet op.

Km357 schreef: za 20 nov 2021, 22:17 Voor de blokmarkering mag het niet, da's juist, tenzij er al een portaalbord staat, want dat bord hoeft zich niks aan te trekken van wegmarkeringen. En in dit geval van Jeroen staat het portaal voor het begin van de blokmarkering, dus het bord neemt prioriteit, dus mag het.
Dit verzin je zelf. Dat staat nergens beschreven.

Oh, ik zal er voor de duidelijkheid maar bij zeggen dat dit in Nederland is en dus de Nederlandse wetgeving van toepassing is.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 21 nov 2021, 8:28

^^ Ik verzin helemaal niks, onder artikel 9.3.1 en de verklaring van borden F13 en F15...in BE.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 21 nov 2021, 10:52

Ik kan niet begrijpen dat je er geen Kazachstaanse wetgeving bij haalt.