Afbeelding

Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » zo 17 apr 2022, 8:00

Jackbauer1350 schreef: za 16 apr 2022, 20:36
Vanaf de andere kant is er echt een verdrijvingsvlak: https://goo.gl/maps/BuYQcqzK5YEuG7ic9
Inderdaad, maar als dat verdrijvingsvlak verdwijnt wordt de weg weer breder.
anders blijft er geen pan heel.
:top:

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 17 apr 2022, 9:35

Alex52889 schreef: zo 17 apr 2022, 4:08
Steyn_E schreef: za 16 apr 2022, 18:28 ^^
Daar moeten de (brom)fietsers over het verplichte bromfietpad lijkt me.
Wat nergens staat aangegeven, er staat alleen hier dat het een fietspad is. Bromfietsers moeten dus op de rijbaan.... In dezelfde richting van de éénrichtingsweg.

En op deze locatie staat nog een keer aangegeven dat het een éénrichtingsweg is muv bromfietsers.

Die twee dingen bij elkaar maakt dus dat het 2 keer een éénrichtingsweg is, één zonder uitzonderingen omdat bromfietsers tegen de rijrichting het bromfietspad op moeten en één met uitzondering omdat ze daar op de rijbaan rijden. (dit is in de richting van stationsweg).

In de richting van kleine haarse kade (éénrichtingsweg volgen) staat er bij de boch met de stationsweg/handelskade alleen een :G11: dus de bromfietsers op de rijbaan. En dat wordt op deze locatie nog eens extra versterkt.

Kortom in de richting van haarse kade moeten de brommers op de rijbaan, maar terug een gedeelte op het bromfietspad? Erg onduidelijk.

't Is bijzonder, maar niet onduidelijk.

De hele weg is eenrichtingsverkeer. Fietsers hebben apart fietspad. En de enige uitzondering voor 95% van de weg is dat brommers wel "tegen de richting van het auto-eenrichtingsverkeer mogen".
De enige uitzondering is de laatste 5%, waar de de weg de spoorlijn kruist. Daar heeft men ervoor gekozen om de brommers die tegengesteld rijden over het fietspad te laten gaan. Ja de andere kant op mogen brommers die met het eenrichtingsverkeer meerijden wel over de rijbaan.
It aint over 'till it's over...

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 17 apr 2022, 11:50

En voor vierwielige bromfietsen (lees: quads) is het beetje smal om tegen rijrichting in te gaan, ookal mag het wel.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 apr 2022, 13:02

De hele weg is eenrichtingsverkeer. Fietsers hebben apart fietspad. En de enige uitzondering voor 95% van de weg is dat brommers wel "tegen de richting van het auto-eenrichtingsverkeer mogen".
De enige uitzondering is de laatste 5%, waar de de weg de spoorlijn kruist. Daar heeft men ervoor gekozen om de brommers die tegengesteld rijden over het fietspad te laten gaan. Ja de andere kant op mogen brommers die met het eenrichtingsverkeer meerijden wel over de rijbaan.
Hier wreekt zich het feit dat Nederlandse wegbeheerders graag kiezen voor 'overdesign'. De bomen zijn ook monumentaal dus daar kun je weinig mee doen. Ik zou hier kiezen voor een brom- en fietsstrook in de tegenrichting. Dan kan de stoep iets breder en de parkeerstrook ook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 07 mei 2022, 19:49

Ik kwam vandaag langs Borger, en verbaasde mij over deze rotsblokken midden op de weg.
Nu is het wel een 30 km zone, maar het lijkt mij niet echt 'verkeersveilig'

Afbeelding

https://goo.gl/maps/hniQ8XTBFiYcd3LT6

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 07 mei 2022, 20:00

Wat men allemaal niet uitvindt om ongevallen en slachtoffers te veroorzaken is ongelooflijk.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 07 mei 2022, 20:33

Zo te zien hebben ze er ook alvast bankjes achter geplaatst om als toeschouwer eerste rang te zitten bij een dergelijke botsing. :top:
I'm average height... in Thailand.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 07 mei 2022, 21:10

CasablancaMarocco schreef: za 07 mei 2022, 19:49 Ik kwam vandaag langs Borger, en verbaasde mij over deze rotsblokken midden op de weg.
Nu is het wel een 30 km zone, maar het lijkt mij niet echt 'verkeersveilig'
Dit is gewoon schandalig, allemachtig wat slecht. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een fietser tegenaan rijdt :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » za 07 mei 2022, 22:28

Wat een gemopper hierboven, mogen die hunebedden dan ook niet eens een blokje om?
Zijn over een paar duizend jaar weer terug in het bos.

;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 08 mei 2022, 0:38

Is gewoon decoratief op een plein.. waar toevallig auto's mogen komen. Niet bang zijn voor de fietsers.. in het algemeen zijn die zelf altijd goed in staat om het gevaar op te zoeken, vind ik (tegenwoordig).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 08 mei 2022, 10:40

^^ Dat is geen serieuze opmerking hoop ik :nahzeg:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 08 mei 2022, 11:23

Dat fietsers in staat zijn om het voor henzelf zo gevaarlijk mogelijk te maken is wel degelijk ernstig te nemen. Negeren van verkeersregels en borden is de norm, en zeker niet de uitzondering. Om nog niet te spreken over hoe speed pedelecs bereden en gebruikt worden...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 08 mei 2022, 11:31

^^ Maar hier totaal niet relevant.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 08 mei 2022, 11:53

Dat zou ik niet durven zeggen, ipv duidelijke plaatsen voor alle verkeersvormen moeten ook zij nu slalommen tussen een hoop rotsblokken. Dat lijkt me niet de beste manier, want ga je nu via het bankje de wandelaars die even uitblazen lastig vallen of schiet je naar links waar de auto je niet verwacht? Je kan natuurlijk altijd proberen over de rotsen te springen met je fiets, maar dat lijkt me toch een uitdaging.

mark0
woonerf

Bericht door mark0 » zo 08 mei 2022, 13:58

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende wegsituatie. De gemeente Arnhem heeft een snelfietspad aangelegd in de Valcknierstraat en Hugo de Grootstraat. Dit snelfietspad kruist de Johan de Wittlaan (misschien bekend vanwege de voorrangspleintjes die hier sinds een paar jaar liggen). De Johan de Wittlaan is een voorrangsweg met aan beide zijden parallelwegen. Nu is de voorrangssituatie op de kruising van de Hugo de Grootstraat met de noordelijke parallelweg van de Johan de Wittlaan omgedraaid, verkeer op de parallelweg moet voorrang verlenen aan de bestuurders van/naar de Hugo de Grootstraat. Zie bijgevoegd foto's van de nieuwe situatie en streetview voor de oude situatie.

Het komt op mij nogal verwarrend en onlogisch over :hm:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » zo 08 mei 2022, 15:00

Had de parallelweg niet beter onderbroken kunnen worden? Dus terugleiden naar de hoofdrijbaan en na de kruising opnieuw afsplitsen? Eventueel met een doorsteek voor het fietsverkeer.

Of deze Bredase variant, al lijkt daarvoor in Arnhem de tussenruimte wat aan de krappe kant.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 08 mei 2022, 16:07

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 08 mei 2022, 17:09

^^ Die linksafstroken voor fietsers op het hoofdkruispunt zijn ook geweldig :o

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 08 mei 2022, 17:28

Nog even inhoudelijk: ik heb echt wel wat moeite met die inrichting.

- Op de ene kruising heb je voorrang en 5 meter verderop moet je voorrang verlenen. Niet onmogelijk, maar ik vind het niet uitblinken in duidelijkheid.
- De poort van een 30-zone zou volgens mij altijd moeten worden ingericht als voorrangskruising (dit formuleer ik volgens mij niet goed, maar schiet er maar op) en dat is hier niet het geval. Is ook vrijwel onmogelijk, maar daarom moet de 30 ook voor de kruising (met de parallelbaan) gelden.
- Ik vind die doorsteek van de hoofdrijbaan naar de parallelbaan ook niets trouwens. Het verkeer vanaf de hoofdrijbaan verwacht daar denk ik niet zomaar fietsers. Die zijn alleen druk met wat er over de schouder gebeurt. Dus de 'spookrijdende' fietsers moeten daar voorrang verlenen? Haha! Gaat niet gebeuren. Overigens kunnen die fietsers ook gewoon de hoofdrijbaan oprijden. En overstekende voetgangers? Zijn die verkeer-op-dezelfde-weg of kruisend verkeer? :dontknow:
- Laatste foto: wat liggen die haaientanden rechts daar achterlijk ver naar de rijbaan toe. Daar moet je dus bovenop gaan staan om rechtsaf de hoofdrijbaan op te kunnen. Bovendien ligt er een drempel héél dicht bij de haaientanden waardoor sommige mensen gaan zeggen dat het een uitrit is. Eerlijkheidshalve: daar heb je weinig last van, want geen kruisende voetgangers als het goed is.
- Laatste foto: op basis van die B-nogwat zou je al snel kunnen denken dat je rechtdoor moet kunnen oversteken en tadaaaa, dan rijd je op het fietspad. Ik zie geen reden om er niet te rijden. Zelfs het verloop van de haaientanden rechts wijzen je er als bestuurder op dat je gewoon rechtdoor moet om rechtdoor te gaan.
- Eerste en tweede foto: zie ik nou goed dat de parallelbaan niet in 1 lijn loopt? Ik bedoel, een 'spookrijdende' fietser kan makkelijk op dat bandje (stoeprand) rijden als ie simpelweg rechtdoor rijdt! :nahzeg:

Ik ga stoppen. Hoe langer ik naar die meuk kijk, hoe verdrietiger ik word. :nothanks:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 08 mei 2022, 20:12

^^ Helemaal eens met bovenstaande.
Ik verbaas me er echt over dat dit zo is uitgevoerd.
Laatste foto: Dit moet dus een largas-voorrangsplein zijn, maar waarom mogen fietsers dan gewoon rechtdoor oversteken, door het midden van het plein? Ze moeten dan op verkeer van 2 richtingen letten per deeloversteek of ze mogen oversteken, en de snelheid van het verkeer op de hoofdweg is ook hoger dan als fietsers aan de buitenkanten van het plein zouden oversteken.
En ik zie autoverkeer daar ook gewoon rechtdoor rijden zoals de fietsers doen, het mag volgens mij gewoon.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 10 mei 2022, 23:53

Toch de gemeente Tilburg om em reactie gevraagd over de quasi rotonde
Dank voor uw melding. De door u genoemde zaken zijn bij ons bekend. Helaas kunnen we deze hardnekkige zaken toch niet geheel voorkomen. Desondanks hebben we toch enkele zaken uitgevoerd om deze zaken te verbeteren.
Zo hebben we, om de korte draai de parkeergarage in te bemoeilijken, het verhoogde middeneiland met paal tussen de in- en uitgang aangebracht. Dit voorkomt uiteraard niet alles maar scheelt wel.

Daarnaast is dit punt geen officiële rotonde en kan het ook nooit worden, doordat:
- er onvoldoende ruimte beschikbaar is om deze conform de richtlijnen van een rotonde aan te leggen
- er onvoldoende ruimte is om de juiste borden erbij te plaatsen
- dit punt overrijdbaar dient te zijn ivm de draaicirkels van de grotere vrachtwagens voor de bevoorrading van de diverse ondernemingen.
Bestuurders dienen uiteraard wel te handelen naar de aangebrachte verkeerstekens (borden en markering) welke duidelijk genoeg zichtbaar en extra zijn aangebracht in de afgelopen maanden.
Bestuurders dienen te volgen, vrachtwagenchauffeurs zijn ook bestuurders, maar die mogen het middenstuk overrijden? Spreekt elkaar tegen.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 11 mei 2022, 7:50

mavas schreef: zo 08 mei 2022, 20:12 ^^ Helemaal eens met bovenstaande.
Ik verbaas me er echt over dat dit zo is uitgevoerd.
Laatste foto: Dit moet dus een largas-voorrangsplein zijn, maar waarom mogen fietsers dan gewoon rechtdoor oversteken, door het midden van het plein? Ze moeten dan op verkeer van 2 richtingen letten per deeloversteek of ze mogen oversteken, en de snelheid van het verkeer op de hoofdweg is ook hoger dan als fietsers aan de buitenkanten van het plein zouden oversteken.
En ik zie autoverkeer daar ook gewoon rechtdoor rijden zoals de fietsers doen, het mag volgens mij gewoon.
Dit zijn rotpunten voor verkeersdeelnemers. En bij elke aanpassing waarbij de gemeente maar wat aanrommelt maken ze het erger.

Gezien wat er in deze draad allemaal voorbij komt, vraag ik me echt af of het geen tijd wordt om deze emotioneel gestuurde aankloterij voor de politieke bühne door incompetente gemeente figuren aan te gaan pakken. Of we het nu over dit hebben, die rare drempel in Tilburg die men rotonde durft te noemen, die rotsen die in Borger op de weg terecht gekomen zijn, regenboogkleuren in tijger motief die een VOP voor moeten stellen, onoverzichtelijke fietsoversteken,...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 11 mei 2022, 8:03

Alex52889 schreef: di 10 mei 2022, 23:53
Bestuurders dienen te volgen, vrachtwagenchauffeurs zijn ook bestuurders, maar die mogen het middenstuk overrijden? Spreekt elkaar tegen.
Ik vind dat die opmerking van weinig inleving in de verkeerssituatie getuigt. Ja, je hoort de pijlen te volgen, maar als dat niet kan dan wordt ook niet van je (vrachtwagenchauffeur) verwacht dat hij zich vastrijdt.

Je moet niet dwangmatig 100% de regeltjes willen volgen. Als je de situatie onduidelijk vindt dan heb je waarschijnlijk nog een beginnersrijbewijs.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2022, 8:17

^^ Oeh, ik had m bijna willen liken. Tot ik je laatste zin las. So close! :yesyesyes:

hneel
autoweg

Bericht door hneel » wo 11 mei 2022, 9:39

Wat vinden we hier van?
https://goo.gl/maps/FRY9sb4SmZCqSWYG7
Het ene bord :A1-60: staat hier voor de parallelbaan, de andere bord :A1-60: voor de hoofdrijbaan. Althans, zo zullen heel veel mensen denken.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 11 mei 2022, 9:47

hneel schreef: wo 11 mei 2022, 9:39 Althans, zo zullen heel veel mensen denken.
Ik denk dat dat wel meevalt, voor de theoreticus zal zo denken.
Wel een beetje onzinnig om 2 borden te plaatsen voor zone-60 m.i.
duikgek89 schreef: wo 11 mei 2022, 7:50 Gezien wat er in deze draad allemaal voorbij komt, vraag ik me echt af of het geen tijd wordt om deze emotioneel gestuurde aankloterij voor de politieke bühne door incompetente gemeente figuren aan te gaan pakken.

Dat was wel een beetje het doel toen ik dit topic opende, maar na een korte wandeling met een raadslid die er niks van begreep en zich vooral druk maakte over veiligheid van kinderen (en dus eerder meer dan minder borden/rotzooi wilde) heb ik het al snel opgegeven. Een eerdere mailwisseling met de 'deskundige' van gemeente Utrecht liep ook uit op dooddoeners en geen inhoudelijke reactie.

Dus toen ben ik maar verhuisd :lol:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2022, 13:19

Piles schreef: wo 11 mei 2022, 9:47
hneel schreef: wo 11 mei 2022, 9:39 Althans, zo zullen heel veel mensen denken.
Ik denk dat dat wel meevalt, voor de theoreticus zal zo denken.
Jep. Politie bijvoorbeeld.

Op een vaste handhavingslocatie in Nederland stond een vergelijkbare situatie. Politie vond dat de hoofdrijbaan ook 100 was, terwijl de borden duidelijk voor de parallelbaan stonden. En dat bleven ze volhouden. Tot een politiewoordvoerder aan toe.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 mei 2022, 13:51

hneel schreef: wo 11 mei 2022, 9:39 Wat vinden we hier van?
https://goo.gl/maps/FRY9sb4SmZCqSWYG7
Het ene bord :A1-60: staat hier voor de parallelbaan, de andere bord :A1-60: voor de hoofdrijbaan. Althans, zo zullen heel veel mensen denken.
Hier is het net alsof de zone 60 ook voor de hoofdrijbaan geldt, maar hij is echt enkel voor de parallelbaan bedoeld. Dat bord zone-60 had gewoon rechts moeten staan aan de parallelbaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 11 mei 2022, 13:59

duikgek89 schreef: wo 11 mei 2022, 7:50Gezien wat er in deze draad allemaal voorbij komt, vraag ik me echt af of het geen tijd wordt om deze emotioneel gestuurde aankloterij voor de politieke bühne door incompetente gemeente figuren aan te gaan pakken. Of we het nu over dit hebben, die rare drempel in Tilburg die men rotonde durft te noemen, die rotsen die in Borger op de weg terecht gekomen zijn, regenboogkleuren in tijger motief die een VOP voor moeten stellen, onoverzichtelijke fietsoversteken,...
Wegbeheerders zouden ook op de bon geslingerd moeten kunnen worden voor artikel 5 van de Wegenverkeerswet. Waarbij 'gedrag' dan 'weginrichting' wordt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 11 mei 2022, 15:20

^^ Dit artikel van een aantal jaren geleden ging daar over:
https://www.verkeerskunde.nl/artikel/ee ... gbeheerder
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer