Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Attietattie » do 16 dec 2021, 10:17

Alex52889 schreef: do 16 dec 2021, 10:04Technisch gezien is het gele bord met "verkeerslicht tbv fietsers" overbodig

Artikel 68, lid 3
Indien een verlichte afbeelding van een fiets zichtbaar is, geldt het licht voor fietsers, bromfietsers op een fiets/bromfietspad en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.
Autos mogen hier dus, ook zonder het gele bord, sowieso doorrijden.
...en voetgangers doorlopen.
Alex52889 schreef: do 16 dec 2021, 10:04En wat betreft het zebrapad, zo heb ik ook een hekel aan die regenboog "zebra"paden. Mensen denken vaak dat dit een zebrapad is, terwijl dit onjuist is. Een gaybrapad, om het maar even zo te noemen, is nooit een zebrapad (en dus geen VOP) in Tilburg heb je er zo één, waarbij zelfs de gemeente in een verklaring roept dat het geen juridische status heeft en je, als voetganger op die weg, geen voorrang hebt... En toch denken ze dat ze dat wel hebben.
En waarom zou die volgens jou niet gelden? Het hangt er maar net vanaf hoe lang het zebrapad er blijft liggen. En als er maar een :L2: naast staat/boven hangt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 16 dec 2021, 10:21

^^ Waarom het niet geldt, een zebrapad mag alleen de kleuren wit hebben. Een (gekleurde) regenboogpad is géén zebrapad, ook niet met :L2: de strepen moeten namelijk ten alle tijde wit zijn. Gekleurd (gaybrapad) is juridisch geen VOP
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 dec 2021, 10:34

^^ Die verwachtte ik al. ;) Ik zou het graag met je eens zijn, maar helaas:
Wanneer vast aangebrachte tekens op het wegdek voor een bepaald tijdvak moeten worden gewijzigd, in het bijzonder vanwege wegwerkzaamheden of omleidingen, moeten tijdelijke tekens worden aangebracht in kleuren die afwijken van de kleuren die voor vast aangebrachte tekens worden gebruikt.
En daarin staat zelfs niet wélke kleuren het moeten/mogen zijn. :facepalm:

Er staat in CROW 207 volgens mij wel iets over voldoende contrast. Daarmee zijn de witte balken op regenboogkleuren wel afgeschoten, omdat geel wat mij betreft niet voldoende contrasteert op geel.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 16 dec 2021, 11:26

Zeker wel:

Paragraaf 2. Voorschriften voor de afzonderlijke tekens op het wegdek van het BABW

De voetgangersoversteekplaats (zebra), zoals bedoeld in art. 49.2 van het RVV 1990

Toepassing

Een zebra wordt slechts toegepast:

-
op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h of 50 km/h en;

-
op wegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h mits de naderingssnelheid van minimaal 85% van de motorvoertuigen lager is dan 50 km/h.

Uitvoering

1Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.

2Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst

Dus, een zebrapad mag geen andere kleur hebben dan wit.

Denk even aan het gebruik van die quote-knop... :idea:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 dec 2021, 11:31

Mijn tekst is afkomstig uit Europese wetgeving. Europese wetgeving gaat boven nationale.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 16 dec 2021, 11:35

Dat ben ik niet met je eens. Dat gaat om het Europese recht, niet het WVW

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 dec 2021, 12:09

Zelfs de Nederlandse grondwet is ondergeschikt aan Europese wetgeving.

Beetje leesvoer:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... M%3Al14548

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... rechtsorde

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 16 dec 2021, 12:37

Overal in Europa zijn de kleuren wit. :top:

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 16 dec 2021, 12:39

Maar om nog even terug tekomen op het gaybrapad, er Moet :L2: hangen. En die hangt er in Tilburg niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 dec 2021, 13:57

Alex52889 schreef: do 16 dec 2021, 12:37 Overal in Europa zijn de kleuren wit. :top:
Ten eerste is het niet waar en ten tweede een slecht argument. Wettelijk mag het gewoon (zolang het tijdelijk is) en daar gaat het om. Of men het nou daadwerkelijk doet of niet, staat daar los van.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 16 dec 2021, 14:17

De gemeente geeft in een standpunt (en de overheid idem dito) dat een gaybrapad juridisch GEEN zebrapad is. Omdat de kleuren wit moeten zijn.

Zonder de kleuren wit is het GÉÉN zebrapad, echter wat wel zou mogen is witte strepen met ertussenin de kleuren van de homogemeenschap. Maar enkel de kleuren van homogemeenschap is niet voldoende voor een juridische status van een VOP.

Wederom een quote verwijderd. Let er nou op, alsjeblieft.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 19 dec 2021, 14:13

Robonus schreef: ma 30 aug 2021, 17:19 Tussen Heemskerk en Beverwijk is een verkeersknip gelegd. De maatregel is erg omstreden maar om 'm nou zó uit te voeren... :s

Afbeelding
De situatie is iets veranderd (wat niet betekent dat dit heel veel beter is):

Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 04 jan 2022, 22:52

Ik reed gisteren op de van Zijstweg in Utrecht, richting Croeselaan.

Ik was even verrast door dit verkeerslicht. De richtingpijl voor rechtdoor verwarde mij.. doordat ik de ronde lamp in de rechter armatuur daar niet verwachte, eigenlijk. Je kan daar alleen maar rechtsaf.. en doordat je na de kruising wél linksaf de parking van de Jaarbeurs op kan.. wilde ik dus één moment naar rechts sturen (wellicht mede omdat de auto voor mij al de pinker naar links uit had staan :s ) omdat mij dat logisch leek en de richtingpijl voor links in de linker armatuur zou moeten zitten. Vind ik.

(immers, op de Vleutenseweg is de constructie met verhoogde/gescheiden busbaan in het midden krek eender én daar heb je wél de ronde lamp voor rechtdoor én rechtsaf. Plus dat je daar 50 km/h (nog) mag.. op de van Zijstweg is het alvast 30 km/h. :sadley:

https://www.google.com/maps/place/H.M.+ ... d5.1071628

Enfin, aan de Google data te zien heb ik dit licht afgelopen zomer al moeten treffen / opvallen.. want toen moest ik daar ook een paar keer wezen... maar dat kan ik mij niet herinneren. ( ik zal toen wel te hoog in mijn irritatie waarde gezeten hebben.. omdat toen dat stukje Croeselaan nogal opgebroken was en ik er eerst al via de Vondellaan probeerde te komen... :wall: :roll: )

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 05 jan 2022, 0:49

^^ Ik begrijp er niets van.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » wo 05 jan 2022, 3:45

Durashift schreef: di 04 jan 2022, 22:52 Ik reed gisteren op de van Zijstweg in Utrecht, richting Croeselaan.

Ik was even verrast door dit verkeerslicht. De richtingpijl voor rechtdoor verwarde mij.. doordat ik de ronde lamp in de rechter armatuur daar niet verwachte, eigenlijk. Je kan daar alleen maar rechtsaf.. en doordat je na de kruising wél linksaf de parking van de Jaarbeurs op kan.. wilde ik dus één moment naar rechts sturen (wellicht mede omdat de auto voor mij al de pinker naar links uit had staan :s ) omdat mij dat logisch leek en de richtingpijl voor links in de linker armatuur zou moeten zitten. Vind ik.

(immers, op de Vleutenseweg is de constructie met verhoogde/gescheiden busbaan in het midden krek eender én daar heb je wél de ronde lamp voor rechtdoor én rechtsaf. Plus dat je daar 50 km/h (nog) mag.. op de van Zijstweg is het alvast 30 km/h. :sadley:

Enfin, aan de Google data te zien heb ik dit licht afgelopen zomer al moeten treffen / opvallen.. want toen moest ik daar ook een paar keer wezen... maar dat kan ik mij niet herinneren. ( ik zal toen wel te hoog in mijn irritatie waarde gezeten hebben.. omdat toen dat stukje Croeselaan nogal opgebroken was en ik er eerst al via de Vondellaan probeerde te komen... :wall: :roll: )
Ik snap het wel een beetje denk ik. Vind de situatie ook wel verwarrend. Op de meest rechter strook mag je alleen rechtsaf, dus verwacht je daar geen volle lens, maar een pijl rechts, zowel in het rechter armatuur als boven de rijstrook. Echter heeft blijkkbaar deze rechtsafrichting tegelijk groen met de parallel lopende fietser. Op googlemaps hebbenze nl tegelijk groen. En dan mogen er geen pijlen zitten in deze lichten. Vandaar volle lenzen, ookal is de strook uitsluitend rechtsaf. Met de volle lens geeft men nu dus een deelconflict aan.
Maar aangezien het een kleine VRI hier betreft, begrijp ik niet waarom er niet gekozen is voor een rechtsaf met pijl, en dus een hard conflict met de fietser. Dit is veiliger, en zal bij deze kleine VRI de cyclustijd niet echt doen verhogen denk ik zo.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 jan 2022, 10:02

Ik heb ook net even gekeken op streetview. Ziet er niet heel duidelijk uit zo.
Maar wat ik me nog meer afvraag: Wat is eigenlijk het hele nut van dat licht voor rechtsaf? Zijn er naast het parallelle fietspad nog andere conflicten voor die rechtsafbeweging? Ik zie ze niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 05 jan 2022, 10:13

Durashift schreef: di 04 jan 2022, 22:52 Ik reed gisteren op de van Zijstweg in Utrecht, richting Croeselaan.

Wat mij ook een keer opviel toen ik met de bus was in Utrecht, bij de ingang van een busstation :F13: met nog geen 20 meter later: :C15: en :C16: geeft :F13: niet al aan dat er niet mag worden gereden met een (brom)fiets en niet mag worden gelopen?? Leek mij dubbelop. Of iemand hier weet een logische verklaring?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 05 jan 2022, 10:33

Alex52889 schreef: wo 05 jan 2022, 10:13geeft :F13: niet al aan dat er niet mag worden gereden met een (brom)fiets en niet mag worden gelopen?? Leek mij dubbelop.
Staat zelfs expliciet zo beschreven in het BABW Uitvoeringsvoorschriften.
Borden F13, F15 en F17 (rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen, respectievelijk trams of lijnbussen en trams)

Toepassing

De borden worden uitsluitend toegepast aan het begin van een – niet verplicht te gebruiken – lijnbusbaan of trambaan, of lijnbus- en trambaan of -strook. Toepassing van deze borden verdient in beginsel de voorkeur boven borden van hoofdstuk C bij een besluit om een specifieke rijbaan of -strook voor een of meer van deze categorieën voertuigen in te stellen.
Of dat voor de :C16: ook geldt is niet vanzelfsprekend. Als er een trottoir is, is het wel toegestaan deze te gebruiken als voetganger bij een :F13:

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 05 jan 2022, 10:35

Dus de :C16: is te verklaren, terwijl de :C15: eigenlijk overdreven is?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 05 jan 2022, 11:08

Correct. ALS er een trottoir ligt he, dat is wel een voorwaarde!

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 05 jan 2022, 11:15

Attietattie schreef: wo 05 jan 2022, 11:08 Correct. ALS er een trottoir ligt he, dat is wel een voorwaarde!
Volgens mij lag die er inderdaad, en vermoedelijk dus de :C16: zodat mensen maar vanuit 1 ingang het station inkunnen

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 05 jan 2022, 11:36

Ik bedenk me nu dat een trottoir wel compleet waardeloos is, in combinatie met een :C16:. :roll:

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 05 jan 2022, 11:39

Ben alleen benieuwd hoeverre deze combinatie in Leusden kan worden gehandhaafd (afgezien van de :C9: op de weg). Gezien het rvv 1990

Komende vanuit de Leusdensebaan moet je een (levens)gevaarlijke manoeuvre maken namelijk: linksaf slaan en na de kruising meteen rechts het bromfietspad op. Dit verwachten automobilisten, logisch, niet.

https://maps.app.goo.gl/Kn6HovjGbj31dgQ1A

En zou je hier weer de rijbaan op mogen? (volgens mij is het een kruispunt en dienen de borden dus opnieuw herhaald te worden (er is namelijk geen gebodsbord tot rechtdoor gaan)

https://maps.app.goo.gl/nzttjYZQepBfjU2C9

2) Zo heb ik ook dit gezien een weg ZONDER :C9: met een :G12a: ernaast en onderbord ook voor brommobielen, heb je dan de vrije keus? Want het rvv zegt brommobiel volgt regels motorvoertuig?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 jan 2022, 11:59

Alex52889 schreef: wo 05 jan 2022, 10:13 Wat mij ook een keer opviel toen ik met de bus was in Utrecht, bij de ingang van een busstation :F13: met nog geen 20 meter later: :C15: en :C16: geeft :F13: niet al aan dat er niet mag worden gereden met een (brom)fiets en niet mag worden gelopen?? Leek mij dubbelop. Of iemand hier weet een logische verklaring?
Wellicht stonden die borden :C15: en :C16: er al voordat het bord :F13: bestond c.q. was toegelaten en is men bij het plaatsen van bord :F13: vergeten die andere borden weg te halen? Bord :F13: is pas in RVV 1990 opgenomen in juli 2017. Zou een logische verklaring kunnen zijn.
Alex52889 schreef: wo 05 jan 2022, 11:39 En zou je hier weer de rijbaan op mogen? (volgens mij is het een kruispunt en dienen de borden dus opnieuw herhaald te worden (er is namelijk geen gebodsbord tot rechtdoor gaan)

https://maps.app.goo.gl/nzttjYZQepBfjU2C9
Dit is feitelijk niets anders dan een oversteek en zou ik zeker niet als een kruispunt beschouwen. Wellicht had er formeel nog een bordje :D4: langs de weg kunnen staan, maar feitelijk is voor mij toch wel duidelijk dat dit geen kruispunt is.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 05 jan 2022, 12:26

^^ sounds logical Inderdaad. Je had het over WVR 1950 EN RVV 1966

Dan komt bij mij de vraag op: zouden er nog plekken (europa/nederland) zijn waar de "oude" Duitse stopbord wordt gebruikt? In Nederland zijn ze rechtsgeldig. Maar zouden ze er ook staan?

Afbeelding

En

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 jan 2022, 12:45

^^ Ja.

Afbeelding

Ik heb de laatste jaren 12 van die borden uit RVV 1966 op de foto gezet alsmede eentje van WVR 1950. Op 'echt' openbare wegen staan ze niet meer, maar wel op eigen terrein en uitritten en zo. Meestal kom je er dan ook alleen achter op basis van tips van anderen (zoals in het RVV 1966 topic op dit forum) en een enkele keer stuit je 'spontaan' zelf op zo'n bord zoals in mijn geval bovenstaande bord in Vogelenzang waar ik achterlangs fietste en waar mijn gevoel me dwong even de voorkant van het bord te gaan bekijken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op wo 05 jan 2022, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 05 jan 2022, 12:46

:offtopic:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 05 jan 2022, 19:10

Rein schreef: wo 05 jan 2022, 11:59
Dit is feitelijk niets anders dan een oversteek en zou ik zeker niet als een kruispunt beschouwen. Wellicht had er formeel nog een bordje :D4: langs de weg kunnen staan, maar feitelijk is voor mij toch wel duidelijk dat dit geen kruispunt is.
Waarom is het een oversteek? De weg waar je vandaan komt mag gebruikt worden door alle verkeer (dus ook auto's, brommers, tractoren ed) Dan is het dus een rijbaan.

Overigens als je iets van te voren bekijkt zie je dit bord

https://maps.app.goo.gl/KqGYpcFDhvuPFVHWA

Hier volgt geen gebod of verbod op, dus de doodlopende weg is niet doodlopend voor het verkeer. Motoren, auto's en ander verkeer kan en mag de weg blijven volgen. (tractoren op het onderbord btw verkeerd gespeld)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 05 jan 2022, 21:38

Alex52889 schreef: wo 05 jan 2022, 11:15
Attietattie schreef: wo 05 jan 2022, 11:08 Correct. ALS er een trottoir ligt he, dat is wel een voorwaarde!
Volgens mij lag die er inderdaad, en vermoedelijk dus de :C16: zodat mensen maar vanuit 1 ingang het station inkunnen
Als je vanaf de tramhalte Jaarbeursplein rechtdoor de bustunnel/station inloopt..> of geheel rechts voor de bevoorradingsluis kiest, dan ligt daar inderdaad een klein stukje trottoir (evenwijdig aan de gemeente ingang zeg maar).
Ik heb dus, na dat gedoe op de Croeselaan, de :C16: op dat stuk van het busstation genegeerd. :oops:
Had de werkauto voor het NH Hotel geparkeerd.. want ik moest ergens achter de Sijpesteinsekade zijn.. :redangry:

~~~~~~~~~~~~

Maar goed, ik begrijp wel dat de wegbeheerder een, wellicht, overbodige geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers neerzet.
Dat begrijpt de gewone burger wellicht nog een beetje. Het is duidelijk en ook handhaafbaar, lijkt mij.

Beetje hetzelfde verhaal met zaken in regels vatten die niet expliciet verboden zijn en dus mogen..
Mooie theorie.. maar soms is het gewoon helderder om te benoemen wat wél en niet mag.
Heb je geen 'gedoe' met zaken als in de geest van de wet/regel...

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » vr 07 jan 2022, 9:42

Nog zo'n situatie waarbij de oude markering niet goed is weggehaald. Als je als aannemer zo de boel achterlaat heb je toch ook geen eer aan je werk...

Afbeelding

Komt uit deze tweet: https://twitter.com/EricRoeske/status/1 ... 24133?s=20